• Den muslimska kvinnan – Del. 5

    Våra förväntningar av den muslimska kvinnan: Del 5 av 5.
    – En föreläsning av Dr. Ali Shariati

    Del 1
    Del 2
    Del 3
    Del 4
    Del 5

    Vårt intellekt har aldrig tagit chansen att studera Zeinabs liv och personlighet ordentligt, och att visa upp hennes riktiga figur och roll. När Zeinab såg att revolutionen hade börjat, lämnade hon hennes familj, man och barn för att delta i revolutionen. Det var inte för hennes bror Husseins skull, som ledde denna revolution, som hon anslöt sig till revolutionen. Hon anslöt sig på grund av hon kände ett personligt ansvar och engagemang för sitt samhälle, sin religion och sin Gud. När hon såg att en kamp och revolution hade satt igång mot det förtryckande systemet, anslöt hon sig till revolutionen och stod bredvid hennes bror, Hussain (as), i varje fas av dessa svåra dagar. Även efter martyrskapet, av Hussain(as) och hans följeslagare, fortsatte hon bära flaggan av Karbalas revolution. Hon fulländade sitt uppdrag omsorgsfullt, fullständigt och rättvist. Hon fulländade sitt uppdrag med styrka och mod. Hon uttrycker med ord sanningen, som Hussein uttryckte med blod. Hon stod upp mot tyranni var hon än befann sig. Hon sådde frön av revolutionen var hon än var, vare sig hon var fri eller fången stod hon upp mot tyranni. Det är ingen tillfällighet att muslimer, oavsett var de befinner sig, visar djup sympati och kärlek för profetens familj. Det var Zeinab, Profetens dotterdotter, som stod emot och konfronterade dom förtryckande krafterna som styrde, och som slog allt motstånd. Hon åstadkom allt detta mot ett tyrannisk Kalifat som hade erövrat Iran och det Bysantinska riket. Hon fortsatte sprida imam Husseins (as) tankar och idéer, hon fortsatte lära ut Husseins revolution och martyrskap överallt och i varje land. Hon tog de droppar av blod som spilldes i Karbala som en symbol för mod och rättvisa, för alla platser och alla tider. Ja, alla dessa mirakel tillhörde en kvinna!

    Så när en kvinna, en tänkande och ansvarstagande, engagerad kvinna, läser om sådana stordåd från en kvinna som tillhörde Fatimas (as) familj, förstår hon vad hon ska efterlikna och hur hon måste vara. Hon inser att en kvinna från vilken epok och sekel kan efterlikna denna förebild. Det är dessa värden som inte kommer att ändras eller bli gammal, inte heller bero på tullen i sociala, kulturella eller ekonomiska system. Dessa är stabila och bestående värden som kommer att förstöras när det inte längre finns någon mänsklighet i existens.

    Därför måste dagens kvinna veta att Fatima (as) var en kvinna som var en krigare under sin barndom, en kvinna som visade tålamod och tolerans under de svåra dagarna av den ekonomiska blockaden, en kvinna som har utstått tre års fängelse i den isolerade dalen i Mecka, en kvinna som samarbetade med och visade stor sympati med profeten (saw) efter hennes mammas bortgång. Hon var den kvinna som agerat som hans moder och därför hade rätt till titeln ”hennes faders moder” som hon fått av profeten (saw). Hon var den kvinna som i Medina, var hustru till Ali (as), den stora krigaren, mannen som hon själv hade valt. När hon gifte sig med Ali (as), kom hon in i ett hem som saknade allt utom fattigdom och kärlek. Som imam Alis (as) hustru visade hon det mest berömvärda exemplar på kamratskap, gemenskap, och var den med mest upplyftande anda. Hon var alltid bredvid Ali (as), som en hustru, en vän, en kamrat och en förtroende som höll hans hemligheter och bar hans svårigheter. Och slutligen, var hon den som uppfostrade och lärde upp Hassan, Hussein och Zeinab. Hennes roll i Zeinabs (as) undervisning var ännu viktigare än med Hussein (as), symbolen för mänskligheten, eftersom Hussein (as) hade vuxit upp inuti profets moské och bland  profetens kamrater. Han hade vuxit upp i Medina i centrum av konfrontationer och historiska sociala evenemang. Men Fatima (as) hade utbildat Zeinab (as) inuti hennes hem och i hennes famn. Zeinab (as) roll i Karbalas revolution och i dess fortsättning och utveckling, är resultatet från Fatima (as) undervisning, och från själva Zeinab (as) höga anda. Från varje hörn av Fatima (as) hem, utformas och uppvisas en symbol av mänskligheten. Profetens familj ansågs vara riktmärket för den islamiska förståelsen för varje ålder och tid. Även efter profetens seger i Medina, var Fatima fortfarande symbolen för toleransen av fattigdom, förtryck och svårigheter utanför hemmet, och i hemmet var hon den högsta nivån av moderskap. Vid segerns höjder av Islam, när hennes far var ledare för islam, var Fatima fortfarande förebilden på en kvinna som levde som din syster och min syster. Hon bar hungern som en slav. Hon bar svårigheter och tolererade missnöje för hennes mans ära och hennes faders ledarskap. Efter hennes faders bortgång, när dessa svåra dagar återvände, började hon återigen kampen. Under hela krisen (när alla följeslagare av profeten och alla krigare från striderna i badr, Hunayn och Uhud förblev tysta i Medina) upphörde inte denna ensamma mamma med sitt motstånd. Hon fortsatte aktivt med sin kamp. Även under natten besökte hon profetens följeslagare och inflytelserika politiker. Hon talade med profetens stora och viktiga personligheter. Hon förde medvetenhet till alla. Hon kritiserade dem alla. Hon analyserade och förutsåg katastrofen. Detta var hennes sociala roll från den tiden tills hon dog.

    Men även hennes död skapade en politisk händelse! Hon begärde att bli begravd på natten. Efter hennes död, hennes minnen, handlingar och kamp skapade uppgångar i den islamiska historien. Hon blev en symbol för strävan efter rättvisa och sanning i alla revolutionära revolter, från andra till åttonde århundraden, i länder från Egypten till Iran. Även i dagsläget, agerar hon som en förebild för muslimska kvinnor, som en profets dotter, som en mor som utbildade en dam som Zeinab (as) och söner som Hassan (as) och Hussein (as), som en hustru var hon en högt uppsatt och exemplarisk hustru till hennes make, och som exemplarisk följeslagare till Ali (as) genom hela hans övergivenhet, prövningar och svårigheter. Hon var bredvid honom överallt som en engagerad social kvinna, en kvinna som från början av hennes liv, aldrig lämnat hennes fader och kämpade bredvid honom och som kämpade med honom. Hon var den kvinna som kämpade mot förtrycket på den yttre fronten och som kämpade mot missledande, uppror och förtryck på den inre fronten. Hon dog i ensamhet och tystnad. Hon bad Ali (as) att begrava henne i hemlighet, på natten. Här har vi en kvinna som även använde hennes död och begravnings ceremoni som ett medel för att upprätthålla kampen i sanningens väg. Detta är vad det betyder att vara en muslimsk kvinna i den nuvarande åldern.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up