• Ashura – Varför vi sörjer Hussain

    Av Mehdi Sultan

     

    Besvarade en fråga till en sunnimuslim gällande sörjandet av Imam Hussain (A). Men de tog bort det. Tyckte att syskon kan kanske kunna navända referenserna i framtiden.

    بسم الله
    Jag skulle vilja hoppa in här.
    Det är bra att var och en förklarar vilken skola (Madhab) de tillhör och därmed uttalar deras Fatwa i frågan. Annars vore det absolut fel att anta det å vägnar av hela islam.

    Hursomhelst, det finns många referenser och hadither i Shia skolan som påbjuder sörjandet av Imam Hussain (A). Kärnan är att sörja. Hur man gör det beror på vilken kultur man tillhör. Islam är inte så trångsynt för att diktera hur man skall sörja, och endast påbjuda ett sätt.

    Ett intressant exempel från Koranen är profeten Jacob (A). Han sörjde sin försvunna son, Yousef (A), i tiotals år. Trotts att han visste att han inte hade dött och att han var försvunnen. Tänk dig vad han skulle har gjort om hans kära Yousef hade dött!?
    I koranen läser vi att han grät och sörjde så mycket att det blev så ohälsosamt för denna profet (A), att till slut han förlorade sin syn enligt Tafseer av följande vers. Versen säger:

    وَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ يَا أَسَفَى عَلَى يُوسُفَ وَابْيَضَّتْ عَيْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظِيمٌ
    ”Han vände sig ifrån dem med en tung suck: ”Hur svår är inte saknaden efter Josef!” Hans blick skymdes [av tårar] och han försjönk i stum sorg.”

    Och han fick inte tillbaka synen förräns den heliga skjortan som tillhörde Yousef (A) nådde honom.

    ”Men då den [av sönerna] som kom med den glada nyheten lade [Josefs skjorta] över hans ansikte såg han åter klart [och] utropade: ”Sa jag er inte att Gud har låtit mig veta något som ni inte vet?”
    (12:96)

    Det intressanta är att koranen säger att dessutom så var han på en ”Kadhim” nivå! Dvs han försökte göra sitt bästa för att hålla sin sorg och vrede inombords. Det finns andra exempel som inshaAllah jag kan ta upp för de syskon som vill veta mer.

    Självklart, som sagt, så har shiamuslimska källor många hadither som påbjuder sörjandet av vad vi kallar för ”Ma’soomin”, dvs ofelbara individer, den störste är profeten (S) följ av Imamerna (A) efter honom.

    Ett exempel från Sunnitiska källor är hadithen som profetens (S) fru Ayesha berättar i Musnad Ahmad (Baqi Musnad al-Ansar, Hadith nummer 25144. Alternative nummer för ett liknande hadith är: 149644). Hadithen lyder:

    حدثنا يعقوب قال : حدثنا أبي عن ابن إسحاق قال : حدثني يحيى بن عباد بن عبد الله بن الزبير عن أبيه عباد قال : سمعت عائشة تقول مات رسول الله (ص) بين سحري ونحري وفي دولتي لم أظلم فيه أحدا فمن سفهي وحداثة سني أن رسول الله قبض وهو في حجري ثم وضعت رأسه على وسادة وقمت ألتدم مع النساء وأضرب وجهي.

    Kortfattad så återberättar profetens (S) fru Ayesha att hon efter att hon insåg att profeten (S) hade avlidit så gick hon med de sörjande kvinnorna [som höll på att sörja profeten] och [med de] började ”jag slå på mitt ansikte!”

    Jag vet att hennes ageranden är Hujjah för alla muslimer som tillhör Ahlul-Sunnah wal-Jama’ah madhab.

    Vidare,
    Komigen… Jag känner inte många som inte skulle bli känslosamma när deras fadrar eller mödrar dör. Det minsta sättet att sörja är att gråta. Och för dessa Ma’soomin, som för oss är Guds lyktor på jorden, så sörjer vi när vi de kommer ihåg vad de gick igenom.
    Det finns ett speciellt betoning hos shiamuslimer gällande Imam Hussain (A) pga av de hadither vi har fått från profeten (S) och Imamerna (A).
    Nedan är exempel från en Sunni källa på arabiskam gällande Imam Hussains (A) speciella status gällande detta.

    اتحاف الخيرة المهرة, البصيري, مجلد السابع, حديث 6577
    قالت ام سلمة: كان النبي ص نائما في بيتي, فجاء الحسين يدرج . قالت فقعدت على الباب فامسكته مخافة ان يدخل فيوقظه ص. قالت: ثم غفلت في شيئ فدب فدخل فقعد على بطنه ص, قالت: فسمعت نحيب رسول الله ص فجئت فقلت: يا رسول الله, ما علمت به. فقال: انما جائني جبريل ع و هو على بطني قاعد, فقال لي: اتحبه؟ فقلت: نعم. قال: ان امتك ستقتله الا اريك التربة التي يقتل بها؟ قال: فقلت: بلى. قال: فضرب بجناحه فأتاني هذه التربة. قالت: فأذا في يديه تربة حمراء و هو يبكي و يقول: ليت شعري من يقتلك بعدي؟

    رواه عبد بن حميد بسند صحيح
    و احمد بن حنبل

    Kortfattad översättning, att profeten (S) visades röd jord från Karbala av Jibrail (A) när Imam Hussain (A) var liten, och informerades att hans ummah kommer att döda hans dotterson, till vilket profeten (S) gråter högt (Arabiska: Naheeb, dvs gråta höggljutt).

    Så, om de syskon vill följa profetens (S) sunnah, de bör gråta högljutt för Imam Hussains (A) martyrium, eftersom deras hadither intyger detta. Och shiamuslimer bör sörja mer, eftersom deras hadither intyger detta.
    Allt eftersom:

    ” Och han [profeten Muhammad] talar inte av egen drift –
    ” nej, [det är] uppenbarelsens ord,
    ” som en av de allra mäktigaste lär honom, ” (53:3-5)

    Gud swt säger också:
    ” … Tag alltså emot vad [Hans] Sändebud ger er [av detta] och avstå [villigt] från det som han nekar er; och frukta Gud; Gud straffar med stränghet. ” (59:7)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up