4 Responsesso far.

  1. Chamsine skriver:

    Hejsan!

    Kristna Libaneser är Araber.

    Du kanske missförstod mitt inlägg, jag är emot dem Muslimska lagarna människor har ändrat och absolut inte emot lagarna som står i Koranen.

    Men du får MER ÄN GÄRNA förklara för mej varför du anser att Shia är den utvalda gruppen av Muslimer som kommer att komma till Paradiset, YTTERST intressant!

  2. Bahlool skriver:

    Japp men kristna araber är de enda som inte kallar sig för araber eller de jag mött.
    Vad är de muslimska lagar som människorna har ändrat? När nya tider kommer, så måste man nytolka religionen och dess lagar (därför shiaislam har ijtihad, något som de 4 sunnitiska skolorna stoppade 1000 år sedan) Wahabiterna har ijtihad nu, men deras fundament är ruttet därmed blir även deras tolkning ruttet.
    Jag har funnit bevis i shia som sunni källor om Ahlul Bayts status. Vidare finns det otaliga verser i Koranen som förklarar varför man ska följa Ahlul Bayt. Det är den enda grenen som är för användandet av Aql (hjärnan och logiken) det är den enda skolan som verkligen älskar Ahlul Bayt, något andra hävdar de gör, men då de även gillar Ahlul Bayts fiender så går det inte ihop i min skalle.
    Jag anser att alla muslimer får söka den väg som passar dem, men jag har stora problem med wahabiterna..wahabismen är en svulst som man måste bekämpa. Vid Ghadir Khum höll Profeten saw, ett tal, där han sa håll er till Koranen och mina Ahlul Bayt. Detta finns i de sunnitiska sahih sitta, men i och med kampen mot Ahlul Bayt ökade, då lade man dit istället håll er till Koranen och min Sunnah..något som bara finns på ett ställe i sunniternas hadithböcker.
    Vidare sade Profeten efter mig kommer 12 ledare från Quraish..sen kommer domedagen. Den enda gruppen som besvarar vilka dessa 12 är, är just shiaislam.

  3. Chamsine skriver:

    Mashallah, you are a true master mind arent ya!

    ”Vidare sade Profeten efter mig kommer 12 ledare från Quraish..sen kommer domedagen. Den enda gruppen som besvarar vilka dessa 12 är, är just shiaislam.” – Vart i Koranen står detta att profeten Mohammed sade att 12 ledare skall komma?

    Du har rätt Kristna Libaneser oftast erkänner sig inte som Araber eftersom dem inte vill förknippas med Islam, men dem är Araber. En religion skiljer inte ett folkslag, är då Kristna Egyptier inte heller Araber?

    Och Sunni & Wahabi är aboslut inte samma, det är extremister.

  4. Bahlool skriver:

    I koranen står det om Ahlul Bayts och Alis status
    Exempel http://www.bahlool.se/2010/11/18/koranen-555-2/
    Ur Koranen om Alis status
    http://www.bahlool.se/2009/11/13/bevis-for-alis-status-ur-koranen-eng/

    http://www.bahlool.se/2010/11/10/ghadir-khum/
    OM dagen då Profeten saw, valde Ali till sin efterträdare vid Ghadir Khum

    När Muhammed saw, kom för att sprida islam så valde han sin viceregent
    http://www.bahlool.se/2009/07/02/the-chosen-one/

    Hadith om de 12 som efterträdar Profeten saw
    http://www.bahlool.se/2009/07/01/tolv/

    Kan ju säga att för det mesta så tar jag mkt sällan upp shiitiska källor, utan det är alltid sunnitiska.
    Att jag tar upp wahabiterna är för att det är många som luras av dessa. Sharia är inte bara något du tar från Koranen, eftersom du har sunnah och hadith också. En perfekt islamisk stat, en utopi, är den som är byggd på det exempel som Profeten saw, och Imam Ali erbjöd oss. Där dina rättigheter är skyddade av Koranen och staten. Det vi ser nu är korrupta versioner av sharia, som i fallet med Saudi, Talibanerna eller Shabaab. Även iran hade liknande problem men man tog tex bort stening några år sedan (något som media i väst inte vill erkänna utan fortfarande hävdar att det är ett straff som utförs i Iran.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up