Press "Enter" to skip to content

Tips för att träna på gymmet under månaden Ramadan

Månaden Ramadan är inte bara till för att avhålla sig från mat och vatten, utan även för att ta bort alla frestelser av lyx och andra distraktioner. Man ska försöka leva simpelt.

Man ska vara mera tacksam och lägga mera fokus på mera bön och mera reflektion. Att närma sig Allah är målet. De flesta religionerna har någon form av fasta.

Då många gymmar och har det som en integrerad del av sina liv, får vi fråga oss om det går att fasta långa dagar, särskilt i länder som Sverige och samtidigt gymma?
Det ska gå att göra, men man får göra det på ett mera smart sätt.

När man tränar, så förlorar man både vikt och det mera negativa för de som gymmar – man förlorar även muskelmassa. Under månaden Ramadan så kommer du kanske inte öka i muskelmassa men du kommer öka i styrka.

Träning som kunniga rekommenderar är: gå raskt, slö joggande, cyklande, crosstraining och lättare maskiner att gymma med.


Här kommer 8 tips till träningen:

  1. Försök att träna kort innan eller efter Iftar (brytandet av fastan). Före är okej, efter är bättre. När man tränar efter Iftar, så var resultaten bättre. Mera styrka och mera kraft. En fördel med att träna en timme innan Iftar, är att man efter träningen kan äta och dricka och fylla på kroppen med vad den behöver och vad man förbrände under träningen.
  2. Undvik jätteintensiv kardio
    Om du fastar, så fungerar inte din kropp på fullstyrka. Du har nog för lite vätska i dig, sovit dåligt och lågt blodsocker. Så det är inte smart att göra hårda intervaller av kardioträning.
  3. Ta lättare tyngder och öka repetitionerna istället.
    Då man är mera uttmattad och svagare än vanligt under månaden Ramadan, är det smartare att ta lättare tyngder som man orkar göra fler repetitioner med. 6-10 reptitioner är lagom.

Bruce Lee sade: “Lägg märke till att det segaste trädet är det som spricker fortast, medan bamboo eller pilträd överlever genom att följa med vinden.”

  1. Ta längre viloperioder mellan set
    Längre vilo perioder är viktigt då din kropp inte arbetar på full maskin. Undvik för långa viloperioder dock.
  2. Ladda upp med kolhydrater
    Under månaden Ramadan bör man slänga bort alla dieter där man ska dra ner på kolhydrater. Många tror att kolhydrater är något negativt, då det försvårar viktnedgång, dock är det mera att folk inte förstår hur viktiga kolhydrater är.
    Kolhydrater ger energi för att du ska orka gymma, särskilt om du tränar hårt.
    Har man fått i sig för lite kolhydrater så kommer ens träning att få lida. Du kommer känna dig svag och lättirriterad.

När du äter kolhydrater, så sparar kroppen den som glykogen. När du börjar gymma, kommer din kropp att bryta ner glykogen ned till glukos (socker), som får dina muskler att utföra sitt jobb. Så försök att konsumera rätt mängd kolhydrater så att din kropp har nog reserver av glykogen.

Undvik onödiga kolhydrater som sötsaker, snabbmat och baklawa. Det är “dåliga” kolhydrater. Bra kolhydrater är ris, pasta, potatis, frukter, grönsaker och räkor.

  1. Håll din för-gym mat lätt.
    Ifall du planerar gymma efter Iftar, ha en lättare första måltid. Det värsta som finns är att man går till gymmet på full mage. Ät något lätt, lättare måltid av protein, kolhydrater och hälsosamma fetter.
    Ta tex protein shake mixad med mjölk, ett handfull nötter, en banan och några dadlar.

Just shakes är bra när man inte har mycket tid att äta en full måltid och de är “lätta” att förtära. Efter träningen kan man äta en större måltid.

  1. Din måltid bör spela roll
    Undvik att äta sötsaker eller onyttig mat. Om du ska vara seriös med din träning, så ät saker som är av bra kvalité som ska vara bränsle för din långa dag som kommer härnäst.
  2. Drick vatten
    Det är rätt självklart att man måste få i sig vatten under fastan. Du blir uttorkad pga fastan, så du behöver vatten för att både din kropp och din hjärna ska kunna utföra sina uppgifter effektivt. Försök smådricka under kvällen och under din träning. För mycket vatten får dig dock att vakna upp på natten för att gå på toaletten, och det i sin tur stör din nattsömn.

källa
https://themuslimvibe.com/muslim-lifestyle-matters/health/8-tips-for-training-at-the-gym-during-the-month-of-ramadan

https://www.khaleejtimes.com/ramadan-2017/ramadan-health//excercise-or-not-during-ramadan

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *