Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Skäms iranier!! SKÄMS!!

Sen barnsben har jag älskat, vördat, hedrat och försvarat Iran. Jag tror att Iran symboliserat allt jag tror på; försvararen av de svaga, landet för de behövande (miljoner irakier och afghaner fick plats och hjälp i Irak undan krig och misär). Irans historia är en historia av ett stolt folk, en stolt historia, en stolt kultur och en offervilja och en kamp för mellanöstern, islam och shiaislam som går tillbaka till medeltiden.

Även när hela världen är emot Iran, så går iranierna ut på gatorna och säger, vi älskar Iran, vi älskar islam, vi älskar shia. Några idioter bland iranierna stödjer USA och Israel. Dessa idioter återfinns mestadels i väst och har fått media att falla för deras små tricks. Dessa menar att Iran är åt skogen, för att Iran hjälper irakier eller libaneser eller palestinier. De menar att man borde bli vän med USA och Israel.

Klart man ska bli vän med de starka, klart man ska bli vän med mobbarna, klart man ska bli vän med de som styr. Att vara på de svagas sida har aldrig och kommer aldrig vara lätt. De som hävdar att man inte ska stödja araberna, de som säger ingen Libanon och ingen Palestina glömmer en fundemental sak:

Iran är shiaislam. Iran är så förknippad med shia, att det inte kommer ändras, inte med våld eller med upplopp eller med demonstrationer. Shiaislam är den svage, den som alltid stått upp för islam mot förtryck och som alltid valt förlorarens sida. Iran kanske går under, men enbart ifall förrädare och svikare sviker landet och dess kultur. Iran är en ledstjärna för alla de förtryckta i världen. Deras kamp och deras system kommer att stanna kvar i folks hjärtan.

Alla ni iranier som menar att er sak är annorlunda än Palestinas och Libanons, glöm det. Titta på de arabiska staterna som styrs av Israel och USA och tänk, vill ni vara andras slavar?

Länge leve den islamiska republiken...Länge leve motståndet mot USA och Israel. Både Mousavi och Kerroubi kan dra åt helvete. Ni har splittrat och svikit folket. Jag är glad att de som hatar Irans system och är iranier, valt att stödja Israel och USA, det visar vilken natur och vilken agenda ni har.

Majoriteten av Irans folk är bakom regeringen och bakom det etablerade systemet. Även Mousavi och Karroubi är anhängare av det islamiska systemet. De som ska skämmas är de iranier som tror de måste sälja sitt land, sin heder och sin religion för att bli accepterade av Israel och USA. Det är de som när ett hat mot araber och tror de måste tala illa om araber och islam för att bli välkomna i den västliga famnen. En famn som innebär slaveri. En famn som innebär försäljning av ens resurser och folk.

Må Allah hjälpa alla muslimer och särskilt det persiska, palestinska, libanesiska folken.

Länge leve den islamiska republiken Iran. Länge leve det iranska folkets motstånd mot Israel och USA. Länge leve shiaislam!!

48 kommentarer

  1. Darius 21 september 2009

    alltså jag veT!! du vet laleh? ”svenska” sångerskan! walla jag slutade lyssna på henne sen hon fall för all skit propaganda…free iran…wtf is that? iran är den friaste landet i världen! de tar inte skit från någon och vågar säga det dem tycker…jag skämms för alla ex-axelmakter…AHHA De rövslickar israel just nu…så går det om man är svag som folk, man börjar underkasta andra folk 🙂

  2. Jusef 21 september 2009

    varför ska människor som saknar moral och värderingar skämas de finns inget som de ska skämas över de är irans avskum igentligen som iranska demokratiska regeringen ger dom friheten att utöva de dom vill i andra länder .de dom vill är ett omoralisk samhälle att familjen splittras mamma lämnar sin man me någon annan och pappan är beroende av alkohol och dricker dom finaste viner och sedan hamnar han på kronfogda och hans fru lämnar honom deras barn är nu stolta svenskar som aldrig kommer bli accepterade av svenskar så länge dom är svartskallar trotts att dom äter griskött försöker spela swedish som de går lite mer svenska än svenskar. för att försöka bli intigerarade i samhället.iranier är idag vilse igentligen visa av dom vet inte om dom är iranier eller svenskar fast oaccepterade .

  3. Bahlool 21 september 2009

    En förfader till mig fick välja mellan att leva under förtryck eller att dö, han valde döden. Innan han startade sin revolt, så sa hans borr till honom (han hade en gåva att veta vad som ska hända) att du kommer dö om du gör revolten..han sa A life under oppression is not worth living…jag vet inte om jag skulle våga dö för min tro eller för frihet, men det är fan bättre än att kyssa någon Bushs skor 😛
    Jag brukade gilla laleh förr i tiden, hon hade sköna låtar…

  4. Bahlool 21 september 2009

    Kan inte annat än hålla med dig Jusef. Att man vill sälja sitt land, sitt folk, sin kultur för att kyssa USAs fötter är genant..

  5. shahin 21 september 2009

    fyfan va dumma kommentarer och du Bahlol du som tror att du vet mycket. vrf kallar du iranier för dumma för? för det första älskar vi inte islam men vi har muslimer i vårt land vi är stolta över det vi är. ni som tror att vi stödjar israel HELT FEL vi kom dit den 20 sep för att trösta vårt land och ni är lika som rasister och facister . fan ni dör av hunger och allt i ert land oj glömde ni har föresten inget land, vi hjälper er med medecin mat pengar och allt fler. på tal om kyssa fötter era idioter var det inte nmi som hållde irans före detta president fitt khomeinis bild? fan fyyy på er ni är värda lika mycket som bajs era otacksamma..

    det var några som pratade om ägg rätt åt er att ni fick det i huvuden den dagen var vi där för demostration för irans regim sen kommer ni från den islamiska republik of irans ambasad med den gula bussen , egentligen är det ni som är hundar. ni demosterade åt oss ni är riktiga mördare

  6. Bahlool 21 september 2009

    Shahin jag har just fått en amerikansk rapport som visar att 80*% av iranierna är bakom _Ahmadinajad..men det är väl lögn också 😉 Det är bara knarkare som dig som föredrar att hata islam och muslimerna..stanna här i Sverige..ingen i Iran vill ha er :))))
    Jag är inte palestinier..så du har fel om du säger jag har inget land..men vad ska man förvänta sig av dig? Du är så rabiat i din rasism och hat att du inte ens kan stava rätt..suck…

  7. shahin 21 september 2009

    95% av alla iranier demosterar mot ahmadinejad och hans liga hur kan du komma och säga så?:S jag förvånar inte mig att du och skit som du inte förstår att vi iranier har kämpat imot SKITEN kallad Isalam i 1400 år och det är därför vi pratar inte som ni arabiska era jävlar
    vad gäller palestinska folket, vi iranier stödjer riktiga palestinier inte terrorister som ni och inte ahmadinejads hundar .
    vakna era jävel och se fakta vad som pågor i mitt icke arabiska land IRAN.

    Jag är inte förvånad att ni mördarna som inte kan nogånting än att mörda vänder på hella sanningen. vakna och se

    du har rätt ,vi skäms faktiskt att en SON of the bitch som den Omar som inte ens själv vet vem hans pappa är kallar sig för iranie och det är det enda vi skäms för.

  8. shahin 21 september 2009

    Btw jag´smutsar mina tankar genom att prata med sånna djur som ni

  9. Bahlool 21 september 2009

    Lol..shahin jag måste beklaga, men majoriten demonstrerade för Ahmadinajad och regeringen..några hundratusen (om det nu var så många) som är för mousawi är inte 95% av befolkningen..jag som trodde iranier var duktiga på matte 😉 Ser du alla dina ord handlar om skit, fitta mm…jag vet att du tror du talar till din mamma, men det gör du inte..vi säljer inte våra morsor för att kyssa USAs röv 😉 Jag förundras över att du vill ha samma system i Iran som du har här, där du inte vet vad din mamma gör inte vet vem din fru knullar…Arabiska jävlar? Ja du har rätt..du är inte rasist 😉
    Sluta skriva som en efterbliven idiot…stava rätt tack så man förstår vad du försöker säga? Du bor i Sverige, lär dig svenska!!
    Muslimer som Omar ogillar den sexkultur du vill sprida…där du säljer din dotter för lite alkohol hahah…

  10. beirut 21 september 2009

    Shahin det enda du bekräftar är hur orespektabla ni är. Du är fulll av hat och har inga vettiga argument att komma med, utan endast lögner. Du är fullständigt ologisk. Ni skriker demokrati osv, men samtidigt visar du här hur odemokratisk du är…

    En gång demonstrerade dina likar i stan, och skrek ord som ahmadinejad är antisemit osv för att få sympati från svenskar.
    Då frågade jag en av de som skrek; varför all denna hat?
    Han sa; , du vet vi är också emot judarna… Ren hyckleri Shahin,,, såna är ni…. Jag svarade och sa att jag INTE är emot judar och ej vet vad han pratar om. Då började dom skrika och ville anfalla……….Detta är eran demokrati…Ni är egentligen antisemitiska, antidemokrater, rasister, så förblindade av ert hat att ni nästan tror på era lögner…

    Jag vill inte rekommendera dig att göra research, för jag antar att du vet sanningen men sprider lögner och konspirationer… Såna är ni, Hycklare.

  11. Jusef 21 september 2009

    orka gå diskuttera me en sån låg person du e fän lägre än glocalnet

  12. parre 25 oktober 2009

    Snacka om att är brainwashed! Så du tycker det förtrcykande landet Iran ’r det friaste landet i världen? Du tycker det är ok att fängsla människor med andra åsikter? Du anser att en diktatur är bra? Vad är det för fel på dig? Jag står inte bakom Usa eller Israel, de har alltid lagt i sig för mycket och Shahen var själ en diktator men att säga att Iran är ett fritt land och att majoritetn står bakom regimen är ren lögn.

    till Shahin: visa lite respekt, jag är på din sida, men vad fan visa respekt ffs.

  13. Bahlool 25 oktober 2009

    Har inte sagt det är det friaste som finns. Dock har det mera frihet än dess motståndare säger. Det är ok att fängsla människor som hotar, som gör upplopp och som förstör, det tycker vi här i Sverige och det tycker vi där borta. I vissa europeiska länder har folk annan syn på judeutrotningen, de fängslas..ändå kallas dessa stater för demokratier och för fria..
    Jag anser att vissa drag på diktaturer är bra, vad har det med saken att att göra? Opinionsundersökningar visar att majoriteten i Iran står bakom (finns också i min blogg) om de också ljuger, som är gjorda av USA, vad ska du då ha för bevis?

  14. parre 25 oktober 2009

    Jag har svårt att tro på de där undersökningarna. Men jag hade velat se ett demokratiskt Iran, där folk inte tvingas till vara på ett visst sätt etc. Tycker inte du det är fel att tvinga folk till att tro på den muslismka tron? Tycker inte du alla borde få den religionen, åsikten de vill ha? För i det nuvarande Iran är det inte tillåtet.

  15. N 25 oktober 2009

    Har du några bra motargument till ”Islam är farligt, den vill sprida sig och säger ”den otrogne ska dö”? Det är inte jag som tycker så, utan en bekants kompis. Skulle vilja ha några bra motargument men jag är inte så insatt i islam och dess tro.

  16. Bahlool 25 oktober 2009

    Det är ju knappast så att de tvingar folk att tro, men landet och systemet är islamiskt. Är du öppen emot islam så är det klart att du får problem. men att tro att ett system som i Europa och väst skulle kunna implementeras i Iran eller andra muslimska länder, är bara en dröm. Du tror inte på opioninsundersökningen för att den går emot vad du tror om Iran.

  17. Bahlool 25 oktober 2009

    N jag har ett inlägg som handlar om att den vill sprida sig med våld.
    https://www.bahlool.se/2009/10/18/spreds-islam-med-hjalp-av-svardet/
    Många miljoner ”otrogna” har bott och levt bland muslimer och under muslimsk överhöghet, utan problem. Att islam vill sprida sig, det är helt naturligt..på samma sätt vill USA sprida sin ideologi och väst vill sprida sin demokrati och kommunister vill sprida sin och kristna vill sprida sin (de är mest aktiva i missionsarbete)

  18. parre 25 oktober 2009

    Men det blir ju tvång när icke-muslimer tvingas till att följa lagarna? Du tror inte det hade varit bättre ifall människorna hade kunnat ha den religion dme vill ha de kläderna de vill och ha de åsikter de vill ÖPPET? Jag ser inga fördelar med den nuvarande diktaturen i dagens Iran. Om du har bågra bra fördelar, så snälla berätta.

  19. parre 25 oktober 2009

    Btw, du har en bra blogg, har läst runt här och du kan din grej. Håller ju dock inte med dig om Iran, vi gillar Iran på väldigt olika sätt.

  20. parre 25 oktober 2009

    Eller rättare sagt, vi gillar Iran av olika anledningar. :p

  21. N 25 oktober 2009

    Btw vad menar Koranen med ”De otrogna ska dö”?

  22. Bahlool 25 oktober 2009

    hehe parre, ja det gör vi nog..men man kan inte vara överens med allt och alla i alla frågor 😉
    Är det inte tvång här i världen? Menar du att du gillar alla svenska lagar? Nej..därför många av oss begår små brott ibland, därmed blir vi automatiskt emot dessa lagar och vi är ”tvingade”. Jag har många iranska vänner och min bäste vän är iranier som är emot regeringen..så en dag frågade jag honom om han skulle acceptera att hans lilla dotter var ute kl 1 pånatten och halv naken eller att hon förlorade oskulden när hon var 13 eller 14? Han ogillade det..så han vill ha frihet i Iran, men inte samma frihet som finns i väst..
    Fördelarna med dagens regering är att de inte lyder någon, de är fria. De står emot västs kontroll av mellanöstern. Har du glömt Mozzadeq? Shahen? Har du glömt tobakrevolten? Iran är en oljenation med ett mkt smart och utbildat folk..USA måste styra dem. Se på Sverige..vi är ”alliansfria” yeah right..samtidigt har vi arbvetat med nazister och med USA i många årtionden.
    Vad är en man om han inte är fri? En slav..Iran är inte någons slav..

  23. Bahlool 25 oktober 2009

    N vilken sura? Vilken vers?

  24. parre 25 oktober 2009

    Mer frihet hade inte skadat. Och jag säger inte att Iran ska styras av Väst, jag gillar att Iran är ett av de få ländern som vågar säga emot USA & Väst och kan ta konsekvenserna av det och inte låter sig trycka sig ner av dem. Om Iran bli mer fritt betyder det ju ffs inte att alla flickor kommer springa runt naken mitt i natten. Och jag tror du mycket väl vet vilken slags frihet jag snackar om. Iran är ett rikt land i grunden och det är så jävla synd att pengarna används på fel sätt.

    Btw, har du varit i Iran?

  25. n 25 oktober 2009

    Jag vet inte har bara hört att det står ”de otrogna ska dö” i koranen, det kanske inte stämmer?

  26. Bahlool 25 oktober 2009

    Japp jag var i Iran och skulle dit i höstas men det sket sig..få se om jag inte åker dit till våren 🙂
    Om du tittar på ”friheten” i väst, så ser du hur det kommer sluta..först var det att man bö rjade visa håret (man hade huckla förr) sedan började man visa armar och ben, sedan brösten och till slut går man naken (finns såna stränder) eller halvnaken på stan. Vi har sextidningar till männen vi har tv shower där allt handlar om sex..det är sådan frihet som kommer till slut, om inte om 10 år så om 100 år..

  27. Bahlool 25 oktober 2009

    N: inte vad jag vet..islam säger klart i Koranen att man enbart ska skada någon om denne vill skada dig eller har skadat dig (krig)

  28. RZA 26 oktober 2009

    Många av de iranier som gapar och skriker om hur hemsk regimen är, är samma iranier som stödjer shahen eller MKO organisationen. Dessa avskum har ingen plats i iran och kommer aldrig att ha. De är bara sura att de inte får någon del av kakan längre…

  29. iran 03 juni 2010

    Shahin
    vem har sagt att iranier inte älskar islam. det märks att du inte har varit i iran sen du var liten. Kom till Iran och prata skit om islam och du får se vad dina egna släktingar säger och tycker. Google lite och du kan hitta en massa olika undersökningar och opion mätningar som har gjorts om iranier i iran och islam. där lär du se hur fel du har

    Parre
    jag anser att man ska ha mer frihet men jag måste protestera gällande det du sa om att varför ska icke muslimer bära slöja. vad anser du om muslimer och judar eller afrikaner skulle säga varför måste jag som inte är svensk lyda svenska lagar?
    Det finns alltid lagar man inte tycker om och är det så att en person inte klarar av en del lagar och regler så varsågod och flytta

  30. Imam Mahdi 03 juni 2010

    En del sidor om islam ur ett icke muslimskt perspektiv brukar det stå ”dräp de otrogna var ni finner dom”,
    Den faktiska översättningen åtminstonde den jag har säger
    ”strid mot hednigarna var ni än möter dom”
    Hednigarna är mekkanerna, och versen är om muslimer i arabien att vara beredd på att strida mot hedningarnas väpnade styrkor, notera hedningarna är inte kristna eller judar eller ens zoroastrierna
    utan avgudadyrkarna i mekka med ummayaderna i spetsen,
    det är bara dom vedervärdiga wahhabisterna som har använt den mot vad dom kallar gravviskare, shiiter, kristna och judar.

  31. edvin 03 juni 2010

    Vad är det som är så bra i Iran hänga bögar stena våldtagna kvinnor, islam är en sjuk defekt på människosyn, om det nu är så bra vad gör ni då här? vill ni islamisera så glöm det

  32. Bahlool 03 juni 2010

    edvin så du menar om man tycker att england är bättre än Sverige, så ska man flytta dit? Din okunnighet om Iran visar på varför vi borde satsa mera på skolorna, vill inte ha fler ignoranta människor som dig på våra gator 😉

  33. edvin 04 juni 2010

    Säg mig vad som är bra med Iran? Om jag är ignorant mot en muslim här i Sverige vad händer då? Är det inte sant att man dödar bögar i Iran?
    Är det inte sant att man dödar våldtagna kvinnor? För att försvara sin heder?
    Du som sitter på all värdens kunskap kan ju berätta för mig så jag vet, samt alla andra.
    Klart man skall satsa på skolor men inte inom religion skolan är idag en plats för att få in ett kritiskt tänkande, det är ju bra för de flesta i denna värd, inte från någon sagobok sedan 1400 år, om man lever efter den så kan ju inte ett land utvecklas, som länder sig bör.

  34. Bahlool 04 juni 2010

    Så för att man dödar bögar i landet så är det ett skitland? hahaha…Några år sedan förbjöd man och straffade man bögar i väst och då Sverige med (fram till 70 talet) Betyder det att Sverige var ett skitland då?
    Huh? Man dödar våldtagna kvinnor? Försvara sin heder? Vart har du fått det där ifrån?
    Sen sista stycket var lite för bisarrt..satsa på skolor så att du kan uttrycka dig bättre, ja..om det är religös eller ej spelar ingen roll. Iran är ett land som betalar tom pengar till transsexuella när de vill operera sig..det är ett land som är långt framme teknologiskt osv..

  35. edvin 04 juni 2010

    Långt framme i teknologi, betvivlar starkt, sortera grus då möjligen.
    Klart att om man dödsar bögar så är det ett skitland allas lika värde, kärlekens religion som du förespråkar.
    I Sverige har man inte hängt en enda bög, men det kanske du vill? Jag är rädd för det.

  36. Bahlool 04 juni 2010

    Vem bryr sig om bögar lol..det är som att säga det är synd om pedofiler..suck..så därför tillåter Sverige att man har sex med djur (inavlade stackare haha) Bryr mig inte ett skit om bögar, det är liksom ingen stor grej 😉 om Sverige hänger dem eller sätter dem som kungar, är det inte mitt problem. Vad är det med dig och bögar? Är du bög eller? Då förstår jag varför du är så som du är 🙁

  37. edvin 04 juni 2010

    Den store profeten som du gullar med var väl pedofil? giffte sig med en 6 åring, satte på henne när hon var 9 år om inte han var pedofil så inte vet jag.
    Jag har en son som är bög, o jag stöttar honom i hans val, men för den skull vill jag inte se honom hängd, han är väldigt orolig för vad som kan komma i landet Sverige, men du bryr dig inte säger du om bögar, jag fattar att ni kan tänka er att döda dem.

  38. Bahlool 04 juni 2010

    Edvin så du menar vi ska döma Profeten efter dina nuvarande moraliska premisser? Lol..Flera av västvärldens största var stjärtgossar..grekiska tänkare och kämpar, inte ränner vi runt och säger de är pedofiler..Wagner var antisemit, inte ränner vi runt och talar illa om honom för det. Många svenskar var antisemiter (man tvingade bort judar vid gränsen under andra världskriget) Många svenskar var nazister osv. Du gör det för lätt för dig om du dömer folk från andra tider och andra världsdelar efter dina nuvarande regler.
    Skiter fullständigt i din son, om han knullar sin mor eller andra killar är väl inte mitt problem? Om han och du är nöjda med hans val, så är det inte heller mitt problem. Vad som ska hända i landet Sverige? Lol vad tror du att muslimerna ska ta över här eller hehe…

  39. iran 05 juni 2010

    edvin
    Jag förstår att du är väldigt yng och inte har koll på din information
    1. ge mig någon källa där man dödar våldtagna kvinnor!
    i Iran avrättar man folk som har våldtagit en kvinna och inte tvärtom så håll koll på dina fakta
    2. Det där artikeln där man hade avrättat 2 homosexuella som fanns med i DN, de glömde skriva att de hade våldtagit andra personer. Iran avrättar inte homosexuella, iranska regimen anser att de borde få vård eftersom de anser att det inte är naturligt.

    Mycket prat om att döda hit och dit, för tillfället är väl det USA och Israel som dödar.
    edvin om du nu får för dig och diskuttera med mig så vill jag att du backar upp dina ord med fakta annars är det ingen menning

  40. Farre 20 augusti 2010

    Shahin
    Jag klarade inte av och gå genom din svenska men snacka för dig själv, jag röstade på musavi och majoriteten av de som protesterade i Iran ansåg att ahmadinejad sköter inte sitt jobb rätt och att han är farlig för islamiska republiken. Folk som du försökte endast utnyttja vår frustration, 15 % röstade inte och det var ni som ställde till det. Gröna rörelsen blev svag efter Quds dagen eftersom en del gav slagord som inte tillhörde de gröna och gröna rörelsen dog totalt under ashura eftersom 300 huliganer förstörde imam husseins sorg dag och till och med khatami gick ut med att reformisterna har blivit svaga efter ashura.

  41. Mardavij 22 augusti 2010

    Du trivialiserar det iranska folket och ursäktar en diktaturs övergrepp. Frågan om sann demokrati och frihet i Iran är en helt separat fråga från solidaritet med Palestina eller andra tredje värden frågor.

    Majoriteten av det iranska folket sympatiserar med Palestiniernas sak och fördömer Israels övergrepp. De gör det utifrån samhörighet i religionen och också baserat på medmänsklighet.

    Detta är inte samma sak som att de accepterar en regim som baserat på ursäkter om en extern fiende inte respekterar mänskliga rättigheter, yttrandefrihet och integriteten hos sitt eget folk.

    – Det stämmer inte att regimen har majoritetens stöd.

    – Det stämmer inte att motstånarna mot regimen och de som vill ha större frihet och demokrati bara finns utanför Iran.

    – Det stämmer absolut inte att de som vill ha frihet, demokrati och mänskliga rättigheter tror att detta nås på bekostnad av att bli någon annans slav.

    Det finns ingen som helst åsiktsskillnad mellan iranierna i Iran och i Stockholm. Om folkets fredliga protester inte brutalt slogs ned med våld, våldtäkter och tortyr skulle en stor majoritet fortsätta att visa sin avsky mot denna förslavande regim.

    Länge leve det iranska folkets frihet, mänskliga rättigheter och solidaritet med sina grannar. Länge leve de modiga ungdomar som trotsar regimens blodtörst och hänsynslöshet genom att fredligt ge sig ut på gator och kräva förändring.

    Skäms du lögnaktiga regim som bygger på våld och förtryck. Skäms du lögnaktiga regim som gjort Iran till ett land där befolkningen allt mer vänder religionen ryggen. Där hopplöshet, prostitution och drogberoende ökar lavinartat bland landets unga befolkning. Det land som har världens högsta ”brain-drain” genom att högutbildade tar varje chans att fly.

    Ni som propagerar för denna hänsynslösa diktatur med Islam som förbehåll skadar religionen. Religionen skulle må mycket bättre och bli mycket starkare om ni hade mot att fördöma regimens övergrepp. Det går att se världen från fler perspektiv än bara utifrån en kamp mellan Israel/USA och Iran.

  42. Bahlool 22 augusti 2010

    Mardavij:

    Du trivialiserar det iranska folket och ursäktar en diktaturs övergrepp. Frågan om sann demokrati och frihet i Iran är en helt separat fråga från solidaritet med Palestina eller andra tredje värden frågor.

    Majoriteten av det iranska folket sympatiserar med Palestiniernas sak och fördömer Israels övergrepp. De gör det utifrån samhörighet i religionen och också baserat på medmänsklighet.

    Nope ijag ursäktar inget, men ingen stat skulle tåla att terrorister bränner ner byggnader, misshandlar polisen och hotar staten. ”Sann” demokrati? Finns det något sådant någonstans? Det är inte jag som blandat in palestinafrågan i frågan med Iran, utan dessa anhängare av Shahen och av MKO
    Och majoriteten av iranierna stödjer sin regering.

    – Det stämmer inte att regimen har majoritetens stöd.

    – Det stämmer inte att motstånarna mot regimen och de som vill ha större frihet och demokrati bara finns utanför Iran.

    – Det stämmer absolut inte att de som vill ha frihet, demokrati och mänskliga rättigheter tror att detta nås på bekostnad av att bli någon annans slav.

    Enligt vem stämmer det inte? Enligt dig?
    https://www.bahlool.se/2009/09/24/opinionsundersokning-i-iran-om-valet-och-usa/

    Den här opinions undersökning visar något helt annat än det du just sa..

    Vad folket tror spelar ingen större roll, du ser ju vilka stater som lyckas, det är de som är på USAs sida (deras slavar) Politiskt är Iran en paria för att den inte vill lyda USA.

    Det finns ingen som helst åsiktsskillnad mellan iranierna i Iran och i Stockholm. Om folkets fredliga protester inte brutalt slogs ned med våld, våldtäkter och tortyr skulle en stor majoritet fortsätta att visa sin avsky mot denna förslavande regim.

    Länge leve det iranska folkets frihet, mänskliga rättigheter och solidaritet med sina grannar. Länge leve de modiga ungdomar som trotsar regimens blodtörst och hänsynslöshet genom att fredligt ge sig ut på gator och kräva förändring.

    Så länge de var fredliga hände inget, den dagen de började bränna ner byggnader (däribland moskeer) hotade polisen, staten och misshandlade folk, då blev även svaret våldsamt..men hade Irans regering varit så hemsk som du hävdar, då hade många fler dött, titta bara på Kina och Burma som även de slog ner ”fredliga” demonstranter.

    Ni som propagerar för denna hänsynslösa diktatur med Islam som förbehåll skadar religionen. Religionen skulle må mycket bättre och bli mycket starkare om ni hade mot att fördöma regimens övergrepp. Det går att se världen från fler perspektiv än bara utifrån en kamp mellan Israel/USA och Iran

    Jag har skrivit om Irans fel och misstag också, men det de gör rätt överstiger det de gör fel,.

  43. iranier 21 september 2010

    Bahlool
    du har fullständigt rätt, jag har sagt tidigare att jag röstade på musavi men hans rörelse dog ut.
    Mina vänner och kusiner var ute och demonstrerade och inte var det att de ville ha regim skifte, nej de ville ha reformer och de vart även slagen och arresterad, först förstod de inte men efter ett tag förstod de att anti iranska krafter hade blandat sig med de.
    I iran bor 75 miljoner människor och alla sörjde emam hussein men endast 3000 i tehran gjorde andra saker och sorgligt nog av dessa 3000 var många ungdomar som hade blivit påverkad av oredan och de bar svart och hade husseins faner i handen. då var det slut eftersom regimen visade upp dessa i tv varanan minut och folk var förbannade.
    tillägg är att när khatami hade tal i jamaran och några ville avbruta hans tal så var det baijis som stoppade dessa.
    marjav
    ta en titt på worldpublicopinion
    där har du alla dina svar och jag antar att du slutar med och komma med antagande

  44. Andreas 28 februari 2011

    Vad tycker du om att de som styr iran blir alltmer nationalistiska och mindre islamistiska?
    Mullorna ersätts mer och mer och av forna medlemmar i Sepah Pasdaran.
    Nyligen blev Rafsanjanis dotter trakasserad av medlemmar i Basij. Något som var otänkbart för ca tio år sedan.
    Nationalismen (paniranismen) är ett mkt starkt vapen i Iran och trenden är att Iran blir alltmer nationalistiskt numera. Nyligen talade Ahmadinejad om Cyrus den store och likställde honom med imamerna i shia islam. Det fick många mullor att hoppa i taket.

    http://www.eurasianet.org/departments/insightb/articles/eav020209c.shtml

  45. Bahlool 28 februari 2011

    När har han jämfört Cyrus med Imamerna? Alltså det här är en analys och det stämmer att militären har fått mera makt, vad det gäller nationalismen så har Iran alltid haft en överlägsen mentalitet. Klart jag ogillar nationallismen, jag avskyr den.

  46. Bahlool 28 februari 2011

    Tack men det var inte han som jämförde Cyrus med Profeterna, utan hans medhjälpare. Sen har artiklen bra poäng och dåliga. Det är analyser, bara framtiden kommer visa vad som sker och inte sker..vad jag förstått vill ahmadinajad återgå till Khomeinis system av rättvisa, att militären håller på få stor makt stämmer. Att det religiösa etablissemanget har korruption ibland sig är naturligt, korruption finns i Sverige, ska det då inte finnas i Iran?
    Om han ger kvinnorna mera frihet, bara bra. Finns många element bland de religiösa som inte vill blanda sig i politiken.

  47. zulqarnain 28 mars 2011

    Andreas
    Iranier har alltid varit nationalister men det betyder inte att de är rasister, jämnför inte Pan iranism med nationalism. Pan Iranimsm är nästan okänd i Iran, det är det för mig också nästan, det är endast några gamla gubbar från äldre tider som har varit medlem i många många år men det är inget som lockar unga iranier.
    det nationalism som finns i Iran är iran islamisk nationalism. I Iran så anser folket att det är dem som håller i Imam Ali svärd och att det är dem som är Imam hussein’s fanbärare och att arabiska ledare har svikit islam och att dess folk har blivit lata.
    Att revolution gardet har fått makten så betyder det inte att det är något bra. Ja de är nationalister men dem är extremt religiösa, Imam khomenei varnade alltid att varken militären, revolutiongardet ska ha någon sorts makt. tillägg är att många av de unga i rebolutionsgardet ser mesbah yazdi som sin favorit än khamanei. för dem är khamanei mer moderat men meshbah yazdi mer religiös och enligt mig är han farlig och det visste imam khomeini.
    Gällande det där med Mashai så har ingen sagt att vi ska jämnföra cyrus the great med imamerna däremot så anses han kyros den store vara samma man som man nämner i koranen dvs zulqarnain. Ahmadinejad utropade att även kyros var en basiji

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *