• Havsdjur – tillåtna eller inte?

    Ätandet utav havsdjur; så som fisk, skaldjur, amfibier mm

    Sayyid Muhammad Hussein Fadlullah (ra):

    • Det är tillåtet att äta allt som lever i flod och hav, vare sig det är fisk eller inte och oavsett om de har skal eller inte. Förutsatt att de inte utgör någon fara för människan samt att de dör utanför vattnet efter att man fiskat/fångat upp de.
    • Utgör fisken eller de djur som lever i vattnet någon fara för människan så är de förbjudna, detta pga faran de utgör.
    • Observera att vissa havsdjur, så som hummern, kokas levande när den ska tillagas. Detta tillagnings sätt problematiserar tillåtelsen utav dennes ätande då den inte följer ovannämnda regeln (se första punkt), därför bör ett nytt sätt att tillaga hummern tillämpas/utarbetas som säkerställer att hummern dör efter att den fiskats upp och inte då den tillagas.
    • Gällande amfibierna (så som krabba, groda, alligator osv), om dessa djur lever mer på land (så som fallet är för grodor och alligatorer) än de gör i havet så är ätandet utav dessa djur förbjudet. Medan de amfibier som lever mer i vatten än på land men inte skadas utav att vistas på land, så som krabbor, dessa amfibier är det tillåtet att äta.

    Sayyid Fadlullah (ra) hänvisar till den heliga Koranen gällande detta, i detalj säger han:

    Den heliga Koranen ger en generell regel som nämnts i följande vers om tillåtelsen av att äta det som finns i havet, Allah (swt) säger: ”Det som fiske i hav [och andra vatten] kan ge och allt ätligt som kan hämtas därifrån är tillåtet för er, till nytta och glädje för er och för dem som befinner sig på resa, medan jakt till lands är förbjuden för er under pågående vallfärd. Och frukta Gud – det är till Honom ni skall samlas åter”(05:96).

    Hadither inom detta ämne är motstridiga gällande regeln om att ALLT som är i havet, även om det är fisk och inte har skal, är tillåtet att äta eller inte. Vissa shiitiska lärda har försökt lösa detta på flera olika sätt, men det har varit svårt. Därför säger Sayyid Fadlullah (ra) att ”från vår sida så väljer vi att ta beskrivningen som följer den heliga boken (Koranen) och reflekterar bokens tillåtlighet, för tillåtelsen som kommer från den heliga boken är vad vi går efter i första hand innan vi hänvisar tillåtligheten till våra följare. Är det svårt att nå enighet utifrån hadither bör man hänvisa till de allmänna riktningar/besluten som står i den heliga boken, i detta fall talas det om tillåtlighet”.

    Den andra martyren, Al-Muhaqqiq Al-Hilli, Al-Muhaqqiq As-Sibzawari och Al-Muqqadas Al-Ardabili som faktiskt berättar, på auktoritet av Al-Qadi som student av Sheikh At-Tousi, att avskyn beror på något annat. Därför omfattar beslutet om tillåtlighet ALLA slags havsdjur och skaldjur, även fisk utan skal.

    Andra lärda anser att de djur/fiskar som har skal på sig är de om är tillåtna att äta, medan de djur/fiskar som inte har skal inte är tillåtna att äta.

    Imam Al-Khomeini (ra):

    • Endast havsfiskar och fåglar i allmänhet är tillåtna att ätas, medan andra sorters havsdjur är förbjudna, även de som föder djur som liknar de får ätas.

    Sunnitiska skolan (gäller inte Hanifa skolan):

    • Det är tillåtet att äta ALLA djur som lever i havet, vare sig det vore en fisk eller inte, levande eller död, även om den hittats flytande på havsytan, oavsett om den har eller inte har skal på sig.
    • Det är tillåtet att äta ALLA andra havsdjur, även de havsdjur som inte tillhör arten ”fisk”. Exempelvis sjöhäst, havsorm, sjöhund, åsnegrymta, krabba mm
    • Generell regel gäller: det är tillåtet att äta all slags havsdjur.

    Hanifa skolan:

    • Endast tillåtet att äta fiskarterna bland havsdjuren, förutsatt att de inte är döda och flyter på havsytan, oavsett om de dött naturligt eller på ett annat sätt.

    Det är tillåtet att äta ALL sorts fisk, vare sig de har skal på sig eller inte, förutsett att de har fiskats/fångats levande. Det som fiskas levande är absolut tillåtet att äta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up