Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ashura – Kerbala the unspoken word

Every Day is Ashura – Every Land is Kerbala

Dagarna av glädje  är slut. Dagarna av sorg är på här. Dagarna då vi åminns Hussain, Abbas, Zeinab och Sukayna. Dagarna då vi minns Akbar och då vi minns Kerbala. Dagarna då vi minns räddaren, offret, hjälten och Imamen.

Salam Allah 3ala Ahlul Bayt. Jag vet att inte många delar mitt intresse, men jag bryr mig inte. Dagligen får jag höra att jag skriver för mycket om religion eller för mycket om politk och återigen andra menar jag borde skriva mera skvaller om mitt privatliv..Suck säger jag bara..

Närmaste tiden kommer jag att skriva och publicera mera om Hussain, om Kerbala och om det offer som Hussains död innebar. Det är berättelser om hjältar, om blod, offer, om korruption och om kampen mellan gott mot ont.

Akh Allah..Ya Hussain, esmek ma yennesi..

Past Tomorrow

You left this world at ransom
To pay that hefty price
And who would have thought the Prophet’s grandson
Would have pay it with his life?
Hussain your name sends shivers that even my hardened could feel
And the tears that follow are of a sorrow so real
They bore witness to The Most High
But how quickly words are born on our hasty tongues
And how quickly they die
They bore witness to your grandfather Muhammad (pbuh)
Lest they had forgotten his name
Lest they had forgotten who sent him, his message and his claim
Truth is, they forgot him even before his time came
On Thursday, paper and pen
As he lay in pain
The Prophet who lived, suffered and died for our guidance
But they had the nerve to call him insane!
Now that’s insane
If that isn’t then what is?
And can you explain why they butchered his grandson
Why they slaughtered Hussain?
They bore witness to your mother, unparalleled amongst her kind
And they knew his father Ali, the Commander of the Faithful
What’s clear is your killers weren’t in command of the nafs
And no they weren’t faithful

Truth is the religion died
And if it wasn’t for your death it would have been
Lost beneath our numbered breaths
And so your memory lives on
A revolution and a new dawn
Echoing across the endless valleys of time until today
Where we say we worship truth but we lie in falsehood
Surrounded in a world of true evil and false good
Caught in a web of social depravities
Decay and corruption by which they promise ease
A world of fatal morality, of spiritual mortality
Where the hearts of men are lost before they are found
And God’s purpose for man on earth is drowned
By so many shouts of evil!
Shouts so frail yet spiritually lethal
I look at the graveyard of man
Peering into the rectangle that awaits me
Struggling against the winds that sedate me
The numbing intoxication borne from the cup of this world
Blinding man from God and The Path is blurred
But you taught me better than that
Hussain you taught me better, in fact
You taught me to die than to live dying
You taught me to live in truth and to die trying
Hussain, who thought they knew of sacrifice until they heard of
Your beloveds ruthlessly murdered before you?
Who knew of patience until they heard of what you had to endure?
And I know it tore you
To watch those you love and whom God loves pass before you

And Zainab
How many tears can an eye shed?
And how many drops has your heart’s sorrow bled?
He brutally butchered your family
And rendered the arid sands of Karbala red
But still you looked the tyrant in the eye and said
I see nothing in it but beauty
To die in the way of truth, it is our duty
Fighting the armies of oppression and cruelty
For with surety our blood is not spilt in vain!
Nor our suffering lost nor our pain
But man knows no bounds and is quick to forget
They took his life and they didn’t regret
But alas!
His death gave us life
We’re forever grateful for that, lest we forget
For even over a thousand years later
And your blood still soaks this scorching sand
But your memory lives beyond this land
Karbala
Where a struggle took place and a sacrifice so grand!
Karbala
Neither time nor space can quell our sorrow
Karbala
Where Yazid dies
And the memory of Hussain lives past tomorrow.

4 kommentarer

  1. Mehmet 04 december 2011

    Hej

    Tack för alla vackra texter. Men inför den svenska julen får du gärna skriva om hur den har uppkommit eftersom den har kontroversiella rötter och avsikter. Då jag har studerat historia i ett par år vet jag att det är en fornnordisk begivenhet som saknar kristna rötter och inte är förenligt med de tre abrahamistiska religionerna även om Jesus råkar stå i fokus idag. Vikingarna firade julen med öl, och därav dagens s.k. julöl.

    Julklappen fick sitt namn eftersom den överbringades på ett dramatiskt sätt: ”Först hördes ett hårt slag på dörren, som därefter kastades på glänt. Ett paket kastades snabbt in i rummet. Givaren skyndade sig att försvinna så fort som möjligt.” Själva klappen på dörren myntade ordet julklapp. Det hela var ett elakt påhitt. Man kastade efter klappen på dörren in en docka som påminde om en människa, på vilken det var fäst en liten nidvers där man beskrev mottagaren. Versen anspelade på det sexuella, och då kunde det gälla dottern i huset eller husbonden själv. Även jultomten anspelar på den fornnordiska gårdstomten i röd luva som tog hand om hus och gård.

    Själva julgrisen som begrepp uppstod vid vikingarnas krigs- och plundringståg mot Spaniens kuster då det var ett muslimskt område där man dödade eller förslavade våra gamla bröder och systrar. De som överlevde tvingades konvertera till den fornnordiska asatron och tvångsmatades med griskött om de vägrade. Dessa barbariska seder införlivades sedan i den svenska foktron i form av gudasagan, där den odödliga grisen Särimner slaktades varje kväll för att återuppstå levande nästa dag. Och än idag står julgrisen på alla svenska matbord för att häda Gud och visa sitt förakt för alla muslimer. Sverige är unikt i det avseendet eftersom alla andra länder har tagit bort rasistiska sedvänjor. I exempelvis USA firar man jul med kalkon och i vårt närmaste grannland, Norge, – där jag förövrigt bor sedan två år tillbaka för att slippa den svenska rasistiska debatten – firas julen med s.k. pinnkött, vilket är en form av torkad fisk.

    Mvh
    Mehmet

  2. Bahlool 04 december 2011

    Wow tack Mehmet, jag känner till vissa av de sakerna du nämner, men resten var otroligt intressant och nytt för mig. Hoppas jag får låna din text och publicera det?

  3. Mehmet 04 december 2011

    Tack för att du uppskattar mina historiekunsker, och naturligtvis får du publicera texten om du finner den intressant.

    Ha en fin kväll.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.