• Hadith om Imam Mehdis (a.s) återkomst efter Abdullahs död

    Hadither kring Abdullahs död och Imam Mahdis återkomst, är de autentiska?

    Fråga:

    Det finns en del återberättelser som cirkulerar ute på sociala medier, kan du säkerställa ifall dessa hadither är pålitliga och ifall man kan relatera de till dagens förhållanden?

    1. Profeten Muhammad (frid vare med honom och hans heliga hushåll) sade:

    Hijaz (nuvarande Saudi Arabien) kommer styras av en man vars namn är nämnt efter ett djur  (Fahad/Leopard), när man ser denna man från
    längre håll så kan man tro att han har ett slött öga, men när man kommer närmare så ser man ingenting felaktigt i hans ögon. Han efterträds av hans broder vid namn Abdullah. Ve våra Shia anhängare från honom! Ve våra Shia anhängare från honom! Ve våra Shia anhängare från honom! Han repeterade detta tre gånger – Ge mig de goda nyheterna om hans död
    så skall jag ge er de goda nyheterna om Imam Mahdis (frid vare med honom) återkomst.

    Källa: Two Hundred and Fifty Signs, sign number 122

    2. Abi Baseer återberättar att han hörde Imam Sadig (frid vare med honom) säga: Den som säkerställer Abdullahs död för mig, garanterar jag honom
    Qa’im (Imam Mahdi). människorna kommer inte samlas/enas om en ny efterträdare efter Abdullahs död, och denna sak kommer inte uteslutas för Imam Mahdi (frid vare med honom), och kungadömet med år kommer ta sitt slut, och blir istället kungadömet med månader och dagar. Jag frågade sedan: ”kommer detta att bli långvarigt?” till vilket Imamen svarade nej.

    Svar:

    1. Innan vi tar oss an och fördjupar oss i en Hadith så behöver vi vara säkra på att den är återberättad av en Ma’soom (ofelbar/Imam) med pålitliga kedjor av återberättare.

    2. Återberättelsen i boken ”200 tecken”:

    Författaren av denna bok hävdar att den ursprungliga källan är Mosnad Ahmad Ibn Hanbal, vilket i detta fall är en Sunni källa och därav inte pålitlig för oss. De flesta Wahabis
    följer inom deras Fiqh både författaren och dennes bok. Jag tog även en titt på Mosnad Ahmad och kunde inte finna den i den! Och dessutom är tecknet på fabrikation rätt uppenbar i den ÅTERBERÄTTADE HADITHEN.

    3. Återberättelsen av Abu Baseer:
    Den ursprungliga källan av denna Hadith är Al-Ghayba skriven av Sh. Al-Tousi (r.a.) pl. 477. Här är den korrekta Hadithen med arabisk text
    med dess kedjor:

    الْفَضْلُ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ دُرُسْتَ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مَرْوَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَقُولُ مَنْ يَضْمَنْ لِي مَوْتَ عَبْدِ اللَّهِ أَضْمَنْ لَهُ الْقَائِمَ ثُمَّ قَالَ إِذَا مَاتَ عَبْدُ اللَّهِ لَمْ يَجْتَمِعِ النَّاسُ بَعْدَهُ عَلَى أَحَدٍ وَ لَمْ يَتَنَاهَ هَذَا الْأَمْرُ دُونَ صَاحِبِكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ يَذْهَبُ مُلْكُ سِنِينَ وَ يَصِيرُ مُلْكَ الشُّهُورِ وَ الْأَيَّامِ فَقُلْتُ يَطُولُ ذَلِكَ قَالَ كَلَّا. (الغيبۀ للشيخ الطوسى ص 447)
    Följande är mina kommentarer på detta:

    1.För det första är kedjorna i dessa återberättelser problematiska. Intressant nog så är två av dessa återberättare (Othman Ibn Eisa och Dorost) Waqefi;
    dvs inte trodde på någon av de efterträdande Imamerna efter Imam Kadhem (frid vare med honom). I själva verket så var Othman Ibn Eisa en av de ledande
    figurerna i Waqefi sekten. Han brukade vara representant för Imam Kadhem (frid vare med honom). Efter Imamens martyrskap hävdade han att alla tillgångar
    (khoms och annat liknande) var hans eget för att rentvå sitt nekande av Imam Ridhas position som Imam.

    2.Trots dessa förmedlare, vem antas vara denna ”Abdullah”? Är detta hans sanna namn eller använder Imamen den titeln för att bevara anonymiteten. Inget av detta är tydligt.

    3.Sedan nämns heller inte området där denna kung skulle existerat. Så man kan lika gärna påstå att detta handlar om Abdullah (kungen i Jordanien) och varför måste det just handla om en kung inom vår tidsperiod?

    4. Namnet Abdullah kan också bara vara ett smeknamn, vilket även står för ”Allahs slav”.
    Det är rätt vanligt att använda denna fras inom det arabiska språket ifall man inte vill ha det riktiga namnet nämnt.

    5. Vi Shia tror även på att Den Allsmäktige Allah kan fördröja eller framskjuta på event och händelser även ifall något är förutspått vid en viss tidpunkt.

    Slutsatsen:
    Som anhängare till Ahlulbayt är vi bundna till att vänta på vår frälsare al-Mahdi (må Allah påskynda hans återkomst) och vi önskar att det sker inom vår tid. Dock är det ändå förbjudet att anta/ange tid för återkomsten. Istället fär att cirkla runt inom olika tvivelaktiga berättelser så borde vi förbereda oss för hans globala regering
    och sträva efter att bli bland hans anhängare.

    Imam Sadig (AS) sade till Zorarah: ”Se till att känna till din tids Imam, för sannerligen om du känner till din tids Imam så kommer inget ont utav det vare sig han återkommer inom din tidsperiod eller inte (du kommer räknas som en av hans följeslagare).
    (al-Kaafi vol1. P.371)

     

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up