Press "Enter" to skip to content

Mutah i Sunni böckerna

Här kommer hadither från Sahih Muslim, den andra viktigaste hadithboken hos sunniterna. I den framkommer det att det är en myt att Profeten (saw) förbjöd Mutah, att det var faktiskt ett förbud som kom till stånd under Kalifen Omars tid. Frågan är då, vem är din profet? Muhammed (saw) eller Omar?

Varför skulle Omar förbjuda något som Profeten (saw) redan förbjudit?

 

muslim mutah 3 muslim mutah 4 muslim mutah 53 muslim mutah 55 muslim mutah 61 mutah 1 muslim mutah muslim 2 mutah muslim 5

4 Comments

  1. zahra
    zahra 09 juni 2014

    Jag vet inte varför man diskutera nånting har redan bestämt av profetens sunnah och anges i koranen? vem är vi för att hålla ord mot Guds ord? Det står tydligt i de flesta sunnits böcker att Omar förbjudet detta varför man förnekar det.

  2. Heydar
    Heydar 10 juni 2014

    Hej broder

    Jag är endast nyfiken och därför ställer jag denna fråga.
    I Sahih Muslim 1406 a till Sahih Muslim 1407 e på samma sida som du hänvisar till finns det haditer som säger att Propheten förbjöd muta. En av dessa är tydligen till och med från Imam Ali tror jag

    ”’Ali (Allah be pleased with him) heard that Ibn Abbas (Allah be pleased with them) gave some relaxation in connection with the contracting of temporary marriage, whereupon he said:

    Don’t be hasty (in your religious verdict), Ibn ’Abbas, for Allah’s Messenger (ﷺ) on the Day of Khaibar prohibited that forever – along with the eating of flesh of domestic asses.

    ’Ali (Allah be pleased with him) said to Ibn ’Abbas (Allah be pleased with them) that Allah’s Messenger (ﷺ) on the Day of Khaibar forbade forever the contracting of temporary marriage and the eating of the flesh of domestic asses.”

    Dessa hatider går ju emot de två haditer som finns med lite ovanför om att det var Umar som förbjöd muta. Hur fungerar detta? Hur tolkar man det? Vad är rätt och fel?

    /Hamed

  3. Heydar
    Heydar 10 juni 2014

    zahra:

    Jag antar du är en tjej, kan man tolka din kommentar som att du är OK med muta?

  4. Bahlool
    Bahlool 10 juni 2014

    wsalam
    Jo men det är ju det om haditherna är för varför har man då andra hadither som är emot? Då borde de inte finnas alls?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *