2 Responsesso far.

  1. emma skriver:

    Taaack den där kommentaren gjorde mycket, du borde bli lärare eller nåt haha !
    Jag har hört det att någon ville ändra på böckerna o de va därför de blev shia o sunni för shia tyckte de va fel o lät gå sin egen väg eller nåt sånt.
    Jag undrar hur man kan anse detta va en bra muslim, helt sjukt. Jag har också läst hadither om det du skrev att den som kämpar emot Ali är fiende till Islam.
    Jag börjar förstå mer nu, alltså de här med att blunda för de man inte vill läsa om eller höra om bara för att det inte passar en själv.. hmm.. de mesta motargument jag hört MOT shias är inte så mkt egentligen.. de dom säger är att shia sätter Ali högre än Profeten Mohammed, sen är det itne så mycket mer. Jag vet ju såklart att så är det inte.
    Så den här Muawiya ? Är det en person som sunniter ”ser upp till” eller vad man ska säga ?
    Hur kan man göra det om man ska följa för de första Koranen och sen Profetens Sunnah ? Förstår inte logiken.

    men det ja inte förstår är Sunnis är dom emot Ali, Hassan och Hussein eller, och om dom är det skulle inte de va Haram då ? Varför är dom emot Ashura ? O allt det där.
    Jag frågar mkt förlåt men jag vill fatta haha.

    Jaa jag är muslim =) min kille är från Irak. but we are married so no panic 😛 ja skriver bara kille endå:P

  2. Bahlool skriver:

    Alltså shias som sunnis menar att Ahlul Bayt spelar en stor viktig roll i våra liv och vår tro. Då måste man, som en logisk människa, ställa sig frågan, varför Ahlul Bayt är så underrepresenterade när det gäller hadithsamlingarna? Imam Ali har ett 70 tal hadither i Bukhari. Fatima inga alls, Hassan och Hussain, Profetens barnbarn hade 1-2 st. medan de som kände Profeten Muhammed s.a.w, några år, hade tusentals. Som Bukhari själv sa, jag har utelämnat många hadither, vilka är dessa hadither han utelämnade? Varför utelämnades de?
    Alltså du måste jämföra hetsen mot shiiterna med hetsen mot muslimer i världen eller mot invandrare eller mot zigenare. Fördomar och rykten. Sådana saker är sånt som att Ali är Profet, inte Muhammed eller att Koranen vi har inte är samma som sunniternas osv. Man måste verifiera saker och ting och som du sa, man måste säga sanningen även om den är bitter. Bara för att jag ogillar shias, betyder inte det jag ska ljuga om dem.
    Vi värdesätter Ali pga två saker. 1 för att Profeten talade om för oss att göra det och 2 för att Ali var speciell på sitt eget sätt. En hadith från Muhammed s.a.w säger, Oh Ali om jag berättade för folk om dina dygder (fritt ihågkommen då jag inte har den hos mig här) så skulle de tillbe marken du går på såsom folk tillbad marken Jesus gick på.
    Roliga är att de flesta av mina inlägg har sunni källor och sunni böcker och sunni hadither som referens. Så även om man försökte få bort Ahlul Bayts roll från islam, så kan man ändå hitta dem här och där.

    Muawiya blev femte kalif. Hans far var islams största fiende, Abu Sufiyan. Hans mor hind är känd för att ha ätit Profetens farbrors inälvor (i slaget vid Uhud). De hade makten, Muhammed saw, kom med islam och då förlorade de makten. Muawiya var en känd och smart man, han var slug som bara den och såg till att änddra hela systemet. Hans son Yazid bär ansvaret för Profetens barnbarns död, Hussain vid Kerbala. När han fick hans huvud i handen så sa han, Islam har aldrig funnits och idag tog vi hämnd för Badr (första islamiska slaget där Yazeed förlorade många av sin mors släktingar, pga Ali och Hamza och Muhammed s.a.w)
    Sunniterna menar att Muawiya var en bra furste och att de dåliga sakerna han gjorde, inte ska tänkas på, för han är ju död bla bla..men man glömmer att vår sunnah, våra hadith allt det härstammar från denna tid, skulle en tyrann somMuawiya, släppa igenom bra saker om andra och dåliga om sig själv? Du kan jämföra det med revolterna nu i arabvärlden, de som vill stoppa revolterna, stänger ner all information, ändrar nyheterna på tv osv…på den tiden var det värre, då tog det tid för information, så han köpte sig goda nyheter.

    Profeten höll ett avskedstal och sa följ Koranen och mina Ahlul Bayt. När Ahlul Bayts fiende Muawiya kom till makten, ändrades detta till följ Koranen och min Sunnah. Man måste beakta att det var flera århundraden av hat mot Ahlul Bayt, som spreds, man spred desinformation, rykten, lögner och skapade helt nya hadither för att sätta åt Ahlul Bayt med alla medel.
    Nej sunnis är inte emot Ahlul bayt (Ali, Hassan och Hussain)
    Men sunnis kan indelas i två delar. 1 de som är sunnis och som fått lära sig att Ahlul Bayt är mindre än de verkligen var och 2 sunnis som värdesätter Ahlul Bayts fiender så pass mkt att de höjer dem till samma nivå som Ahlul Bayt. Båda har fel.
    Det finns grupper som tillbad och tillber Ali. Då måste vi fråga oss, varför? JO för att Ali var så storartig, att han höjdes till skyerna. Detta ledde till att det kom upp grupper som avskydde Ali, pga avundsjuka, pga att han var så jävla bra, att det inte gick att mäta sig med honom.
    När man mördade Hussain vid Ashura, så blev det oroligt, i början visste folk inte vem som hade mördats. När Hussains familj fördes till Damaskus, så var folk där och spottade åt dennes familj, de drog ner deras kvinnors slöjor. De trodde det var vanliga khawarij, vanliga rebeller. Det visade sig dock sen att det här var Profetens familj. Inom loppet av 70 år, startades revolt efter revolt för att skapa rättvisa åt Ahlul Bayt.
    http://www.bahlool.se/2011/03/04/den-utvalde-2/
    Här säger Profeten Muhammed saker om Ali, som förklarar hans position.

    i detta inlägg talas det om Koranversen 5:55
    http://www.bahlool.se/2010/11/18/koranen-555-2/

    Islam utan Ahlul Bayt är värdelöst. Det är därför wahabiterna finns, de har missförstått så mkt, att det är sjukt…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up