• Bahlool och Abu Hanifa

    Sunniterna tror på predestination medan vi shiiter har en lite annorlunda syn. Här kommer berättelsen om Bahlool och Abu Hanifa:

    Bahlool och Abu Hanifa

    Abu Hanifa, en av sunniternas 4 imamer, var och lärde ut på ett universitet. Bahlool satt i ett hörn och lyssnade till Abu Hanifas lektion. Mitt i lektionen, så sa Abu Hanifa:

    ”Imam Jafar al Sadiq säger tre saker jag inte håller med om. Dessa 3 är: 1) Han säger att Shaitan kommer straffas i helvetet. Eftersom Shaitan är gjord av eld, hur kan han då skadas av helvetets eldar? En sak som är skapad av en viss sak, kan inte skadas av samma sak. 2) Han säger att vi inte kan se Allah, men något som existerar, måste kunna ses. Därför kan Allah ses av våra ögon. 3) Han säger att om någon gör något, då är han ansvarig för detta. Och han kommer frågas ut om detta och ställas till svars för deta men det är bevisat at Allah får oss att göra dessa saker, och vi har ingen kontroll över dessa saker”.

    När Abu Hanifa sade detta, tog Bahlool upp en klump gjord av lera och kastade denne på Abu Hanifa. Den slog i Abu Hanifas panna och gjorde jätteont. Sedan sprang Bahlool därifrån. Abu Hanifas studenter sprang efter honom och fick tag i honom. Eftersom Bahlool var släkt med kungen, tog de honom till kungen och berättade allt som hände.

    Bahlool sa:

    ”Kalla hit Abu Hanifa så jag kan ge honom ett svar”. Abu Hanifa kom och Bahlool sa till honom:” Vad för brott har jag gjort mot dig”.

    ”Du slog mig i panan med en klump av lera, min panna och mitt huvud värkar jättemycket” sa Abu Hanifa.

    Kan du visa mig smärtan? frågade Bahlool.

    Kan smärta ses? Svarade Abu Hanifa.

    Bahlool svarade:

    ”Du själv lärde ut i din lektion, att allt som existerar, kan ses och du kritiserade Jafar al Sadiq a.s, när du säger att hur kan han säga att Allah, som existerar, inte kan ses och är osynlig? För det andra, du hävdade felaktigt, att liten klump av jord skadade ditt huvud, för klumpen är gjord av lera och du är också skapad av lera. Så hur kan en sak, som är skapad av en viss sak, skada denna saken? För det tredje, du sa att alla dåd begås av Allah. Så hur kan du säga att jag är skyldig, presentera mig inför kungen, klaga på mig och kräva att jag ska straffas, när det är Allah som gör allt det här?.

    Abu Hanifa lysnade, insåg Bahlools intelligenta svar och lämnade Harun al Rashids slott.

    Om vi lyssnar på sunniternas syn och menar att Allt bestäms av Allah, då betyder det, att när du mördar någon, så är du inte skyldig, utan Allah (astakhfurallah). Så varför ska du straffas för ett brott som vår skapare gjort? Ska du straffas för vad din unge gör? Är inte du skyldig för dina brott lika mycket som jag är skyldig för mina? Allah tvingar inte dig eller mig att göra saker, utan det är våra val…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up