Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Vem har mage att bestämma ett annat folks öde?

Ett av de största oförrätterna som ett demokratiskt land utfört mot ett annat, är Israels angrep, ockupation och fortsatta förnedring av palestinierna i Palestina. Stora delar av de problem vi ser, härstammar just från denna orättvisa.

I den judiska tidningen Haaretz skriver en judisk journalist vid namn Gideon Levy, om hur det kan komma sig att vi i Israel, tar oss rätten att bestämma ifall ett annat folk ska få ett land eller ej, ifall ett annat folk ska få vatten eller ej, ifall ett annat folk ska få frihet eller ej. Han förundras över det faktum att människor som attackerat, ockuperat och fängslat palestinierna, ska ta sig rätten att bestämma över palestiniernas öde. Han undrar om en tjuv har rätten att bestämma ifall och hur han ska ge tillbaka stöldgodset, han undrar om en våldtäktsman har rätten att bestämma över ifall han ska be den våldtagna om ursäkt eller ej.

Det är ju så det har blivit i det ockuperade Palestina. Här har vi en stat, som började krig 1956,1967 och 1982. En stat som mördade tusentals 2006 och 2008. Denna stat tar sig rätten att bestämma när de ska sluta kriga, när de ska frige de tiotusentals fångarna. Hade vi accepterat detta av någon annan? Man behöver inte mycket till hjärna för att förstå det ologiska i Israels resonemang. Man menar att de erövrade, de besegrade, de förtryckta ska acceptera sin situation och då kanske, ska Israel gå med på en egen stat åt dem, men bara kanske.

Vi får inte och kan inte vara delaktiga i detta hemska brott. Vi får inte och kan inte tillåta detta att fortgå.

Ett slut för Israels ockupation och aggression. Tiotusentals gick ut i demonstrationer mot USAs krigsföring i Vietnam. Vart är dessa röster nu? Har vår rasism mot araber och vår islamofobi mot muslimer med saken att göra? Hade vi gått ut på gatan om det hade gällt ett annat folk?

Israel may have the right to put others on trial, but certainly no one has the right to put the Jewish people and the State of Israel on trial

Ariel Sharon

Så här beter sig judar och judiska soldater i det ockuperade Palestina. När palestinska barn kastar stenar, då blir de skjutna, här skyddas stenkastarna..Rasism?

Only gall and nothing more – Haaretz – Israel News.

34 kommentarer

  1. Jonas 11 oktober 2009

    Ha, ha. Så mycket lögner 🙂
    Det är enklare att ljuga än att hålla sig till historiska fakta, som vem som helst kan slå upp i en historiebok.

    Det börjar bli tråkigt här. Jag föredrar att diskutera fakta än myter.

    Jag har fått intrycket att min närvaro här gör att Bahlool skriver nästan varje inlägg med kritik mot Israel. Och det vill jag inte bidra till.

  2. Bahlool 11 oktober 2009

    Det är en artikle från en judisk tidning. En jude som skrev artikeln. Jag skriver alltid sanningen om Israel, men när du är här så skriver jag lite oftare ja det är sant…på samma sätt är det när jag har besök av dina åsiktsfränder SD och deras islamofobiska vänner, då skriver jag mera om deras idioti. När jag får besök av wahabiter så brukar jag också skriva mera om dem…jag är bara glad åt dina fåfänga försök att försvara Israel, då får fler upp ögonen för denna terrorstat 😉

  3. Jonas 11 oktober 2009

    Jag är inte SD-sympatisör vilket jag redan påpekat till dig.
    Ännu ett exempel på att du slirar med fakta. Gång efter annan.

  4. Bahlool 11 oktober 2009

    Du yttrade liknande anklagelser mot muslimer/islam som Sd brukar göra..därmed stödjer du deras värderingar i den frågan 🙂
    If it walks like a duck and talks like a duck 😉

  5. .: نور :. 11 oktober 2009

    Jonas tycker det är helt ok att barnen kastar sten o ingen ingriper ^^ men inte om det hade varit en jude som blivit utsatt för detta, då hade det inte varit ok..

  6. Jonas 11 oktober 2009

    Noor, nej jag tycker inte att det är OK att muslimer kastar sten på bedjande judar. Jag tycker inte heller att det är OK att Israel upprätthåller muslimsk apartheid på judarnas heligaste plats Tempelberget, där muslimer får be hela tiden medan judar och kristna bara får tillträde några timmar per dag.

    Detta är den enda apartheid som tillåts i Israel: muslimsk apartheid mot judar. 😉 Konstigt att Bahlool inte fördömer detta.

  7. Bahlool 11 oktober 2009

    Jonas, du menar muslimer som inte får komma upp till al aqsa om de inte är över 50? du menar den apartheid som förbjuder muslimer att röra sig fri? Hur ofta tror du en muslim skulle få tillåtelse att komma till klagomuren 😉 Låt en beslöjad kvinna komma dit så ska vi få se hur dina judar reagerar..

  8. Jonas 11 oktober 2009

    Restriktionen är redan hävd, och gällde endast under tiden som muslimerna kastade sten på judarna.

    Det finns inget förbud för muslimer att komma till Klagomuren (till och med Obama var där 😉 ). Sedan vet jag inte vad de skulle vilja göra där, eftersom platsen inte har någon religiös betydelse för dem. Men det finns inget förbud för en “beslöjad kvinna” eller någon annan att ta sig dit.

  9. Bahlool 11 oktober 2009

    lol musimer får inte ens komma i närheten av al Aqsa än mindre klagomuren..visa mig bevis för att restriktionen är hävd..

  10. .: نور :. 11 oktober 2009

    Skoj att du inte ens svara på min fråga, att du inte fördömer de små barnen som beter sig som as!

  11. Bahlool 11 oktober 2009

    värsta r ju ändå att det finns soldater där som vägrar göra något..rasism…

  12. .: نور :. 11 oktober 2009

    Äh skitsamma, Jonas tycker man ska svara o bevisa men ids inte ens svara på simpla frågor själv… Orka va dig

  13. Jonas 11 oktober 2009

    Noor, jag har redan svarat ovan. Jag fattar inte din fråga. Det är klart att jag fördömer de muslimska stenkastande barnen. Uttryck dig så att man förstår.

  14. Bahlool 11 oktober 2009

    Bob Green en jude som skrev till konstnären Latuff

    Dear Mr. Latuff,
    I am a Jewish American, from the same family as the late David Ben-Gurion. My late father secretly funneled monies to the Jewish settler population in Palestine during the 1930’s, which were no doubt used to arm them for their later supression of the Palestinian population, and the establishment of the Euro-American colony which has come to be known as the “state” of Israel. (It cannot be truly a state in that it has declared no broders, has no constitution, and flagrantly violates the 4th Geneva Convention, the U.N. declaration on human rights, and is in violation of over 70 U.N. resolutions and virtually every other accepted principle of international law. By the end of my fathers life, in his 90’s, due in large part to a friendship he had developed with an exiled elderly Palestinian couple, the parents of a close friend of mine, he had renounced Zionism completely.
    I myself love and support Palestine, and pray and work for its freedom, safety and self-determination for Palestinians. I support the complete and unlimited right of return for all Palestinian refugees and their descendants, This is emphatically NOT an anti-Jewish position: to the contrary, opposing injustice wherever and whenever one sees it is profoundly Jewish behavior, in the original and truest sense. Israel is destroying Judaism and the Jewish people as surely as it is attemting to destroy Palestine and its people.
    I greatly admire your artistic work, which I see as a very powerful expression of revolutionary love. Israel needs to dissolve its racially-based state, surrender its war criminals to international courts for trial, return the stolen land, pay reparations for generations, and , as did Germany after its crimes against humanity during World War II, face itself and the truth openly and with humility. Only then can its people re-join the family of civilized nations.

  15. Jonas 11 oktober 2009

    “It cannot be truly a state in that it has declared […] no constitution”

    Lol! Som Storbritannien då? Det är alltså inte heller en stat?

    “I support the complete and unlimited right of return for all Palestinian refugees and their descendants, This is emphatically NOT an anti-Jewish position”

    Precis, förvandlingen av den judiska staten till ännu en palestinsk stat är i själva verket en djupt pro-judisk inställning! Förstår ni inte? 🙂

    Två stater för en “nation”: palestinierna! Yippie.

    Du brukar hålla en högre och mer seriös nivå än så här, Bahlool 🙁

  16. Bahlool 11 oktober 2009

    Och än en gång blir han personlig mot mig 😉 Varför spelar det judiska så stor roll för dig? Om det är en stat styrd av judar eller ej, så inverkar väl inte det på din judiskhet? Mig spelar det ingen som helst roll om ledaren är arab eller ej, så länge han tillmötesgår sin befolknings krav och behov, who cares?
    För judendomen är denna frihet som ni nu besitter tom av ondo..det är när man är förtryckt, förföljt som man skapar det bästa i ens religion/kultur..titta bara på shiaislam, vi blev mer troende och duktigare på att tänka fram filosofiska och historiska fakta när vi förföljdes..när friheten kom in i bilden blev vi korrumperade.

  17. .: نور :. 11 oktober 2009

    På videon kan du se tallit o kippah, är dem då muslimer? Barnen på videon är snarare judar, som beter sig som as! Fördömer du dem eller inte? På denna video, i detta inlägg? Spela inte mer dum än vad du är!

  18. Jonas 11 oktober 2009

    Efter tusentals år av förtryck, diskriminering och folkmord så är det lätt att dra slutsatsen att det inte är särskilt trevligt att leva berövad från sitt hemland.

    Varje nation vill ohotad kunna odla sin kultur, sina traditioner, sitt språk, sin religion, sina seder etc, utan att ständigt diskrimineras eller ständigt riskeras att råka ut för något allvarligt.

    Araberna har 21 arabstater (definierade som sådana). Judarna har 1 judisk stat. Skillnaden är dessutom att Israel är en demokrati, där minoriteter garanteras demokratiska och civila rättigheter, oavsett hur mycket du ifrågasätter det. Det är desssutom därför som jag är stolt över att de flesta (77 %) av Israels minoritetsbefolkningar trivs utmärkt och inte vill att staten ska förändras.

  19. Bahlool 11 oktober 2009

    Se jag lät dig hålla på med lite mera propaganda 😉 Bevisen är rätt starka mot israels “demokrati” det är därför jag skrev artiklen som handlade om de ortodoxas frammarsch..när demokratin försvinner i Israel, vad händer då?

  20. Jonas 11 oktober 2009

    “Varför spelar det judiska så stor roll för dig?”

    På samma sätt borde det alltså inte spela någon roll för övriga medborgare om staten är en demokratisk judisk stat.

  21. Bahlool 11 oktober 2009

    Eftersom det inte är en demokratisk stat, så är det ju ett problem. Judar från ehla världen är välkomna medan de som fördrevs inte är det..tror du en annan demokrati skulle tillåta ett sådant beteende där man diskriminerar och fördriver ursprungsbefolkningen?

  22. Jonas 11 oktober 2009

    “Eftersom det inte är en demokratisk stat, så är det ju ett problem.”

    OK, vi använder din teori. Anta att Israel är en perfekt demokrati. Då borde det enligt din logik inte vara något problem med att det är en judisk stat.

    Gällande aliya: Inte minst Finland, Tyskland och Japan har särskilda regler som ger rätt åt utrikesmedborgare med deras resp. etniska ursprung att återvända och omedelbart få medborgarskap. Precis som i Israel.

    Även Jordanien har det, och i Jordanien, som är en islamisk arabstat, så är det förbjudet för judar att bosätta sig och köpa land.

  23. Bahlool 11 oktober 2009

    Det är du som hävdar att jag som muslim är emot demokrati..varför skulle en judisk stat vara för demokrati? Titta på Finland, Tyskand och Japan och gå tillbaka till andra världskriget..så ska du veta varför. Den tyska lagen om “blodsband” är en gammal lag innan tom Hitlers maktövertagande lol..Jordanien islamisk arabstat? Jordanien bekämpar islam med alla medel…om muslimer skulle regera där så kan du glömma att kungen hade fått sitta kvar vid makten.
    Jordanien är en skitstat, lika rasistisk som Israel.
    Du verkar tro att jag har kärlek för dessa arabiska bajsstater lol…de är nästan lika hemska som Israel..

  24. .: نور :. 11 oktober 2009

    Jonas, omgång nummer 2:

    På videon kan du se tallit o kippah, är dem då muslimer? Barnen på videon är snarare judar, som beter sig som as! Fördömer du dem eller inte? På denna video, i detta inlägg? Spela inte mer dum än vad du är!

  25. Jonas 11 oktober 2009

    Jag vet inte om jag fick svar på frågan …

    Hur som helst håller jag med dig om arabstaterna. Men kolla även på Iran. I tråden om Karikatyr så ställer jag frågan om just det iranska samhället. En kille som mördade någon som minderårig hängs av den dödes familj. Antagligen enligt sharia…

  26. Bahlool 11 oktober 2009

    Vad är det med det iranska samhället? Jag har varit i Iran. Den bild du och Israel sprider stämmer inte väl överens med det jag vet 🙂 Mord är mord, spelar det roll om du var minderårig? Hur gammal var han när han mördade killen? Var inte han då 18 år? Du har rösträtt när du är 16 i iran..minderårig när du som 18 åring kan kriga, , rösta osv..

  27. .: نور :. 11 oktober 2009

    Jonas, omgång nummer 3:

    På videon kan du se tallit o kippah, är dem då muslimer? Barnen på videon är snarare judar, som beter sig som as! Fördömer du dem eller inte? På denna video, i detta inlägg? Spela inte mer dum än vad du är!

  28. Jonas 11 oktober 2009

    Om arabstaterna är sådana “bajsstater” som du skriver, vilket jag instämmer med, så borde du kämpa för att få bort orättvisorna i de länderna istället för att hela tiden tjata om palestinierna. Oförmågan att ta itu med verkliga problem, och skam/heder-dynamiken som gör att man inte utåt vill visa att man har stora problem själva, kommer för alltid att låsa fast araberna vid sina problem.

    Tiden är verkligen inte på er sida om ni inte börjar göra något åt era problem, som alla i hela världen kan se ändå. Och släpper fundamentalismen, som är en del av probemet och en konsekvens av diktatorernas förtryck..

  29. Bahlool 11 oktober 2009

    Lol Jonas..jag skriver om arabiska staterna..men har man bara lite logiskt tänkande så inser man att det största problemet i mellansötern är just Israels existens. Utan dem hade inte folk bott i flyktingläger, man hade inte behövt satsa så mkt på vapen, man hade inte behövt ta hand om flyktignar, man hade inte kunnat skylla på Israel när det går åt skogen någonstans. Då hade staterna varit tvungna att ta itu med sina problem. Jag skrev ett inlägg om ortodox judendom..den om något är väl en fundementalism som är farlig 😉 Runt..runt runt..

  30. Bahlool 11 oktober 2009

    Noor du tror väl inte att han ska erkänna att judar bär skulden till de problem som finns i Israel? Han kommer spela dum eller ignorera varje gång han är på defensiven..

  31. .: نور :. 11 oktober 2009

    Jonas ställer krav på mig, alla andra, kallar mig lögnare o allt vad det är, att jag frågar o han vägrar svara o kringgår mina frågor visar mycket till den som kan se 🙂

  32. .: نور :. 11 oktober 2009

    Jonas, omgång nummer 4:

    På videon kan du se tallit o kippah, är dem då muslimer? Barnen på videon är snarare judar, som beter sig som as! Fördömer du dem eller inte? På denna video, i detta inlägg? Spela inte mer dum än vad du är!

  33. .: نور :. 11 oktober 2009

    Jonas lilla, du säger att judar hyser varma känslor för goyim, men likväl har jag ställt samma fråga 4 ggr om du fördömer vad de små judiska skitungarna gör på filmen, men inte ett pip från dig. Vem är då avslöjad? Vem får då sista skrattet? Du kanske kan räkna ut det själv, om du (som du gjort) slingrar dig från frågan likt en orm, o talar med kluven tunga, att dina ord om judisk värme mot andra inte sträcker sig längre än så 🙂

    Men du har säkerligen en fin ursäkt, ännu ett sätt att hålla dig från ämnet, ännu ett sätt att slingra sig från min fråga jag ställt 4 ggr. Kan du fördöma dina egna, o deras illdåd de begått? Kan du fördöma hur israel begår illdåd mot mänskligheten? Nej precis, där visar du på raka motsatsen på den så kallade judiska värmen ^^

    I rest my case

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *