• Vältalighet under Taqiyyah och avslöjandet av tyranner

    Ofta händer det att ord och meningar blir tagna ur kontext från våra Imamer (as) som sedan missuppfattas.
    Det fanns tider då taqiyyah var nödvändig för de ofelbara, där de ofelbara gav ut vissa uttalanden för att rädda dem själva och deras Shi’a.

    Vissa såg dock möjligheten i detta att använda deras uttalanden till deras egna behag och fördelar där dom byggde upp en egen falsk uppfattning utan att förstå den gömda meningen bakom taqiyyah.
    Lyckligtvis upplyste Imamerna (as) oss om dessa uttalanden och kunde visa oss den sanna visdomen, kunskapen, och vältaligheten bakom de ofelbara och deras följeslagare – därutav användningen av taqiyyah var ett sätt att avslöja tyrannerna med deras ord.

    Exempel 1: Mu’awiyah och hans följeslagare var bröder till Imam Ali (as) och hans följeslagare

    – Jafar al-Sadiq (as): “Ali klandrade inte dom som slogs mot honom för shirk och inte heller för hyckleri, utan han sade “dom är våra bröder som gör uppror mot oss.””
    Källa: Wasaa’il al-Shia, Volume 15, Page 82-83, Hadith #10

     

    Vissa påstod att detta uttalande inte användes under taqiyyah, utan detta bevisar att Ali (as) såg broderskap mellan honom-hans följare och Mu’awiyah- och hans följare.

    Men detta klargjorde Imam al-Sajjad (as) upp.

    Abu Abdullah (as) sade: ‘Ali bin Al-Husayn (as) satt i Mosken medan en man från Al-Kufa sade till honom angående händelsen, ‘Imam Ali (as) har sagt: ‘Dom är våra bröder som gör uppror mott oss.’

    Ali bin Al-Husayn (as) svarade honom: ‘O Abdullah! Har du inte läst Allahs Bok där det står ”OCH TILL [stammen] `Aad [sände Vi] deras broder Hud. (7:65), ändå förintade Allah (folket av Aad) och räddade Hud.
    OCH TILL [stammen] Thamud [sändes] deras broder Salih. (11:61), och ändå förintade Allah (folket av Thamood) och räddade Salih (as)’.
    Källa: Tafseer al-Ayaashi, Volume 2, Page 161, Hadith #43

    ————————–

     

    Exempel 2: Abu Bakr och Umar var två rättsfärdiga Imamer…

    Imam al-Sadiq (as) sade (angående Abu bakr och Umar) till en Sunni: “Dom är två rättsfärdiga Imamer, dom var på rätt väg, och dog rättvist, så må Allah ha nåd över dom på Domedagen.”

    När folket hade lämnat denna platsen så kom en man från hans Shia och frågade om detta uttalande.

    Imam Sadiq (as); Ja, dom är två Imamer som anropar på elden eftersom Allah har ju sagt

    ”Vi gjorde dem till Imamer [för dem] som leder [andra] till helvetet;….) (28:41)

    (Och när det gäller de orättfärdiga så kommer dom vara som ved för elden) (72:15)

    och de ädla som skiftade från vad som var rätt. Allah säger (ändå sätter de som förnekar sanningen andra vid sin Herres sida!) (6.1)

    Vad jag menade med att de var på rätt väg, var tills de tog Imam Alis (as) rättigheter.
    Vad jag menade med det att de avled rättvist, var att de dog med ett sånt fiendeskap utan någon ånger.
    Vad jag menade med att Allah skulle visa dom nåd, var att Allahs Profet var en välsignelse för mänsklighet och han kommer vara en rival för dom på domedagen.

    Källa: Bihaar al-Anwaar, Volume 30, Page 286, Hadith #150

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up