• Hadith-vetenskap enligt Shiaislam

    Hadith vetenskap enligt shia

    Ibland får jag höra, att våra hadither, och vårt sätt att kontrollera och verifiera hadither, inte är acceptabel, det brukar vara folk som blivit hjärntvättade av diverse sidor, och tror att de då plötsligt fått kunskaper, som de kan använda för att ”besegra” shiiterna. Här kommer lite information om hur en Hadith verifieras osv, enligt vår skola.

    När de lärda får en hadith, så sätter de igång med att kolla upp hadithens kedja, alla som förmedlat hadithen, kollas upp i detalj. När levde de? Stämmer denna tid med vad personen ifråga tar upp? Var den som förmedlade hadithen, tillräckligt gammal (barn går ju inte att ha som förmedlare). Var förmdlaren en känd fasiq (en som öppet begår synder)? Har förmedlaren av hadithen, någonsin gjort sig känd som en som hittat på hadither?

    Sedan kommer man till Hadithens matn, dess innehåll. Går dess innehåll mot Koranen, så slängs dessa hadither bort, hur bra kedja de än hade, är hadithens innehåll logisk? Vissa hadither har accepterats av alla muslimer, till exempel har shia som sunni hadithen om ahlul Kisa, men shiiterna har den genom andra kedjor och med en längre version.

     

    Varför accepterar vi inte Sahih Bukhari, sunniternas främsta haidthsamling? Eftersom vi anser att kedjorna inte är logiska. Att vi accepterar delar av Sahih Bukhari i våra diskussioner med våra sunni syskon, betyder inte att vi ska erkänna allt i denna bok, lika lite som vi accepterar allt som finns i Allama Majlisis Bihar al Anwar, en samling med alla hadither som gick att hitta, om Ahlul Bayt (a.s).

    Bukhari hade hundratusentals hadither, och han tog bara in 4000, han sa själv, att många sanna hadither, vägrade han ta in, då är frågan, vad var det för fel på dessa? Kan de ha klargjort Ahlul Bayts (a.s) status bättre för sunniterna? Kunde dessa hadither då, fått Bukhari att hamna i trubbel med den tidens ledare?

    Så en hadith måste vara acceptabel utifrån olika kriterier, om man finner fel eller misstanke om lögner i förmedlaren eller i hadithen, ja då kan vi inte förlita oss på den.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up