Trots att det ofta utövas i Masjids och liknande, är strykningen över ansiktet faktiskt inte en Sunnah, utan faktiskt Makrooh (ogillat). Det finns dock vissa hadither som verkar peka åt att man borde utföra denna handling, men i en hadith som sägs vara återberättat från Imam Mahdi (a.j) nämns detta:
Imamen (aj) blev tillfrågad:
”Efter att en person avslutar recitering av Qunoten, är det tillåtet för honom att stryka sina händer över ansiktet och bröstet på grund av en tradition (hadith) citerad i detta avseende ”Faktum är att Den Allsmäktige Allah är mycket högre än det att han håller händerna av sina tjänare tomma. Snarare fyller han dem med fördelar. ”
Medan några av våra lärda nämnt att detta är en av ritualerna i bönen.
Imamen (aj) svarade:
”Att stryka händerna över huvudet och ansiktet efter Qunoot är inte tillåtet i obligatoriska böner.”
Hadithen återfinns i bl.a:
– Al-Ihtijaj , Tabrasi, Volume 2, page 486
– Bihar Al-Anwar, Volume 53, Page 159-160
Värt att nämna är att haditherna hittills om detta är alla svaga (i kedjan). Låt oss därför vända oss till våra lärda och se vad de har sagt om detta (hur de har tolkat ämnet utifrån de hadither som finns):
Sayyed Sistani:
Q3: (Vad är domen om) att torka ansiktet med händerna vid slutförandet av Qunoot (i Salah)?
A3: Det finns rapporter om att det är förbjudet, och en grupp av Fuqaha (lärda) har förklarat att det är en ogillad sak att göra.
Sayyed Sadiq al-Rohani:
”Det har rapporterats i några av haditherna, såsom i det stämplade svaret (från al-Mahdi (as)) där han svarade: ”Torkning av huvudet och ansiktet efter al-Qunoot är inte tillåtet i obligatoriska (böner).”
Liknande fatwas har också delats av Sayyed Khomeini r.h och Sayyed Sadiq Shirazi
Sammanfattningsvis
För Obligatoriska (wajib) böner (de fem dagliga bönerna och andra tillfälliga obligatoriska böner) verkar det luta mot att man bör hålla sig borta från att torka/stryka ansiktet efter Qunoot. Det finns inget bevis på dess fördelar, och om något så är det något föraktat (ogillat).
När det gäller rekommenderade böner och duas – då finns det inga problem med att göra detta, och Insh’Allah kommer ni att belönas med era duas med avsikten på att agera utifrån haditherna som nämner att man borde stryka ansiktet efter duas o.s.v.
Av Mohamed Atwi