• Mutah

    Mutah

    För Mutah krävs det vissa saker, dessa tar jag upp i ett annat inlägg, här tänkte jag kort beskriva vad som gäller när man kommit så långt, att man har hittat en partner som är laglig, för Mutah:

    Saker man måste komma överens om, som med alla andra kontrakt, har Mutah sina krav och sin giltighet och sin period.

    1. Tiden:

    Kom överens om tiden, hur lång tid ska Mutah kontraktet gälla? För när kontraktet är slut, så är ni inte halal för varandra längre, och får inte röra varandra längre, därför är det av yttersta vikt att veta hur lång tid och när kontraktet tar slut. Om det tar slut, och ni vill vara med varandra igen, måste ni genomgå samma procedur igen.

    2. Mahr/Brudgåvan:

    Ni måste komma överens om Brudgåvan, Mahr, det är vad mannen ger sin fru. Det behöver inte vara nåt dyrköpt, vissa hadither talar om att Profetens följeslagare, gjorde Mutah för några daddlar.

    3. Övrigt

    Ni kan komma på olika saker som ni kräver ska gälla. Det är en punkt som är upp till er att bestämma nu.

     

    Nu kan ni ingå kontraktet. Man kan göra det mellan sig, och behöver ingen mellanhand. Några av kraven för Mutah är:

     

    1.  Man inte är oskuld, så tjejen som är oskuld måste ha sin fars tillstånd. Det här är alltså ett bra sätt för änkor och för skilda, som behöver en partner.
    2. Kvinnan ska vara från bokens folk. (kristen, muslim, jude)
    3. Behövs inga vittnen. (Kan dock ha vittne om man så behagar)
    4. Behöver ej vara skriftligt. (Kan dock ha skriftligt om man så behagar)
    5. Meningen måste sägas på arabiska. Kan man inte säga orden på arabiska, så kan man säga det på andra språk, men meningen måste översättas Zawatju och Qabiltu inte förändras i sin mening.

    Meningen:

    Kvinnan säger:

    Zawajtuka nafsi fil muddatil malooma alaa mahril maloom
    (Jag gifter mig med dig för den kända tiden för den överenskommna brudgåvan)

    Mannen svarar då:

    Qabiltu

    (Jag accepterar)

    Summeringen av alla hadither som talar emot Muta:
    Det finns bara 4 hadither som går emot Muta och dessa är i grund och botten förmedlade av 3 följeslagare (Sahabas), genom olika kedjor. Var inte förvirrad när sunniter tar upp många hadither, i grund och botten är det 3 som står som kedjans ursprung.
    De tre sahabas är:
    1) Rabi ibn Sabra (som förmedlar genom sin far Sabra Jahani)
    2) Ali ibn Talib
    3) Salma bint al Akwa

    Alla hadither, förmedlade av dessa 3, är motstridiga mot varandra.

    1) Hadith av Ali säger att Muta förbjöds år 7 hijra, vid Khaiber.

    2) I en hadith, isn Sabra hävdar att Muta förbjöds år 8 Hijra, vid segern vid Mecka, medan en annan hadith, av densamme Sabra, hävdar att Muta förbjöds år 10 hijra, vid Hujjatul wada, farvälsvallfärden.

    3) Salma däremot menar att det förbjöds år 9 hijra, efter slaget vid Hunain.

    Ali förmedlar att på Khaiber dagen, så förbjöd Profeten Muta och att äta åsnekött.

    Sahih Bukhari, Volume 5, Book 59, Hadith 527
    Sahih Bukhari, Volume 7, Book 62, Hadith 50

    Förmedlad av Abdullah:

    Nafi berättad för mig att Abdulla sade att Allahs budbärare förbjöd Shighar, jag frågade Nafi, ”Vad är Shighar?” Han svarade, ”det är att gifta sig med en mans dotter och (samtidigt) att gifta sig med densamme mannens syster, utan Mahr (i båda fallen); eller att gifta sig med en mans syster och gifta bort sin egen syster till den mannen, utan Mahr.” Några personer sade, ”om man gifter sig, genom list, på Shighar regler/grunder då är giftermålet legalt men dess omständigheter är olagliga.” Andra sade ”Muta och Shighar är tillåtna men dess omständigheter är olagliga”.

    Sahih Bukhari, Volume 9, Book 86, Hadith 90

    ‘Abd al-Malik b. Rabi’ b. Sabraal-Juhanni berättar via sin far som återberättar via sin far: Allahs budbärare (saw) tillät oss att avtala om tillfälligt giftermål i segerns år, då vi gick in i Mecka, och vi kom ut ur det men han förbjöd oss att göra det.

    Sahih Muslim, Book 8, Hadiths 3257-3260

    Jabir bin ‘Abdullah och Salama bin Al-Akwa’ återberättar: Medan vi var i en arm+e, kom Allahs budbärare till oss och sade: ”Ni har tillåtits Muta, så gör det.” Allahs budbärare (saw) Ifall en man och en kvinna kommer överens om att gifta sig (tillfälligt), då ska deras giftermål vara i minst 3 nätter, och om de vill fortsätta, kan de göra så; och ifall de vill separera, kan de göra så.” Jag vet inte om det gällde enbart oss eller om det gällde alla. Abu Abdullah (al Bukhari) sade: ”Ali har klargjort att Profeten sagt: ”Muta giftermålet har makulerats (gjorts olaglig).”

    Sahih Bukhari, Volume 7, Book 62, Hadith 52

    Iyas b. Salama rapporterar via sin far, att Allahs budbärare (saw) gav tillstånd att göra muta för tre nätter i Autas år, och sedan förbjöd det.”

    Sahih Muslim, Book 8, Hadith 3251

5 Responsesso far.

  1. Gholam skriver:

    Så om jag förstår det rätt så har man rätt till att rätt till att göra mutah utan pappans tillstånd, men bara ifall han vet att hon inte är oskuld?

  2. Bahlool skriver:

    Beroende på lärd, så anser vissa lärda att du kan ha mutah utan pappans tillstånd, om hon är självständig

  3. Anonym skriver:

    Hej! Har en fråga, ifall en pappa tilltåter dottern lära känna killen, kan de då göra mutah utan att ta mer tillåtelse av pappan? Han har inte lagt några krav, och paren vill endast kunna prata med varandra på halal sätt,även kunna röra varandra (inget samlag) är det tillåtet då?

  4. Bahlool skriver:

    Beror på vem ni följer som marja. Vissa marja tillåter det utan pappans tillstånd andra tillåter inte det.

  5. Anonym skriver:

    Om man följer sayid sistani?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up