• För och emot omskärelse?

    Jag är av uppfattningen att allt som har med religion att göra, försöker folk förpassa till det ”privata” ändå försöker man bekämpa slöjan, man försöker ändra på lagar så att föräldrar inte kan uppfostra sina barn på sitt sätt utan man tvingar dem att skicka dem till lektioner man inte gillar och nu är det återigen ett angrepp på omskärelsen.

    Man hävdar på DN.se att flera landsting vägra utföra omskärelsen på småpojkar och därmed blir folk tvungna att ta sina ungar till andra länder eller att vända sig till personer som utför ett rätt dåligt jobb ibland. I artikeln hävdar läkarna att det är övergrepp och att så länge som det inte finns någon medicinsk grund för ”övergreppet” så vägrar de utföra det.

    Vad leder läkarnas vägran till? Då åker folk till andra länder och utför omskärelsen. Vi gjorde så med killarna i vår familj. Bryter det inte då mot läkarnas ed att de ska hjälpa människor? När de tvingar muslimer och judar att låta okunniga människor utföra omskärelsen så blir de ju delvis skyldiga till att barnen kanske far illa någonstans.

    Privat ska religionen vara, är inte en mans könsorgan privat? Jag som muslim måste hela tiden anpassa mig till vad andra anser vara rätt för mig och min tro. Jag som muslim måste hela tiden försvara min tro och min övertygelse, ändå drabbar inte omskärelsen någon annan än mig och min familj.

    Det sägs att barnet inte får yttra sig i frågan och därmed följer man inte barnkonventionerna som kräver att barn ska säga sitt till. Barn tvingas till många olika saker, allt från att gå i skolan till att lägga sig tidigt. De får inte umgås med vem som helst, de får inte göra många saker en vuxen ser som naturligt. Är det då övergrepp också?

    Några för- och nackdelar med omskärelsen:

    Nackdelar:

    Barnet har ingen talan, det görs så tidigt att ett barn inte kan vägra (hos mig gjordes det när jag var 6 år)

    Alla operationer kan leda till allvarliga konsekvenser, och ju sämre kirurgi och ju sämre sanitära verktyg och lokaler desto sämre chanser för en lyckad omskärelse.

    Ökad risk för urinrörsförträngning.

    Fördelar:

    Rön har visat att omskärelse skyddar bättre mot sjukdomar som HIV.

    Annan forskning har visat att omskärelse kan stoppa peniscancer i vissa fall.

    I dagens samhälle märker man av allt mera kontroll av medborgarnas liv, allt från FRA till EUs syn på vad som är rätt storlek på vilken frukt eller hur ost och champagne ska göras.

    Runt tre tusen muslimer genomgår omskärelsen om året och runt 40 judar, vem är målet för denna nya atack?

    Post Tagged with , , , ,

57 Responsesso far.

  1. Mia skriver:

    Men Bahlool, vad har du att jämnföra med? Du vet inte hur det är med alla fördelar att ha förhud, hade du fått vara vuxen o fått välja hade du ALDRIG tagit bort den skönaste sex känslan en kille kan få med att inte vara omskuren, det finns mycket sköna fördelar att ha kvar förhuden. Varför ta bort denna känsla pga gamla snetvistade ”sagoböcker” som några gubbar satt o skrev. Vi lever idag på 2010-talet o inte för 3000 år sedan, konstigt att inte alla religösa fått upp ögonen än, då hade alla slags konflikter upphört!

    / Mia

  2. Bahlool skriver:

    så konfliker som handlar om pengar, resurser, politik skulle också försvinna?

  3. muslimah skriver:

    Till alla icke muslimer som tycker det ar tortyr eller vad man ska kalla det att muslimer och judar omskar. Har ni last gamla testamentet. Dar star det klart och tydligt att aven i kristendommen ska man omskara pojkar. Men vi kan inte hjalpa att ni inte praktiserar eran religion utan andrar den fram och tillbaka. angaende tatueringar och skonhets operationer i islam ar detta INTE tillatet. Tex att operera nasan om man har svart att andas ar en halsooperation och det ar tillatet, men att andra lapparnas storlek eller brosten eller rumpan eller operera sin nasa snyggare ar INTE tillatet pa grund av att da andrar man allahs skapelse som han har skapat och samma med tatuering och har ar bevisen for allt detta pa engelska

    Cosmetic surgery may be divided into two categories:

    1 – Essential surgery:

    These are operations that are done to remove faults, such as those that result from sickness, traffic accidents, burns, etc. or to remove congenital defects with which a person was born, such as to remove an extra digit or separate fused digits, etc.

    This kind of operation is permissible. There is evidence in the Sunnah to indicate that they are permissible and that the one who does them does not intend to change the creation of Allaah.

    It was narrated from ‘Arfajah ibn As’ad that he lost his nose in the battle of al-Kulaab during the Jaahiliyyah, so he wore a nose made of silver but it became putrid, so the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) told him to wear a nose made of gold. Narrated by al-Tirmidhi, 1770; Abu Dawood, 4232; al-Nasaa’i, 5161. This hadeeth was classed as hasan by Shaykh al-Albaani in Irwa’ al-Ghaleel, 824.

    (ii) It was narrated that ‘Abd-Allaah ibn Mas’ood said: I heard the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) cursing those women who pluck their eyebrows and file their teeth for the purpose of beautification and change the creation of Allaah. Narrated by al-Bukhaari and Muslim

    Al-Nawawi (may Allaah have mercy on him) said:

    With regard to the phrase “those who file their teeth”, this refers to those who did that for the purpose of beautification and looking younger. This indicates that what is haraam is that which is done for the purpose of beautification; but if it is needed for medical treatment or to correct a fault in the teeth and so on, there is nothing wrong with it. And Allaah knows best.

    2 – The second type of cosmetic surgery is that which is done for the purpose of beautification.

    These are operations that are done to improve the appearance in the eye of the beholder, such as making the nose look more beautiful by making it smaller, or making the breasts look more beautiful by making them smaller or larger, or facelifts, and so on.

    This kind of surgery is not for any necessary reason, rather the purpose is to change the creation of Allaah and tinker with it according to people’s whims and desires. So this is haraam and it is not permissible to do it, because it is changing the creation of Allaah. Allaah says (interpretation of the meaning):

    “They (all those who worship others than Allaah) invoke nothing but female deities besides Him (Allaah), and they invoke nothing but Shaytaan (Satan), a persistent rebel!

    118. Allaah cursed him. And he [Shaytaan (Satan)] said: ‘I will take an appointed portion of your slaves.

    119. ‘Verily, I will mislead them, and surely, I will arouse in them false desires; and certainly, I will order them to slit the ears of cattle, and indeed I will order them to change the nature created by Allaah’”

    [al-Nisa’ 4:117-119]

    The Shaytaan is the one who tells people to change the creation of Allaah.

    See: Ahkaam al-Jaraahah al-Tibbiyyah by Shaykh Muhammad al-Mukhtaar al-Shanqeeti.

    Shaykh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) was asked:

    What is the ruling on cosmetic surgery? What is the ruling on learning the science of beautification?

    He replied:

    Cosmetic procedures are of two types:

    1 – Those which are done to remove a fault resulting from an accident etc. There is nothing wrong with that because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) gave permission to a man whose nose had been cut off in battle to wear a nose made of gold.

    2 – Those which are unnecessary and are not done to remove a fault but rather to increase beauty. This is haraam and is not permissible, because the Messenger of Allaah (S) cursed women who pluck eyebrows, those who have their eyebrows plucked, those who fix hair extensions, those who have hair extensions done, those who do tattoos and those who have tattoos done, because that is done as an enhancement and is not done to remove faults.

  4. M skriver:

    muslimah jag vet många muslimer som åkt till iran/irak eller vrt fan det nu va OCH gjort SKÖNHETSOPERATIONER (näsan)… lol

  5. Klartexten skriver:

    Att stympa könsorganet är misshandel. Vill du att vi opererar bort yttersta delen av ditt lillfinger? Skall vi passa på när du är försvarslös, dvs ett spädbarn. Är det ok att stympa den som är försvarslös?

    Vi skall naturligtvis inte tillåta barnmisshandel av religiösa eller något annat skäl! Låt barnen omskära sig när dom blir vuxna! Då kan dom göra precis som dom vill! Dom kanske inte ens vill vara muslimer när dom är vuxna? Då är dom redan omskurna!

    Att tvinga barnen till något som är allmänt erkänt som nyttigt (av en enig psykologisk expertis) är en sak. Men att stympa ett barn av icke mediciniska skäl finns det ingen vettig anledning till!

    Dom föräldrar som åker utomlands och stympar sina barn skall dömas till fängelse! Punkt! Alla som misshandlar sina barn bör dömas! Ifall folk ändå gör det så höjer man straffen tills dom slutar och utvisar alla som saknar permanent uppehållstillstånd!

    Om fok anser det är viktigt att misshandla sitt barn så bör man flytta till ett muslimskt land, där det är tillåtet. Men här skall det vara förbjudet och straffas hårt!

    Ifall omskärelse hade varit bättre så hade evolutionen sett till att vi föddes utan förhud! Och att det skulle skydda mot HIV etc är rent struntprat!

    Varför kan inte personen välja själv när han blir vuxen?

  6. paggan skriver:

    Borgaren/juden som inte jobbar med kroppen tycks vara mest hysterisk och se rasism överallt när hans kultur kritiseras, samtidigt som muslimers vägran att diskutera sex och förhud ses som förfining.
    Dessa 2 kroppsföraktande grupper har även gapiga nyandliga feminister på sin sida.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up