• Wudhu vid skada – Jabira Wudhu

    Wudhu: tvagning
    Ghusul: tvättning utav kroppen
    Tayammum: torr tvagning

    Jabira kallas det material som täcker det ställe på kroppen som är gipsat/omplåstrat eller tätt och hårt bandagerat. Det kan även vara ett ställe där man applicerat någon sorts medicin på.

    1. Finns det ett sår, ett brutet ben eller en ömhet i kroppen på de ytorna som wudhu utförs på, och om det stället inte inte är omplåstrat/gipsat bör wudhu utföras som vanligt med vatten. Förutsett att användning utav vatten inte tillför ytterligare skador.
    2. Icke- plåstrat/- gipsad skada/sår/fraktur i ansiktet och händer: Tillför wudhu med vatten skada för det drabbade område bör de delar som ligger intill såret tvättas uppifrån och ner, vanlig wudhu tillämpas till resterande ytor. Stryk över med en blöt hand om det inte tillför ytterligare skada. Annars kan en duk placeras på det skadade stället och därefter bör man med en blöt hand stryka över den placerade duken. Observera att tayammum bör utgöras vid brutna ben.
    3. Icke- plåstrat/-gipsad skada/sår/fraktur på den främre delen av huvudet och fötter: Är skadan/såret/frakturen så pass stor att vanlig wudhu inte kan tillämpas eller att nästintill liggande ytor inte kan torkas bör tayammum utföras. Det är dock rekommenderat att som säkerhetsåtgärd tillämpa wudhu också, även här görs det genom att placera en duk på det skadade stället och stryka över med en blöt hand.
    4. Då det skadade området är omplåstrat/gipsat/bandagerat: Är det möjligt att ta bort plåstret/bandagen bör det göras så att vanlig wudhu kan tillämpas; oavsett var såret/skadan ligger. Förutsett att användning utav vatten inte tillför ytterligare skador.
    5. Om det är skadligt att ta bort plåstret/bandaget/skenan på den skadade personens ansikte och händer, bör de intilliggande delarna som man kan komma åt tvättas, därefter bör man stryka över ”jibran”.
    6. Går det inte att lossa/ta bort plåstret/bandagen: Om det är möjligt att få vatten att nå såret, utan att tillföra ytterligare skada, bör det göras genom att hälla vatten uppifrån och ner. Är såret eller dess plåster/bandage oren (najis), men möjligheten att tvätta det skadade området med vatten finns, bör det göras när det är dags för wudhu. Går det inte att utföra ovanstående pga att man inte kommer åt skadan/såret eller pga att såret/skadan är oren bör man utföra tayammum.
    7. Om Jabira täcker några enstaka delar/ytor där wudhu utförs, ska jabira wudhu, som står beskrivet i förra punkten ovan, räknas som wudhu. Om jabira täcker hela wudhu ytan/området ska man utföra tayammum som försiktighetsåtgärd, men även tillämpa ”jabira wudhu”.
    8. Jabira behöver inte nödvändigtvis vara gjort av material som är namaz (salah) godkända. Går även att tvätta/torka jabira om den t.e.x är gjort utav silke eller av delar av ett djur vars kött är haram att äta.
    9. Täcker jabira handflatan och fingrar, men ändå lyckas man blöta handen medan man utför wudthu, kan man torka av huvudet och fötterna med denna våthet man lyckats få under wudthu.
    10. Om jabira täcker hela fotytan men inte en del av tårna samt fotens övre sida bör man stryka dessa öppna ytor, därefter bör man stryka själva jabira ytan.
    11. Har en person flera jabiras på ansiktet eller händerna, bör de öppna ytorna som finns mellan jabiran tvättas. Är dessa jabiras på huvudet eller fötterna bör den fria ytan mellan dessa jabiras strykas. På själva jabiran bör man utföra de regler som finns för styrkning utav jabira.
    12. Täcker jabira en större yta än själva såret/skadan, och du har svårt att ta bort jabiran, bör tayammum utföras. Undantaget är om jabiran täcker för själva stället där tayammum ska utföras på, i detta fall görs både tayammum och wudhu. Kan du möjligtvis ta bort jabira bör du göra det, gäller både fallen, är skadan på ansiktet eller händer ska sidorna tvättas, är skadan på foten eller huvudet bör dess hörn strykas. För övrigt gäller jabira reglerna för själva såret/skadan.
    13. Tayammum bör utföras då användning utav vatten på själva wudhu ytan är skadlig, gäller även om man inte har sår på själva wudhu ytan.
    14. Blöder man från en wudhu yta, och om det inte går att tvätta det område så måste man utföra tayammum. Även här bör man tänka på att vatten inte ska tillföra ytterligare skador, samt att man bör följa jabira reglerna.
    15. Har något fastnat på själva ghusul eller wudhu ytan, och man kan absolut inte ta bort det som fastnat pga smärta eller att det helt enkelt inte går att ta bort, bör man utföra tayammum. Observera att om det som fastnat är någon sorts medicinering så är det jabira reglerna som gäller.
    16. Jabira ghusul är samma som jabira wudhu i alla ghusul former förutom ”ghusul utav de döda” (ghusul el mayet), i dessa fall bör man tillämpa ghusl el tatbir. Vid skada eller sår har man två val, ghusul eller tayammum. Väljer man ghusul och det finns ingen jabira på själva skadan/såret ska man placera ett tygstycke på det skadade stället och därefter stryka över detta tygstycke. Har man brutit ett ben i kroppen görs ghusul och som försiktighetsåtgärd ska man torka/stryka över jabiran. Går det inte att torka jabiran eller om man inte har gipsat benet ska tayammum utföras.
    17. Vill man utföra tayammum men har en skada på själva tayammum ytan bör man utföra jabira tayammum som är baserad på jabira wudhu och dess regler.
    18. Vet personen som utför jabira wudhu eller jabira ghusul för att be, att hans orsak som fått honom att inte göra en vanlig wudhu, inte kommer att upphöra då tiden för den obligatoriska bönen är slut, kan han be den obligatoriska bönen i tid. Men om han har förhoppningar om att orsaken kommer att upphöra, innan den obligatoriska bönens tid går ut, är det bättre vänta. Har inte orsaken upphört till dess bör bönen utföras med antingen jabira wudhu eller jabira ghusul. Har man lyckats be den obligatoriska bönen i tid, och därefter märkt att orsaken upphört, innan tiden för den obligatoriska bönen upphört, är den rekommenderade åtgärden att be om den bönen man utförde då. Detta ska göras efter att man utfört ghusul eller wudhu.
    19. Om ögonfransarna är fast klibbade/sitter ihop pga en sjukdom bör man utföra tayammum.
    20. Är man osäker och kan inte bestämma sig för om man ska utföra tayammum eller tillämpa jabira wudhu, är det obligatoriskt at utföra både tayammum och jabira wudhu.
    21. Bönen som utförs med jabira wudhu är giltiga och denna wudhu är giltig och kan användas för senare böner.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up