• Fråga och Svar – Cecilia om shias och Koranen

    Jag får ofta höra myter och rena rama lögner om muslimer och ännu fler myter och lögner hör jag om shiiterna. Så här kom en syster till mig som är gift med en shia och som blivit tillfrågad eller som fick höra en sådan lögn. Här kommer frågan och svaret:

    cecilia
    myworldinme.blogspot.com

    hej bahlool
    denna kommentar har inget med ovanstående inlägg att göra men jag har en liten fråga till dig.

    jag hade idag en liten diskussion med en syster som också är konvertit om islam och de olika grenarna som kom sig av att jag undrade lite över hennes val att börja använda niqab.
    detta spelar förstås ingen roll men på nåt sätt kom vi in på shia och sunni. Hon säger då att shiamuslimer inte tror på allt som står i koranen och jag skulle fråga min man (som är shia) om det men han blir mest irriterad när jag börjar ställa frågor om detta då han är så trött på alla konflikter kring detta och jag tycker du verkar veta en del om detta så kanske du kunde ge mig ett svar eller skicka mig vidare till nån som vet. Själv tyckte jag att det lät väldigt underligt och jag kunde bara inte tro på det men kunde inte heller neka då jag inte har någon kunskap om det annat än det jag vet om de shia jag känner, och de vet jag tror på allt som står i koranen.

    oj det blev en lång kommentar!

    Cecilia jag brukar säga att lika stora fördomar som väst har mot islam, har sunnis mot shias. Du måste förstå en sak. När Imam Ali förlorade kampen mot Muawiya, så ledde det till att i över 400 år, hade vi dynastier i den muslimska världen som skrev, förändrade och förvrängde. Man uppfann myter som sade att shias tillbad Ali, att shias hade en egen Koran att shias inte trodde på Muhammed osv.
    Tittar du på rasisterna ser du liknande myter, att alla muslimer är terrorister, att alla muslimer slår sina kvinnor att alla muslimer stödjer al qaidah osv. Allt är lögn.
    Enligt våra heliga imamer, så är det viktigaste som finns Koranen.
    Imam Jafar al Sadiq tillfrågades om vad man skulle göra när Hadith och Koranen var i konflikt, då sa han släng bort hadithen och Koranen, Koranen gick alltid före.
    Enligt Profeten Muhammed i hans sista tal, ett tal som det finns olika versioner av men den version som jag och shiiterna tror på, har över 150 sunnitiska källor som grund, i detta tal säger Profeten (saw) klart och tydligt:

    The messenger of Allah (صلى الله عليه و اله و سلم) said:

    I am leaving for you two precious and weighty Symbols that if you adhere to BOTH of them you shall not go astray after me. They are, the Book of Allah, and my progeny, that is my Ahlul-Bayt. The Merciful has informed me that These two shall not separate from each other till they come to me by the Pool (of Paradise).”


    Profeten säger klart och tydligt. Följ Ahlul Bayt OCH Koranen. Följer ni båda, så kommer ni aldrig att gå vilse. Du kan ju fråga dig, de lögner du hört om shiiterna, har de stämt överens? Jag minns att du berättade att du hade släktingar som var negativt inställda till Islam, titta på deras myter och deras ord och deras fördomar, stämmer de överhuvudtaget? Nej, lika lite stämmer de fördomar många sunnits är uppvuxna med. Hur ofta har du mött en shia som har en egen Koran eller som ens antyder att Ali är viktigare än Profeten Muhammed?

    Titta på Rushdiaffären, eller Koranbränningen. I alla de här fallen är det shiitiska Ayatollahs som hotat, varnat och gått ut till försvar för Koranen och Islam, medan denna niqabklädda kvinnas herrar i Saudi, är de som är tysta. Varför skulle vi försvara en Koran vi inte tror på?

    Koranen har den viktigaste betydelsen för just shiiterna. Vi läser den ut fullständigt under Ramadan, vi förvarar den och vi tror på den till 100%. Skillnaden är att shiiterna har en lite annorlunda tolkning. Vi menar oss hitta minst 300 olika suror och verser där Imam Ali är omnämnd. Så om hon säger att det är skillnad i tolkning, ja det stämmer.

    Exempel på det återfinner du här, där man tar upp vad Koranen säger om Imam Ali

    http://www.bahlool.se/2009/07/02/the-chosen-one/

    http://www.bahlool.se/2009/06/01/koranen-555/

    http://www.bahlool.se/2009/06/02/koranen-555-del-2/

    Wahabiterna är uppvuxna med hat och med lögner om shias från barnsben. Vi hatar allt det de står för. De bombar oss i Irak, Afghanistan och Pakistan, de går så långt att de mördar barn och kvinnor i moskéerna, tror du verkligen att de skulle tala sanningen om oss? För dem är vi kuffar. De tror med fullaste allvar att vi tillhör en judisk sekt. Jag tycker du gör helt rätt och jag tycker även att din man gör fel tyvärr för han ska inte bli sur men han ska förklara. Om jag skriver om wahabiterna, då ska du inte ta mina ord för sanning, utan gå fråga en wahabit (salafit) om vad som är sant och vad som är osant.

    Alla som inte tror på en 100% Koran som den är hemma hos dig, är utanför islam. Det är inget jag säger utan det är något Allah och Hans Profet sagt och säger klart och tydligt. Vi anser att det är Guds oföränderliga ord. Vi har lärda som tom sammanställt hur många ord, punkter och suror och ayahs Koranen har bara för att ingen ska kunna förfalska den.

    Hoppas det gav dig lite svar..och din fråga fick ett ännu längre svar 😉

4 Responsesso far.

  1. cecilia skriver:

    tack för ett mycket bra svar! du svarade precis som jag trodde 😀
    hennes påstående lät så långt från den sanning jag själv upplevt nämligen!

  2. Rasul skriver:

    Why I Became Shia

    http://www.youtube.com/watch?v=BSVctNMx7tg

    The Relationship of Al Qur’an & Ahlul Bayt

    http://www.youtube.com/watch?v=717MioIwS-s

  3. Bahlool skriver:

    Anytime syrran..du vet deras lärdom är att de inte får tala med oss, inte acceptera det vi säger, för allt vi säger är lögn..därmed skapar de sig en egen sanning om oss som leder till att all fakta vi kommer med, ses som påhitt för att lura dem från den ”rätta” vägen..men den rätta vägen nås inte utan Ahlul Bayt..

  4. Bahlool skriver:

    Anytime syrran..du vet deras lärdom är att de inte får tala med oss, inte acceptera det vi säger, för allt vi säger är lögn..därmed skapar de sig en egen sanning om oss som leder till att all fakta vi kommer med, ses som påhitt för att lura dem från den ”rätta” vägen..men den rätta vägen nås inte utan Ahlul Bayt..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up