Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Uppdatering iranska valet

Det är ingen hemlighet att jag är en stor anhängare av den islamiska republiken Iran. I en artikel på DN.se kan man läsa att protesterna håller på fortfarande och att Nima och andra nissar i Sverige, har fel om att folket vill få bort religionen eller det islamiska systemet.

Jag har inga problem med att folk demonstrerar fredligt, något de gör enligt artikeln, mitt problem är med de grupper som vill störta eller mörda. Enligt några uttalanden och rapporter verkar vissa ha skrikit död åt diktatorn. Artikeln visar också att människor kan demonstrera fritt, så länge de inte är våldsamma. Ja vad hemsk Iran är, som tillåter demonstrationer mot staten..

Runt 19 dödade under upploppen. Jag tycker det är ett mycket litet antal i jämförelse med anklagelserna mot staten och om att den är våldsam och de stora upplopp som försiggick. Hade Iran varit en diktatur, så hade man mördat många många fler.

Jag hoppas att USA och Israel slutar blanda sig i och låter iranierna själva fixa sina problem. Om lösningen är mera frihet eller mindre, vet bara iranierna något om. Att alla wannabeexperter försöker svartmåla Iran, hjälper inte iranierna eller Iran.

Man sprider en massa lögner och felaktigheter om valet och om Iran, men belägg har man inga. Det gäller för oss att vara objektiva och se om det man säger, verkligen är sant? Hur brukar Sverige och andra västländer bemöta våldsamma demonstrationer? Hur gick det på upploppen i Göteborg? Man sköt en man, eftersom han och andra var våldsamma.

Varför tar man illa upp om Iran bemöter våldsamma upplopp med våld? Alla andra stater gör ju samma sak.

Iran har ett dåligt rykte, men det ska inte blända oss eller förvirra oss.

Att man kräver frisläppandet av demonstranterna är bara ett spel för gallerierna. Har de begått brott, så ska de dömas för det. Var de oskyldiga så ska de släppas.

Just shiaislam, med dess historia av kamp mot förtryck, måste ge folket vad folket vill ha. Vill de ha en västlig stat, så låt dem gå den vägen och korrumperas ännu mera. Jag tror dock att majoriteten av befolkningen är emot ett annat system än det man har i dagsläget. Man har dock problem med de ekonomiska sanktionerna som USA och väst infört mot landet, sanktioner som drabbar iranierna.

Starka röster för frigivning – DN.se.

17 kommentarer

  1. sina 18 juli 2009

    hade du varit riktig muslim så hade du varit att om en enda oskyldig människa dödas så dödas hela mänskligheten. Det finns gott om rapporter från familjer. Vad då 19. enligt modern till en ung demonstrant ,har hon sett kroppar av flera hundra i en förvar i södra Tehran.
    felet med Dig och dina liksinnade-rasister-är om en ung palestinier mördas av isarlieska soldater så är det brott men om en ung iranier mördas av den s.k islamiska regimen så är det ok i relation till antal invånare. Fy fan .
    för det andra: ayatollah Montazeri, nr 2 i den shiitiska läran efter Sistany, utfärdat en fatwa där han ger order att ALLA skall vägra kalla Khameni som ledare och han måste avsättas. Det är 3ed gången som en sådan fatwa ges i irans historia.
    nr3: jag är sharif och shiie och iranier är så less på dum idioter som inte förstår att en dikattorisk styre kan inte vara islamisk.det iranska regimen lever på terror och skräck. Det är ”taghout”.
    nr 4:Du och dina liksinnade som Mohammad Omar som försvara mullorna och tror på deras anti isralisska och anti amerikanska retorik, måste veta hut och inte kalla iranska ungdomar som lakejer för USA elller annat land. vi är långt ifrån det. de ungdomar som riskerar sina liv för sitt folks frihet förtjänar all respekt men av rasuster som du och Omar är det bara tomma fördömande som kommer.
    nr 4: det är kanske svårt för din intelligens nivå men för att inte säga i domedagen att du inte visste så säger jag till dig: Khamnei hade ett brev från Obama i sin ficka när han bestämde sig att fuska i detta val på det grövsta. hna tyckte att han hade övertaget i Irak, afghanistan ,lebanon , palestina osv. Och Bush är borta så tänkte han att han kan bli kvitt gamla rivaler i makten i Iran.
    Det är anti islamisk, korrupt styre i Iran som utnyttjar islam i sin egen syfte och ljuger om Profet(s) och Imam ali(s). De är värsta fiende till islam, iran och mänskligheten.
    jag hopas att Gud ger sin nåd över dig och öppnar dina ögon någon gång att våldtäckt,tortyr, avrättningar av oskyldiga människor är vad den iranska regimen gör och vi iranier är fast beslutsamma att skicka denna regime till sin historiska fäder, abu sofyan och Yazid.

  2. Bahlool 18 juli 2009

    Ja jag är ingen sann muslim, jag litar på vittnen du litar på lögner..inga som helst belägg finns för att det dog ”hundratals”. När du kommer med bevis, så kan vi tala om saken tills dess håller man sig till det man vet med säkerhet.
    Ja det är vi som är rasister..vi som försvarar iranier när vi inte ens är iranier..sorry men du gör dig till åtlöje..rasisten är den som hävdar att man hörde arabiska vakter tala på demonstrationerna för att iranier ju inte slår ihjäl iranier ,)
    Så du får gärna ta åt dig av dina egna anklagelser.

    Nr 2 enligt vem? Dig? Snälla du, det finns ingen nr2 och särskilt inte montazeri 🙂
    Hans fatwa är bindanden enbart för hans anhängare jag tror knappast att en sån som dig ens vet vad shiaislam eller islam är..så tala inte om saker du inte vet ett dugg om…

    3. Vad du är spelar ingen som helst roll för mig, du kan säga du är tomten, jag skulle ändå inte tro dig.

    4. Man har bevis för att man upptäckt Mujahedin khalq och Shahanhängare som sprängt upp saker och haft vapen..det är bevisat, något som du har svårt för. Ja vi vet vilka som står bakom er..så gå kyss någon israelisk sionists fötter och hoppas att de kan styra ditt land igen såsom de brukade göra.
    Vet hut istället för att sprida fitna.

    vad är rasuster för nåt? Vi har fakta, vi har logik och vi är på iraniernas och Irans sida..i motsats till förrädare som dig..som brukar åka till Iran och njuta av livet där och sen när de kommer till Sverige och dricker och knullar här, så börjar de gråta över hur hemskt Iran är.

    4. HAHAHAHAH brev..och du talar om intelligens? gå drick din mjölk och gå lätt dig 😉
    Du hör samman med yazid och inte en sayyid som Khameini. Alla stora lärda som gick ut och menade att det inte var nåt större fusk, de är också kuffar enligt dig? HJycklare..alla säger att det du säger är lögn och ändå fortsätter du med ditt skit…
    Förrädare..

  3. sina 18 juli 2009

    Du är en liten skit . Du känner inte mig och kallar mig föt förrädare. ”tohmat” utan belägg är en stor synd men stösrta av lla synder är det att mullorna som Imam ali kallar de som apor springer på Profetens plats och gapar och skriker, Det är precis vad du gör Du är en apunge.
    Du hävdar att jag” knullat ,” Det är vad du och din khomeini bryr sig om var jag sticker min grej i. Är det hela din islamiska kunskap räcker? till min pung??
    Du är en lögnare, en idiot .
    Åt helvete med dig och din jävla mulla khameni som kommer att störtas i guds vrede.
    Som Imam ali säger”, De svagastes domdag över dom brottsliga styrande är betydligt hårdare.”
    nu får du springa till försvar av din uppdraggivare, Nu får du åka till Iran och försvara apan khameni, och följa honom till helvetet som han och du tillhör, ”Du är en liten halick och har inget att göra med isla eller shiia eller ahlal beyt. jag fördömer dig , laanat , ala dig som förtalar profetens barn.
    må du brinna i plågor som gud sparat för du och Yazidiiien .
    Må du plågas av guds vrede som är sparat till de som förtalar profeten och Isalam.
    Khomeini, khameni är Khavarej och är kastade i helvetes lågor till den yttersta dagen.Gå och ställ dig bredvid dem.
    din abu sofyan, khameni , dagar är räknade och du kan sitta och gråta över att hans khalifat kommer att störtas av unga irasnka muslimska män och kvinnor, ty han har dragit guds vrede över sig.
    Gå till din mörka del i helvete och njut av khomeinis sällskap.
    jag skrattar när jag pissar på hans grav i Tehran och kommer att skratta åt dig din lilla idiot med.

  4. Bahlool 18 juli 2009

    haha jag är inte en liten skit utan en stor skit..men det visar ju vilken uppfostran dina föräldrar gett dig..nu visar du vilken ”bra muslim” du är 😉 Dina förfäder var inte Hussain och Hassan utan Yazid och ibn Muljim, Shimr och andra förrädare. Tohmat är vad du håller på med grabben när du hittar på siffror och kallar mig för ickemuslim. Är du så blåst att du ränner runt, anklagar mig och personer som Mohamed Omar för saker, men när man ifrågasätter dig, så tar du illa upp och börjar gråta? Patetisk.
    Så låt mig resumera, jag är en skit och en apunge..du är för trevlig du 😉

    Så du ogillar Khomeini också..nu visar du vilken ”shia” du är 😉
    Gå till dina Mujahedin Khalq förrädare, de som kysste Saddams rumpa 😉
    Den slampan som ni sprungit efter och lytt i så många år lever flott medan ni spränger och mördar i Iran..patrask är vad ni är. Men det vet du redan..

    Bla bla bla..en massa svärande..en massa anklagelser..rofl.
    Munafiqeen khalq haha 😉
    Snälla nästa gång du vill säga saker, säg det med lite bättre svenska? Jag behöver spara fina texter för framtiden :))))

  5. sina 18 juli 2009

    en idiot är en idiot och inget annat. Du som vet så mycket skall veta också att din imams dagar är räkande.
    jag vet vem min far är och vem är min farfar till 43 generation tillbaks.
    det svider i dig när jag fördömer dig. det är kul att du vet att jag säger sanning och du far med lögner och trams.
    Jag tillhör ingen än Gud och det iranska folket. Så tig du din lilla spring pojke för yazid kahmenii. Du är en riktig yaziddii.
    Tror inte att du kan klara dig en månad utan din apa -ahmadi- och Khamnei. Det är ni som skall gråta. Jag som sagt, skrattar när jag pisssar på khomenis grav.

  6. sina 18 juli 2009

    Jag vet inte vem min pappa är, och ja du har rätt jag älskar Mujahedin Khalq.

  7. Bahlool 18 juli 2009

    Du får älska vem du vill men kan du sluta svära åt mig tack? Du sårar mina känslor 🙁

  8. jh 18 juli 2009

    ”Man sprider en massa lögner och felaktigheter om valet och om Iran, men belägg har man inga”

    Fast hur vet du det? Finns det ngra belägg för vad du säger, dvs att detta är lögner?

    Tack ändå för insperation till ett inlägg om Iran…

  9. Emebbedded 18 juli 2009

    En liten kommentar bara.

    Det finns vittnen, det finns videobevis och närstående till mig stod brevid när arab-talande ”biffar” slog med käppar på kvinnor och barn bara för att de råkade passera på gatan i Tehran. Jag tycker du hånar alla dem som lider, alla dem som råkat vara på fel plats vid fel tid, alla som blivit attackerade och mördade bara för att de vågar säga vad de tycker och tänker. Och framförallt så hånar du de mödrar och fäder som i desperation försökt få besked om vart deras barn tagit vägen efter Basij-milisens nattliga räder i folks hem. Men å andra sidan, du kanske egentligen är en lakej anställd på Iranska ambassaden eftersom du verkar försvara regimen?

    Tack för ordet

  10. Bahlool 18 juli 2009

    Jag har bara skrivit något som alla olika tidningar och nyhetsbyråer sagt, att det är runt 20 som dött (exiliranier säger flera hundra) även tidningar som DN.se säger (under länken till artiklen) att när folk demonstrerar fredligt så låter man dem vara. Jag tror tom dem somär i Iran vet inte helt och hållet vad som sker, men västlig media är alltid negativ mot iran.

  11. Bahlool 18 juli 2009

    Embed, alla som försvarar Iran är inte lakajer som jobbar åt regeringen..jag hade inte haft något emot att få betalt. Tyvärr missar du att jag är en bra vän med många ”exil” iranier..de här slogans om araber som angriper motståndare är befängd..menar du att Iran inte har några perser som göra jobbet? Om man är våldsam så ska man få skylla sig själv. Försök du vara våldsam här i Sverige så ska du få se hur du behandlas.

  12. Emebbedded 18 juli 2009

    De var lika förvånade som du över att det sprang runt araber och attackerade folk. Jag har inte påstått att det inte finns Iranier som sköter polisiära uppgifter, det här var något annat. Håller med om att om man är våldsam så får man vara beredd på att ta konsekvensen, det är inte dessa jag talar om. Kvinnor och barn tillhör väl inte dem som man associerar med våldsamt upplopp?

    Som många ögonvittnen ser det, så är det i första hand dessa araber som störde ordningen inledningsvis alldeles innan valet. Men, jag är inte helt emot det du skriver. Många demonstranter tog till gatstenar och slog ned poliser, det främjar knappast protesterna utan snarare förstör. Fast jag kan förstå den frustration man känner efter årtionden av förtryck från dessa Basij’s som patrullerar gatorna och lägger sig i folks dagliga leverne.

    En sann regering, oavsett filosofi/religion, behöver inte sådana ”soldater” för att hålla ordning på ”sina egna”.

  13. Bahlool 18 juli 2009

    Jag tar inte såna rykten på allvar Embed, så länge det inte finns andra källor som rapporterar dem så är det bara rykten och osanningar i mina öron. Det är rätt bisarrt att tro att iran skulle anställa araber för att göra sitt jobb.
    Problemet med Iran är att det är under attack av terrorister i landet (jundallah) och av väst i dess omgivning. Just Irans situation är annorlunda och jag tror det är något som många missar. Hade Iran varit så hemskt som man försöker framställa så hade många många fler mördats. Ta och jämför med hur Kina slog ner studentupproret 89 eller hur saddam slog ner demonstrationer.
    Frågan är hur må nga verkligen avskyr regimen och hur många verkligen avskyr systemet. Att det finns fanatiker som tar sitt jobb för på stort allvar kan jag tro, m en på bilder och filmer ser man att folk visar stora delar av sitt hår och är sminkade utan problem..

  14. Emebbedded 18 juli 2009

    Ja du, jag vill nog påstå att jag är insatt i Irans historia, politiska sfär och interna angelägenheter. Det är inte terrorister som Basij’s kontrollerar på gatorna i Tehran, det är folket de kontrollerar. Om du någonsin satt din fot i Tehran och missat detta är du antingen blind, döv eller så gillar du helt enkelt den typen av makt. Vad det gäller bevis över övergrepp och arabtalande soldater så står du nog ganska ensam som inte accepterar att det finns bevis, vittnesmål och t.o.m videofilmer. Att kategoriskt förneka bevisen och sen hänvisa till brutalitet i andra länder som ett slags motvikt är befängt om jag får tillåtelse att tycka något. Eller är det okej att våldta en tjej, när det våldtas över 1000 tjejer om dagen i Afrika? Det kan inte vara muslimen i dig som har den åsikten, det måste vara någon annan sida av dig – om du nu håller med om att DET är okej.

  15. Bahlool 18 juli 2009

    Ja du har rätt det finns mycket video som visar hur det blir bråk och slagsmål…wow..poliser som visas i några få minuter ska belysa hela situationen i iran? Om det är youtubefilmer du syftar på så är du verkligen inte så insatt som du önskar ge sken av. Skakiga bilder som är otydliga ska visa upp den dåliga sidan av regeringen? Ingen tar sånt på allvar enbart folk som försöker svartmåla. Kom med längre reportage från demonstrationeran som visar att folk inte gjorde något brottsligt så kan vi snacka om saken.
    Allt annat är ju bara personangrepp och sånt vill jag inte sjunka till 🙂

  16. Embedded 19 juli 2009

    Du vet mycket väl att det inte går att få en ”dokumentär” som speglar annat än vad regimen godkänner. Journalister är bannlysta sedan någon månad tillbaka. Tills dess att någon ändå lyckas smuggla ut något annat än privata videor får du nog lov att acceptera att vanligt folk sänder in sina iakttagelser via de kanaler de kan, dvs youtube och liknande. Om du vägrar att tro mig i det jag skriver om mina släktingars iakttagelser kan jag inte annat än att beklaga. Jag fick iallafall komma till tals och det är ju ett framsteg bara det och det ska du ha en eloge för, då våra åsikter går vitt isär 🙂

    Personangrepp? Nej du, jag sjunker inte så lågt. Jag bara ifrågasätter dina argument men du tycks slingra dig likt en orm och när du inte har svar på mina obekväma argument så drar du till med bortviftande undanmanövrer . Men vet du vad? Du är inte ensam om det. Den sittande regimen har ju samma taktik.

  17. Bahlool 19 juli 2009

    Min vän jag fick nyss ett brev från en iranska som beskriver nåt helt annat..få se om jag orkar översätta det eller bara publicerar det på eng som det är skrivet på (hon är amerianska som bor i Iran sen många år)
    Ja jag har hört att jag jobbar åt irans regim 🙂 har man inga argument att komma med så går det klart att antyda eller anklaga mig för så nt. Jag slingrar mig ingenstans jag gav dig bara ett svar att jag också har exiliranska vänner och vet hur mkt de hittar på för att lura stackars naiva svenskar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *