• Vad bör man avstå från att äta under månaden Ramadan

    En lista på vad man bör äta/avstå ifrån under månaden Ramadaan.

    Eftersom fastan under de långa timmarna i månaden Ramadaan riskerar att man blir trött etc. har jag kollat runt på som är bra och äta och avstå ifrån under den heliga månaden och vill dela med mig av det med er. Det är inte omöjligt att äta ohälsosamt trots tiderna, så nedan följer en lista på vad är bra och äta till suhoor, iftaar och vad man bör hålla sig borta ifrån.

    —- Suhoor —-

    • Skippa inte suhoor! Det må vara jobbigt men suhoor är den viktigaste måltiden för att du ska klara dig under dagen. Din kropp kommer att vilja förlita sig på den senaste måltiden du ätit för att nyttas från alla näringsämnen och energi tills Iftar.

    • Frukt och grönsaker – Frukt och grönsaker är rika på fibrer och de mättar fort samt som de hindrar andra komplikationer i magen. De innehåller vitaminer mineraler som är hälsomsamma och stärker kroppen. Det bör helst vara fuktiga frukter som innehåller vätska, exempelvis: Vattenmelon, apelsiner, Kiwi, eller kanske en blandning av dessa frukter för en smoothie. Grönsaker som sallad, gurka, tomater är också bra (gör typ en fattoush).

    • Ris och bröd som innehåller kolhydrater tar längre tid att smälta vilket är bra vid suhoor.

    •Mejreprodukter som är en källa till protein och som begränsar fettintaget är bra. De bygger kroppen och immunsystemet. Det kan exempelvis vara enkelt tillagad kycklingfilé.

    • DRICK MYCKET. Vätska är viktigt. Drick så mycket vatten som det går så länge du kan, men dela upp drickandet av vatten och gör det inte på en gång på tom mage, dela upp tiderna mellan iftaar ochs suhoor. Det kan vara allt från vatten, juice, mjölk eller soppa.

    —- Iftaar—–

    • Överdriv inte när du äter iftar (i know det är nästan omöjligt men månaden handlar om disciplin). Iftaar behöver vara balanserad. Så som det är fel att äta suhoor fort, så är det inte rätt att äta för mycket eller för snabbt vid iftaar på en gång. Att äta för mycket eller för fort kan leda till matsmältningsbesvär.

    • Bryt fastan med dadlar och lite vatten gå inte all in. Det hjälper till att återställa socker och saltnivåerna i kroppen. Dadlar är rika på socker och energi, det återställer näringsämnen i kroppen och förhindrar komplikationer i magen.

    • Ät rätter som ger kroppen energi, fibrer och mineraler. Jag vet att kött är livet, men försök att ha vegetariska rätter i iftaar också. Protein är kroppens byggstenar och det ger mycket energi, vilket kolhydrater (som är hjärnans bränsle) också gör. Man bör alltså balansera mellan kolhydrater och protein. Exempel på kolhyrdrater är pasta, potatisk, bröd, gryn (ris osv), frukt och grönsaker). Exempel på protein är kyckling, kött fisk, ägg, tonfisk etc. av allt detta kan man laga väldigt hälsosamma och goda maträtter till iftaar. För att hålla de hälsosamt begränsa användningen av olja och välj att grilla eller koka om det behövs.

    —– Mat som du ska undvika —–

    • Vi fastar inte för att minska eller öka på vikten, det är inte en sorts diet vi går på, det är dyrkan. Det är däremot viktigt att tänka på sin hälsa och försöka undvika det som kan skada kroppen. För att undvika ex. onödig viktökning ska man begränsa:

    • Avstå från fettiga bakverk
    • Avstå från att äta friterat
    • Avstå från saltning och starka kryddor, eftersom de ökar törsten.

    Om någon har något annat som bör läggas till vore det jätte snällt! Må Allaah underlätta och acceptera från oss.

    av Zahraah al Husseini

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up