Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

ska vi följa imamerna enligt koranen?

Koranen beordrar oss att följa de sanningsenliga.

[Shakir 9:119] O you who believe! be careful of (your duty to) Allah and be with the true ones.

Så frågan lyder; Vilka är de sanningsenliga?

I vardagsspråk så är det att den som talar sanning som är den sanningsenlige. Stämmer detta? Ja men visst är den som talar sanning, sanningsenlig men följ med oss till Koranen så får vi se vem den beskriver som sanningsenlig.

[Shakir 49:15] The believers are only those who believe in Allah and His Messenger then they doubt not and struggle hard with their wealth and their lives in the way of Allah; they are the truthful ones.

Intressant, väldigt intressant. Så de sanningsenliga enligt Koranen är de som tror på Gud swt, profeten Mohammed saw och som inte tvivlar (vacklar i tron) och kämpar för Guds swt sak med sina ägodelar och med sina liv.
Den här versen är väldigt tydlig, det blir verkligen inte tydligare än såhär. Den säger att den som tvivlar och INTE kämpar för Guds swt sak med sina ägodelar och sitt liv tillhör INTE de sanningsenliga som vi är beordrade att följa. Så de som flydde krigsfältet är inte de sanningsenliga enligt Koranen, så de ska vi INTE följa. Så om vi inte skall följa de som flydde krigsfältet, vilka skall vi då följa? Det finns enbart ett till alternativ på vilka vi skall följa och det är alltså Det Heliga Hushållet (as).

Som sagt så räcker denna vers gott och väl, men låt oss ta ytterligare en vers. Följ med oss igen och låt oss se vilka de sanningsenliga är enligt Koranen.

[Shakir 2:177] It is not righteousness that you turn your faces towards the East and the West, but righteousness is this that one should believe in Allah and the last day and the angels and the Book and the prophets, and give away wealth out of love for Him to the near of kin and the orphans and the needy and the wayfarer and the beggars and for (the emancipation of) the captives, and keep up prayer and pay the poor-rate; and the performers of their promise when they make a promise, and the patient in distress and affliction and in time of conflicts– these are they who are true and these are they who guard (against evil).

Så visst, den som talar sanning är sanningsenlig när det kommer till ens tal men om vi vill veta vilka som ÄR sanningsenliga, så är det de som passar in i beskrivningarna i de två verserna.

Vad är beskrivningarna i den andra versen? När det kommer till tron så skall de tro på Guds swt enhet och alla Hans swt attributer, på domedagen, på änglarna, på Koranen, på alla Guds swt profeter samt sändebud. Detta gäller de sanningsenligas tro, men vad är beskrivningen för deras handlingar då?

De ger av det de äger till de faderlösa och de behövande, till vandringsmannen och tiggarna och för att friköpa människor ur fångenskap och slaveri och som förrättar bönen och erlägger allmoseskatten och som håller sina löften och som med tålamod bär lidande och motgång och som håller stånd i farans stund.

Kort och gott, när det kommer till tron så är den perfekt, när det kommer till handlingar så är de perfekta.

Så Koranen BEORDRAR oss att vara med de sanningsenliga, med andra ord, de felfria. Men det finns säkert de som tvivlar på detta och tror att det är vi som vinklar detta. Vi kan i flera autentiska böcker (enligt sunnis) finna att deras lärda godkänner att denna vers handlar om de felfria, det Heliga Hushållet. En utav de största sunni lärda, Fakhruddin al Razi i hans Tafsir vol. 16, p. 220 och 221 ACCEPTERAR och ERKÄNNER att denna vers (9:119) handlar om de som är felfria, det heliga hushållet (as).

Man kan även koppla de beskrivningarna att man ger till fadderlösa och behövande till dessa koran verser:
[Shakir 76:7] They fulfill vows and fear a day the evil of which shall be spreading far and wide.
[Shakir 76:8] And they give food out of love for Him to the poor and the orphan and the captive:
[Shakir 76:9] We only feed you for Allah’s sake; we desire from you neither reward nor thanks:
Och att ge till tiggare till versen när Imam Ali as ger sin ring när han är i sujuud.

En kommentar

  1. Amina Ahmed 11 november 2016

    MashAllah
    Som alltid bra skrivit och av största vikt!
    måAllah belöna dig, broder!
    Keep up, the good work.
    #Dawahmaterial

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *