Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Hamas stoppar raketbeskjutare

Hamas har hållit sin del av freden, när ska Israel göra sin del?

Hamas har nu gått så långt att de stoppar andra grupper från att skjuta raketer mot Israel. Gaza är fyllt av olika religiösa som politiska grupperingar. När som en raket skjuts mot Israel, så får Hamas skulden, men här har de visat vilken mognad som de besitter. Israel kommer knappast gilla det här. Deras agenda kräver att Hamas är de onda, för endast då kan Israel få tillfälle att mörda civila palestinier.

Det finns många tusen palestinier som styrs av Israel och dessa känner sig tvingade att skapa kaos. Israel är ett av de mest effektiva länderna på att skapa opinion för dess sak, de är duktiga på att ljuga och de är duktiga på att tvinga folk att göra som de behagar. Nu är frågan, vad vill Israel mera? Hamas gör allt för att stoppa våldet, men Israel är aldrig nöjt..

Report: Hamas arrests militants planning to fire rockets at Israel – Haaretz – Israel News.

18 kommentarer

  1. Jonas 06 oktober 2009

    “The Hamas rulers of the Gaza Strip have arrested over the last two days a number of Palestinian militants planning to fire rockets at western Israel, Al-Sharq Al-Awsat reported Tuesday.”

    Hmm. Om det är sant vad den arabiska tidningen påstår så är det ett steg i rätt riktning. Då återstår det bara för Hamas att ta avstånd från all terrorism, stoppa vapensmugglingen från Iran via Egypten, erkänna Israels rätt att existera samt tidigare fredsavtal och att släppa den kidnappade Gilad Shalit.

    Vågar Hamas ta utmaningen att arbeta för fred för sin befolkning?

  2. Bahlool 06 oktober 2009

    Lol som sagt..när ska du ta avstånd från Israels terorr..när ska Israel ta avstånd från sin aggression, sina hot och sin terror? Vissas är aldrig nöjda 😉 Varför ska de stoppa vapensmuggling? Så de ska inte få ha några vapen alls? Wow..Varje gång du rabblar upp denna mantra, så blir jag mera säker på att Israel måste bort. Fortsätt så kanske fler öppnar sina ögon 😉

  3. Jonas 06 oktober 2009

    “säker på att Israel måste bort”

    Vem ska Hamas sluta fred med då? 😉

  4. Bahlool 06 oktober 2009

    Du och jag vet att Israel inte vill ha fred. De vill ha allt eller ingenting..så jag föredrar ingenting :==)
    En fred kräver kompromissar, Israel vill inte kompromissa..

  5. Jonas 06 oktober 2009

    Suck. Hur vore det om man höll sig till fakta? Ehud Olmert erbjöd Abbas 94 % av Västbanken, 100 % av Gaza, halva Jerusalem m.m. m.m. så sent som hösten 2008. Abbas sade nej. Dessförinnan har Arafat sagt nej till en ännu mer generös kompromiss.

    Du har rätt. Det finns ingenting att tala om tills palestinierna vill ha fred, och lär sig kompromissa. Kanske kan Hamas bli den som är mest kompromissvänlig för fred, enligt den arabiska tidningsartikeln ovan? 🙂

  6. Bahlool 06 oktober 2009

    Nope, INGEN OCH JAG MENAR INGEN HAR ERBJUDIT NÅGOT AV JERUSALEM..utan man har erbjudit resten som du berättade om, ingen Jerusalem och ingen återvändo av de flyutkingar som flytt undan massakerna. Kom med människorättsgurppers, eller objektiva sidors belägg för att man återlämnar Jerusalem. Vidare har du eller Ehud Olmert ingen talan, Israel började kriget 67 och det finns resolutioner om att de måste dra sig tillbaka. De är en aggressor som startade ett krig och då ska de inte belönas med att de bestämmer.

  7. Jonas 06 oktober 2009

    Du har rätt i att Olmerts initiala plan inte behandlade Jerusalem. Diskussionerna om Israels huvudstad skulle tas upp i nästa fas.

    Men palestinierna har ju redan tackat nej till halva Jerusalem i Ehud Baraks förslag 2001, så det finns ju ingen anledning att diskutera det igen.

    Abbas gav inte Israel något eget förslag på fred, och beskrev inte hur man skulle säkra fred i Gaza, från vilket Hamas, som vägrade fred med Israel, bombade Israel varje dag.

    Synd att Abbas inte försökte sluta fred med Israel och komma med egna garantier till Israel. Hamas har heller aldrig kommit med fredserbjudanden till Israel.

  8. Bahlool 06 oktober 2009

    Nope jag gav dig en länk några veckor sedan där det framkom att det var en myt att Barak föreslog att ge tillbaka den arabiska delen av jerusalem och du vet om det. Du vet att ingen jude tänker ge upp en tum av Jerusalem..Hamas föreslog vapenstillestånd men Israell fortsatte mörda Hamas män

  9. Jonas 06 oktober 2009

    Jag tänker inte dividera om det, för det blir bara löjligt. Din länk var inte trovärdig för fem öre, tayib. Varför skulle Barak, Clinton, Bandar, Hussein, Ross m.fl. ljuga om det? Då hade ju Arafat bara kunnat säga “ja” till halva Jerusalem, så hade han kunnat “avslöja Baraks lögn”.

    Men jag orkar inte tjata om det 🙁

  10. Bahlool 06 oktober 2009

    Some Arab neighborhoods in Jerusalem could become the capital of a future Palestinian state as part of a final peace agreement, Defense Minister Ehud Barak said in an interview broadcast on Wednesday.

    Barak did not say whether these neighborhoods would include all of Arab East Jerusalem, which Israel captured in the 1967 Six-Day War and annexed in a move not recognized internationally.

    Min engelska suger, men some arab neighborhoods är inte halva Jerusalem ;=)
    http://www.haaretz.com/hasen/spages/1017874.html

    Uri Avnery är kanske en av de så kallade självhatande judarna?
    http://www.gush-shalom.org/archives/barak.htm

    En viss the hindu tidning skriver också om att Barak vägrar ge upp östra Jerusalem..utan han är villig att ge upp “vissa” delar

    http://www.hindu.com/2000/07/22/stories/0322000a.htm

    Listan kan göras lång..

  11. Bahlool 06 oktober 2009

    Lol ja den visar att Israel inte vill eller kan eller önskar ge med sig. Men frågan är varför tala om fred då? Fred utan Jerusalem är lika med dödsdömt..

  12. Jonas 06 oktober 2009

    Din länk om Ehud Barak handlar om Olmerts fredserbudande 2008.
    Du glömmer att när Ehud Barak var premiärminister 2001, erbjöd han halva Jerusalem till Arafat, inkl. delad administration på Tempelberget m.m.

    Arafats svar? – Nej! Och intifadan som mördade 1100 israeler och skadade 8000.

    Al-Jazeera-intervjun som jag postade här ovan visar hur känslig frågan om Jerusalem är.

  13. Jonas 06 oktober 2009

    Av nyfikenhet: förstår du och talar du perfekt flytande arabiska? För jag tror att du skrev tidigare att du ville ta kurser i arabiska, om jag minns rätt?

  14. Bahlool 06 oktober 2009

    The proposals included the establishment of a demilitarized Palestinian state on some 92 percent of the West Bank and 100 percent of the Gaza Strip, with some territorial compensation for the Palestinians from pre-1967 Israeli territory; the dismantling of most of the settlements and the concentration of the bulk of the settlers inside the 8 percent of the West Bank to be annexed by Israel; the establishment of the Palestinian capital in East Jerusalem, in which some Arab neighborhoods would become sovereign Palestinian territory and others would enjoy “functional autonomy”; Palestinian sovereignty over half the Old City of Jerusalem (the Muslim and Christian quarters) and “custodianship,” though not sovereignty, over the Temple Mount; a return of refugees to the prospective Palestinian state though with no “right of return” to Israel proper; and the organization by the international community of a massive aid program to facilitate the refugees’ rehabilitation.

    Ja Israel är snällt…en palestinsk stat utan militär lol…Säg om om det varit tvärtom, hade du accepterat?

  15. Bahlool 06 oktober 2009

    Förstår ja, läser som en 4-5 klassare..Det jag läser är på eng/tyska . Vad försöker du hitta fler sätt att “knäcka” mig 😉

  16. Jonas 06 oktober 2009

    “en palestinsk stat utan militär”

    Demilitarisering, självklart. Om man har förlorat flera anfallskrig mot sin granne. Det första palestinierna behöver är inte en armé och flotta! 🙂 Så de erbjöds allting förutom en militär, och då är du inte nöjd?

    Även Egyptens Sinai är helt demilitariserat, i enlighet med fredsavtalet med Israel (Egypten förlorade flera angreppskrig mot Israel från Sinai). Både Japan och Tyskland var till stor del demilitariserade efter Andra Världskriget. Stater som Monaco och Andorra är demilitariserade i enlighet med avtal med Frankrike och Spanien. Ett annat exempel är Costa Rica. Det finns hela 27 stater i världen som är demilitariserade, inkl. 6 stycken i Europa, däribland Island.

    http://www.csvgc-geneva.org/docs/CSVGC%20GE_Demilitarization%202005.pdf

  17. Bahlool 06 oktober 2009

    Med tanke på att de flesta krig startades av Israel, så är det rätt kul att du försöker ge skulden till Palestinierna..Israel har inte brytt sig om gränser förr, varöfr skulle de göra det nu?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *