• Bön och Dua för Nowrooz

    Nowrooz, firandet av vårens ankomst spelar även en viktig och stor roll i shiaislam. Firandet av Nowrooz firas av de persiska folken, kurderna och av afghanerna. Jag har sett hadither som säger att denna högtid ska firas och att det är muslimskt acceptabelt, men jag har en paranoid känsla att i och med safavidernas stora betydelse för shiaislam, så infördes denna högtid i efterhand.

    Sant eller ej sant, här kommer bön och amaal (vad man ska göra) för Nowrooz:

    Fira Nowrooz

    Muslimerna är välsignade med att ha flera ”nyår” under året. På nyår kan man reflektera över sitt liv och man kan göra ändringar på ens liv. Nyåren i islam inkluderar början på det islamiska året, 1 dagen på Muharram, vidare har vi Al Qadr natten under den heliga månaden Ramadan, det är den spirituella början på året, i vars timmar hela nästa års skeenden är förutbestämda och det tredje är Nowrooz, den nya dagen, som signalerar början på våren.

    Ayatollah Makarim Shirazi skriver i Mafaatih al Naveen :

    ”Med anledning om vad islam säger om Eid Nowrooz, måste vi säga att bland de lärda, är denna Eid debatterad. Några av traditionerna belyser att många nationer räddades undan förtryck på denna dag. Den lärde Allamah Majlisi skriver i Zad al Maad, att vi från pålitliga källor som går tillbaka till Mualla ibne Janis att han på Nowrooz befann sig i Imam Jafar al Sadiqs närvaro. Imamen frågade: ”Vet du denna dags status”? Mualla svarade: ”Denna dag är dagen som iranierna ser som en viktig och stor dag, på denna dag ger de gåvor till varandra”. Imamen svarade: ”Att fira och vörda denna dag beror på några historiska händelser och de ska jag belysa här:

    Imamen tog då upp följande händelser:

    Nowrooz är dagen då Allah den allsmäktige tog trohetslöftet från alla människors själar (innan de föddes) om Hans tawhid (monotism) att de inte skulle jämställa någon med Honom och att de skulle tro och vörda hans Profeter och Imamer; detta är även dagen när syndafloden på Profeten Noahs tid ebbade ut och då arken vilade på berget Joodi; Nowrooz är även dagen då Profeten Muhammed förstörde avgudabilderna i Mecka. Detta var även dagen då Profeten Abraham förstörde avgudabilderna; detta var även dagen då Profeten Muhammed uppmanade sina vänner att ge trohetslöfte till Ali vid Ghadir Khum (hände på Nowrooz); detta är även dagen då Mehdin, islams messias, ska återvända.

    Men, säger Ayatollah Makarim Shirazi, eftersom denna Mualle ibne Janis är en individ som ifrågasatts av de lärda, och därmed ifrågasätts hans förmedling av hadither, då är det inte tillåtet att förlita sig på denna tradition, men ändå har denna dag en viktig islamisk betydelse och därför måste vi fira det på ett muslimskt vis. Vidare säger han att denna dag spelar roll i naturens kalender, det är dagen då vintern försvinner och våren börjar. Det är tiden då trädens löv börjar visa sig och blommorna börjar förbereda sig för att blomma ut.

    Den troende måste ta avstånd från allt som har med kultur eller tradition att göra även ifall dessa praktiseras av muslimer och man måste följa Profetens och imamernas exempel. Därför ingår det ghusl (rituell tvättning) på denna dag, att bära nya och fina kläder, ta på sig parfym, fasta, bön och att förrätta förbön på denna dag.


    Amaal of Nawruz

    (according to Mafatihul Naween of Ayatullah Nasir Makarim Shirazi)

    1 – Perform Ghusl. 2 – Put on new or clean clothes and apply perfume. 3 – Keep fast.

    4 – After the Dhuhr and Asr Salaat, recite four rakaats in units of two
    rakaats each in the following manner:
    a) In the first Rakat after al Fatiha recite Surah al Qadr 10 times.
    b) In the second Rakat after al Fatiha recite Surah al Kafirun 10 times.
    c) In the third Rakat after al-Fatiha recite Surah al Ikhlaas 10 times.
    d) In the fourth Rakat after al-Fatiha recite Surahs al-Falq and an-Nas 10
    times

    5) After the Salaat, go into Sajdha of Shukr and recite the following:

    اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الاَوْصِيَآءِ الْمَرْضِيِّيْنَ وَ عَلى جَمِيْعِ اَنْبِيَآئِكَ وَ رُسُلِكَ بَاَفْضَلِ صَلَوَاتِكَ وَ بَارِكْ عَلَيْهِمْ بِاَفْضَلِ بَرَكَاتِكَ وَ صَلِّ عَلى اَرْوَاحِهِمْ وَ اَجْسَادِهِمْ اَللّهُمَّ بَارِكْ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِكْ لَنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا الَّذِي فَضَّلْتَهُ وَ كَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ اَللَّهُمَّ بَارِكْ لِي فِيْمَا اَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيَّ حَتَّى لاَ اَشْكُرَ اَحَدًا غَيْرَكَ وَ وَسِّعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِي يَا ذَاالْجَلاَلِ وَ الاِكْرَامِ اَللَّهُمَّ مَا غَابَ عَنِّي فَلاَ يَغِيْبَنَّ عَنِّي عَوْنُكَ وَ حِفْظُكَ وَ مَا فَقَدْتُ مِنْ شَيْئٍ فَلاَ تُفْقِدْنِي عَوْنَكَ عَلَيْهِ حَتَّى لاَ اَتَكَلَّفَ مَا لاَ اَحْتَاجُ اِلَيْهِ يَا ذَاالْجَلاَلِ وَ الاِكْرَامِ
    O Allah bless Muhammad and his family, the chosen successors with whom You are pleased. And [bless] all Your Prophets and Messengers with the best of Your blessings, and favor them with the best of Your favors and bless their souls and their bodies. O Allah send favors on Muhammad and his family, and favor us on this day of ours which You have given preference, have made noble, honored, and have exalted its significance. O Allah, favor me in what You have bestowed on me in it, until I do not thank anyone other than You. Increase for me in my provision, O Possessor of Majesty and Nobility. O Allah, whatever is hidden from me, let not Your help and protection be hidden from me and whatever I lose, let me not lose Your help with it so that I may not burden myself with that which I do not need, O Possessor of Majesty and Nobility.

    6) It has been narrated that at the time of Tahweel, recite the following dua

    يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوْبِ وَ الاَبْصَارِ يَا مُدَبِّرَ الَّيْلِ وَ النَّهَارِ يَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الاَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا اِلى اَحْسَنِ الْحَالِ

    O One who changes the hearts and visions, O One who directs the night and the day, O One who changes situation and circumstances, change our circumstance to the best of circumstances.

    7) Allamah Majlisi narrates also that the following dua should be recited as many times as the number of days in a year. If that is not possible then recite it as many times as possible with the intention of seeking nearness.

    اَللَّهُمَّ هَذِهِ سَنَةٌ جَدِيْدَةٌ وَ اَنْتَ مَلِكٌ قَدِيْمٍ اَسْئَلُكَ خَيْرَهَا وَ خَيْرَ مَا فِيْهَا وَ اَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ مَا فِيْهَا وَ اسْتَكْفِيْكَ مَؤُنَتَهَا وَ شُغْلَهَا يَا ذَاالْجَلاَلِ وَ الاِكْرَامِ

    O Allah, this is a new year and You are the eternal Master. I beseech You for its good and for the good that is in it. I seek refuge with You from its evil and the evil that is in it. I rely on You for its provision and its activities, O Possessor of Majesty and Nobility.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up