Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Till försvar för slöjan

Ta av slöjan – eller sluta i skolan | SvD.

Annas Rosblogg

Måste klargöra att jag inte är någon anhängare av burka eller niqab, men slöjan; ändå tycker jag att det här är dessa studenters val. Vi lever inte i något land som förbjuder slöjan, inte heller lever vi i ett land som påbjuder slöjan. Enligt ledningen för skolan, så var det även muslimer som hade klagat. När en rasist klagar på invandrare, brukar han eller hon säga, men jag är inte rasist. När en person som lämnat Islam klagar över muslimer eller Islam, så hör man dem alltid säga, men jag är själv muslim; skitsnack. Man ska stå för sina åsikter och fördomar och kunna försvara dem och inte blanda in att man inte gör det för att man är rasist eller islamofob.

En av eleverna har tillmötesgått lärarna, och visat mer än bara ögonen, ändå kräver man av henne att hon ska sluta studera där. Det är väl hennes val om hon har slöja eller ej, det är hennes val om hon visar hår, ansiktet eller bara ögonen. Vad spelar hennes utseende för roll i sammanhanget?

Frågor man kan ställa sig:

1. Är rasism eller islamofobi inte inblandad i saken?

2. Har vi regler mot sådan klädsel?

3. Borde vi ha regler mot sådan klädsel? Isåfall varför?

Att komma med skitsnacket om att man ska ta seden dit man kommer..snälla, stoppa upp det någonstans. Vi lever i ett land som har ändrat karaktär, seder och bruk de senaste tusen åren, såsom alla stater och kulturer gjort.

Ser man till julen, så är Kalle Anka och co, sed och bruk att visa och titta på hos svenskarna, hur länge har svenskarna hållit på med det?

För 100 år sedan var det sed att man bar slöja och att man hade barnarbete, allt det är förbi.

35 år sedan var det förbjudet i lagen att vara homosexuell, nu får man tom adoptera.

Poängen är att samhällen förändras, nya regler, bruk och normer kommer till och gamla försvinner. Att skylla på att vi har andra seder funkar inte. Vi måste tillåta dessa damer en viss mån av frihet, för vi alla andra vill ha rätten att klä oss, fixa till oss och bete oss som vi behagar. Jag tror inte att de störde någon, förutom dem som hatar Islam och muslimerna…

Än en gång försöker man tvinga folk att ställa sig utanför samhället. Utbildar man sig, så anpassas man till samhället, men när man sätter käppar och försvårar för människor, då kommer det enbart leda till att dessa människor ställer sig utanför samhället. Hellre en dam med slöja och utbildning, än en dam som lever på socialen och är marginaliserad. Jag är emot denna klädsel, men jag är för deras rätt att ha den på sig.

33 kommentarer

  1. Melker 12 februari 2009

    Nej, jag tycker ändå de ska anpassa sig efter kulturen i Sverige och inte tvärtom. Mångkulturen går ju för långt, allt som en gång var svenskt är nu rasistiskt. Tråkigt tycker jag åtminstone, vad hände med den svenska nationalsången? Den anses för rasistisk för att vara lämplig att sjunga i skolorna. Till och med den svenska flaggan anknyts till rasism idag. Det går för långt säger jag bara. 🙁

  2. Bahlool 12 februari 2009

    Det är det mest patetiska jag sett, när folk menar att nationalsången eller flaggan är rasistisk. Att det används av rasister är en sak, istället för att låta dessa behålla dem, så ska man ta tillbaka dessa saker från dem. Inget med flaggan eller nationalsången är rasistiska. Dumheter! Såg en gång en invandrare (några år sedan då det var mkt snack om det här) hävda ur sig till en dam på en butik, att det var rasistiskt med flaggan, samma herre skulle knappast se sin flagga som rasistisk och skulle låta den väja med stolthet.
    Dock lever vi i ett samhälle som är mångkulturellt där individen har stor frihet, då ska vi, och då måste vi försvara dessa kvinnors val.
    Det är det som gör sverige så storartigt.

  3. Realisten 12 februari 2009

    Vad sägs om att kompromissa lite. Det talas om segregering hit o dit och att det är svenskarna som bär skulden på grund av deras trångsynthet.

    Men om man skall dölja hela sig och vägra skaka hand med andra människor så leder dettta till en fortsättning av segregeringen…

    Vi i sverige har alltid kompromissat… vi har offrat svenskars liv och brutit mot samtliga grundlagar av som gäller yttrandefrihet etc för att främlingar skall kunna känna sig välkomna…

    Vi har blundat för en nedrustning av djurens , kvinnors och barnsrättigheter allt för att främlingar skall känna sig hemma här…

    Vi har nedrustat demokratins grundpelare polisen för att inte allt för många av de nya skall hamna bakom lås och bom ( samt för att få bättre statisik och spara pengar )

    Så varför inte börja kompromissa lite o ta av sig hucklet.. en slöja går väl an men det finns gränser…

  4. Nicklas 12 februari 2009

    Då kan dem lika bra bevilja valfri klädsel, och huvudbonad. Hur skulle det se ut på en lektion om det sitter studenter med kepsar, mössor, rånarluvor. Nej, det ska va lika för alla. Man kan inte bara tillåta slöja, utan då måste valfri huvudbonad tillåtas, Man får anpassa sig till den kultur som finns i det land man kommer till.

  5. kalle 12 februari 2009

    Vad har en slöja med raser att göra?
    lär dig innebörden av ordet rasist

  6. Karl 12 februari 2009

    Kan inget annat än känna en stor ilska inom mig att folk skiter fullständigt i Sverige på detta sätt genom att inte respektera vår vilja, oss svenskar!
    Sverige, eller EU, är ingen fristad för flyktingar eller invandrare, man ska faktist anpassa sig eller åka hem!
    Under de kommande 10åren så blir nog som så att Islamister kommer få det väldigt svårt i Europa. Högerpopulistiska partier avancerar hela tiden inom EU och nästan alla parlament och riksdagar i Europa har anti-islamistiska och anti-invandrings partier. Om jag vore Islamist så skulle jag vara rädd vid det här laget.
    har flera vänner som är muslimer, alla är livrädda för SD.

  7. Bahlool 12 februari 2009

    Realisten: det med att inte ge handen är ett religiöst krav, det har inget med att man ogillar vita, svenskar eller män att göra. Hur har sverige kompromissat och nedrustat djurens, kvinnors och barnsrättigheter? Halalslakt är inte tillåtet, så inget har skett där…ett av få länder där det är ok att adoptera för homosexuella är just Sverige, hade man kompromissat för muslimer so hade det inte fått göras. Jag ser verkligen inte hur det är att kompromissa…Lars Vilks kom undan med att häda mot uslimer, så hur har man brutit mot grundlagar för yttrandefrihet?

  8. Bahlool 12 februari 2009

    Nicklas det sitter faktiskt ungar med kepsar, mobiler i handen och hörlurar i öronen. Så länge slöjan eller hucklan eller nikaben eller burkan inte stör lektionen eller utgör fara, då ska det inte vara något problem. Det finns inga regler emot det här, så det är lika för alla, ifall andra vill ha på sig det, så varför inte. Damen känner sig bättre tillmods ifall hon har det på sig, varför göra en stor grej av det?

  9. Bahlool 12 februari 2009

    kalle vad får en rasist att hata slöjan mest av allt? Jo att det är ”främmande” som kommer och får bära slöjan i vårt Sverige. Det är innebörden av rasism…

  10. Ch. 12 februari 2009

    Man måste väl kunna kompromissa, som någon annan sa. Du tar ett steg så tar vi ett. Så måste gången vara i ett pluralistiskt och mångkulturellt samhälle. Vi är i Sverige men vi ska se vad vi kan göra för att tillmötesgå önskemål från olika religioner och folkslag. Inte behöver vi starta krig för det alle anmäla varandra hit- och dit, fram- och tillbaka. Och går det inte att komma överens gäller det ju om eleven verkligen vill studera kontra om skolan absolut behöver eleven till det priset. Se det som en förhamdling elelr som ett pris du kan/vill betala eller inte.

  11. Bahlool 12 februari 2009

    Karl anpassa sig till vad? Så du menar alla svenskars vilja är att inte tillåta burka? Jag är själv svensk, jag har inget problem med det. Är man så dum att man låter fördomar och islamofobi styra ens handlingar och låter en rösta på främlingsfientliga partier, då får man skylla sig själv. Partier som SD har det alltid funnits. Rasister i Europa har det alltid funnits, eller har du glömt nazisterna? Ny Demokrati? Le Pens parti i Frankrike är över 20 år gammalt..såna kommer och de går

  12. Bahlool 12 februari 2009

    CH. det verkar ju som att hon tillmöttesgick kraven och visade hennes ansikte. Jag tror folk gör för stor grej av det, sen håller jag med dig, allt för ofta anmäls saker och ting. Nu har tex Norge anmält Sverige pga fra lagen, ibland anmäls man bara för att testa lagar och testa vattnen..

  13. RealNET 12 februari 2009

    Av med slöjan !!

    Gärna mångkulltur men burka och slöja..mm.. symboliserar inte den svenska friheten utan snarare ett muslimskt kvinnoförtryck.

  14. Bahlool 12 februari 2009

    RealNet: så vi ska stoppa ett förtryck med ett annat förtryck…

  15. Realisten 12 februari 2009

    Vadå religiöst krav ? Står det i koranen att kvinnor inte får ta andra män i hand… är det Guds ord eller ?

    Det finns rätt mycket i sverige som är otillåtet om du tror att halal slakt inte förekommer i detta land som kan du inte bo i en förort, där förekommer allt från månggifte till hedersmord.

    Eftersom det är inte accepterat att kritisera det mångkulturella samhället så är det väl ett tecken på att yttrandefriheten är rätt begränsad…

    Är du en sån hycklare som går runt med palestina sjal eller ?

  16. Realisten 12 februari 2009

    Och allt det här tjaffset om mångkultur.. allt är bara struntprat.. det går knappast att missa att allt handlar bara om islam och inget annat…

    Hört några krav eller problem med judarna, buddisterna eller ens de knepiga jehovas vittnen ? nada…

    Ett folk som knappast lyfts fram i media eller samhället i sig är kineserna
    Dom lever parallellt med oss men ändå utanför. Hittar du nån med bra jobb är personen aningen adopterad eller har fått jobb här via modersföretagen i kina… Men inte ser man dom på efterlysta för mord, gruppvåldtcäkter och personrån. ??

  17. Bahlool 12 februari 2009

    Islamisk konsensus är att kvinnor inte får ge främmande män handen och män får inte ge främmande kvinnor handen. Det ses som otillbörlig kontakt. Detta har man tolkat från Koranen ja. Det är något som är konsensus bland shias som sunnis så det är regel.
    Jag vet halalslakt förekommer i Sverige, men man har använt sig av bedövning av djuret och sedan slaktar man det på islamiskt vis. Finns bönder som säljer sina djur till det här, men de bryter mot lagen. Du hävdade att man ändrat på lagarna för att tillmötesgå sådana här saker (att man förändrat djurens barnens och kvinnors rättigheter) det stämmer ju inte, utan det är ju så att man har fortfarande samma lagar, men att dessa personer bryter mot dem.
    Månggifte är ju ingen större skillnad mot en person som är otrogen eller en person som har flera olika partners (swingers mm), skillnaden är att månggifte straffas, det gör man inte med personer som är otrogna mot sin partner..så där har du fel igen att staten eller svenskarna förändrat på sina lagar för att tillmötesgå ”främmande. Hedersmord är emot Islam och det ska bekämpas med alla medel. Du hävdade att Sverige och svenskarna ändrat på sina lagar för att tillmötesgå dessa främmande, men det stämmer ju inte, man har ju inte tillåtit hedersmord eller månggifte.
    Klart du får kritisera, det är ju därför jag förespråkar SDs rätt att yttra sig, även om de är idioter och ljuger rakt ut enligt mig. Det är deras rätt, såsom det är min rätt att kritisera dig och du mig.
    Jag vet inte om jag är hycklare, och nej jag går inte med palestina sjal, men förstår inte vad det har med saken att göra?
    Jag förbjuder ju inte dig rätten att yttra dig, det hade varit hyckleri…

  18. Bahlool 12 februari 2009

    Realisten så du menar de vietnameser som hade en rättegång mot sig i halmstad, det hörde du inte talas om? Du får bestämma dig, är det problem med Islam och muslimer eller är det problem med invandrare överlag? Jag som har krav på mig att följa svenska lagar, inte pga dig eller för att jag är rädd för svensk polis, utan för att det är ett religiöst krav på mig och för att jag försöker vara en ärlig människa.
    Man kan läsa BRÅ rapporten om det här (något jag gjorde någon dag sedan) och inser då att allt inte är svart eller vitt…
    Äkta muslimer begår inte brott, så glöm den där fördomen 😉

  19. Ingo 12 februari 2009

    Om de skall anpassa sig efter den ”svenska” kulturen: Innebär det då att de skall gå i byxor utan bälte där stringtrosorna syns i sin helhet. Där man ser stringtrosorna i alla möjliga vinklar.
    Rakade mellan benen är väl också på modet i Sverige
    Uringningar där brösten blottas så fort de böjer sig fram 22,5 graders vinkel.
    Byxhäng?

    ja helt enket klä sig som ”modetalibanerna” bestämmer! För de talar ju gärna i sådana termer. I år skall det vara/i år skall vi vara klädda.

    Kanske är läge att införa skoluniformer i svenska skolor.
    -Att täcka ansiktet skulle kunna bädda för fusk f ö. Tänk om man skickar ”syrran” att skriva provet! -Men klasskamraterna skulle kunna komma i rånarluva.

  20. Bahlool 12 februari 2009

    Ingo det är nog därför som de visat sina ansikten för lärare och klasskamrater och det är och borde vara ett krav. Jag förstår själv inte deras syn på varför de ska vara klädda på det viset, men vill de varför inte. Då är det inte så stor grej att man ska tvinga dem att sluta.
    Jag avskyr dagens mode 😛 De visade på nyheterna att det var problem med folk som hade skitiga underkläder och badade med dessa i simhaller mm..

  21. Viveka 12 februari 2009

    Är det verkligen på grund av religöst dravel som barn oavsett kön, vill dra något över huvet när deras könsmognad sätter fart i tonåren?
    Nej, pojkar brukar då villja dra en keps över huvet. Därför den fysiskt hjälper dem hålla ihop huvudet i en tonårstid, när tillvaron hela tiden tycks brisera.
    Även flickor har en önskan ”dra ihop huvet”, men ”svenska” flickor idag uttrycker detta på andra sätt, som ex sätta in ring i näsan, tunga etc.
    Problemet här är islam influerade flickor verkar vara i otakt i tiden. Deras sedvänja för hålla ihop huvet är en sjalett eller dok, och som felaktigt kallas slöja. (En slöja hängs framför ögonen. En nunna bär ett dok.)
    De saknar kunskapen om att det faktiskt även förr i Sverige, var socialt förbjudet för kvinnor visa sitt huvudhår och det hatade förbudet vill ej svenska kvinnor ha tillbaka.
    Därför blir dessa dokprydda flickor så provocerande. Agerar som självupptagna barn, på kollisionskurs mot en djupare histora i samhället.

  22. umzacharia 12 februari 2009

    Karl: Det är inte bara flyktingar som har slöja. Jag är svensk muslim och bär slöja. Vart tycker du då att jag ska ta vägen??

  23. kalle 12 februari 2009

    Jag kräver att få gå omkring i rånarluva och bli accepterad, annars känner jag mig naturligtvis kränkt och skall DO-anmäla allt och alla som inte tycker som jag.
    Naturligtvis är det inte lätt att tillämpa den islamska inskränktheten. Då finns ju alltid alternativet att fly till en mera tolerant miljö.
    Vad är det för idé att överhuvudtaget utbilda sig. Ingen vill anställa någon som har problem med att visa sitt ansikte och att handhälsa. Ta av slöjan och strunta i Mohammed. Han gör ingen glad.

  24. Bahlool 12 februari 2009

    Jag vet inte, 1.5 miljarder människor menar att du har fel..de menar att han gör oss glad 🙂
    Det är alltså inskränkt att vilja ha på sig sådant här, men det är inte inskränkt att försöka förbjuda och stoppa det?

  25. Hanna 12 februari 2009

    Ingo: jag avskyr den generaliseringen av hur svenska tjejer klär sig. Jag ser inte många som klär sig så. Det finns de som gör det, men långt ifrån alla svenska tjejer. Jag själv klär mig inte speciellt utmanande och det är mitt val. Kanske är det därför jag förstår dem som vill bära slöja – att man inte vill visa för mycket.

  26. Josef Boberg 13 februari 2009

    På sätt och vis håller jag med om det som är tänkt/skrivet i inlägget – men likväl kan jag ju personligen undra över om det är NaturLikt att kvinnor – och män med för den delen – överhuvudtaget skall behöva skämmas för att vara en kropp av kött och blod som ser ut si eller så ❓

    Varför skall Wi överhuvudtaget NEDLÅTA oss till att jämföra oss själva med någon enda annan ❓ – därför att jämförda med oss själva är Wi ju alla kort och kott det mest perfekta som finns i hela Universum

    Följdfrågan blir ju också: ”Klär sig kvinnor si eller så – på grund av att dom själva innerst inne vill det ❓ – eller klär dom sig si eller så p g a att deras kultur (= föräldrarna framförallt) har TVINGAT dom till det

    Personligen kan jag överhuvudtaget ej alls se – att det wåra religioner har att ”bjuda på” 😈 – och alldeles oavsett vilken religion – överhuvudtaget har förmåga att erbjuda oss av vanligt folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av världens alla länders medborgare – någonting som ger oss friheten att leva LevAnde enskilt och tillsammans – som är värd nanmet frihet.

    Däremot ger ju ALLA MaktPyramid-MaktElit-Religioner oss av vanligt folk – och bokstavligt talat – i ÖverFlöd av eländes elände – dag ut och dag in – år ut och år in – generation efter generation ❓

    Va faen skall Wi med sådant till ❓

  27. Bahlool 13 februari 2009

    Josef: Du kan ju vända på frågan Josef, tar tjejer av sig för att de själva innerst vill, eller är det för att det blivit del av vår kultur i väst? Vi har hetsätning, vi har en industri som lever på porr, på skvaller, på skönhetsideal om att alla vara fyllda av sillikon och gift. Det är detta som denna kultur av slöja går emot.

  28. solen 14 februari 2009

    Bahlool

    Du skriver jätte bra inlägg håller helt med dig…

  29. Bahlool 14 februari 2009

    Tack solen :)))

  30. Firooz 14 februari 2009

    Människan har ett värde som är högre än något annat i universum bland alla andra skapelser!
    Gud skickat budbärare med sitt budskap för att hjälpa mäskligheten att utveckla sig till det grad som skaparen har bestämt sig för!
    Människa ha två val! Överlämna sig till Gud eller följa sina egna intressen!
    Gud vill ha familjen som den viktigaste del i samhällets struktur och kvinnan är centrum för kärlek, lugn och ro i familjen.
    Men i den materialiska världen ses kvinna liksom män en del av samhällets materialiska medel så ska användas på ett materialist sätt!
    Om i en fabrik har killarna tråkig då ledningen bestämmer sig att anställa några tjejer så att alla ska ha arbetsglädje!!
    Kvinnans värde har sjunkit så mycket som en skruvmejsel! Detta har blivit en värdering. Alltså ”mot värdering” som blivit värdering! I ett sådant samhälle kommer ut en kvinna med sjal utmanar hon andra kvinnor för något annat som de har längtat! Friheten från mäns otillåtna blick!
    Hon vet att hon har systemet mot sig men kvinnorna kommer att förstå henne!
    Eftersom kvinnorna har lidit mest i den materialiska världen!

  31. Elin 07 maj 2009

    Bahlool: Jag är väldigt imponerad av ditt sätt att argumentera och stå för din sak. Du är inspirerande! Fortsätt skriva och tro på din åsikt! Jag har aldrig hört så mycket bra argument mot människor som är rätt främlingsfientliga. (ja, för det tycker jag att många av er är) Självklart ska människor anpassa sig, men även vi ”svenskar” då. Så fruktansvärt trött på all ”smyg”främlingsfientlighet i Sverige! Allt är inte svart eller vitt!

  32. Bahlool 07 maj 2009

    Tack ’elin :)))

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *