• Ashura – Fasta på Ashuradagen – Myt eller verklighet?

    En myt bland sunniterna är att på Ashuradagen, så ska man fasta. Frågan är, ska man verkligen det? Här kommer ett inlägg som ska bevisa att så inte är fallet, att det var ett påhitt för att hylla kampen mot Hussein (a.s). Källorna är sunnitiska.

    I några år har jag nu sett hur folk uppmanas fira denna dag, bröllop, dans och fasta gäller. Flygblad sprids som talar om för oss att man ska fasta på Ashuradagen, för det är något vår Profet Muhammed (saw) hade uppmanat oss göra. Stackars vilseledda. Här kommer lite bevis för att denna myt, inte är något annat än en myt.

    Profetens barnbarns död var en stor förlust, en tragedi utan dess like. Ommayyiderna njöt av denna tragedi, de firade denna Ashuradagen år efter år. Med tanke på att muslimerna anser fastan vara en viktig del av tillbedjan, har vi shiiter goda förbehåll när det gäller just fastan på Ashura. De andra dagarna då man ska undvika fastan är på Eid. Man kan ju undra varför fastan på Ashura infördes?

    Vilket stort brott dock mordet på Profeten Muhammeds (a.s) barnbarn innebar. Då man insåg detta, ville Ommayyiderna byta fokus, så man började tala om bisarra hadither från Profeten (a.s) som talade om att det var en bra dag, en välsignad dag, en dag då Allah räddade Profeten Musa (a.s) och dennes folk från Farao. På denna dag räddade Allah Profeten Abraham från Nimruds eld och så vidare. Vilka lögner och vilka bedrägerier och folk föll och faller för dem än idag.

    Man måste förstå att efter Profeten Muhammeds (saw) död så förändrades och förvrängdes många hadither. Hadither som än idag förstör den muslimska världen.

    • Det finns ett flertal hadither i Sahih Bukhari, Sahih Muslim och Tirmidhi som talar om för oss att Profeten (saw) fastade när han anlände till Medina, för han såg judarna fasta. När han fick reda på anledningen till deras fasta, då sa han att vi muslimer är närmare till Moses, och därför borde vi också fasta. När man analyserar dessa hadither så märker man att alla de går tillbaka till fyra förmedlare. Som hörde dessa hadither direkt från Profeten Muhammed (saw).

     

    1. Ibn Abbas
    2. Abu Musa Al Ashari
    3. Abu Hurraira
    4. Muawiya

    Profeten (saw) kom till Medina första året efter Hijra. Ibn Abbas föddes tre år före Hijra, så han var fyra år när Profeten lär ha uttalat denna hadith. I Hadithvetenskapen brukar man inte acceptera en fyra årings ord.

    Abu Musa å sin tur var från Jemen. Han blev muslim före Hijra (islamisk tideräkning börjar med utvandringen till Medina) men kom inte till Medina förrän efter slaget vid Khaiber, år 7 efter Hijra. Profeten (saw) hade skickat honom till Jemen för att sprida islam, så Abu Musa var inte ens i Medina första året efter Hijra, hur ska han då ha hört denna hadith direkt från Profetens (saw) mun.

    Abu Hurraira sågs inte till i Medina förrän efter slaget vid Khaiber, så även hans vittnesbörd kan inte räknas.

    Vad det gäller den fördömde Muawiya, son till Abu Sufiyan, så blev han muslim 8 år efter Hijra, så hur kan han ha förmedlat en hadith från Profeten (saw), 7-8 år innan han ens blev ”muslim”?

    Några hadither går tillbaka till Ibn Zubair, och även han var en liten pojke när Profeten (saw) gick in i Medina. Så det är rätt klart att alla dessa förmedlare av just dessa hadither inte var i Medina vid tidpunkten eller så var de för unga för att räknas, så hur kan vi som muslimer acceptera en sådan hadith? Det är rätt uppenbart att denna hadith skapades i efterhand, för att hjälpa Ommayyidernas kamp mot islam.

    • Låt oss titta på ordet Ashura, som det är nämnt i hadithen. Enligt Ibn al Atheer (sunni lärd) så finns det två betydelser av  Ashura: en gammal och en ny. Den gamla som användes på arabernas och Profetens (saw) tid, betydde den tionde dagen i varje månad. Den nya  betydelsen kom till efter Husseins (a.s) dödande. Efter det kom Ashura enbart betyda just Ashura på Muharram, dagen då Profetens (saw) barnbarn mördades. Så när Profeten (saw) skulle ha sagt Ashura, så kan det ha varit vilken månad som helst, behöver inte betyda just månaden Muharram. Det här är ännu ett bevis för att myten om fastan och firandet av denne dag skapades i efterhand.
    • Idag, fråga vilken jude som helst, även deras lärda och fråga dem: Fastar ni på dagen då Gud räddade Moses eller på någon dag som infaller på den 10:de av Muharram? De kommer säga nej och de kommer även säga att de inte fastat i det förgångna. De fastar på Yom Kippur, dagen då Moses återvände från berget Sinai, och då såg dem tillbe den gyllene kalven, något som fick dem alla att börja fasta för att ångra sina synder, men ingen dag fastar man för att man räddades undan Faraos förföljelse och förtryck. Så varför hävdar dessa Sahih böcker att man fastade på Ashuradagen, på grund av judarna,  när det inte stämmer?

    Om man tittar på dagen då judarna fastar, så ser man att denna dag aldrig infallit på 10:de av Muharram, utan att den inföll på 10:de av Muharram först 28 år efter Hijra. Så hur kan Profeten ha sagt det här när han redan var död?

    • Den som förfalskade denna hadith verkar inte känna till hur den muslimska kalendern kom till. Under Kalifen Omars tid, skapades denna Hijrakalender (efter att ha frågat Imam Ali a.s om råd). Så man utgick ifrån Muhammeds (saw) utvandring. Problemet är bara att Muhammed (saw) inte gick in i Medina förrän månaden Rabi Ul Awwal, inte i Muharrammånaden. Den som förfalskade hadithen misstog sig, eftersom han antog att Muhammed (saw) kom till Medina på den första månaden. Så hur kan Profeten (saw) se något i månaden Muharram på den tionden dagen, Ashura, när han anlände under en helt annan månad?
    • Profeten (saw) känner till mera om profeterna som kom före honom, än judarna själva. Ska han be dem om råd? Ska han be dem om hjälp? Ska han kopiera dem?
    • Hur kan det komma sig att man är så benägen att fasta under denna dag? Sen många år talar sunniter, även de som inte är troende, om för mig att jag måste fasta på denna dag. Det finns många andra dagar där man rekommenderas fasta på, som 27:de i månaden Rajab, varför sprids ingen information om den? Varför ser man inga flygblad om den dagen och enbart om Ashuradagen?

    Ännu ett bevis på att det här är mera politik än religion. Bara för att få oss att fokusera på annat än Profetens barnbarns dödsdag. Hur kan man stå på domedagen och hävda inför vår Profet (saw) att det här är en välsignad dag? En dag man ska fira? Dagen då hans son, hans barnbarn, hans älskade Hussein, mördades, skändades och vars kvinnor och barn fördes bort till slaveriet? Denna myt, skapad av Ommayyiderna har lurat miljarder, är det inte på tiden att vi lär oss om vår historia? Detta firande är ingen provokation mot oss shiiter, utan en provokation mot den heliga Profeten Muhammed (saw).

6 Responsesso far.

  1. Rasul skriver:

    mycket bra skrivet

    Sunniters hjärna kommer att kollapsa om dom försöker att svara på detta…

    ”Profeten (saw) känner till mera om profeterna som kom före honom, än judarna själva. Ska han be dem om råd? Ska han be dem om hjälp? Ska han kopiera dem?”

  2. Baqer skriver:

    Mashalla bror
    perfekt skrivet bror

  3. Sasa skriver:

    Hej, mitt inne i just denna diskussion med en sunisk vän just nu som hävdar att alla inriktningar inom islam är eniga om att fasta den tionde dagen, så jag tänker ta från din text här för att motbevisa detta,och hoppas på att det är OK, må gud belöna dig inshalla!

  4. Bahlool skriver:

    wal hej, gärna, jag har ju själv hittat det på nätet 🙂

  5. zulqarnain skriver:

    Hur ska jag stå inför profeten och hur ska jag stå inför min imam Ali och säga att denna dag var en välsignad dag då Hussein världens ögon sten gav sitt liv för att människan ska veta vad frihet betyder, ashura för mig är både sorge dag och glädje dag. Jag sörjer för att min imam fick lida så mycket men min glädje är att om min Imam inte hade offrat sig så skulle orättvisa och smärta ha en mindre betydelse. Tyranner skulle ha lättare och härska, vi shia dör hellre än låter oss kuvas och alla tyranners mardröm är och kommer alltid vara namnet Hussein.
    Gud måste ha varit en stor poet när han uttalade Husseins namn

  6. Bahlool skriver:

    så vackert sagt zul!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up