Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Fatima Bint Huzam Al-Kulabiyya ” Umm Al-Benin”

Fatimah bint Ḥuzam al-Kulābīyya (SA):

Allmänt känd som Umm al-Benin (”flera söners mamma”), var från stammen Banu Kilab en gren av Qais Ailan-stammar.
Efter Hazrat Fatima Zahras (SA) martyrdom kallade Imam Ali (AS) sin bror Aqeel som var känd för sin kunskap om släktträffarna och berättade för honom att finna en respektabel dam av en ädel familj, känd för sin modighet, för honom att gifta sig för att han ville ha en modig son från henne att vara sin egen representant där i Karbala för att tjäna Hussain (AS), den Helige Profets son och hjälpa honom i den olyckliga situationen mot sina fiender och låta sitt liv försvara Hussain (AS) för egen räkning, för Hassan (AS) och Hussain (AS) hyllades som Heliga profets söner och var och en blev adresserad som Ibn-Rasoolullah av den heliga profeten).

Aqeel sa:
”Gifta dig med Fatimah bint Ḥuzam al-Kulabbya, dotter till Hazm bin Khalid-e-Kalabi, för modigare än hennes far, finns inte ibland stammarna.

Umm ul-Banin bar Imam Alis fyra söner, Abbas, Abdulla, Ja’far och Usman.

Betydelsen av ”Umm ul-Banin” är ”sonens mamma”.
Umm al-Banin var en gudomlig dam. Hon hade en stor affektion och lojalitet gentemot profeten (s) och gav sitt liv åt tjäna dem.
Omvänt betraktade profetens hushåll en elitstatus för henne och hedrade henne. De besökte henne på Eids dagar som ett tecken på respekt.
Umm al-Banin var en vältalig poet, från en ädel och modig familj.

Hon räknas bland de dygdiga damerna. Hon visste rätten till Ahl al-Bayt (a) mycket bra och älskade obetydligt mycket. Omvänd hade hon en elitstatus bland dem.
Alla hennes söner dog martyrdöden tillsammans med Imam Hussein i Karbala.
Efter deras martyrdom bad hon folk att inte kalla henne ”Umm ul-Banin” någonsin igen.
Dagen då hon kom in i Imam Ali (A.S) hushåll, gjorde hon det mycket tydligt för Imam Hassan (A.S) och Imam Hussain (A.S) att hon ansåg sig vara sin slav, och hon hoppades och bad att de skulle acceptera henne som en. Hennes respekt och tillgivenhet för dem blev reciprocerad av de två bröderna, som ockuperade den främsta platsen i hennes hjärta.
När Imam Hussain (A.S) lämnade Madinah för Irak bad Umm ul-Banin hennes fyra söner, Abbas (A.S), Abdulla, Ja’far och Usman att offra sina liv i den heliga orsaken till Imam Hussain (A.S).

Umm ul-Banin hade en sådan uppriktighet mot den heliga profetens avkomma att hon älskade Imam Hussain (A.S) mer än sina egna barn.
Hon var den första som fick Bashar bin Hazam, mannen som proklamerade till medina
”Qotelal Hussain …” (Hussein har dödats …).
Denna kvinnans storhet blir uppenbar vid denna händelse. När hon hörde nyheten om sina söners martyrdom, ägnade hon inte uppmärksamhet på det, men frågade om Imam al-Husayn (a). Det är som om Imam al-Husayn (a) är hennes son inte hennes egna söner.
Vid den utsträckning sade hon:

”Berätta för mig om Hussain (AS)”

och när hon fick nyheten om Imam Hussains martyrdom sa hon:

” Alla kärlek i mitt hjärta är sönder. Må alla mina barn och allt som finns under denna azurblå himmel offras för Imam Hussain (A.S) skull. ”

Ingen har sett en kvinna som den här rena damen (Umm al-Banin) i historien som skulle vilja älska Fatima Al-Zahra barn ärligt och bryr sig om dem mer [än hennes egna barn].
Det citeras att när Zaynab (a) anlände till Medina besökte hon Umm al-Banin och uttryckte sin medkänsla för hennes barns martyrdom.
Efter ankomsten av Imam Sajjad (A.S) och Hazrat Zainab (S.A) i Medina Umm ul-Banin brukade samla kvinnor i sitt hus och brukade berätta för dem hur Imam Hussain (A.S) och hans följeslagare blivit martyrer på grund av Yazidi-styrkorna.

Umm ul-Baneen anses vara den första Noheh Reciter för Imam Hussain martyrskap (A.S).
Hon brukade regelbundet besöka den berömda Jannat al-Baqi-begravningsplats i Medina efter nyheten om Imam Hussain och hennes fyra söner.

Tillsammans med sin sonson, ”Ubayd Allah (Abbass son), reciterade hon det klagomål som hon hade komponerat för sina söner och ropade sorgligt.
Människor i Medina samlade omkring sig och grät tillsammans med henne. Det sägs även att Marwan b. Hakam grät också med dem. Hon reciterade detta klagomål som hon hade komponerat för ”Abbas:

”O, den som såg” Abbas angriper en mångfald fiende och Ali ’s sons ”stödde honom som modiga lejon. Jag blev tillsagd att min son slog på huvudet medan hans händer skars, min son hade sänkt huvudet. Om hans svärd var i hans hand hade ingen vågat närma sig honom. ”
och recitera Noheh i en mycket ledsen och patetisk röst som alla närvarande där brukade gråta bittert.

Hon kallade Jannat al-Baqi- begravningsplats som
”Sorgens centrum för Imam Hussain (A.S)”.
Noheh reciterade av Umm ul-Banin för Imam Hussain martyrdom (A.S) är registrerad i vår historia och betraktas som ett mästerverk i arabisk litteratur.
Man tror att Umm ul-Banin dog i 69 A.H. eller 13 Jumada al-Thani 64 A.H. Hon är begravd i Jannatul Baqi, en begravningsplats i Medina

Text skriven av: Alkasim Sharif

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *