Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Shia – Sunni

Sen Ayatollah Ruhollah Khomeinis dagar så har lärda inom shiaislam försökt att skapa en slags basis eller fundament för en gemenskap med sunniislam. Man har i olika dekret förbjudit shiamuslimer att håna eller att tala illa om de “sahabas”, eller vänner, till Profeten Muhammed som sunnis vördar högt. Personer som Abu Bakr och Omar och Uthman ses ur en positiv synvinkel i sunniislam medan shias avskyr dem, ja vissa hatar dem till den grad att de förbannar dem på daglig basis.

Kan det finnas en dialog eller samarbete mellan shia och sunnis?

Genom historien har shiamuslimerna jagats, torterats, mördats och fängslats. Lik de fördomar vi får höra om invandrare och muslimer idag, spreds på den tiden av sunnilärda och sunniledare mot shiamuslimerna. På ett liknande sätt arbetade det safavidiska riket, ett shiarike,  som såg till att sunniislam försvann nästan helt från Iran och Azerbadjan.

Ändå fanns och finns det en dialog mellan shias och sunnis. Jag själv samarbetar med en sunnimuslim på MuslimNytt, och har själv bett många sunnis ofta att samarbeta för att främja dialogen mellan oss och att samarbeta för att bekämpa de fiender som inte gör någon skillnad på shia eller sunni, men menar att båda två delar ska utrotas.

De lärda som diskuterade historia och religion var högt ärade och respektabla. I Al Murajaat diskuterar Sayyid Abd al Hassan al Musawi med en sunni teolog. Man ser i början hur de lärda ber varandra om lov att kunna få diskutera med varandra. Hur ser klimatet ut för diskussion mellan shia och sunni idag? Jag själv visar ibland stort tålamod, men sen tryter det. När man vill diskuterar, känns det som om vi alla försöker få rätt inte att vi försöker uppnå mera kunskap eller förståelse för den andre och därigenom förståelse för vår egen tro och våra egna värderingar. När jag sett alla synpunkter på en sak, då, och först då kan jag förstå varför in ståndpunkt är bättre eller varför den måste omprövas.

Tyvärr är det ett syndrom hos dem jag mött att de utgick ifrån att de kunde allt om mig som shiamuslim, utan att ha talat med mig eller läst på om mig och min tro. Jag däremot har det stora övertaget av att ha både gått bibelstudier och levt och umgåtts med sunniter, varit i deras moskeer och diskuterat shia-sunniproblematiken i över 10 år.

Vad är målet med samarbetet?

Förståelse. Insikt. Upplysning. Kunskap.

Jag och Daniel driver MuslimNytt och jag avhåller mig från att propagera för shiaislam eller den shiamuslimska grenens syn på saker och ting. Han i sin tur avhåller sig från att propagera för sunniislam. Istället låter vi våra läsare skicka in bidrag och vi tar in allt. Vi har inte nekat någon hittills och vi kom även överrens om att vi skulle tillåta Wahabis att skicka in bidrag, om de vill. Det enda vi sett från wahabis dock var att de kallade shias för otrogna, för judar och för äckliga människor.

När man kommit fram till att ett samarbete kan lyckas, då kan man även lyckas stoppa den offensiv som sionister, kristna fanatiker och ateister bedriver mot muslimerna i världen. Islam är framtiden. Det vill folk inte inse. De kanske inte kan inse det men islam har lösningen.

Hur når man målet?

Genom dialog. Man ska kunna diskutera Abu Bakr och Ali utan att vilja ta död på varandra. Man ska inte behöva höra att man är en otrogen bara för att man ifrågasätter Abu Bakrs status eller för den delen Alis status. Dialog går ut på att man kan ta upp historiska fakta och man kan diskutera vad som hände när och vem som bar skulden, utan att behöva bli ovänner.

Varför har kända muslimer lättare att diskutera med en kristen (Ahmed Deedat i sina videon) eller med ateister (Abd Al Haqq Kielan) men jättesvårt för att diskutera med en shiamuslim?

10 kommentarer

  1. mammamarie 30 april 2009

    Svar på din sista fråga här : för att sunnimuslimer inte FÅR diskutera med shiamuslimer vet du väl… De känner att de begår shirk o haram o Gud vet vad om dessa diskuterar med shias.

    Men viktigaste anledningen för att vi bör ha en dialog är väl ändå att vi ska stå förenade. Vi måste slå ihop oss, speciellt när det gäller saker som främjar eller går emot muslimers intressen. Anledningen att man kunnat sprida skit om islam och trycka ner muslimer i en aldrig sinande takt är just för att vi är så splittrade. Förenade står vi starka.

    Splittringen gör oss svaga. Och det är det fienden vet.

  2. Tasnim 01 maj 2009

    “Svar på din sista fråga här : för att sunnimuslimer inte FÅR diskutera med shiamuslimer vet du väl… De känner att de begår shirk o haram o Gud vet vad om dessa diskuterar med shias.”

    Du tror val inte pa fullaste allvar att vi tror att man dyrkar nagon vid sidan av Allah om man snackar med en shia?
    Sa som jag ser det sa verkar det som om missuppfattningarna tydligen flodar fran bada hallen..!

    Haller daremot starkt med om att det maste foras en aktiv dialog.. sa att sadana har missuppfattningar m.m kan redas ut? Splittringen idag muslimer emellan ar sorglig.

  3. Bahlool 01 maj 2009

    Jag skrev några brev till några sunniter med frågor..de svarade inte ens på dem. Jag vet att fördomar finns hos s hias mot sunnis men jag tror det är värre tvärtom. Det är ju på samma sätt som vi invandrare i Sverige. Vi har fördomar mot svenskar men samtidigt har svenskarna lite fler fördomar då de är majoriteten som skyr mötet med invandraren (nu generaliserar jag lite)
    Poängen är den att i och med att många sunniter hört fördomar och skitsnack om shias, så vågar de inte ta steget att lyssna. När jag som shia öppnar munnen så använder jag mig av taqqiya. Jag gör muta hela tiden och jag tillber avgudar eller som en sunnite jag känner sade, ni tillber smågudarna ali till mehdin.
    Om jag nu tar mig tid att besvara de här sakerna, då kommer jag få höra att jag ljuger, då taqqiya är del av min tro.

  4. mammamarie 01 maj 2009

    Naturligtvis tror jag inte att ni tror ni tillber andra gudar om ni talar med shias. Men enligt vad jag hört av sunnis så har ni någon fatwa som säger att det är haram för er diskutera religion med shias…BARA shias. ni kan diskutera med alla andra religioner, men icke med shias.

    Hur kan det komma sig? Ni KAN diskutera med alla andra för att ni vet och är säkra på att ni har något bättre än dom, ni har svaren som dom inte har. Men varför får ni inte ha dialog med shias? Det enda jag kan tolka det som är att de som utfört denna fatwa själv anser att vi har svaren ni inte har och det skulle då utgöra en fara för er om ni diskuterar med oss.

    JAG kan då inte tolka det som annat.

  5. Tasnim 02 maj 2009

    “Men enligt vad jag hört av sunnis så har ni någon fatwa som säger att det är haram för er diskutera religion med shias…BARA shias. ni kan diskutera med alla andra religioner, men icke med shias.”

    DEN fatwan skulle jag garna vilja se! Som regel sa kan sagas att bara for att nagon ger en fatwa sa betyder det inte att vi alla blint skall folja den. Tyvarr regnar det fatwor idag, inte minst pa internet och forst nar man vet vem som star bakom och de handfasta bevis som stoder, sa kan man folja den. Sa resonerar iallafall jag.

    “Ni KAN diskutera med alla andra för att ni vet och är säkra på att ni har något bättre än dom, ni har svaren som dom inte har. Men varför får ni inte ha dialog med shias? Det enda jag kan tolka det som är att de som utfört denna fatwa själv anser att vi har svaren ni inte har och det skulle då utgöra en fara för er om ni diskuterar med oss. ”

    Ater igen sa har jag aldrig stott pa en sadan fatwa. Och jag ar saker pa, att om gudfruktiga larde visste att svaren finns inom shiismen, sa skulle de vara de forsta att folja. Ditt resonemang har ar utan logik. Ma handa har en lard nagon gang gett ut en fatwa som lyder pa det viset att vi inte ska prata religion med shia (?) men OM det skett kanske det har att gora med omstandigheter i HANS tid, dar HAN befann sig. Fatwor behover ju inte vara allmangallande.

  6. Nermin Semovic 06 januari 2013

    Selma aleykum broder . Jag är sunni och jag gillar det jag läser på just detta inlägg . vi måste förena oss , jag själv längtar tills imam mahdi (ra) och Isa as kommer för att återförena oss. Hat mellan oss borde inte få existera och det är sorgligt att detta finns .. men ändå är vi fortfarande syskon . Må Allah swt skydda oss från shaytan . Selam

  7. Bahlool 06 januari 2013

    wsalam akhi, tack för dina fina ord

  8. Jabir 09 januari 2013

    Lämnar er två stora ting – håll fast vid dem båda så kommer ni aldrig fara vilse, Allahs Bok och mina ättlingar, Ahlel Bayt.

    Här vid denna hadiths förkunnande upphör Bakrismens existensberättigande och Shia of Ahlel Baytskolan bevisar än en gång sin Gudomligt sanktionerade position som den enda sanningen.

    Det finns inga gudfruktiga sunnitiska lärda, vore dem gudfruktiga så vore dem följare av Ali, Hassan , Hussain och universums juvel Zahra, frid över dem alla.
    Majoriteten är alltid vilsen, inom varje grupp. Samma gäller ahlel bayts skola.
    Av 1000 som kallar sig shiat Ali är endast en av dem en Shii, sade Imam Al Baqir (as)

    ” de flesta av dem hatar sanningen, de flesta av dem är gudslösa, de flesta av dem är otacksamma,

    Man kuntu mawlahu fa haza Aliyun mawla
    Rasulillah Sallulahu alayhi wa aalehi wa salam

  9. muslim 11 januari 2013

    Och jag antar att du är en av dessa 1000?

  10. Jabir 12 januari 2013

    Det är vår strävan att vara en av de 1000. däremot kan du be runt alla kaabas hörn och utföra gärningar värda 70 profeters, men om du förkastar ahlel bayts (as) imamat och rätt kommer du aldrig känna doften av paradiset, enligt den heligaste profeten (saws)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *