• Den kyske tillbedjarens olika tillstånd under bönen

    Den kyske tillbedjarens tillstånd förändras från en raka till en annan under bönen. Därför kan en tillbedjare genom känslan känna till vilken raka man gör.

    Första raka: Under den första raka känner man längtan och vitaliteten. För att tillbedjaren har en lugn upplevelse för att det finns ytterligare rakat att göra.

    Andra raka: I den andra raka får man upplevelsen av att tala till Allah swt under Qunot. Därför finns det ingen tvekan att man kan skilja den första raka från det andra. Denna raka innehåller Qunot som sagt. Denna Qunot är mustahab och den kyske tillbedjaren bör utnyttja att göra Qunot under de obligatoriska bönerna. Qunot har en begränsad tid under samlingsbönen (salat gama’a), medan bönen man ber självständigt (salat monfared) så finns det ingen tidsgräns.

    Under bönen är det obligatorisk att man börjar med att läsa surat Al Fatiha när man ska läsa surorna, att göra ruko, att göra sujood, att göra taslim och istishad. Alla dessa måste man göra, man kan inte ändra på dem. Men Qunot är det fritt, en person kan tala till Allah swt om det hen vill och personen kan även läsa duas som ” Abu Hamza Thumali” eller ”kumayl”. Särkslikt när man ber magrib samt isha bönen i en torsdag som är natten till fredag (laylat al goma). Som slutsats så ger den andra raka i bönen tillbedjaren en speciell upplevelse.

    Tredje raka: Under den tredje raka börjar tillbedjaren att känna sig ledsnad och deppad, men har fortfarande längtan i sig. Eftersom hen inte kommer få samma upplevelse från tidigare rakat; den första rakats längtan och den andra rakats speciella upplevelse att tala (göra dua) med Allah swt under Qunot. Men har fortfarande en raka framför sig att genomföra.

    Fjärde raka: Under den fjärde raka känner den kyske tillbedjaren saknadens sorg, som då tillber ögondropparnas bön. Speciellt om det är isha bönen för att det skulle innebära sista bönen personen ber om de händer att tillbedjaren dör under den natten. Under natten då vi sover åker våra själar upp till himlen och Allah swt säger i den heliga koranen:

    Surat Az-Zumar (Skarorna) [39:42]

     للَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَىٰ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَىٰ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

    Då [människan] dör tar Gud själen till Sig, men om hon inte skall dö, [tar Han den] då hon sover. Han håller kvar den [själ] vars [bärare] skall dö enligt Hans beslut och Han friger de andra till en [av Honom] fastställd tidpunkt. I detta ligger sannerligen budskap till tänkande människor.

    Detta innebär att alla människor dör när de sover, men vissa vaknar och andra dör.

    Som sammanfattning av bönens upplevelser under bönen:

    1 – Första raka är längtan

    2 – Andra raka är talan till Allah under Qunot 

    3 – Tredje raka är både sorg och längtan

    4 – Fjärde raka är sorgen av att säga adjö.

    Därför kan den kyske tillbedjaren veta vilken raka hen befinner sig i genom att söka svaret utifrån känslan man har på hjärtat.

    av Sheikh Habib Kathemi

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up