• 8 uppmuntrande steg till att börja bära hijab

    Här kommer 8 uppmuntrande steg för alla tjejer som funderar på att börja bära hijab ❤️ :

    1. Den som älskar, gör allt för sin älskade:
    Bland det vackraste man kan göra för den man älskar, är att låta sin älskades vilja föregå sin egen. Det är ett bevis som bekräftar hur stark kärlek man bär för sin älskade (Gud). Gud (swt) säger i Koranen:

    Say: If you love Allah, then follow me, Allah will love you and forgive you your faults, and Allah is Forgiving, Merciful (3:31)

    2. Glädjen som Profeten och Ahlulbayt (A) får uppleva:
    Varje synd vi begår leder till att Profeten och Ahlulbayt (A) blir sorgsna, och varje steg vi tar för att förbättra oss gör dem glada. Imam Mahdi (A) ser våra handlingar, och han vill se människor som är beredda att stå vid hans sida när han återkommer.
    .
    3. Slöjan framhäver din riktiga skönhet:
    Denna heliga, värdefulla tygbit får många att se på dig med andra ögon; de kommer att se på din själ, din personlighet, ditt hjärta: Om sminket lyckas framhäva din yttre skönhet, så lyckas slöjan framhäva din inre skönhet, och det är den inre skönheten som är det kvarvarande och äkta.
    .
    4. Människornas syn på dig:
    Det är många som kritiserar slöjan och tittar med nedsättande blickar på den. Men har du funderat över varför upprör sig över en tjejs val att bära den?
    Många av dem är innerst inne är otroligt förundrade över att vi som tjejer bestämmer oss självmant att att dölja håret och kroppen, utan att bry oss ett dugg om det materialistiska och utseendefixerade tänkandet som dessa samhällen försöker implementera i oss.
    Det är som ett sätt att manifestera sin avsky för medias och samhällens fokus på den yttre sidan och inte ägna minsta uppmärksamhet till utvecklingen av människans inre. De blir uppretade av att inte lyckas få en beslöjad tjej att påverkas av deras tankesätt! De blir uppretade av att de själva fortfarande är fängslade medan du själv är på väg att befria dig själv från fängelset.

    5. Svårigheterna underlättas:
    Det är inte meningen att livet ska vara en dans på rosor. Gud (swt) säger:

    Do men think that they will be left alone on saying, ”We believe”, and that they will not be tested? (29:2)

    I många situationer möter man svårigheter och tester, och slöjan är inget undantag. Men den är inte svårare än mycket annat i livet! Hur många gånger har vi inte mött svåra situationer som vi aldrig trodde att vi skulle klara av… Men vi gjorde det, med Guds hjälp! Skulle Gud då svika människan när denne vill följa Guds ord? Gud (swt) lovar oss:

    And whoever is careful of (his duty to) Allah, Allah will make for him an outlet, And give him sustenance from whence he thinks not (65:2-3)

    6. Det är relationen med Gud som kvarstår:
    Människorna man älskar kommer man att skiljas ifrån, förr eller senare. Men Gud kommer man aldrig att separeras från; Gud sviker aldrig, som många människor gör. Så ta detta steg i ditt liv och bevisa för dig själv och omvärlden att din relation med Gud (swt) är starkare än vilken relation som helst.

    7. Imamernas (A) offrande för slöjan:
    När du väl bestämmer dig men känner att du behöver en sista inre drivkraft; ta fram bönemattan och Koranen, recitera några verser som är nära ditt hjärta och lyft upp händerna mot himlen och be Allah om att få denna starka vilja. Tänk på vad Fatima Al-Zahraa (A) fått lida. Tänk på Imam Hussains (A) kropp i Karbala. Tänk på Sayeda Zainabs (A) tårar. De led endast för att vi ska behålla den islam som Profeten (S) kom med. De stod ut med att plågas för att vi skulle försvagas inför västvärldens korrupta ideologier.
    .
    8. Fråga dina beslöjade systrar:
    Alla beslöjade har oftast mött olika situationer och svårigheter. Be dem berätta vad dom stött på, så kommer du att inte känna dig ensam, och skaffa erfarenhet på hur du kan hantera liknande situationer i framtiden.

    Ett sista ord:
    Se till att inte vara lika vacker som månen; alla kan beskåda den. Försök istället att vara lika skinande som solen; man tvingas sänka blicken när den framträder ✨

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up