• Barzakh – Världen mellan världarna

    Om själva utfrågningen och gravens straff kan ni även läsa Graven.

    Barzakh

    Tillståndet mellan denna värld och nästa

    Betydelsen av ordet Barzakh är slöja eller förhänge som skiljer två saker åt och som inte tillåter dem att mötas. Som exempel kan man ta den del av havet som skiljer söt och salt vatten åt. Tekniskt sett är Barzakh ett rike som hålls av Universums Herre som en mellanting mellan denna värld och nästa och som har sina egna gränser.

    Efter man kommit in i Barzakh så känner man inte av fysiska smärtor som huvudvärk, tandvärk och liknande smärtor. Dessa lidanden utgör grunderna för den materialla världen men i Barzakh är det de abstrakta sinnena som berörs.
    Det kan inte heller kallas för nästa liv, eftersom i nästa liv finns bara mörker för syndaren och enbart ljus för de lydiga. Man frågade Imamen a.s om hur länge Barzakh kommer bestå, han svarade:

    ”Det är från det ögonblick man dör tills den dagen alla resar sig från sina gravar och får liv igen. (Bihar al Anwar)

    Den heliga Koranen säger:

    ”Bakom dem är Barzakh till domedagen.”

    Avbild i spegeln med två villkor

    De lärda har jämfört kroppen i Barzakh med vad man ser i avbilden av ens spegelbild. Det finns dock 2 skillnader, 1) Bilden är inte bara en avbild 2) Denna kropp känner och har sinnen. Denna kropp är verklig och förstår saker och känner av saker.

    Ett av exemplen är samma dröm vi har, däri vi reser långa sträckor på några mikrosekunder. Vi når på ett ögonblick till den heliga Mecka eller heliga Mashad och alla andra ställen. Vi hör och ser folk där och även talar vi där men allt sådant görs inte av våra kroppsliga organ inte bara detta utan högre och finare saker som olika sorters smaklig mat och vackra ansikten och underbara lukter och attraktiva sånger allt det är tillgängligt för Misali kroppen. Saker som inte går att föreställa sig här. Allt detta kan man hitta i Barzakh och själen kan njuta av dessa saker i sina allegoriska kroppar (Misali) (Wa Laa..Aale Imran 169).

     

    Graden av påverkan

    I jämförelse med denna värld, så är Barzakhs specialiteter dess effektivetet.De frukter och de sötsaker och de nöjen vi njuter av i denna värld är i jämförelse med Barzakh som en droppe i havet. Smakerna där borta är obeskrivbara, om man bara fick se delar av Hoorul Ain (himmelska Houri) så skulle de förblända hela världens ögon. Om hela denna skönhet skulle ses så skulle det överglänsa Solens ljus. Sann skönhet finns enbart där. De Gudomliga orden är:

    Inna…Amala (Koranen sura Kahf: 7) Som betyder:
    Vi har gjort vad som finns på jorden som dyrkan men det är skönhet som är ett test eller prövning. Tanken är att skilja mellan barnet och en stor person för att genom detta se vem som blir galen efter dessa barnsliga leksaker (materiella världen) och dem som inte bryr sig om dessa leksaker. Sann njutning ligger i sann skönhet och i att försöka nå dessa.

     

    Evig njutning i Barzakh

    Här i denna värld är inget evigt eller bestående men i Barzakh är det tvärtom där varar njutningen länge. Skönhet försvinner, mat smakar gott enbart sålänge det är i munnen, några få enstaka moment. Samma gäller giftermål och njutningen som par har med varandra, maten och frukterna varar inte heller länge. De ruttnar efter en tid och blir värdelösa. Inget ruttnar eller blir sämre i Barzakh för världen där beror inte på materia. Där varar allt för evigt.

     

    Barzakh är i slöjan av denna värld

    Vissa kan undra hur kan en så stor värld som Barzakh befinna sig. Vår hjärna kan inte greppa konceptet. Vi kan bara säga att Barzakh är i en slöja dold för oss. Den går inte att se med våra ögon. Många hadither tar upp detta. Exempelvis:
    Denna värld, vår värld med dess stora landmassor och himlar om det skulle jämföras med Barzakh, är det som en liten prick i en stor skog. Så länge man lever i denna värld, är han som en silkmask eller som ett ofött barn i en mammas mage, när han dör, så blir han fri.

    I denna materiella värld finns tid och rum men det finns det inte i Barzakh.

     

     

    Barzakh har cirklat runt denna värld

    Om ett barn i magen får reda på att det finns en stor värld utanför magen som inte går att beskriva och som är stort, så kommer det inte kunna förstå. Samma kan sägas om vår värld och Barzakh då våra ögon, våra fysiska ögon, inte kan förstå den värld som är dold för våra ögon.

    Allah säger i Koranen: Fa laa…YaMaloon (Surah Sajdah: 17) som betyder:
    Ingen känner till de saker som tillhandhålls åt personen, som kan kyla ned ens ögon. Detta är den belöning för de goda dåd man gjort i denna värld. Barzakh kan sägas ha cirklat runt och lagt sig över vår fysiska nuvarande värld såsom denna värld har cirklat runt och lagt sig över barnets värld i mammans mage.

     

    Koranens beskrivning av belöning och straff i Barzakh

    An Naaru azaab (Surah Momineen 40:46) som betyder:

    De kommer slängas i elden på morgonen och på kvällen och när Domedagen infaller (kommer det beordras) straffa Faraos folk med det hårdaste straffet.

    Detta är en av de verser i Koranen som tar upp straffet i Barzakh. Detta stycket talar om de av Faraos folk, som dog när de drunknade i Nilen. Sedan denna dag förs de regelrätt till elden på morgonen och på kvällen. Detta kommer fortgå till Domedagen, efter det kommer de få det hårdaste av straff.

    Imam Jafar al Sadiq (a.s) sade

    att det inte finns någon morgon eller kväll i nästa liv att det här straffet talar om straffet i Barzakh.

     

    Den heliga Profeten (saw) sade:

    Om den döde är en av dem som ska till helvetet så visas honom hans plats i helvetet på morgonen och på kvällen i hans grav (Barzakh tiden). Om han är en av dem som ska vara i Paradiset så kommer han eller hon att visas deras palats i paradiset och kommer få veta att detta är din framtida plats i nästa liv.

     

    Barzakh kommer finnas kvar till Domedagen

    Hattama Yub Asoon (Surah Mumineen vers 99-100) som betyder:

    Så mycket att när döden kommer till de otrogna så kommer de säga oh min Herre skicka mig tillbaka så jag kan göra goda dåd för att kompensera för vad jag lämnat efter mig. Som svar kommer han få höra:
    Aldrig (att du kan återgå). Han säger en fruktlös sak och efter dem är Barzakh till den dagen när folk kommer resas upp och samlas ihopa.

    Detta visar klart att man har ett liv efter döden och före Domedagen. Det är mellan dessa två som Barzakh finns.

    Källa:
    Excerpt from “The Hereafter (Ma’aad)” by Ayatullah Dastghaib Shiraazi

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up