Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

För och emot omskärelse?

Jag är av uppfattningen att allt som har med religion att göra, försöker folk förpassa till det ”privata” ändå försöker man bekämpa slöjan, man försöker ändra på lagar så att föräldrar inte kan uppfostra sina barn på sitt sätt utan man tvingar dem att skicka dem till lektioner man inte gillar och nu är det återigen ett angrepp på omskärelsen.

Man hävdar på DN.se att flera landsting vägra utföra omskärelsen på småpojkar och därmed blir folk tvungna att ta sina ungar till andra länder eller att vända sig till personer som utför ett rätt dåligt jobb ibland. I artikeln hävdar läkarna att det är övergrepp och att så länge som det inte finns någon medicinsk grund för ”övergreppet” så vägrar de utföra det.

Vad leder läkarnas vägran till? Då åker folk till andra länder och utför omskärelsen. Vi gjorde så med killarna i vår familj. Bryter det inte då mot läkarnas ed att de ska hjälpa människor? När de tvingar muslimer och judar att låta okunniga människor utföra omskärelsen så blir de ju delvis skyldiga till att barnen kanske far illa någonstans.

Privat ska religionen vara, är inte en mans könsorgan privat? Jag som muslim måste hela tiden anpassa mig till vad andra anser vara rätt för mig och min tro. Jag som muslim måste hela tiden försvara min tro och min övertygelse, ändå drabbar inte omskärelsen någon annan än mig och min familj.

Det sägs att barnet inte får yttra sig i frågan och därmed följer man inte barnkonventionerna som kräver att barn ska säga sitt till. Barn tvingas till många olika saker, allt från att gå i skolan till att lägga sig tidigt. De får inte umgås med vem som helst, de får inte göra många saker en vuxen ser som naturligt. Är det då övergrepp också?

Några för- och nackdelar med omskärelsen:

Nackdelar:

Barnet har ingen talan, det görs så tidigt att ett barn inte kan vägra (hos mig gjordes det när jag var 6 år)

Alla operationer kan leda till allvarliga konsekvenser, och ju sämre kirurgi och ju sämre sanitära verktyg och lokaler desto sämre chanser för en lyckad omskärelse.

Ökad risk för urinrörsförträngning.

Fördelar:

Rön har visat att omskärelse skyddar bättre mot sjukdomar som HIV.

Annan forskning har visat att omskärelse kan stoppa peniscancer i vissa fall.

I dagens samhälle märker man av allt mera kontroll av medborgarnas liv, allt från FRA till EUs syn på vad som är rätt storlek på vilken frukt eller hur ost och champagne ska göras.

Runt tre tusen muslimer genomgår omskärelsen om året och runt 40 judar, vem är målet för denna nya atack?

57 kommentarer

  1. Roland 25 juli 2009

    Det finns två sorters frihet
    1) Friheten att kontrollera sin omgivning
    2) Friheten att inte bli kontrollerad.

    Att omskära sina barn är enligt 1) föräldrarnas frihet men också ett brott mot 2) barnet.

    Så vems frihet ska vi värna? Föräldrarnas frihet eller barnets? För mig är det självklart att en permanent förändring av sin kropp är något som individen själv ska bestämma över. Förälderns rätt att bestämma över sina barn är viktig men vid permanenta förändringar, nä då har man passerat gränsen.

  2. Bahlool 25 juli 2009

    Roland de flesta (kan nog säga alla muslimer) beklagar sig inte över att deras föräldrar omskar dem när de var barn. Ett fåtal i USA beklagar sig över den omskärning som de fick uppleva, men religiösa som ickereligiösa muslimer är eniga om att det inte är något att tala om.

  3. S 25 juli 2009

    du får gärna referera till forskningsresultaten med någon slags källa som bakgrund, i annat fall framstår du som en jubelidiot…

  4. Markus 26 juli 2009

    Hej Bahlool,

    man behöver ju inte resa utomlands eller vända sig till en lekman. Man kan ju alltid välja bort ingreppet helt och hållet, eller hur?

  5. Kameleont 26 juli 2009

    Skär bort brösten på alla kvinnor när de kommit i klimakteriet så slipper tusentals att dö i bröstcancer = stor samhällsvinst!
    Framför allt – om det är så att man vill bli omskuren kan man väl få beställa tid själv i vuxen ålder för att på egen bekostnad få sin förhud bortskuren. Enbart individen själv har rätten över sin egen kropp och ingen annan – punkt slut…

  6. Bahlool 26 juli 2009

    S jag gav källor (länkar till olika hemsidor om tex Aids) Om du inte klarar av att läsa, är det inte mitt problem. Gå om skolan är ett bra råd?

  7. Bahlool 26 juli 2009

    Hej Markus
    Det kan man inte om man är muslim/jude. det är ett krav på oss och därmed går det inte att välja bort det.

  8. Bahlool 26 juli 2009

    Henrik jag gav en länk som kom från ett vetenskapligt organ, så jag tror jag läste på?

  9. Markus 26 juli 2009

    Bahlool,

    jag erkänner att jag inte kan särskilt mycket om Islam (eller någon annan religion heller), men är det verkligen så strikt att en omskärelse måste utföras före en viss ålder? Kan man inte skjuta upp det tills pojken är vuxen nog att ta beslutet själv?

    Bland kristna är ju vuxendop ett fullgott alternativ till barndop, och i de flesta frikyrkor praktiseras knappt barndop eftersom man vill att den som döps gör det av sin egen fria vilja.

  10. Bahlool 26 juli 2009

    man blir könsmogen vid en viss ålder och helst ska det ha skett innan dess..judar har dock krav på sig att göra det i mycket tidig ålder.

  11. Urban 26 juli 2009

    Bra att du uppmärksammar frågan även om jag inte håller med i ditt resonemang.

    Det finns ett nätverk som heter SNOP – Säg Nej till Omskärelse av Pojkar som verkar för att lagen om könsstympning av flickor ska göras könsneutral.

    Vi finns som Cause/Klubb på Facebook samt HBT-communityt Cruiser. En hemsida kommer längre fram.

    Vi ses IRL med jämna mellanrum i Stockholm för att jobba med denna fråga och vi består av män och kvinnor med olika kulturella, religiösa och politiska hemvister.

    Om du vill kontakta oss för att veta mer eller boka en föreläsning så kan du nå oss på denna adress:

    snop.info@gmail.com

    Vi huserar tills vidare på denna blog:

    http://childrens-genital-integrity.blogspot.com/

    Allt gott, Urban/SNOP

  12. Henrik 26 juli 2009

    Bah!

    Plos medicine…. November 2005….

    Vi väljer ju naturligvis vem vi tror på men i den vetenskapliga communityn är det inget snack om att the Lancet från 2009 väger mycket tyngre.

  13. Born Again 26 juli 2009

    ”Vad leder läkarnas vägran till? Då åker folk till andra länder och utför omskärelsen. Vi gjorde så med killarna i vår familj.”

    Att ta sina egna barn som en sorts gisslan är ju ett väldigt intelligent och ansvarsfullt resonemang.

    -Om inte en läkare skär av öronen på vår son, så åker vi utomlands och gör det. Så det så.

    Förövrigt borde inga läkare neka till att skära i dom troende.
    Men det räcker inte med förhuden. Även pungen ska avlägsnas.
    Så att vansinnet med både religion och könssmide, snabbare kan försvinna från jorden yta.
    Detta primitiva beteende är en skam för mänskligheten

  14. Bahlool 26 juli 2009

    Gisslan? Skämta inte, vi har kvinnor som åker till andra länder och får sjukvård eller operationer, betyder det att de tar sig själva som gisslan?
    Så det är primitivt att göra en omskärelse men det är inte primitivt att önska de troendes död? (suck)

  15. Born Again 26 juli 2009

    ”vi har kvinnor som åker till andra länder och får sjukvård eller operationer,”

    Säger dom så här?
    -Om ni inte opererar bort mina öron, så hotar jag med att åka utomlands, och där kan jag få infektioner.

    Att vuxna åker utomlands för div ingrepp beror oftast på vårdköer, sjukdom/defekter. Ofta betalar dom ur egen ficka.

    Att i onödan utföra kirurgiska ingrepp på ett litet barn pga vidskepelse är någonting helt annat. Dessutom stjäl det tid och resurser från annan behandlande vård.

    Men det är bra att detta kommer upp så att fler människor blir uppmärksamma på vad som pågår i kulisserna.
    Många blir otroligt negativt inställda till dom religioner som tillämpar det här.

  16. Bahlool 26 juli 2009

    lol..så du menar att ifall en människa måste operera för det är en religiös plikt, och staten här vägrar, då ska han skita i att åka utomlands`? Folk har gjort det här i århundraden och man har klarat av det utan problem 🙂
    man betalar för omskärelse för det mesta ur egen ficka, ingen betalade vår familj för det 🙂
    i önodan? suck…vidskepelse enligt dig? Som tur är så är det inte dina åsikter JOD som bestämmer vad som är vidskepligt…

  17. Born Again 27 juli 2009

    Är du dum på riktigt?

    Ni får karva med kniven i köttet på era avkommor hur mycket ni vill. Bara bra.

    Men kom inte och begär att den svenska sjukvården ska göra det åt er.

    Som du säger själv. Man har klarat det bra själva förut.

    Vidskepelse och vanföreställningar som islam/judendom/kristendom tillhör nog mera den psykiatriska vården.

  18. Alexandar 28 juli 2009

    När du säger att inga muslimer klagar på sin omskärelse kan jag ju meddela att det beror på att muslimer inte är så sexliberala.Att diskutera sex med muslimer är ganska svårt,dessutom räknas det som kätterskt & pga gudsfruktan mm vägrar många muslimer diskutera detta.
    Jag har försökt diskutera detta tex med muslimska brudar,det var 100ggr svårare än med svenska brudar.
    All hysterisk tal om ”renhet” som de slöjbeklädda tjejerna mata mig med var outhärdligt! (Hade jag saknat kunskap då hade jag blitt självmordsbenägen pga min förhud).
    Era sexlagar skiljer sig 100% från Europas sexualkultur på gott och ont.
    Det bästa sättet att undvika sjukdomar är att undvika sex helt & leva likt en nunna,men att med fysiskt våld skära bort oönskade snuskiga genitalia är efterblivet & barbariskt!
    Traditionella muslimska tjejer har ju generellt mindre sexsjukdomar än ”svenska” men det beror på antal partners och livstil,men du kanske tror det är slöjan som skyddar ?

  19. Alexandar 28 juli 2009

    Du måste ju även tänka på de stackare som fått för mkt hud bortskuret!Alla operationer går inte bra,inte heller växer alla pojkar på ett förutsägbart sätt.
    Att du är nöjd är en sak men tror du muslimska män från en macho kultur med skadad hud på penis tar upp det offentligt?Det är lika liten chans som att en muslimsk brud blir förespråkare för oralsex eller kvinnans rätt att orgasmera!

  20. Bahlool 28 juli 2009

    klart man inte talar om sex med främmande men det betyder inte att man inte diskuterar det med folk man känner osv. Sex anses i Koranen vara inte enbart för att föröka sig utan även för att njuta av varandra. Ingen har sagt att man ska skära bort genitalier..det är lite förhud som ska bort..inte mera inte mindre.
    Jag har en massa ”öppna” vänner från muslimska länder, ingen av dem har nämnt något om det här, ändå har man talat om att man inte får stånd eller att man misslyckats med tjejer..så tror du har lite fel?

  21. uran 28 juli 2009

    Vidskepelse är en tankevilla om verklighetens beskaffenhet. Denna slags vanföreställning är en sofistikerad form av skrock. Övertro (eng. Blind faith) är en synonym beteckning i sin ena betydelse. Vidskepelse inbegriper även misstro mot vetenskaplig rationalitet och vetenskaplig metod. Dessa förhållanden uppvisar stor regional variation och generella trender är inte givna.

    Låter som religion (islam också!) för mig. Vidskepelse ska hållas borta från sjukvården!!!! Tack.

  22. Alexandar 05 augusti 2009

    Jag håller me dig Bahlool!
    Ordet (stympning=inte kunna få upp den) är missvisande & totalt idiotiskt vilket bara visar vilka skillnader det finns mellan omskurna & hedningar i sättet att diskutera sex.
    Lika stora skillnader som det finns mellan heterosexuella & homosexuella män lika stora skillnader är det mellan en omskuren sexolog kontra en oomskuren.
    Så på denna punkt är jag 100% på din sida
    Det handlar även om att svenskar generellt ej offentligt vill visa sina svagheter i deras ganska misslyckade sexualliv osv.
    Dem e patriotiska o vill ej ens tex påpeka att bland svenskar frodas manlig homosexualitet men bland muslimer existerar den knappt,därav 0% araber i AIDS.
    Att en svensk vit homosexuell HIV sjuk man kostar staten mer i bidrag än halva Rinkeby är inget svennarna tar upp!

    Sanningen & endast sanningen är värd att slåss för!

  23. Claes 29 augusti 2009

    Men Bahlol…
    -Jag vill betala för kulturella olikheter som omskärelser om barnen får välja!
    Men jag vägrar betala skatt åt sexuellt förtryck som jag ser det!
    Självklart ska tjejer bära slöja eller turban om de vill senare
    men att tvinga sexuell korrigering på små barn är fel.
    Varför är muslimska och judiska grupper så rädda för val-alternativ i just detta fallet?

  24. Claes 29 augusti 2009

    Är du en sån människa (feminist) som anser att sexualiteten inte har någon betydelse för våra liv?
    Tror inte Mr. att sex utan skadliga konsekvenser är en positiv reusurs för oss människor?
    Själv är jag helt övertygad om att kroppen är en del av vårt medvetande om världen.

  25. Bahlool 29 augusti 2009

    Claes judar menar att det är ett ”avtal” mellan judarna och Gud och att det ska ske innan man fyllt 7 dagar (om jag minns rätt). Islam menar att det här är en sed, inte krav i sig egentligen, men en sed som är påbjuden och som man ska följa. När tycker du man ska genomföra omskärelse? jag var 5 när det gjordes…och tycker det är helt rätt.

  26. Bahlool 29 augusti 2009

    Claes förstår inte riktigt frågan om feminist osv, kan du ställa den lite annorlunda?

  27. Wilson 01 september 2009

    Jag tänkte vända lite på frågeställningen till dig för att försöka förstå bättre.

    Bahlool,

    1: Tycker inte du att det är viktigt i ett utvecklande samhälle att man ifrågarsätter gamla seder som eventuellt kan vara till skada för människor, oavsett om de är socialt eller religiöst betingade?

    2: Vad tror Du blir effekterna av att upphöra med omskärelse för de troende? Och då syftar jag till vad som händer i livet efter, blir man utesluten ur paradiset eller liknande?

    3: Anser du att man som förälder har rätten att bestämma huruvida man kan skönhetsoperera eller liknande på barn för att det skall passa ens egna övertygelse, oavsett om de övertygelserna är religiöst eller sedvanligt betingade?

    4: Om Sverige skulle kriminalisera omskärelse på barn, skulle det ge någon effekt?

    5: Hur gör man bedömningen om att välja mellan mindre bra omskärelse (sterilitet, sjukvårdskunskap osv), och att helt avstå? Är det alltid värt risken för eventuella skador på sitt barn?

    6: Om jag skulle vara en icke omskuren muslim i din familj, hur skulle jag bli bemött av resterande släkt?

    Detta är frågor som jag är intresserad av att veta svaren på.

    Tack på förhand!

  28. Bahlool 01 september 2009

    1. jo.
    2. det är en sed bland muslimer, tror inte det leder till uteslutning. Inte hos muslimer i alla fall (hos judar är det nog en annan sak)
    3. Ja till stor del, tycker jag att föräldrarna har rätten till det. Det är deras uppfostran som går före statens och samhällets uppfostran.
    4. Det skulle leda till att folk gjorde omskärlelsen någon annanstans.
    5. Skadan är nog rätt liten, jag har tusentals vänner, släktingar, släktingars vänner, mina vänners släktingar och ingen av dem har dött av det eller haft komplikationer av det. Det finns folk som dött av vanliga operationer, ska vi förbjuda dessa också? Titta bara på skönhetsoperationer, ska vi förbjuda dem också eller?

    6. Vi brukar inte titta på andras kön, jag vet inte hur mina släktingar tänker på saken men jag tycker själv att det är äckligt faktiskt. Sen försöker vi muslimer följa Profetens seder. Jag tror ni inte vill eller kan förstå islam i det här hänseendet. Vi ser inte omskärelse som farligt eller dåligt. Titta på halalslakten, vi lyckas ändå få tag i halalkött ändå är det förbjudet i Sverige att slakta på det viset..

  29. Wilson 02 september 2009

    Tack för svaren, jag ställer gärna vidarefrågor på redan ställda i samma ordning.

    1: Finns det några tvivel hos dig eller andra som troende muslimer kring omskärelse, om det är en avgörande faktor i religionens namn?
    Med tanke på att du gärna öppnar upp för disskussion och ifrågasättande kring nämda ämne.

    2: Om du inte tror att det leder till någon ”uteslutning” från paradiset varför fortsätter det vara en så viktig del i religionen för dig?

    3: Tycker inte du det är viktigt med samhällsnormer som skyddar barn mot eventuella ”missbruk”.

    4: Om folk skulle välja som svenska medborgare att begå brott utomlands istället så väljer ju den personen att ställa sig utanför det svenska samhällets krav.
    Blir inte det en stor risk för ännu starkare utanförskap för muslimer i Sverige då, om man aktivt väljer att stå utanför Svensk lagstiftning?

    5: Alla operationer innebär risk.
    Men när man bestämmer om en operation så väger man alltid risken mot vinsten. Skillnaden mellan unga omskärelser och skönhetsoperationer är stora. De som valt att operera sig för ”skönhetsfel” är vuxna människor som i samråd med läkare väljer att ta vissa risker.
    Varför tycker du att risken är värd att ta för ett barn som kommer ändå må väldigt bra utan omskärelse?

    6: Varför tycker du att en icke omskuren person är äcklig i det hänseendet?

    Ett par frågor till,

    7: En muslim får inte på något sätt förändra sin kropp enligt Allah och koranen, såsom taueringar etc etc.
    På vilket sätt är inte omskärelse en kroppslig förändring?

    8: Hur väljer man vad man skall följa, Koranen (Allah), profeten eller andra samhällsnormer?
    Tex Haram?

  30. Bahlool 02 september 2009

    1. Nope aldrig hört talas om någon som har problem med omskärelse eller ifrågasätter den. Jag ser i alla fall inga problem med den.
    2. Se punkt 1, vi ser inga problem med omskärelse finns inga som helst behov av ifrågasätta det. Eftersom det är en sed (Sunnah) så är det ett plus eller positivt att göra det och vi har inga som helst anledningar att sluta med det. Vi anser ju att det är något som vi fick från vår profet Abraham och somsådan så ska även vi göra det, för att efterfölja hans exempel.
    3. Jo, islam är rätt klar på punkter för att skydda barnen så har man tex islamiska lagar som förbjuder att huden blir röd (innan svenska barnaga lagarna så fanns det alltså lagar som såg till att man inte skadade barnen ifall man nu agade dem)
    4. Svensk lag kan väl inte gälla utomlands? Enligt dig så verkar svensk lag vara som amerikanska intressen, gälla allt och alla. Så om vi ponerar att det är så, då borde det inte finnas några problem med att efterfölja lagar från andra länder och använda dem på beoende i Sverige? Så om jag är irakisk medborgare och enbart bor i Sverige, då borde jag alltså efterfölja de irakiska lagarna? Eller är det bara svensk lag som gäller överallt?

    5. Vi tycker att de positiva egenskaperna med omskärelse går före de negativa, renlighet, islamisk sed osv. Det är faktiskt bara ni, personer utanför islam och judendomen, som gör en stor grej av det. Ifall man anser att omskärelsen kan innebära fara för barnet, då är man undantagen den och man behöver inte göra det..

    6. Tycker det är smutsigt och tycker det ser äckligt ut, det är bara en smaksak.

    7. Vem säger att du inte får göra tatuering? Jag som shiamuslim följer lärda som säger det är ok att göra tatuering. Om vi inte får göra någon föfrändring, hur kan vi då tillåta operationer? Hur kommer det sig att vi tillåter örhängen och piercingar? Hur kommer det sig då att vi tillåter ögonoperationer, skönhetsoperationer osv?

    8. Det är lite svårt att förklara:
    Islam är indelad i 5 större lagskolor. Fyra sunnitiska som runt 1000 år sedan slutade utföra ”ijtihad” eller tolkning och en shiamuslimsk som än idag har tillåtelse att göra ijtihad. Vissa frågor är basic islam, som alla ska följa och är rätt klara sen finns det vissa frågor som antyds i Koranen och Hadith men som måste tolkas och det är en av shiaislams styrkor. När det finns en fråga jag har svårt för, så läser jag i min lärds ”brev” och ser vad han anser om frågan. Det är därför vi har lärda som uttalat sig om tex kloning osv. Ett annat exempel är rökning, 100 år sedan var det redan förbjudet av vissa shialärda, sen togs det förbudet bort och nu i efterhand har allt fler börjat utfärda olika förbud mot det. Sålänge jag inte uppnått en viss nivå av kunskap, så är jag som shiamuslim förpliktad att följa en viss lärd som jag anser verkar vara mest insatt (systemet med marja)
    Sunniislam har tyvärr problematiken med att man stoppade ijtihad många århundraden sedan och därmed kan vem som helst tyda saker och ting, även utan reel kunskap i Koran och i Hadith.

  31. Wilson 02 september 2009

    1: Jag menade tvärtom (ber om ursäkt för min otydlighet).
    Finns det några tvivel hos dig angående ”plikten” om omskärelse?

    4: Jag menade inte att svensk lag gäller utomlands, utan att man kringår den för att anpassa sitt eget leverne.
    Man kan även applicera tanken kring egna ”privata omskärelser” i sverige.
    Du beskrev tidigare hur ni kringgick Halalslakt för att lagen inte stödjer det.
    Med det undrar jag om de som kringår och med det inte accepterar svensk lag (om den hade funnits), kan kräva att bli intigrerade i det svenska samhället till 100%?

    7: Jag vet inte hur man i de olika ”skolorna” väljer att tolka koranen i många fall, men de muslimer jag umgås med är alla eniga att det klart råder en medveten ”regelbrottsaktivitet”, så länge man inte visar det för de ”äldre”.

    Mina funderingar kring det är då om inte Islam håller på att förändras i takt med att acklimatisera sig till omvärlden. Muslimska ungdomar lockas ju av samma saker och har samma nyfikenhet som de andra ungdomarna i skolorna har.
    Om det skulle stämma innebär det att Islam är på väg att få ett starkt fotfäste och acceptans i Sverige och hos människor utanför Islam kommer inte ha samma fördomsfullhet som idag.

    8: Mycket intressant läsning!
    Finns det någonstans där jag kan läsa om detta, få lite källmaterial?

    Om jag återgår till utgångspunkten av diskussionen (omskärelse) så är det av högsta prioritet att den styrs av sjukvården (staten) för att i möjligaste mån värna om barnens hälsa och välfärd. Jag personligen är fullständigt emot alla slags ingrepp mot barn med utgångspunkt av föräldrars personliga övertygelse. Att skära i ett barn när barnet är fullständigt friskt är för mig ett övergrepp mot det barnets intigritet, men jag är naturligtvis inte sämre än att jag bildar mig en uppfattning genom att lära mig och förstå andra religioner, övertygelser och seder.
    Jag personligen önskar en stramare lagstiftning kring ”stympning” (Avlägsnande av kroppsdel) av barn utan att det finns ett hälsoskäl.

    Jag tycker det är bra att du vill, vågar och orkar ta i denna debatt, trots din fasta ståndpunkt.

    Mvh
    /Wilson

  32. Bahlool 02 september 2009

    1. Faktiskt inte, ser inga problem med det ur hälsomässig eller religiös synvinkel.
    4. Enligt våra lärda så ska vi ju följa de lagar i de länder vi lever i, men titta på frågan om abbort, det kom fram några år sedan att folk från katolska länder kanske började ”abbortresa” till Sverige för att göra abbort här och svenska staten eller samhället såg inga hinder med det. Man hade alltså inga problem med att folk från andra länder ”kringgår” lagar i andra länder. Det är också på samma sätt med sjukvården vi har många svenskar som åker utomlands för vård för att det är billigare eller de får vänta för länge i kön ändå är de berättigade till det här i Sverige. Jag ser ju inte förbudet mot halalslakt (som är tillåten i de flesta europeeiska länderna) som något berättigat förbud när man samtidigt jagar och ibland vådaskjuter djur på felaktigt sätt. Sen när det gäller omskärelse så finns det ju tvärtom, en lag som påbjuder att landstingen ska göra det om muslimer vill ha en omskärelse men ändå vägrar vissa läkare att lyda den lagen (det är ju det artikeln jag länkade till handlade om) Hur ska vi se på svenskar som inte vill följa lagen? Hur ska vi se på alla svenskar som kör för fort, för farligt eller som bryter lagar på andra sätt? Betyder det att ifall de ogillar en lag, så vill de inte integreras i samhället?
    De flesta som gör omskärelse gör det utomlands, min familj har gjort det med eller utan svensk lag, men jag hade föredragit att man gör det på ett mera medicinskt propert sätt här i Sverige.

    7. Det grundar sig i okunnighet. Jag avskydde Ramadan när jag var yngre, tills jag började intressera mig mera för att läsa på om ämnet så nu älskar jag den otroligt mkt och ser fram emot den. När jag skulle be som barn, så tyckte familjen jag var ”raketen” jag bad för snabbt..så ibland var jag i rummet, och jag hade slutat be då började jag gå skitslött mot dörren för att ”tjäna” tid, jag förstod inte att ifall jag hade lagt samma tid på att be ordentligt så hade jag ju också varit klar samtidigt och jag hade inte behövt fuska..mkt sånt är tyvärr pga den kultur muslimer har nuförtiden där vår kultur tar överhanden.

    Du menar att de få hundratusen i Sverige som assimileras så blir det mera acceptans men då har ju hela bilden och hela meningen med islam försvunnit. Finns många som förändrar sig och anpassar sig till den grad att de ger upp islam, det är deras val. LIknande finns i muslimska länder, man har alkohol och diskotek i Irak, i Dubai osv..många är otrogna, finns många homosexuella som utöver sin drift osv..men det här är saker som Islam talat om för många hundra år sedan när man läser Profetens hadith där han menar att det skall komma en tid då man knappt hittar en enda sann muslim.
    Islam säger klart ingen tvång i religionen…
    Jag tror att ifall man förstår islam ordentligt så inser man att man inte har något att frukta för den. Det är den religion som är mest öppen i sin uttolkning egentligen. Se på världen där islam kom, till Indonesien kom den med handelsmän som gjorde så stor påverkan på folk där med sitt goda beteende att hela landet blev muslimskt och man fick en islamisk kultur blandad med indonesisk kultur..liknande saker hände överallt islam och muslimerna anpassade tron till kulturen de levde i. Tror inte att man ska se islam som en fara.

    8. http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_schools_and_branches rätt bra förklarat där

    Tack min vän jag skriver ju inlägg för att få lite mothugg annars är det inte lönt att skriva blogg 😉 Jag anser ju gärna att staten tar hand om det här men det gäller att göra det ”rätt”. Det är därför det låter så märkligt att folk är negativt inställda till det när de ju ändå vet att folk till slut kommer åka till något land i mellanöstern och göra det här..

  33. Fantomen 04 september 2009

    Det är bra du tar upp nackdelen att barn inte har någon talan då föräldrarna bestämt sig.
    Det finns så många andra nackdelar men eftersom sex på djupare plan är tabu för flertalet så blir det svårt att diskutera.
    Men om du skulle drömma om en bättre värld Bahlool, en Utopi där sjukdomar inte ens fanns.
    Skulle du då ändå omskära dina söner?
    I en värld utan sjukdomar… skulle då omskärelsen försvinna inom Islam Bahlool?
    Jag tror inte det!
    -för anledningen till stympning av förhud är just sexuell styrning!
    Likaväl som staten kan styra sin befolkning att agera heterosexuellt eller homosexuellt så kan religionen styra sina medlemmar.
    Islam kanske ser nackdelar i egoismen och individualismen som ligger bakom onani?
    Självtillfredställelse gynnar Individen men Islam?

  34. Bahlool 04 september 2009

    Onani anses i islam skada giftermålet och psyket hos en person. _Ja jag skulle fortsätta i en utopi, för det är kravet jag har på mig i islam och det är den sed vi muslimer följer. Jag tror inte det har med sexuell kontroll att göra, sexuell kontroll är det när det gäller kvinnlig könsstympning men i fallet med män förlorar vi ju inte känslan och njutningen av sex.

  35. Fantomen 06 september 2009

    Underbart att du vågar ta upp detta Bahlool!
    Jag ä jäkligt tacksam för informationen.
    Men visst skulle det kännas mer ”demokratiskt och ansvarsfullt” om man själv fick välja i 17 år åldern som vid val ungefär?
    Då skulle omskärelsen och välkomnandet in i Islam vara en ceremoni som man själv valt som myndig.
    Jag tycker det känns betydligt mer äkta isf och mindre diktator liknande från kollektivets sida!

    pEACE

  36. Fantomen 06 september 2009

    Jag fattar att du misstolkar när jag säger sexuell kontroll eftersom ni muslimska/judiska grabbar generellt är kåtare då ni masturberar mer sällan.
    Och visst lyckas ni väl hos damerna, säkert bättre skulle jag tro.
    Men att utföra operationer som gör pojkar ensidigt penetrerings benägna är just kontroll!
    (Det finns faktiskt män som inte vill knulla eller ha barn)
    Jag håller me dig Bahlool att många av idioterna som bekämpar omskärelse använder helt fel språk och alldeles för mkt lögner.
    Ord som stympning är helt missvisande eftersom omskurna lättare får stånd pga mindre onani.

  37. Bahlool 06 september 2009

    Finns många saker man inte får själv välja som barn, vi ser ingen fara med omskärelse så varför ska vi låta ungdomarna själva välja? Jag har som sagt inte hört någon som tycker att det var fel att omskära honom. Islam anser att alla som föds är muslimer och det gäller för oss som föräldrar att hålla dem på den rätta vägen.
    Hur många i Sverige dör av omskärelse?

  38. Bahlool 06 september 2009

    Generellt?
    https://www.bahlool.se/2009/01/26/jag-hade-rattigen/

    Omskärelse har sina för och nackdelar men då vi inte ser någon större fara med den så finns ingen grund för muslimer att stoppa seden. Nu är ju frågan, varför ickemuslimer och ickejudar retar sig så mkt på den? Hade omskärelse skadat barnen så hade staten tagit ställning emot den såsom den tog ställning emot kvinnlig skönsstympning..

  39. Fantomen 06 september 2009

    Inga dör av omskärelse i Sverige och inte heller dör någon av oomskärelse så det argumentet suger!
    Dessutom så tolereras onani bland både män och speciellt kvinnor i Sverige men i Islam säger du att onani gör mannen psykiskt sjuk!
    Vad anser Islam om kvinnors onani då?

  40. Fantomen 06 september 2009

    jasså Bahlool kallar kvinnors könstympning förr skön stympning??? haha den ha jag aldrig hört förr hahahaha

  41. Fantomen 06 september 2009

    jasså Bahlool kallar kvinnors könstympning förr skön stympning??? haha den ha jag aldrig hört förr hahahaha

  42. Bahlool 06 september 2009

    lol jag får skylla på min fasta idag så jag är lite ”yr” och stavar fel 😛
    Argumentet är mkt bra tom, för om ingen dör av omskärelse, varför bry sig om det? Varför göra en så stor grej av det? Ingen frågar barnen när man dopar dem..
    Islam är emot onani men en shialärd vid namn Fadhallah verkar ha sagt att kvinnor får onanera ifall de inte blir tillfredställda, jag har tyvärr inte läst hans uttalande än men det är vad jag förstått genom en diskussion en gång. Han är isåfall den ende..
    Att din partner onanerar dig är inte något problem anser man dock. Problemet ligger i att du onanerar själv, då måste du titta på porr (och redan det är omoraliskt) för att komma i humör..

  43. Fantomen 06 september 2009

    jösses!

  44. Wilson 07 september 2009

    Bahlool,

    Det finns tyvärr väldigt många dokumenterade fall av barn som fart illa bara i Sverige av omskärelse. Dock alltid pga läkarslarv eller godkända utövare.
    Förra året var det ett dödsfall av en muslimsk pojke.
    Dessa barn hade aldrig insjuknat och skadats/dött om man låtit bli eller valt läkare med större omsorg, så naturligtvis finns det en problematik kring själva utförandet och kravet på muslimer/judar att genomföra det.
    Min tjej som är judinna kom med en intressant flik dock som jag inte tänkt på men som jag heller inte kunnat styrka, så tolka med omsorg.
    Det var att kvinnor som ”umgås” med omskurna män löper mindre risk att få vaginala sjukdomar i form av infektioner och liknande.
    Men som sagt, inget jag kan styrka.

  45. Bahlool 07 september 2009

    Jag läste också om det där att de fick mindre risk för olika sjukdomar, för att män fick mindre chans till sjukdomar som HIV verkar vara styrkt, sen det med pojkar som skadats det är som du säger, det fanns en läkare, med läkarlegitimation och allt som skadade 6 pojkar. Tyvärr vet du som föräldrar inte vem som är bra eller dålig läkare och då kan det här ju hända, men överlag brukar det inte och även när du gör hål i örat på barn kan det bli farligt (allergi)..vad tycker din tjej om omskärelse?

  46. Wilson 07 september 2009

    Hon är varken för eller emot, hon förstår mina argument och håller med dem till stor del.
    Hon ser gärna en förändring i sederna för att skjuta fram själva utförandet i ålder och att landstingen är mer öppna för de kulturella och religiösa sederna istället för att utelämna barnen till alternativa och mindre säkra ingrepp.
    Här finns det bra grunder för diskussioner kan du tro!! 😀

  47. Oskar 12 november 2009

    Jag vill bara meddela att jag är omskuren i vuxen ålder, helt i onödan på grund av en icke-kommuninicerande läkare. Jag mår jävligt dåligt av det och kan konstatera att det gör AVSEVÄRD skillnad sexuellt. Det känns knappt ingenting jämfört med innan, ollonet är fullständigt stumt. Bara så att ni vet. Att förespråka manlig omskärelse är precis lika illa som att förespråka kvinnlig. Vad gäller din lista på nackdelar, vakna upp! Du skulle kunna skriva en hel uppsats om förhudens fantastiska funktioner, om du tog dig tid att leta information och sätta dig in i ämnet…

  48. Bahlool 12 november 2009

    Beklagar att du inte trivs av det oskar, jag trivs jättebra av att vara omskuren 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *