Press "Enter" to skip to content

Sahaba i Koranen. Del 3

Texten är uppdelad i tre delar.
Sahaba i Koranen. Del 1. Denna del behandlar de lojala kompanjonerna.
Sahaba i Koranen. Del 2. Denna del behandlar de hycklande kompanjonerna.
Sahaba i Koranen. Del 3. Denna del behandlar shias syn på kompanjonerna.

Saheb = kompanjon.
Sahaba = kompanjoner.
Kalif = Efterträdare / ställföreträdare.

Som ni förstår ska inte vi muslimer höja upp människorna som var runt Profeten (saw) utan att veta vilka som var sanna troende och vilka som bara låtsades. Inte heller bör vi hänvisa till dessa som några stjärnor eller ljus som kommer vägleda oss om vi följer dem. Många muslimer säger idag att den som inte visar respekt gentemot sahaba inte är en muslim eller troende. Att kritisera en from och genuin saheb är sannerligen högst olämpligt och inte tillåtet men vi får inte glömma, att bland dessa goda och lojala sahaba så fanns det hycklare som inte ens Profeten (saw) själv kände till, som det tidigare fastställts i texten. 

De rättslärda hävdar att det är dåligt att förbanna eller tala illa om sahaba. Inom Umayyad klanen fanns dock en särskild kalif som skapade ett prejudikat angående förbannelse av sahaba. Om en muslim som förbannar en saheb är att anses som en otrogen, vad skulle då ett islamiskt omdöme säga om denna kalif?

Dessutom hävdar vissa hadither att sahaba var ofelbara, men om det är så att de är ofelbara, hur kommer det sig att efter Profetens (saw) död så var några av sahaba då och då oense till den grad där deras argument kunde leda till fysiska slagsmål. Om de var ofelbara, varför slogs de då mot varandra? Det har även dokumenterats att vissa sahaba är ansvariga för mordet på den tredje kalifen, Uthman ibn Affan, bör dessa sahaba fortfarande jämställas med Profetens (saw) fromma sahaba?

Om en hadith uttrycker sig “mina sahaba är likt stjärnorna, vem du än följer så kommer du bli vägledd” och syftar till alla sahaba, så är den inte att godkänd i den shiitiska skolan eftersom vissa sahaba blev tillrättavisade och varnade av Gud, enligt Koranen. 

Vissa sahaba begick synder utan ett syfte att trotsa Gud och Gud lovade att förlåta dessa.

“Och [det finns] andra som erkänner sin synd – som har låtit en god handling följas av en dålig – kanske skall Gud, som ständigt förlåter, i Sin barmhärtighet godta deras ånger.”

– Koranen [9:102]

Sammanfattningsvis kan vi säga att det inte bara fanns en, tre eller tio sahaba utan kan ha funnits uppemot hundratusen tals, och att alla inte levde med eller nära Profeten (saw) under längre tider. Vi har även fastslagit att det finns både bra och dåliga sahaba. Vi shias ser och erkänner de bra sahaba, vi anser de vara bland de bästa människorna att gå på denna jord och vi strävar efter att bli som dem. Dock är vi inte rädda för att se och erkänna att det fanns dåliga sahaba också, vi förnekar dessa och vill inte gå samma väg som de gick. Vi tar starkt avstånd.

Det är inte alla bra eller dåliga sahaba som nämnts i dessa tre delar, utan det är ett fåtal exempel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *