• Varför man ska be på jord

    I en Sahih Hadith

    Hisham bin al Hakam sade:

    Informera mig om vad som är tillåtet att göra Sujood (be på) på och vad som inte är tillåtet. Han (Imam al Sadiq a.s) sade: Sujood är inte tillåtet förutom på jord eller vad som växer på jord förutom det som används för föda eller klädsel. Så han sade till honom: Må jag offras för dig, vad är anledningen till detta? Han (a.s) sade: Det är för att Sujood är att underkasta sig Allah, så därför är det inte lämpligt med att det sker på något man äter eller klär sig i. För världens söner är tillbedjare av vad de tar på sig eller äter. Och tillbedjaren befinner sig i sin Sujood i tillbedjan av Allah, så det är inte lämpligt att han lägger sin panna, under Sujood, på det som tillbes av världens söner, som blivit lurade av dess illusion. Och att göra Sujood på jord är bättre för (det är mera tjänlig/befrämjande) att uppnå ödmjukhet och underkastelse till Allah
    قَالَ هِشَامُ بْنُ الْحَكَمِ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَخْبِرْنِي عَمَّا يَجُوزُ السُّجُودُ عَلَيْهِ وَ عَمَّا لَا يَجُوزُ قَالَ السُّجُودُ لَا يَجُوزُ إِلَّا عَلَى الْأَرْضِ أَوْ عَلَى مَا أَنْبَتَتِ الْأَرْضُ إِلَّا مَا أُكِلَ أَوْ لُبِسَ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا الْعِلَّةُ فِي ذَلِكَ قَالَ لِأَنَّ السُّجُودَ خُضُوعٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَا يَنْبَغِي أَنْ يَكُونَ عَلَى مَا يُؤْكَلُ أَوْ يُلْبَسُ لِأَنَّ أَبْنَاءَ الدُّنْيَا عَبِيدُ مَا يَأْكُلُونَ وَ يَلْبَسُونَ وَ السَّاجِدُ فِي سُجُودِهِ فِي عِبَادَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَا يَنْبَغِي أَنْ يَضَعَ جَبْهَتَهُ فِي سُجُودِهِ عَلَى مَعْبُودِ أَبْنَاءِ الدُّنْيَا الَّذِينَ اغْتَرُّوا بِغُرُورِهَا وَ السُّجُودُ عَلَى الْأَرْضِ أَفْضَلُ لِأَنَّهُ أَبْلَغُ فِي التَّوَاضُعِ وَ الْخُضُوعِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ

    Hisham bin al-Hakam said: Inform me of what it is permitted to do sujood upon and what is not permitted. He (Imam as-Sadiq, aleyhis salam) said: Sujood is not allowed except for upon the earth or what the earth grows except that which is eaten or worn. So he said to him: May I be your sacrifice, what is the reason for that? He (عليه السلام) said: It is because sujood is submission to Allah, (عَزَّ وَ جَلَّ), so it is not appropriate that it be upon what it eaten and worn. For the sons of the dunyaa (world) are worshipers of what they wear and eat. And the prostrator in his sujood is in the worship of Allah, (عَزَّ وَ جَلَّ), so it is not appropriate that he place his forehead in his sujood upon that which is worshiped by the sons of the dunyaa (world), having been deceived by its deception. And sujood upon the earth is better for it is more (conducive) to attaining humility and submission to Allah, (عَزَّ وَ جَلَّ).

     

One Responseso far.

  1. Tack skriver:

    Tack Bahlool för den här kunskapsrika bloggen. Du är oerhört duktig på att främja viktiga punkter som man ofta känner sig osäker på! Må Gud belöna dig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up