Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ramadan – Laylat al Qadr

I dessa nätter, vill Allah att hans tjänare ska komma tillbaka till Honom. Så ge inte upp hoppet och lita på Hans förlåt

Laylat al Qadr, eller kraftens/skapelsens/allmaktens natt, är den bästa av nätter. Den är bättre än tusen månader. Ber du en bön under denna månad så är den bättre än en bön under 1000 månader.

Allmaktens Natt är mera värd än tusen månader

/Koranen 97:3

Under denna heliga natt bestäms våra öden under nästa år. Allah är barmhärtig, att be honom, att fråga honom, att kalla till honom under denna natt och be honom välsigna oss, skydda oss, hjälpa oss, kommer att påverka våra öden.

För att ge människorna vägledning [inleddes] i månaden Ramadan uppenbarelsen av Koranen i vilken vägledningen klargörs och en måttstock ges med vilken rätt kan mätas och skiljas från orätt. Den av er som ser månens nytändning skall fasta månaden ut. Men den som är sjuk eller [stadd] på resa [skall fasta därefter] under motsvarande antal dagar. Gud vill göra det lätt – inte tungt – för er. Håll [fastan under den föreskrivna] perioden och prisa Gud som har väglett er – kanske skall ni visa [Honom] tacksamhet.

/Koranen 2:185

I dessa nätter, vill Allah att Hans tjänare ska komma tillbaka till honom, be om Allahs förlåtelse och att be om Allahs välsignelser inför nästa år. Det värsta man kan göra är att ge upp hoppet om Allahs förlåtelse och därav är det av yttersta vikt att man ber Allah om förlåtelse under dessa nätter, dessa otroliga nätter.

Be för dina syskon, be för dina nära och kära be för de troende runt om i världen som lider, som är vilsna eller som förtrycks. Be, be och återigen be!

Försök att vara vaken under hela natten och att ihya (upprätthålla/återuppliva) natten. Lär gärna era barn att hålla sig fast vid dessa nätter och att hålla sig vakna så de kan lyssna på Koranen och ta till sig av vad man gör under dessa nätter. Uppfostra dem med kärlek för Ahlul Bayt (a.s) och Koranen och med att berätta vad dessa nätter handlar om, varför de inföll och vad för nytta man har av dem.

Koranen sändes ned till människan under denna månad och under denna Laylat al Qadr. Enligt den sjätte Imamen, så fick människorna även de andra heliga böckerna under denna månad (Gamla testamentet och Nya testamentet). Enligt vissa tolkningar fick Profeten hela Koranen under denna dag och fick läsa upp och lära människorna respektive vers beroende på tillfälle den gällde. Andra menar att Koranen uppenbarades över 23 år.

Shias anser att den infaller 19/21/23. Man är rätt osäker på när den natten infaller. Bara Allah vet när naten infaller, därav är man så osäker på den. De lärda tror att säkrast är den 23:e, återigen andra lärda menar att alla tre nätter hör samman och man ska upprätthålla handlingarna under alla tre.

Sunnis anser att den infaller på de sista tio dagarna på Ramadan, säkrast är på 27:de

Fatima (a.s) brukade låta Al Hassan och al Hussain (a.s) vara vakna under dessa nätter och ifall de blev trötta, fick de sötsaker för att hålla sig vakna.Några hadither av våra Imamer om att stanna vaken under denna natt.

  1. Imam Musa al Kadhim (a.s), den sjunde Imamen, sa att den troende kan komma närmare Allah genom att ha vaka på Qadr nätterna.
  2. Imam Ali (a.s) sa att hans fru Fatima (a.s), inte tillät någon att sova på Qadr nätterna, hon menade att ifall man sov på dessa nätter, då berövade man sig själv fördelarna med dssa heliga nätter.
  3.  Imam al Baqir (a.s) sa att på Qadr nätterna, kom änglarna ned till jorden för att se de troende upptagna i bön och i fasta.

Ta dessa nätter i tillfälle att utveckla oss, lära oss och utöka våra kunskaper. Många av våra lärda började skriva sina stora verk, just under Laylat al Qadr. Ge gärna almosor till behövande just under dessa nätter.

Glöm inte att det var under dessa nätter som Imam Ali (a.s) attackerades och mördades, så förbanna hans mördare och även de som svek sitt trohetslöfte till honom, de som stal hans rätt och de som deltog i att kriga mot honom.

Amaal (uppgifter/dåd man ska göra under dessa nätter)

Den lärde Majlisi menar att det bästa man ska göra under dessa nätter är att be Allah om förlåtelse och be Allah om det man vill han ska välsigna en med. Man ska göra salawat (Allahumma Salli ala Muhammed we Aleh Muhammed) så ofta som möjligt. Många av de här sakerna är plus i kanten. Ju mera man gör desto bättre, men glöm inte att mycket är ens sinne, ens inre och ens uppsåt. Orkar du inte göra allt, gör så mycket du kan…

  1. Gör den rituella tvagningen (ghusl, som renar dig inför amaal)
  2. Två rakaas (gå ner till marken två gånger) och varje gång läser man Al Fatiha en gång och Al Ikhlaas sju gånger. (Renar dig från shirk, Sifran sju har med Adadul Kisra att göra, som betyder att när du vill deklarera nåt mycket, utöka och rensa synderna som mina sju sinnen begått.
  3. Efter bönen recitera 70 gånger Astaghfur Allah Rabbi we Atuba elaihi (Jag ber Allah om förlåtelse och ber om bot)
  4. Be om förlåtelse för dina synder, lova att inte göra om dem och tänk på dessa synder.
  5. Läs olika förböner, som tex Dua Kumayl
  6. Öppna Koranen (Att sätta Koranen på ens huvud betyder att denna bok är min Raees, med andra ord ledare. Så man svär vid Ahlul Bayt att denna bok är vår ledstjärna i alla sammanhang) och ha den framför dig:

O Allah treat me as one of those who are free from Hell, in the name of this Holy Book sent by Thee, whatever there be in the Book. Including Ism-e-A’azam and Asmaa-e-Husnaa and the things to be dreaded, the things that may be expected and desired, like blessings of Jannat. Do forgive through the grace of this book

På Arabiska blir det:

“Alaahumma inni asaloka be kitaabekal munzale Wa maa feeh, wa feehismokal akbaro wa asmaakal husnaa, wa maa yokhaafo Wa yurjaa an taj-alani min otaqaaeka minan-Naar”,

Be Allah om vad du vill han ska välsigna dig med.

Sätt Koranen på huvudet och säg:

O Allah! I appeal to Thee in the name of this Qur’an and the Rooh that was sent along with it, and in the name of the Momin (believer) whose praise is contained in this Book and Tine obligation that is on them. No one else recognizes the right and truth more than Thee

Allaahumma be haqqe haazal Qur’an we be haqqe man arsaltahoo beh, Wa be haqqe kulle momenin madahtahoo feeh, we be haqqeka alaihim fa-laa ahada a’arafo be haqqeka mink

Säg 10 gånger av varje av de här meningarna:

Beeka Ya Allaho (vid dig oh Allah)

Be Muhammaden (vid Muhammed)

Be Aliyyan (vid Ali)

Be Fatimataa (vid Fatima)

Bel Hassani(vid Hassan)

Bel Hussain (vid Hussain)

Be Ali ibn al Hussain (vid Ali son till Hussain)

Be Muhammed ibn al Aliyyan (vid Muhammed son till Ali)

Be Jafar ibn Muhammaden (vid Jafar son till Muhammed)

Be Musa ibn Jafar (vid Moses son till Jafar)

Be Ali ibn Musa (vid Ali son till Moses)

Be Muhammed ibn Alliyyan (vid Muhammed son till Ali)

Be Alliyyan bin Muhammad (vid Ali son till Muhammed)

Bel Hassan bin Alliyyan (vid Hassan son till Ali)

Sen ställer man sig upp med Koranen på huvudet och säger Bel Hojjat al Qaaem (vid Mehdin)

Be Allah om fler gåvor och hjälp.

7.Nu ska man läsa Ziyarat Hussain (en dua eller förbön)

Läs Ziyaraat al Imam al Hussain (a.s). Varför Ziyarat al Imam al Hussain (a.s)?
För Imamen a.s är Witr al Mautur, alltså hans status är unik i Allahs ögon. Välsignelserna genom honom är större än alla masoomeen tillsammans. Det här betyder inte att han är spirituellt högre än Profeten saw eller Imam Ali (a.s). Hans belöningar är större för det offer han gav i Kerbala.  Där han såg sina nära och kära mördas och till slut gav han sitt liv för Allah. Gör niya (uppsåt) att göra sadaqa, hjälp någon som är i nöd. Gör  niyaya 99% till Ahlul Bayt och 1% till din familj.

Peace be on you, O the son of the Messenger of Allah!
Peace be on you, O the son of the Ameer ul Moomineen!
Peace be on you, O the son of the truthful pure Fatimah, the leader of the women of the worlds!
Peace be on you, O my Mawlaa! O Aba Abdillah, and the mercy and blessings of Allah!
I bear witness that you established the prayers, gave the prescribed share to the needy, commanded to do that which is right and lawful, not to do that which is wrong and unlawful, studied and cherished the ideas of the Book as ought to be, strived in the way of Allah, leaving no stone unturned, while directing affairs in the light of the boundaries laid down by Allah, exercised self-control bravely in the midst of offensive provocations, till the inevitable came unto you. I bear witness that those who opposed you and waged war against you, those who abandoned you, and those who killed you, are the accursed as per the declaration of the Prophet whom no one gave lessons. Verily, whoso tells a lie is a loser. Curse of Allah be on those who persecuted you, from among the pioneers and the followers, ever growing tormenting punishment. I have come to you O my Mawlaa the son of the Messenger of Allah, for your “ziyaarat”, fully aware of your rights, closely attached to your friends, hostile to your enemies, attentive and alive to the guidance which you had and made known, mindful of the waywardness which leads to your opposition, so, speak on my behalf to your Lord.
Peace be on you, O the decisive argument of Allah on His earth and in His heaven. Blessings of Allah be on your refined soul and pure body, and peace be on you, O my Mawlaa also mercy and blessings of Allah.

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ ٱللَّهِ
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بْنَ امِيرِ ٱلْمُؤْمِنِينَ
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بْنَ ٱلصِّدِّيقَةِ ٱلطَّاهِرَةِ
فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ ٱلْعَالَمِينَ
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ يَا ابَا عَبْدِ ٱللَّ
وَرَحْمَةُ ٱللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ
اشْهَدُ انَّكَ قَدْ اقَمْتَ ٱلصَّلاَةَ
وَآتَيْتَ ٱلزَّكَاةَ
وَامَرْتَ بِٱلْمَعْرُوفِ
وَنَهَيْتَ عَنِ ٱلْمُنْكَرِ
وَتَلَوْتَ ٱلْكِتَابَ حَقَّ تِلاَوَتِهِ
وَجَاهَدْتَ فِي ٱللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ
وَصَبَرْتَ عَلَىٰ ٱلاذَىٰ فِي جَنْبِهِ مُحْتَسِباً حَتَّىٰ اتَاكَ ٱلْيَقِينُ
اشْهَدُ انَّ ٱلَّذِينَ خَالَفُوكَ وَحَارَبُوكَ
وَٱلَّذِينَ خَذَلُوكَ وَٱلَّذِينَ قَتَلُوكَ
مَلْعُونُونَ عَلَىٰ لِسَانِ ٱلنَّبِيِّ ٱلامِّيِّ
وَقَدْ خَابَ مَنِ ٱفْتَرَىٰ
لَعَنَ ٱللَّهُ ٱلظَّالِمِينَ لَكُمْ مِنَ ٱلاوَّلِينَ وَٱلآخِرِينَ
وَضَاعَفَ عَلَيْهِمُ ٱلْعَذَابَ ٱلالِيمَ
اتَيْتُكَ يَا مَوْلايَ يَا بْنَ رَسُولِ ٱللَّهِ
زَائِراً عَارِفاً بِحَقِّكَ
مُوَالِياً لاِوْلِيَائِكَ
مُعَادِياً لاِعْدَائِكَ
مُسْتَبْصِراً بِٱلْهُدَىٰ ٱلَّذِي انْتَ عَلَيْهِ
عَارِفاً بِضَلاَلَةِ مَنْ خَالَفَكَ
فَٱشْفَعْ لِي عِنْدَ رَبِّكَ
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجّةَ ٱللَّهِ فِي ارْضِهِ وَسَمَائِهِ
صَلَّىٰ ٱللَّهُ عَلَىٰ رُوحِكَ ٱلطَّيِّبِ وَجَسَدِكَ ٱلطَّاهِرِ
وَعَلَيْكَ ٱلسَّلاَمُ يَا مَوْلاَيَ وَرَحْمَةُ ٱللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Ziyarat of ‘Ali-Akbar
Peace be on you, O my master,

and the son of my master,

Mercy of Allah (he on you),

and His blessings.

May Allah curse he who oppressed you,

and may Allah curse he who killed you,

and increase on them the painful punishment.

Ziyarat of the other martyrs.

Peace be on you, O the truthful ones.

Peace be on you, O the patient martyrs.

I bear witness that you,

struggled in the way of Allah,

and were patient in troubles on the side of Allah,

and you exhorted (in the way of),

Allah and His Messenger,

Until death came to you.

I bear witness that you are alive,

being sustained by Your Lord.

May Allah reward you,

on behalf of Islam and its people,

the best reward of the doers of good.

And (may He) unite us with you,

in the place of blessings (Heaven)

Ziyarat of Hadhrat ‘Abbas (a)

Peace be on you, O son of Ameerul Mu’mineen.

Peace be on you, O the virtuous servant,

obedient to Allah and His Messenger.

I bear witness that you struggled, and advised (others)

and were patient until death came to you.

May Allah curse those who oppressed you,

from the first ones to the last,

and keep them in the bottom of the Fire.

ZIYAARAT OF IMAM HUSAYN BIN ALI(A.s)A:hover {color: #FF0000; font-weight: bold}

Transliteration

BISMILLAHIR RAHMANIR RAHEEM

ASSALAAMU A’LAYKA YABNA RASOOLILLAAH ASSALAAMU A’LAYKA YABNA AMEERIL MOOMINEEN ASSALAAMU A’LAYKA YABNAS’ S’IDDEEQATIT’ T’AAHIRATI FAAT’IMATA SAYYIDATI NISAAA-IL A’ALAMEEN ASSALAAMU A’LAYKA YAA MAWLAAYA YAA ABAA A’BDILLAAH WA RAH’MATULLAAHI WA BARAKAATUH ASHHADU ANNAKA QAD AQAMATAS’ S’ALAATA WA AATAYTAZ ZAKAATA

WA AMARTA BIL MAA’-ROOFI WA NAHAYTA A’NIL MUNKAR WA TALAWATAL KITAABI H’AQQA TILAAWATIHI WA JAAHADTA FILLAAHI H’AQQA JIHAADIHI WA S’ABARTA A’LAL AD’AA FEE JANBIHI MUH’TASIBAN

H’ATTAA ATAAKAL YAQEEN ASHHADU ANNALLAD’EENA KHAALAFOOKA WA H’AARABOOKA WALLAD’EENA KHA’DALOOKA WALLAD’EENA QATALOOKA MAL-O’ONOONA A’LAA LISAANIN NABIYYIL UMMIYY

WA QAD KHAABA MANIF-TARAA LA-A’NALLAAHUZ’ Z’AALIMEENA LAKUM MINAL AWWALEENA WAL AAKHIREEN WA Z”AA-A’FA A’LAYHIMUL A’D’AABAL ALEEM ATAYTUKA YAA MAWLAAYA YABNA RASOOLILLAAH ZAA-IRAN A’ARIFAN BIH’AQQIKA MUWAALIYAN
LI-AWLIYAAA-IKA MU-A’ADIYAN LI-AA’-DAAA-IKA MUSTABS’IRAN BIL HUDAL LAD’EE ANTA A’LAYHI A’ARIFAN BIZ”ALAALATI MAN KHAALAFAKA FASHFAA’-LEE I’NDA RABBIKA ASSALAAMU A’LAYKA YAA H’UJJATALLAAHI FEE ARZ”IHI WA SAMAAA-IHI S’ALLALLAAHU A’LAA ROOH’IKAT’ T’AYYIBI WA JASADIKAT’ T’AAHIR WA A’LAYKAS SALAAMU YAA MAWLAAYA WA RAH’MATULLAAHI WA BARAKAATUH

8. Gör tasbih Fatima (a.s)

Glöm inte att dygnet är 24 timmar. Så när det är laylat al Qadr någon annanstans, då är det kanske dag hos dig. Så du kan fortsätta läsa och göra gott under hela dygnet, då det är Laylat al Qadr någonstans i världen. Recitera Allahuma Kulle Walayka Hujjat ibn Ul Hassan, för at säkerställa säkerhet för Imam al Zaman (a.s). Recitera och lyssna på duas. Koncentrera dig i bönen det avhåller dig från synd i framtiden.

9. Gör lana (förbannelser) mot Ahlul Bayts (a.s) fiender, de som bekämpade dem, mördade dem och stal deras rätt. (Med detta visar vi att vi stödjer våra ofelbara).

19:e Laylat al Qadr – Första natten

Första natten av laylatul- Qadr och bland de rekommenderade handlingarna är att recitera Surat al-ankabut, Surat al-rum och Surat al-dhukan, men vad har dessa suror för nytta?

Koranen 29:e – Surat al-ankabut:

– I kommentaren från Burhan berättas det att Imam Jafar al-sadiq (as) ska ha sagt att den som reciterar surat al-ankabut den 23:e natten av Ramadanmånaden kommer att beträda Jannah (himmelen) utan att ifrågasättas.

– Den heliga Profeten (saw) har sagt att belöningen för den som reciterar denna sura kan jämföras med tio gånger antalet troende män och kvinnor plus tio gånger antalet hycklare på jorden.
Dricksvatten i vilket denna sura har upplösts ger en stor glädje och lycka i livet.

Koranen 30:e – Surat al-rum:

– Den heliga Profeten (saw) sa att belöningen för att recitera denna sura är lika med tio gånger antalet änglar mellan himlen och jorden som alltid ber Allah. Det är inte rekommenderat att hålla denna sura som en talisman (skriftlig) i huset.

Koranen 44:e – Surat al-dhukan:

– Det återberättas att den heliga Profeten (saw) sa att om denna sura reciteras på natten, ber sjuttio tusen änglar till Allah att förlåta recitatörens synder. Om den reciteras på torsdagskvällen blir alla synder förlåtna och hus kommer att byggas åt honom eller henne i paradiset.
Belöningen för att recitera varje boks

tav av denna sura är lika med att befria tusen slavar för att söka Allahs glädje.

– Imam Muhammed al-Baqir (a.s) sa att den som reciterar surat al-dhukan i sina obligatoriska böner kommer att skyddas från domedagens plåga. Hans bok av gärningar kommer också att ges till honom i hans högra hand.
Om du bär med dig denna sura fungerar den som ett skydd mot djävulens frestelser.
Om du lägger denna sura under din kudde, innan du sover på natten, kommer du inte att drabbas av mardrömmar och man kommer alltid att få bra drömmar.
Att hålla denna sura i ett affärsställe/ kontor gör handeln blomstrande.

– Imam Jafar al-Sadiq (a.s) har sagt att den som håller denna sura som en talisman skyddas från myndigheterna och blir omtyckt av andra människor.
Dricksvatten där denna sura har upplösts i är en bot för alla sjukdomar relaterade till magen.

21:e Laylat al Qadr – Andra natten

Under Andra natten av Laylatul-qadr är en av de rekommenderade handlingarna att recitera Dua al-jawshan al-kabir (den stora pansardräkten), men vad är belöningen för denna bön?

Det återberättas av Imam al-Sajjad (as) att ärkeängeln Gabriel (as) bar denna bön till den heliga Profeten (saw) under en av hans strider medan Profeten (saw) satte på sig en så tung pansardräkt att den skadade honom. Ärkeängeln sade: ”Muhammed, herren sänder dig sin välsignelse och ber dig att ta av den här rustningen och säga denna bön, för det kommer att vara trygghet för ditt folk och dig”

Fördelarna med denna bön är otaliga. En av dessa fördelar är om man skriver ned denna bön på sin kista, kommer den allsmäktige Allah att rädda en från helvetet.

Reciterar man denna bön på den första dagen av den heliga månaden ramadan, kommer den allsmäktige Allah att skänka personen att bli belönad med Laylat al Qadr och Han kommer att skapa sjuttio tusen änglar vars uppdrag är att förhärliga allsmäktige Allah medan belöningen för det här förhärligandet kommer att bli en belöning för den personen.

Om man reciterar bönen tre gånger under månaden Ramadan, kommer den allsmäktige Allah att rädda din kropp från att uppleva helvetet, Han kommer att tillåta dig att gå in i paradiset, befalla två änglar för att avvärja den personen från att begå onda handlingar mot Allah och kommer att vara under Skydd av allmäktige allah genom hans livstid.

Imam Hussein (a.s) sade ”min far, Ali Ibn Abi Talib, har instruerat mig att memorera och respektera denna bön, att skriva ner den på min kista och att lära ut det till mina familjemedlemmar och uppmana dem att läsa den ofta.”

Bönen består av ett tusen heliga namn på den allsmäktige Allah, varav den ena är det största namnet (alism al az’am)

23:e – Den sista natten av Laylat al Qadr

Under denna natten är det rekommenderat att recitera Surat al Qadr, den vi brukar läsa för att bryta vår fasta. En person som reciterar denna sura kommer att uppnå samma status som en martyr.
Om man reciterar den under bönen, blir alla ens synder förlåtna. (Notera att den inte får byta ut surat al-Ikhlas)
Om en person reciterar denna sura kontinuerligt under ramadan och tusen gånger under natten till den 23:dje ramadan, kommer han att bevittna sådana underverk på morgonen den 23:dje att han kommer att bli förvånad. Hans tro kommer att bli starkare.
Varje gång Imam al-Ridha (a.s) hade på sig en ny dräkt reciterade han Surat al Qadr, Al Ikhlas och al Kafirun tio gånger var, sedan blåste han en lite mängd vatten över sina kläder.
Imamen (a.s) brukade säga att den som gör det, kommer att få god näring av Allah så länge tråden från dräkten var med honom.

Någon frågade Imam Jafar al-sadiq (a.s):
”Ya maula, jag har gift mig med några kvinnor, men jag har fortfarande inte fått en ättling”
Imamen (as) svarade honom:
”Innan du är med din fru måste du recitera surat al-qadr sju gånger på ett sätt där din högra sida ligger intill din frus navelsträng. Tills graviditeten blir uppenbar, håll din hand i närheten av din hustrus navel och recitera suran varje natt ”.

När personen utförde denna handling blev hans fru gravid och han blev välsignad med sju söner därefter.

Källa:

www.duas.org

Al-islam.org
– Mafatih al-jinan

I korthet har shias 3 nätter som man anser är Laylat al Qadr, Sayyid menar det är inte en av dessa 3, utan alla 3 är del av laylat al Qadr, på den 19:de hämtar man måtten, på 21:de delas ödet och måtten ut till folket och 23:de fastställs vad man ska få för något

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *