Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

FBI terrorexperte varnar för islam

FBI-föreläsare ser islam som större hot än al-Qaida – DN.SE.

Som om Breivik och andra småfacister inte var nog, nu kommer det fram att FBI haft en experte på terror, som varnar för islam, inte grupper som Al Qaidah. Hans ord är som hämtade ur SD:s Mein Kampf.

När vi har sådana här höga föreläsare, som trollbinder åhörarna med berättelser om Star Wars och ont mot gott, hur ska vi då inte se en ökande islamofobi i världen? Min religion säger inte åt mig att ta över världen inte heller att jag ska spränga upp mig eller andra. Den säger inte åt mig att hata utan att ta hand om de svaga, att lyda lagar, att hålla ordning, att vara rättskaffen. Det är en religion som talar om för mig hur jag kan få ett bra liv här och efter döden.

 

10 kommentarer

  1. Per Holmgren 21 september 2011

    Du har rätt i att koranen säger de sakerna till dig, men du verkar ha missat en liten detalj. Det är hur du ska bete dig mot andra muslimer, och hur du ska förhålla dig i muslimska samhällen, med muslimska lagar.
    För oss som är t.ex. ateister är att läsa koranen samma som för en jude att läsa Mein Kampf. Ren hatpropaganda. Givetvis behöver ingen följa allt som står i koranen, men gör man inte det verkar man inte tro att den faktiskt är Allahs ord. Är den Allah ord borde väl hela vara sann och rätt? Även delarna som är tydlig med att muslimer ska döda de som förnekar Allah?

    En till liten detalj. Det finns en enskild faktor som är betydligt viktigare än alla andra, som avgör hur bra människor mår i ett samhälle. Det är statiskt bevisat, alltså genom att undersöka olika samhällen och dess attityder mot varandra, och samköra detta mot hur väl människor trivs i sina familjer och hem.
    Den faktorn är kvinnors frigörelse. Koranen är väldigt tydlig med att kvinnor inte har samma rättigheter som män. Alltså har Allah missat den absolut viktigaste detaljen för att människor ska få långa och lyckliga liv.
    Jag tycker det är intressant att en “allvetande” varelse som Allah inte ens vet hur hans skapelse fungerar.

  2. Bertil 21 september 2011

    “Min religion säger inte åt mig att ta över världen”

    Du tillhör således inte islams traditionella politiska ära som bygger på Mohammeds dröm att etablera det globala kalifatet och genom olika förtryckande metoder likt apartheid/dhimmisystem rensa världen från oliktänkande. Var är texterna som stöder en annan version av islam?

    2:193. And fight them until there is no more Fitnah (disbelief and worshipping of others along with Allah) and (all and every kind of) worship is for Allah (Alone). But if they cease (disbelief), let there be no transgression except against the wrong-doers

    2:216 Jihad is ordained for you (Muslims) though you dislike it, and it may be that you dislike a thing which is good for you and that you like a thing which is bad for you. Allah knows but you do not know.

    4:76. Those who believe, fight in the Cause of Allah, and those who disbelieve, fight in the cause of satan. So fight you against the friends of Satan; Ever feeble indeed is the plot of Satan.

    8:39. And fight them until there is no more Fitnah (disbelief and polytheism: i.e. worshipping others besides Allah) and the religion (worship) will all be for Allah Alone [in the whole of the world]. But if they cease (worshipping others besides Allah), then certainly, Allah is All-Seer of what they do.

    8:73. And those who disbelieve are allies to one another, (and) if you (Muslims of the whole world collectively) do not do so (i.e. become allies, as one united block with one Khalifah – chief Muslim ruler for the whole Muslim world to make victorious Allah’s Religion of Islamic Monotheism over the whole world), there will be Fitnah (wars, battles, polytheism, etc.) and oppression on earth, and a great mischief and corruption (appearance of polytheism).

    9:5 Then when the Sacred Months (the Ist, 7th, 11th, and 12th months of the Islamic calendar) have passed, then kill the polytheists wherever you find them, and capture them and besiege them, and prepare for them each and every ambush. But if they repent and perform the prayer, and give Zakah, then leave their way free. Verily, Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.

    9:14. Fight against them so that Allah will punish them by your hands and disgrace them and give you victory over them and heal the breasts of a believing people,

    9:29. Fight against those who (1) believe not in Allah, (2) nor in the Last Day, (3) nor forbid that which has been forbidden by Allah and His Messenger (4) and those who acknowledge not the religion of truth (i.e. Islam) among the People of the Scripture, until they pay the Jizyah with willing submission, and feel themselves subdued.

    9:123. O you who believe! Fight those of the disbelievers who are close to you, and let them find harshness in you, and know that Allah is with those who are the pious.

    Narrated Abu Huraira:
    The Prophet said, “The person who participates in (Holy battles) in Allah’s cause and nothing compels him to do so except belief in Allah and His Apostles, will be recompensed by Allah either with a reward, or booty (if he survives) or will be admitted to Paradise (if he is killed in the battle as a martyr). Had I not found it difficult for my followers, then I would not remain behind any ariya going for Jihad and I would have loved to be martyred in Allah’s cause and then made alive, and then martyred and then made alive, and then again martyred in His cause.”
    Sahih Bukhari Vol 1 Book 2 Number 35

    The Reliance of the Traveller (Ahmad ibn Naqib al Misri ) A Classical
    Manual of Islamic Sacred Law

    9.9.0: JIHAD
    Jihad means to war against non-Muslims, and is derived from the word mujahada signifying warfare to establish the religion.
    The scriptural basis for jihad, prior to scholarly consensus (7.7) is found in such Koranic verses as:
    1. (Offensive) fighting is obligatory for you (Koran 2.216);
    2. And fight against the unbelievers all together as they themselves fight against you all together . (Koran 9.36); and such Prophetic quotations (Ahadiths) as the one related by Bukhari and Muslim that the Prophet – may Allah venerate him and give him peace – said:
    I have been commanded to fight people until they bear witness that there is no god except Allah and that Muhammad is the Messenger of Allah, and perform the prayer, and pay the obligatory charity (zakat). If they say it, they have saved their blood and possessions from me, except for the rights of Islam over them. And their final reckoning is with Allah;
    and the Prophetic quotation (Ahadith) reported by Muslim:
    To go forth in the morning or evening to fight in the path of Allah is better than the whole world and everything in it.”
    Details concerning jihad are found in the accounts of the military encounters of the Prophet – may Allah venerate him and give him peace – including his own martial raids and those on which he dispatched others. The former consist of the ones he personally attended, which numbered either twenty-seven or twenty-nine.
    The Prophet – may Allah venerate him and give him peace – fought in eight of encounters, and killed only one person, namely Ubayy ibn Khalaf, with his noble hand at the battle of Uhud.

    9.9.1 The Obligatory character of Jihad
    Jihad is a Communal obligation (8.3.2). When enough people engage in jihad to accomplish it successfully, it is no longer obligatory upon others the evidence for which is the Prophet’s saying – may Allah venerate him and give him peace –
    “He who provides the equipment for a soldier in jihad has himself performed jihad,”
    and Allah, the Most High said:
    Believers who stay behind, having no injury, are not equal to those who fight in the way of Allah with their wealth and their souls. Allah has preferred those who fight with their wealth and their souls a degree above those who stay behind (because of sickness). Yet to each, Allah has promised the most excellent (Paradise). And Allah has preferred those who fought over those who stayed behind with a great wage. (Koran 4.95)
    When able-bodied men are called upon to engage in jihad – regardless whether or not it actually occurs – do not participate each and everyone who is aware that it is obligatory to take part in the jihad is guilt of sin
    After the Prophets migration to Medina jihad became a Communal obligation.
    As for subsequent times, there are two possible states in respect to non-Muslims.
    The first is when they are in their own countries, in which case jihad (9.9.8) is a Communal obligation ,and this is what our author is speaking of when he says, “Jihad is a Communal obligation ,” meaning upon the Muslims each year.
    The second state is when non-Muslims invade a Muslim country or near to one, in which case jihad is personally obligatory (8.3.2) upon the inhabitants of that country, who must repel the non-Muslims with whatever they can).

    9.9.2 When jihad is a personal obligation
    Jihad is obligatory upon all those present in the battle lines and it is a major sin to flee from a battle. However, if a person does not take part on account of illness or the death of one’s mount when unable to fight on foot, or because one no longer has a weapon, then one may leave. One may also leave if the opposing non-Muslim army is more than twice the size of the Muslim force.

    9.9.4 Those obligated to fight in Jihad
    Those called upon to fight are every able bodied man who has reached puberty and is sane.

    9.9.8 Objectives of Jihad
    The caliph (9.25) makes war upon Jews, Christians (Nazarenes), and Zoroastrians provided he has first invited them to enter Islam in faith and practice, and if they will not, then invited them to enter the social order of Islam by paying the non-Muslim poll tax (jizya, def: 9.11.4). Their circumstances remain as such until they either become covert to Islam or continue paying the non-Muslim poll-tax.
    Allah, the Most High says:
    Fight those who neither believe in Allah nor the Last Day, who do not forbid what Allah and His Messenger have forbidden, and do not embrace the religion of the truth, being among those who have been given the Book, until they pay tribute out of hand and have been humiliated. (Koran 9.29),
    After the final coming of Prophet Jesus, nothing but Islam will be accepted from them, that is because the taking of the poll tax is only effective until Jesus’ descent – peace be upon him, and this has been Divinely revealed in the Law of Prophet Muhammad – may Allah venerate him and give him peace.
    The final coming of Jesus does not constitute a separate Divinely revealed law, he will rule with the law of Prophet Muhammad may Allah venerate him and give him peace – because he said:
    Authority among the Children of Israel was exercised by prophets. When a prophet died, he was succeeded by another prophet. I will not be succeeded by a prophet, but there will be caliphs after me, a large number of them. He as asked,
    “I am the last, there will be no prophet after me,”
    this does not contradict the final coming of Jesus peace be upon him – since he will not rule according to the Evangel, but as a follower of our Prophet – may Allah venerate him and give him peace.

    9.9.9 Regarding others:
    The caliph fights all other peoples until they become Muslim because they are not a people with a Book, nor honored as such, and are not permitted to settle with paying the poll tax (jizya). However, according to the Hanafi school, peoples of all other religions, even idol worshippers, are permitted to live under the protection of the Islamic state if they either become Muslim or agree to pay the poll tax, the sole exceptions to which are apostates from Islam and idol worshippers who are Arabs, neither of whom has any choice but becoming Muslim (al-Hidaya sharh Bidaya al-mubtadi’ (y-21), 6.48-49) ).

    Påbud speciellt rörande judar

    Narrated ‘Abdullah bin ‘Umar:
    Allah’s Apostle said, “You (i.e. Muslims) will fight with the Jews till some of them will hide behind stones. The stones will (betray them) saying, ‘O ‘Abdullah (i.e. slave of Allah)! There is a Jew hiding behind me; so kill him.’ ”
    Sahih Bukhari Vol 4, Book 52, Number 176

    Abu Huraira reported Allah’s Messenger (may peace be upon him) as saying: The last hour would not come unless the Muslims will fight against the Jews and the Muslims would kill them until the Jews

  3. Bahlool 21 september 2011

    Per faktiskt inte. Om du läser hadither och de lagar som vi muslimer ska följa så står det klart hur vi ska bete oss. Imam Ali sade, om en människa inte är din bror i religionen då är han din bror i mänskligheten. En muslim svor åt en ickemuslim, då sa Imam Jafar al Sadiq att han inte var en shiamuslim längre, för att bara för han inte var muslim då var han inte någon som inte var värt nåt. Profeten Muhammeds lagar säger att man ska följa det landets lagar där man bor, Vart säger Koranen att man ska döda dem som förnekar Allah? Det du talar om är passager som klippts ur och som handlar om de krig som fördes på den tiden och det står tom klart i dess att bekämpa dem vart ni finner er men sluta om de slutar för Allah hatar aggressorn.
    Rätt fel där också om kvinnorna. Om det vore så med kvinnorna då hade inte Koranen sagt kvinnor och män. Vilken religionsbok från medeltiden beskriver människorna på det viset? Utan Koranen kunde kvinnor inte ärva eller äga egendom de fick inte bestämma vem de ville gifta sig med osv. Jag tror att du fått lite för många fördomar inpräntade i dig som fått dig ha en sådan negativ bild av islam och Koranen

  4. Bahlool 21 september 2011

    Alltså vart ska jag börja? Du klipper och klistrar och tror att du vet nåt Bertil. Ta lite kortare texter så kan vi snakca om saken..ex Att du tar upp Abu Hurraira när jag inte ens tror på den lögnaren, är som att jag tar Koranen och vill bevisa för dig att du har fel som ateist eller ickemuslim..Profeten talade aldrig om nåt kalifat..där har du ett fel till osv..orkar inte gå igenom alla fel då det är så många..men tack för du tog dig tid att klippa och klistra :_)

  5. Bahlool 21 september 2011

    Du glömmer i ditt klippande och klistrande flera detaljer däribland att många av de saker du tar upp som ser hemska ut bygger på ett visst sammanhang 😛 men bra försök;)

  6. sillen 21 september 2011

    Islam uppmanar ju även muslimer att de inte ska befinna sig i de otrognas (jävla hatuttryck förresten) länder mer än i nödfall. Och om så är fallet inte lägga sig i kaffirernas politik samt snarast möjligt åka hem till sina hemländer.

    Du är mao en religiös hycklare Bahlool, men det är väl förmodligen för bekvämt för dig här i väst. Du sitter där i skinnsoffan och flippar mellan arabkanalerna medans Svenne Banan så duktigt jobbar på åt dig.

    Fyfan åk hem med dig.

  7. Per Holmgren 21 september 2011

    Jag håller absolut med om att islam var ett stort steg framåt i samhället där den uppstod. Men problemet kommer när människor säger att den är Allahs ord, och Allah är allsmäktig och allvetande. Om Allah är det, då måste väl rimligen det som står i koranen vara lika sant nu som då? Eller är inte Allahs ord eviga?

    Och jag håller också med att många delar av koranen predikar ett betydligt fredligare budskap än vad t.ex Bertil vill framhålla. De citat han har gett är dock lika mycket en del av koranen som de fredliga delarna, och som du nog vet så gäller “abrogation” i koranen. Alltså om två stycken motsäger varandra gäller det som kom till sist. (Vilket gör det ganska uppenbart att den inte skrivits av någon allsvetande varelse, men det är en annan fråga).
    Det stora problemet är att de fredliga styckena uppkom under början av Muhammeds karriär, när han inte hade någon egentlig makt. Först senare när han blev en krigsherre att räkna med kom också alla våldsamma verserna. Så enligt Koranen, 2:106, har de senare verserna prioritet över de tidigare, och ur den synvinkeln är koranen verkligen inte trevlig för utomstående.

    Men givetvis kan man vara superschyst och muslim, alla är vi motsägelsefulla. Man kan vara kommunist, men vara emot våldsam revolution, trots att det är lite utav definitionen av kommunist osv. Det samma gäller bibeln, den uppmanar till riktigt brutala grejer på många ställen, men man kan vara kristen och väldigt fredlig.
    Men att förneka att koranen (eller bibeln) uppmanar till våld mot utomstående (och nära och kära) är att rent ut sagt ljuga, eller lura sig själv.

  8. Bahlool 21 september 2011

    Abrogation betyder ju bara det samma som vi alltid sagt, att först kom judendomen (tidig islam) sedan kristendomen (lite senare islam) och sist kom islam som sista budskap.
    Shakir 2:106] Whatever communications We abrogate or cause to be forgotten, We bring one better than it or like it. Do you not know that Allah has power over all things?
    [Pickthal 2:106] Nothing of our revelation (even a single verse) do we abrogate or cause be forgotten, but we bring (in place) one better or the like thereof. Knowest thou not that Allah is Able to do all things?
    [Yusufali 2:106] None of Our revelations do We abrogate or cause to be forgotten, but We substitute something better or similar: Knowest thou not that Allah Hath power over all things?
    [Pooya/Ali Commentary 2:106]

    Visa mig en passage där den uppmanar till folk som är oskyldiga ?

  9. meta 22 september 2011

    Herregud. Att försöka debattera en shiamuslim om Islam och hämta hadither från abu Huraira, det måste än något annat vara ignoransens maximum. Denna lilla “miss” du begår när du gör detta lär även påvisa att resten av dina argument är av samma förpestade logik.

    Du begriper väl(?!) att en aya som uppenbarades gjorde det i ett visst skede, i en kontext med signifikansk till den isolerade händelsen?

    2:193. And fight them until there is no more Fitnah (disbelief and worshipping of others along with Allah) and (all and every kind of) worship is for Allah (Alone). But if they cease (disbelief), let there be no transgression except against the wrong-doers

    Detta refererar tex till de Mekkanska förtryckarna som skulle bekämpas i samband med profetens (fvmh&hf) intåg och erövring av Mekka.

    Är du löljlig och copy pastar slumpmässiga verser och påstår att Koranen uppmanar muslimer att slåss/döda otrogna var dem än finner dem?

    Sanna muslimer, inte dem du ser på kvällsrapporteringarna med oansade skägg ner till bröstvårtorna – men riktiga muslimer som följer (De två tyngderna – fråga mig om dem) avsvär sig denna epidemisk spridande pest som tilltagit sig namnet Islam.

    Profetens efterträdare Imam Ali (fvmh) fastslår; Den som ej är din bror i religionen, är din jämlike i skapelsen.

    Hitta mig en filosof, ideolog, tänkare you name it – som talar så här.

    Frid vare med er

    “sitter i skinnsoffan och flippar mellan kanalerna medan svennebanan”….
    Ödsla tid ork och slita ut tangerna på ens keyboard för att bevärdiga

  10. Per Holmgren 23 september 2011

    Det som är kontentan av problemet för mig med islam är att muslimer verkar anse att Muhammed var en förebild, någon man ska eftersträva att efterlikna i handling och tanke.
    Sen läser man vad han var för sort person. I dagens värld skulle han nog närmast motsvara din genomsnittlige afghanske krigsherre.

    Han erövrade stora områden mark med våld, enligt vittnesmål halshögg han mist 700 personer själv och beordrade otaliga andra att dödas. Hans är direkt skyldig till dödandet av mängder med oskyldiga människor, och han uppmuntrade sina underhuggare att våldta och förslava. Att leva i det samhälle han skapade skulle med dagens mått mätt vara som att leva i en mardröm.

    Och den här personen ska vi hylla som moralens perfektion? Det är lika sjukt som som att hylla Moses, som enligt gamla testamentet hade liknande brutala folkmord på sitt samvete.
    Och ursäkten är alltid den samma, den blodtörstiga tyrannen påstod att Gud hade sagt att det var okej, alltså var det okej.

    Det finns ingen kraft i världen som förvrider människors inneboende godhet och känsla för rätt och fel som religionen. Jag vägrar tro att muslimer är mer eller mindre onda än andra människor, men om man anser att en massmördare av Muhammeds kaliber är något att eftersträva så blir jag lite mörkrädd. Jag måste ju anta att om någon säger sig vara muslim, så anser de att Muhammed var en stor man, och då är det en ofattbar avgrund mellan vad jag och den andra anser är gott och moraliskt beteende.

    Sen har vi ju givetvis problemet att det är så uppenbart att det är skrattretande att han bara hittade på sitt budskap allteftersom. Dels eftersom sannolikheten att det finns en gud är så försvinnande liten att man inte ens behöver ta den på allvar, dels spelar det ingen roll om han hörde en faktisk gud. Den guden behöver visa varför dess moraliska påbud är rätt eller fel till samma grad som alla andra.
    Att argumentera från auktoritet är att erkänna att man inte vet. Bara för att gud säger nåt betyder inte att det är sant.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *