• En shiamuslims syn på revolterna i Mellanöstern

    Några saker som slog mig, när jag tittar på det som sker i de arabiska länderna är dessa:

    1. Mubarak och ledare som kungarna i Marocko, Jordanien och Saudiarabien, gick alla ut och varnade för en ny shiitisk världsordning. De menade att i och med att Irak blev styrt av shiiterna och Libanon och Syrien och Iran är i shiiternas händer, så utgör dessa en stor fara.

    Roliga är att faran i dessa fall inte kom från shiiterna, men från deras egna folk istället. Folk som blev trötta på misären och fattigdomen. De såg och ser inte att det är shiiterna som utgjorde faran men väst och Israel och deras lakajer. Så alla de som varnade för shiiterna, är de som ligger risigt till. Allah är rättvis. Tji fick ni!

    2. Det finns 4 sunnitiska skolor och en shiitisk, den shiitiska är den enda skolan som uppmanar till trots och kamp mot en tyrann. Det har även varit en av grunderna till att makthavarna jagat och mördat shiiterna i århundraden. Enligt sunniislams 4 skolor så är en person utanför islam, om han startar en revolt. Enda grunden då en tyrann får störtas är om han aktivt försöker förbjuda exempelvis bönen.

    Shiaislam anser dock att tyranner måste bekämpas, inte får lydas och med alla medel, svärdet i handen eller med tyst bojkott, ska bekämpas. Ändå såg vi här nu sunniter, lärda från al Azhar, kvinnor med slöja, muslimska brödraskapet, ja alla slags grupper, som alla är sunniter, som tog till gatan och visade mod och trots mot tyrannerna. Det här bekräftar bara min tro och min trots. Ett liv under förtryck är inte värt att leva, så lyder en slogan en annan är Varje dag är Ashura och varje land är Kerbala. Så vi som shiiter måste slåss mot orättvisor överallt och alla dagar. Det är skönt att Egyptens folk tagit till sig denna läxa och det gäller nu att fortsätta, att inte stanna och att gå hela vägen.

    Jag såg ett antal människor som bad med skor på, det har jag sett ofta, kan någon sunnimuslim förklara det för mig hur det kan vara tillåtet? Om det finns nån fatwa om det eller någon sida om det här?

16 Responsesso far.

  1. Elin skriver:

    Sv; Hahah, du är inte den första som säger att jag inte beter mig som en svensk. En vän till mig brukar säga ”ah, vilken arab du är” haha

  2. zulqarnain skriver:

    Jag bryr mig faktiskt inte om shia och sunni, jag vill endast leva islamisk och försöker leva som profeten och imam Ali och min belöning är att dö som hussein.
    Men det finns gott om statistik på nätet där araben på gatan exempel egypten ansåg en iran med kärnvapen får honom\henne att känna sig säkrare (för de vet att deras regering får order från USA och denna order har USA fått från israel)

  3. Bahlool skriver:

    japp zul, de flesta muslimerna litar på Iran det är deras regeringar som är hotade eller känner sig hotade. Jag bryr mig inte om man är shia eller sunni så länge man älskar Ahlul Bayt och tar avstånd från deras fiender. Om man sen kallar sig shia eller sunni eller tomte eller mupp spelar mig ingen som helst roll

  4. husse skriver:

    Jag såg ett antal människor som bad med skor på, det har jag sett ofta, kan någon sunnimuslim förklara det för mig hur det kan vara tillåtet? Om det finns nån fatwa om det eller någon sida om det här?

    jag frågade en gång en sunni om varför de ber i sina skor…och denna sade för att de ska trotsa judarna, en konstig anledning
    sedan sa jag till honom sade inte gud till moses att denna ska ta av sig tofflorna. blev han tyst.

    det finns massor med saker som står i koranen som de inte följer.
    bl.a hur man ska tvaga sig innan bön, skilsmässa osv.

    vad förvänter du dig av ett folk som följer muwya och yazid.

    det senaste jag hörde va att de förnekar attdet var hind som åt hamzas as lever och det var inte hon som betalade för att denna skulle dödas av en slav.

  5. Bahlool skriver:

    oj det med hind var intressant

  6. husse skriver:

    ska kolla om jag har clipet på youtube.
    det är uthman al shamis som sade de…om du nu vet vem de är….

  7. Bahlool skriver:

    jättedålig på namn husse

  8. Abd al-Alim skriver:

    Bismillah.

    ”Med skor på…”. Typiskt shiamentalitet, hänga upp sig på små saker. Vad har skor att göra med avsikten, vad har skor att göra med hjärtats intention?

    Hur som helst, Shaykh Munajjid säger:

    ”One of the conditions which must be met before starting to pray is to make sure that one’s body and clothes and the place in which the Muslim is going to pray are all clean and free of impurities. It was narrated from the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) that he used to pray wearing his shoes. Anas ibn Maalik (may Allaah be pleased with him) was asked, “Did the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) pray wearing shoes?” He said, “Yes.” (al-Bukhaari, 386; Muslim, 555).”

    Men shaykh Munajjid säger:

    This is to be understood as meaning, so long as there is no impurity on the shoes; if there is any impurity on them then it is not permissible to pray in them. If a person forgets and prays wearing shoes when there is some impurity on them, then he has to take them off when he finds out or remembers.

    Husse (antar att ditt namn är Hussein egentligen) skriver att ”knäckte” en sunnimuslim genom att hänvisa till Musa aleyhi salam. Angående att skilja sig från judendomen, så lyder hadithen:

    “Be different from the Jews, who do not pray in their shoes or in their leather slippers (khufoof).” (Abu Dawood, 652; classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh Abi Dawood, 607).

    Under Profetens (sallaAllahu aleyhi wa sallam) tid så var inte moskéerna mattprydda och heltäckta, därav bad man ibland på sanden, på marken… Bara det var rent så att säga. Man hade då sina sandaler kvar på sig när man gjorde det. Eller ni kanske trodde att persiska mattor var under högproduktion då också? =)

    Var i Koranen står det, ”Husse”, att man ska ta av sig skorna när man ber? Vad är det vi inte följer vid tvagning? Vad följer vi inte vid skilsmässa? Jag tror tyvärr inte blint eller på anekdotiska bevis, utan sakliga och autentiska bevis.

    Abd al-Alim

  9. Bahlool skriver:

    Det var en enkel fråga..jag vill lära mig och du talar om hänga upp sig på småsaker..det är väl småsaker att hänga upp sig på när ni anklagar shias för kufar och att ha andra gudar än Allah 😉
    Så går ni in med skor in moskeer och i hem? Skor är orena för att de gått på en massa skit, sand, spott, tuggummi osv..att tro att skor du går med på stan är rena är befängt.,

  10. Abd al-Alim skriver:

    Bismillah.

    Jag har aldrig anklagat dig för någonting. Nu är diskussionen om skor. Bli inte sentimental för jag varit borta från din blogg ett tag. Men trevligt att vara tillbaks.

    Du missade alltså poängen, och hängde upp dig på småsaker trots allt. Jag skrev: ”This is to be understood as meaning, so long as there is no impurity on the shoes; if there is any impurity on them then it is not permissible to pray in them.”

    Och nej det är inte tillåtet att gå in med skor i en moské där mattor finns. Det är ju tämligen självklart. Under Profetens (sallAllahu aleyhi wa sallam) tid fanns inte mattor i moskéerna. Skrev ju allt detta… Hur kunde du missa det?

    Abd al-Alim

  11. Bahlool skriver:

    Detär väl en anklagelse mot mig, som shia

    Typiskt shiamentalitet, hänga upp sig på små saker. Vad har skor att göra med avsikten, vad har skor att göra med hjärtats intention?

    Det fanns mattor av halm. Vidare tror jag inte att vi ser tusentals som ber i Kairo, som står och säger nej fan mina skor gick på en massa smuts jag borde inte be i dem..är det så svårt att ta av sig skorna? Vi står inför Allah den allsmäktige!!

  12. Abd al-Alim skriver:

    Bismillah.

    Jag syftade på ”Husse” som så fint skrev att han knäckt en sunnimuslim. Du fokuserar ju på Egypten i din artikel. Chillax som min lillebror säger, allt handlar inte om dig.

    MashAllah, ”Vi står inför Allah den Allsmäktige!”. Jag gav dig hadither från sahihayn som genom isnaad bevisar att Profeten Muhammad (sallAllahu aleyhi wa sallam) bad med skor på. Vet shiiter bättre än Profeten (sallAllahu aleyhi wa sallam)? Sen vad enskilda individer i Egypten, mitt i kaoset, gör får stå för var och en. Det är inte upp till mig eller dig att döma det. Islam är enkelt Bahlool, gör det inte svårare än vad det egentligen är.

    Vi står inför Allah azza wa djall varje dag; och ändå kan ni praktisera Mut’aah… Ni till och med lurar era kvinnor och säger att de får ”belöning” för denna handling. Ni förklarar det med att säga att det är bättre än alternativet, zinaah. Det enda alternativet till zinaah är riktig giftermål enligt sunnah, om inte avhållsamhet fungerar, inte temporär giftermål. Ni ger era systrar och döttrar till killar, fastän ni vet att killarna inte älskar dem utan bara vill släcka sin sexuella törst. Kom igen Bahlool. Skor är en bagatell jämfört med denna princip. Så som du vackert la fram, ”Vi står inför Allah den allsmäktige!!”.

    Allah azza wa djall låter regn falla ner och vatten är rengörande. Marken som får regn på sig låter sig renas med Allahs hjälp.

    Abd al-Alim

  13. Bahlool skriver:

    Jag tror vi är rätt bra överens om att det finns hadither för allt…en wahabi ville visa mig att Aisha och Abu Bakr var de mest älskade till Profeten, jag gav samma person från sunni hadither som visade att de som var mest älskade var Ali och Fatimah..märkligt att två olika par är mest nära Profeten..men så är det ju med hadither..så att du ger mig hadither som dessa betyder rätt lite i sammanhanget.
    Islam är enkelt? Det är inte jag som försvårar religionen 😉
    Jag följer Muhammeds s.a.w, tro, inte Umars..jag tror det finns gott om sköna fina sunni hadither som säger att Umar förbjöd Muta, inte Profeten Muhammed..men vill du följa Umar och tro på hans profetskap, är det din ensak..
    NI har utfärdat fatwas som kallar muslimer, som shiiterna och sufis, för kuffar..jag tror det är mkt värre än det du tar upp..genom dessa fatwas har ni lett till den blodspillan som kostat tiotusentals muslimer livet..du om någon, borde inte ta upp zina och regler och lagar och större och mindre brott -:=)
    Ja du har rätt, marken i Kairo är översvämmad 😛

  14. Abd al-Alim skriver:

    Bismillah.

    Bra, då är vi oense som vanligt. =).

    Angående att Umar (radiAllahu anhu) förbjöd Mut’aah är det en återkommande propaganda från shia. Umar repeterade endast Profetens (sallAllahu aleyhi wa sallam) ord och uppmärksammande under sitt kalifat förbjudet. Han införde alltså inte förbjudet själv.

    När Ali (radiAllahu anhu) blev kalif sedan, fanns det inget som stoppade honom från att isådanafall upphäva Umars beslut. Ändå finns inte en enda notering om detta i Nahjul Balagha som påstås vara Alis ord.

    Hadithen som relaterar förbjudet är muttawatir; den är alltså bekräftad från så många olika källor att autenticiteten på den inte kan ifrågasättas. Mut’ah är haram = den som begår det, begår zinaah.

    T ex: O people, I had permitted you Mutah before, [but now] whoever of you has any part in it currently must part with her, and do not take back anything which you may have given them, as Allah Exalted and Majestic has forbidden it until the day of resurrection. [Muslim, Abu Dawood, Ibn Majah, Nasa`i, and Darimi]

    Shari’aah blev uppenbarad steg för steg. T ex var vin tillåtet i början men förbjöds senare. Mut’ah var tillåtet i början pga att under jahilyyah brukade araberna praktisera detta. Men sedan förbjöds det.

    Om det är så pass ”fint” och ”bra” att ingå Mut’aah, varför ingick inte Fatima (radiAllahu anha) detta? Eller de andra kvinnliga följeslagarna? Ser du vilket dilemma ni skapar för er själva endast på grund av lust…

    Vid Allah, jag förstår att ingen av oss valt en väg för att vi tror att den är dålig, utan båda är övertygande om att den vägen man är på är den rätta. Och vid Allah, jag skriver aldrig till dig för att förolämpa dig. Islam är helt enkelt inte endast för mig, utan för hela mänskligheten. Jag vill endast dela med mig av den. Jag hoppas på det bättre inshaAllah och att du rationellt ser vissa element i shiism och förstår destruktiviteten i det. Om någon hade kommit till dig och berättat för dig att han var sexuellt frustrerad samtidigt som du visste att din syster var intresserad av denna man, skulle du sagt till honom ”Du kan avreagera dig på min syster”. SubhanAllah. Aoudu billah.

    Abd al-Alim

  15. husse skriver:

    selam

    jag sade inte att jag knäckte honom,men denna kunde inte svara . samma person frågade jag om vad profeten menade när denna sade att efter mig är det 12 ledare, då sade han vi tänker inte som ni och blev tyst. att be med skor är o respekt mot gud.

    sedan angåande mut3a så var det tyvärr umar som förbjud det.
    hazrat omar said: ”two mut3as were practised during the lifetime of the prophet and I ban them and punish whoever indulges in them ”Vi finner detta i TFSEER ALQORTOBI VOLYM 2 PAGE 370
    SER DU I HADITHEN säger JAG”det vill säga umar” och inte hänvisar till profeten.
    en av dom som tyckte att mut3a var halal var asma bint abubaker. hahah och många fler av sahabas.
    ni har ju Nikah Misyar? berätta för oss vad det är da, snälla.
    eller vad är ارضاع الكبير? sjukt hur ni kan tilllåta detta!!!
    det finns mycket inom islam som vi får göra men som av moraliska skäl inte gör exempelvis tiga på gatan, samma sak mut3a vi ger inte våra systrar och döttrar av moraliska skäl.men de är inte haram. jag försökte göra en liknlse så du fattar där med med tiga.

    .[5:6] TROENDE! När ni går till bön, två då ansikte och händer samt armarna upp till armbågarna och stryk med [de våta] händerna över huvudet och [två] fötterna upp till fotknölarna.

    gör du verkligen som gud säger när du ska tvaga dig. jag har sett sunni som gör på ett annat sätt än det som gud säger!!!.

    många sunni säger nej vi gör inte tekfir på shia.
    men lyssna till detta.
    frågade en sunni vän om han kunde gifta sig med en kristen, JA sade han, hon är från BOKENS FOLK. sedan frågade jag kan du gifta dig med shia blev han tyst.
    det vill säga att denna inte ärsener shia som bokens folk alltså kufar visst?

    fråga till dig min vän, varför är vi så olika?. vi har samma profet,samma qibla samma bok.

  16. Abd al-Alim skriver:

    Bismillah.

    ”Husse”, vi kör med lite sortering i argumenten.

    12 efterträdare: Mashallah, så du fick tyst på en sunni? Duktig är du. Hur som helst så ska jag förklara detta lite för dig, inshaAllah så kortfattat som möjligt. Enligt Ahl al Sunnah så tror vi på 12 kalifer efter Muhammad (sallAllahu aleyhi wa sallam), den sista kommer att vara Imam Mahdi enligt hadithen i Musnad Ahmad, som är sahih. Att det står tolv och att Ithna Ashari säger sig ha alla tolv är inte magiskt – utan det är en självuppfyllande princip. Hadithen fanns innan shiismens ens bestämde sig för att säga att det var 12 stycken.

    Dr Jassim Hussein, en shiitisk forskare, skriver i sin bok The Occultation of the Twelfth Imam: A Historical Background:
    These and other traditions (Hadith) were spread in both Imamite and Zaydite circles…According to al-Saduq these traditions (Hadith) and others predicting the occurrence of the Ghayba were the main reason for the Imamite acceptance of the Ghayba and for their being satisfied that the series of the Imams should stop at the twelfth.

    Ithna Ashari är inte de enda som använt denna hadith i självuppfyllande syften. Bland andra Zayiditer, Ismailiter, Ibadis och t o m Nation of Islam använde denna princip i självuppfyllande syfte. Vad skiljer er från dem? Varför har ni rätt och inte dem i sådana fall? För att du tycker så?

    Vidare säger hadithen att kaliferna kommer komma från Quraish, och inte från Ahl al Bayt endast. Alla grupper hävdar sedan att Ahl al Sunnah hadithen är manipulerad och att de har den riktiga versionen. Vidare nämner de 12 stycken vid namn, alla grupper. Varför är deras fel enligt dig, och dina rätt? För att du tycker så?

    Profeten Muhammad (sallAllahu aleyhi wa sallam) visste inte om det dolda (al-ghayb) och Allah säger, bland annat i 6:59 att endast Han azza wa djall vet det som är dolt och ingen annan varelse. Alltså vet endast Allah azza wa djall vem vilka dessa 12 är. Vi vet att den sista kommer att vara Imam Mahdi och de fyra första känner du även till. Vissa säger att Umar bin Abdul Aziz, den ummayadiska kalifen som gav Ahl al Bayt fadak tillbaka, var den femte kalifen. Allah vet Bäst.

    Kortfattat om 12 kalif-hadithen.

    Skriver inshaAllah senare om de andra sakerna. Nu ska jag sitta med familjen.

    Abd al-Alim

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up