• Salafiter, Niqab och konvertiter…

    ”För mig känns det rätt att täcka ansiktet” – DN.se.

    På DN.se kan man se bilder på några muslimskor som aktiverar sig, med slöjan och niqaben i högsta hugg. Jag kan inte låta bli att le och känna glädja åt deras styrka, även då jag vet att dessa damer är wahabiter och kanske är bland dem som trakasserat mig och andra shiamuslimer senaste tiden med förklaringar att vi är kuffar, otrogna. Att jag känner glädje beror på att dessa kvinnor visar styrka, de visar modet att gå sin egen väg, på grund av sin övertygelse.

    I artikeln framkommer det att just konverterade är en stor grupp bland dem som väljer niqab, slöjan som täcker allt förutom ögonen. Frågan är varför? Om ”vanliga” födda muslimer inte tar denna form av slöja på sig, om de lärda i Al Azhar, sunniislams stora teologiska fäste, inte står bakom niqab utan tvärtom, menar att man ska se det som extremt; då måste man fråga sig varför just dessa konverterade tror sig veta mera? Svaret ligger hos salafismen eller som den är mera känd, wahabismen. Dess företrädare, beduiner från Arabiens öken, som kom som rövare och banditer och stal muslimers liv och frihet, införde regler som trängde undan kvinnorna från makten, förbjöd dem att köra bil, förbjöd dem att delta i samhället och förbjöd dem att visa sig. I Saudiarabien, wahabiternas ursprungsland, har man som sed att männen äter och sedan får kvinnorna äta upp resten, snällt som bara den…

    På DN.se kan man se hur islamofoberna sprider sitt hat för islam och talar om ofrihet. Hos shiiterna finns det ett fåtal som slår sig blodiga för att minnas Profetens barnbarn, Hussain, detta anses av våra lärda som dålig reklam för islam, så allt fler lärda utfärdar fatwas eller religiösa dekret, som ska få dessa personer att ta avstånd från denna sed. Varför kan inte de lärda hos wahabiterna utfärda ett liknande dekret? Hade Allah tyckt att niqab är fard, tvång eller obligatoriskt, då hade ju alla muslimskor tagit på sig det. De lärda, shiiter som sunniter är överens om att slöjan som täcker håret, är fard, ingen av dem har sagt något om niqab. För att bekämpa de mörka islamofobiska krafterna, måste vi muslimer ta itu med våra problem, däribland denna okunnighet som sprids av diverse sekter. Kvinnorna har rätten att ta på sig vad de vill, men är det verkligen så att man kommer till paradiset ifall man har niqab, men inte kommer dit ifall man har slöja?

    Att just konverterade tar på sig niqaben kan enbart bero på att de får möta grupper och krafter som är duktiga på att hjärntvätta dem. De damer som angripit mig senaste tiden, var allihopa wahabiter och det var enbart kvinnor. Dessa menar att de vet mera om islam än jag, de vet även att just wahabismen är den sanna versionen av islam, utan att ha studerat shiaislam, sunniislam eller de sufitiska ordnarna. Kan det här stämma?

    De som konverterar har sådan press på dem, att de blir otroligt hatfyllda och vill roffa åt sig all kunskap de kan få tag i, även dålig. Det är även grunden till att några av dem bränner ut sig, som Pernilla Ouiz, och blir istället hatfyllda och motståndare till islam. Islam är balansens religion, kunskapens och intellektets. Islam är religionen för de som väljer den mellersta vägen, inte de som väljer extrem eller liberal.

    Post Tagged with , , , , ,

50 Responsesso far.

  1. Marcus skriver:

    Jag anser att många som nu vill bära niqab kan jämföras med 70-talets punkare. Om jag vore kvinna eller man (17-18 år) för den delen så skulle min bästa revolt vara att bära niquab. Jag kan inte tänka mig nåt coolare än att komma in till farsan och morsan och berätta att jag har konverterat till islam.

  2. Fatima skriver:

    Var kan man se att det är obligatoriskt att täcka håret? Var står det skrivet? Vill skicka vidare till mina vänner.. 😀

  3. Peter skriver:

    Jag har gett upp!
    Jag flyttade till Singapore där man blir belönad om man arbetar hårt.
    Jag älskar verkligen landet jag är född i men som det ser ut nu så går det inte att bo kvar.
    Vänsterpartiet kanske kommer i regeringsställning, massinvandringen av främst män från Mellanöstern och Afrika fortsätter med oförminskad styrka och en småföretagare som fifflar med skatten straffas hårdare än våldtäcktsmän och andra typer av grova brott.

  4. Bahlool skriver:

    suck peter, så du ogillar invandring till Sverige men förespråkar invandring till Singapore?

  5. Bahlool skriver:

    Fatima hadither och koransuror som förklarra klart och tydligt att man ska dölja vissa av sina behag, däribland barmen (i haditherna belyses att kvinnorna ska ha slöja osv)

  6. Peter skriver:

    Skillnaden är den att när jag flyttade till Singapore va det inte tal om att åka dit och leva på bidrag.
    Bostaden fick jag betala själv (betydligt högre priser än i tex Sthlm) och vill jag ha dit mina anhöriga, exempelvis min bror (han bor iofs i New York och trivs utmärkt) så är möjligheterna små såvida han inte står för sin EGEN försörjning.
    Begår jag brott i Singapore kommer jag till skillnad mot Sverige få ett kännbart straff.
    Däremot är lönerna betydligt högre än i Sverige för den som är villig att satsa på jobb och utbildning och skattmasen tar inte en stor del av det du tjänar.

  7. Von Lilliehöök skriver:

    Som sagt problemet är inte niqab utan att de här människorna skapar en klimat där kvinnor och tjejer känner sig tvingade att bära en.
    Tycker det är fruktansvärt själviskt av de dem att inte inse sin del i detta fruktansvärda förtryck.

    Skäms på er, känner ingen sympati för er om ni kan inte kan känna sympati för era med systrar.

  8. Nisse skriver:

    Så mycket tid och energi ni slänger bort på medeltida trams. Inse att de flesta svenskar är atheister. Om ni vill bli svenskar så borde ni lägga av med islam-tjafset, slänga burkarna eller vad de nu heter.

  9. Hugo skriver:

    Salafi är sunni-islam, hur mycket du än vill vrida och vända på det. Nej, jag är inte salafi, och du kan inte hävda det, hur mycket du än verkar hata dem :p Salafi handlar egentligen om att återgå till islams källor, oavsett om de lyckats eller inte så är det vad varje muslim bör vilja göra. Profeten(saws) fruar hade Niqab, som det är rapporterat genom hadither som är sahih. Därför kan jag omöjligt tro på ett en man på al-azhar har rätt när han säger att det är ett påhitt.

    Vad du missar i din analys av konvertiter är att de är objektiva och inte har ngn ”muslimsk kultur” som ändrar deras sett att se på Islam och därmed kan praktisera islam utan bid’ah.

  10. MammaMarie skriver:

    Jag är benägen att hålla med ”Marcus” här uppe! Jag ska svara dig senare idag på din fråga ”Varför?” konvertiter väljer niqab och blir mer fanatiska än infödda muslimer….

  11. Tasnim skriver:

    Trevliga bilder, väldigt bra att de visar. Niqaben är dock inte fran salafismen, tvärtom finns det manga som följer salafi som inte anser den vara obligatorisk. Det finns manga som har niqab som följer traditionell islam. Niqab har alltid varit en fraga som de lärda skilt sig i, bade förr och nu. Men ett nytt pahitt är det inte.
    En del följer asikten att den är fardh, andra rekommenderat, och vissa att det bara är tillatet om man vill.
    Han i al azhar som vill förbjuda niqab har gröpat upp en hel del kritik mot sig, han sägs vara mer pa uppdrag av regeringen..
    En sida där man kan hitta lite om traditionell islam & niqab är sunnipath.com. Bland annat är niqab wajib enligt shafi’i men givetvis skiljer sig asikterna at.. en syster jag känner till med niqab följer maliki strikt.

    Jag haller dock med dig om att jag tror att en del bränner ut sig med för mycket pa en gang. Däribland jag..
    Men om dessa systrar känner sig starkare med niqaben, oavsett om de följer en av de 4 lagskolorna eller inte, ja da är det väl ok? Bada asikterna om ifall det är obligatoriskt eller bara frivilligt är iallafall legitima, fast majoriteten av lärda anser väl att det inte är ett maste att tänka ansiktet.

  12. Stolt skriver:

    Selam.

    Jag är muslim och bor i Egypten, ursprungligen i från Sverige.
    Tack för att du är rättvis i ditt inlägg då du beskriver dessa tjejer för modiga.
    Jag har dock några punkter jag vill påpeka.
    1)
    Du skriver:
    ”Om ”vanliga” födda muslimer inte tar denna form av slöja på sig”
    Jasså,är inte konvertiter vanliga muslimer? Vad är en muslim för dig?
    Bara för att du är född som muslim betyder inte att du kan mer om Islam än konvertiter, eller gör du det?

    2)
    Du nämnde:
    ”Al Azhar, sunniislams stora teologiska fäste, inte står bakom niqab utan tvärtom, menar att man ska se det som extremt”
    Detta stämmer inte, det var bara Mohammed Sayid Tantawi (Rektor i universitetet) som uttalade sig på detta sätt och alla vet vem denna man är, en leksak hos det diktatoriska ledarskapet i Egypten. Han säger och gör så som de vill.
    Om du har följt debatten så inser du att EN STOR MAJORITET av Al-Azhars imamer och ledare har gått emot Al-tantawi och menar att han borde avgå och att det har blivit en stor spänning i landet och detta ledde till Tantawi och olika domstolar har tonat ner sina uttal om niqab och menar nu att det finns utrymme för Niqab 🙂
    Om du besöker Al-Azhar idag så märker du att universitets kvinliga studenter bär niqab.

    3)
    Rekommenderar starkt att du läser lite islamisk historia, shitisk och sunnitisk för att du kommer du att inse att vår ädla profets kvinliga familjemedlemmar, Fatima(r)och profetens fruar hade Niqab, Alis (r) fruar hade niqab osv.

    4)
    Svara mig, ärligt och enkelt:
    vet du vem Mohammed AbdulWahab var?
    Har du läst en enda bok som han har skrivit? (Hans böcker inte någon bok som någon shia har skrivit)

    5)
    Du skrev:
    ”Hos shiiterna finns det ett fåtal som slår sig blodiga för att minnas Profetens barnbarn, Hussain, detta anses av våra lärda som dålig reklam för islam, så allt fler lärda utfärdar fatwas eller religiösa dekret, som ska få dessa personer att ta avstånd från denna sed.”
    Jasså, har du kanalerna, Al-Forat, Al-Fayha, Al-Ghadir, Al-Anwar mfl där de direktsänder varje shitisk högtid, där kan du se och lyssna på föreläsningar från de största shia lärda där de uppmanar att slå sig själva och gråta över martyren.
    Du kan även se live på alla parader, det ena efter andra där varje parad består av 100-tals som slår sig själva med kedjor och annat. Eller Hizbollahs årliga jätte stora parader där de flitigt slår sig blodiga.

    Föresten, är inte martyrerna de bästa människorna tillsammans med profeterna, varför ska vi då slå oss själva och gråta sönder oss över de. Det är mer synd om oss än de. De är bättre än oss. Vilka paradoxer!!!

    Jag tycker att du anspelar på svenskarnas okunnighet kring din religion och lägger ALLT, så fort det är något på ”Wahabister” vad det är nu för något.
    Frukta Gud i ditt handlande och återvänd till Allah.

    Jag vill här i slutet påpeka att jag är inte fientlig mot dig, utan bara en som brysr sig om dig.
    Ha det gott och må Gud belöna dig med det bästa i detta liv och i det sista. Amin

  13. Viman skriver:

    Peter är emot invandring från länder där islam är huvudreligion, men flyttar till fd. sultanatet Jahor där huvudreligionen var islam. Efter århundranden med ockupation av England och Japan utgör den muslimska ursprungsbefolkningen endast ca. 13% av befolkningen, resten är kineser etc. som engelsmännen tog dit. Är det för att du vill se det motsatta hända i Sverige Peter, eller är du bara dum i huvudet?

  14. Bahlool skriver:

    Faktum r ATT många shiiter bär niqab så nej det är. inte en salafi uppfinning. Dock finns ingen shia lärd som säger ATT der är tvång.

  15. Bahlool skriver:

    Då salafitet skiljer sig mot sinniislams syn om vissa viktiga saker som tawassul och allahs kropp så kan de knappast kallas sunni. Vidare är konvertiter som.enbart lär känna. Wahabitet allt annat än objektiva i sin tolkning

  16. Bahlool skriver:

    Stolt:
    1. Nope konvertiter är inte vanliga muslimer, annars hade de inte fått namnet knovertiter eller revertiter. Varför benämna dem på det viset om de inte är lik resten? Nej jag är inte duktigare på islam för att jag är född muslim, konvertiter har valt att bli muslimer så de brukar söka mera än en född muslim, men en konvertit (jag har mött må nga) brukar tyvärr falla för extrema grupper som wahabiterna i större utsträckning. Jag har sett min blogg besökas av 4-5 sådana bara senaste veckan. De är mer extrema, titta på de nya terroristerna som vill skada människor i luften, de är stackare som hade oturen att hamna hos extrema wahabiter och därmed blev de hjärntvättade.

    2. Nope det var inte bara Sayyid Tantawi, fler av Al Azhars lederskap har gått ut och tagit avstånd från niqaben, wahabiternas ledare i Saudi är leksaker i USAs och Israels tjänst, vad är din poäng? Det är ett fåtal lärda i den muslimska världen, som inte är leksaker i någon regerings eller någon främmande makts tjänst. Det gäller shiitiska som sunnitiska som wahabitiska lärda.

    3. Jag undrar hur gammal du är stolt och hur länge du har varit muslim? Jag kan lova dig att jag läst islamisk historia längre än du varit muslim 😉 Du kan inte leva som på 600 talet i alla sammanhang, det funkar inte praktiskt eller logiskt. Frågan är, är det fard att ha niqab? Är det konsensus bland muslimska lärda att det är fard? Om det inte är fard, varför kvarstå i denna sed? Varför bibehålla vissa aspekter som inte är tvång och som kan leda till konflikter med omgivningen?

    4. Jag har inte läst en enda shiabok om honom, däremot har jag läst texter som publicerats på olika wahabitiska forum. Har du läst shiaböcker? Svara ärligt 😉 Jag behöver inte läsa sionistiska pampletts för att veta att de är fel ute. Jag behöver bara Koranen, hadith, lite texter/artiklar och min aql för att inse att wahabismen är en cancer av yttersta mått. Det är en cancer som skadat den muslimska själen och jag är även säker på att denna cancer kommer drabba den muslimska kroppen i en eller annan form.

    5.
    FEl. Att några lägre lärda går ut i media (vill gärna ha namn på dem du kallar lärda) betyder inte att det är något som shiaislams marjas tror på eller stödjer. För att förstå hur shiitiska lärda fungerar eller tänker behöver du läsa deras resalas, deras brev. De flesta tar avstånd från detta. Imam Khomeini skrev att människorna borde gå ge blod istället för att spilla sitt blod på gatan. Att de skulle direktsända deras uttalanden som stödjer dessa seder ställer jag mig mkt tveksam till, då jag själv har sådana kanaler och man i Irak gått ut och förbjudit vissa städer att visa sådana lärda just för att de uttalar sig som de behagar. Enbart ett fåtal lärda är acceptabla och dessa följer shiaislams lärda.
    Att det finns är det väl ingen tvekan om, men som sagt du får sätta dig in i vad Marjas som Khomeini, Khameini och Sistani sagt.

    Du har tyvärr för mkt salafiideologi i dig, så du ser inte sann islam. Menar du att Profeten inte grät över de döda? Det sägs i hadither att himlarna grät över hans spädbarns död. Hur betedde han sig när Khadija dog? Att martyrer är de bästa är en sak, att vi inte ska gråta är befängt, då imamerna, Profetens familj själva, uttalat sig och sagt att vi ska gråta tårar över dem, paradoxen är att du och dina sheikher säger er veta mera om islam än Profetens heliga familj, de som han bad oss följa och efterlikna.

    Ska jag återvända till Allah? Som sagt, konvertiter och deras fanatism är alltid rolig och bisarr. Menar du att jag ska följa en ideologi skapad på 1700 talet och som från dag ett gick ut på att mörda, våldta och röva? Menar du att jag ska följa en ideologi som tar avstånd från islamisk lärdom hos sunnis och shias men samtidigt tillåter homosexuella soldater på muslimsk helig mark? Menar du att jag ska stödja en cancer som går ut och förklarar att kämprna som slåss mot Israel, hizbollah, ska räknas som kuffar? Skäms på dig att du sålt din själ och din religion för att stödja dessa mörka krafter..Må Allah ha förbarmande över dem som fick dig att bli muslim, för de har lärt dig allt förutom sann islam.
    Jag är inte fientlig mot dig, jag är fientlig mot den ideologi som du följer, och som kostat miljoner muslimer livet och satt oss i en genant och utskrattad sits.

  17. Hugo skriver:

    Det skiljer sig inom olika rättskolor inom sunni också, så vilken är din definition?

    Nej, konvertiter som bara umgås med salafiter är inte objektiva, men det är inte du, eller en som bara umgås med shia heller, så vilken är din poäng? Däremot har den från början en objektiv synpunkt eftersom de inte automatiskt får en sektindelning av sina föräldrar. Dessa individer är inte dummare än andra och kan säkert mer om islam än de flesta födda muslimer ( alla människor är visserligen födda muslimer ).

    Det enda jag reagerar på är att du HELA tiden sitter och snackar skit om salafi hit och wahabism hit.

    Salaamo alaikum

  18. Bahlool skriver:

    Tasnim finns många shiiter som har niqab, däribland några av mina släktingar, men ingen av dem skulle ha den på sig här i väst, men i ett muslimskt land är det annorlunda, man måste anpassa sin religion efter den miljö man lever i ifall dessa seder och dessa bruk inte är fard, inte är obligatoriska. Om det hade varit fard, som slöjan, då hade jag inte haft något som helst problem med det. Det är just sista stycket, att det inte är obligatoriskt som jag håller mig till, borde vi då inte tänka och säga varför hålla på med det här i väst? Islam har redan ett hemskt rykte. Jag har DHL hos mig och jag fick höra av chefen att eftersom min syster bär slöja, så vägrade en kund att hämta paket hos oss. Redan slöjan är en törn i folks ögon, varför sticka ut fler ögon? Vi måste försöka få bort impulser och seder som inte hör hemma här och som inte är del av islam.

  19. Bahlool skriver:

    Hugo när sunnitiska företrädare säger att det inte är sunniislam, då är det ju konstigt och när wahabiter säger att de inte följer ashari (som är majoriteten av sunnis) då är det ju konstigt att de är sunnis…Hur objektiva är de om de bara fått höra en version av islam?

  20. Bahlool skriver:

    Peter jag lever inte på bidrag, jag min familj lever på mig och de lever inte heller på dina eller någon annans skattepengar..faller ditt resonemang då?

  21. Marcus skriver:

    Jag anser att det är helt riktigt att bära slöja eller niqab eller vad som helst. Folket är samhället och myndigheter och organisaitoner skall anpassas efter folket. Om detta innebär att vi inte skall ta i hand med respektive kön så skall detta respekteras. Det finns omöjligen ett sätt att leva som kan anses bättre än något annat. Vidare är det vansinnigt att vi i den sekuliserade västvärlden skall ha monopol på vad som är rätt och riktigt. Kom ihåg att om alla gör rätt vad är då fel? Dvs det behövs dem som gör fel så att vissa skall veta vad som är rätt. Återigen, det finns omöjligen ett sätt att leva som kan anses bättre än något annat. Företag, myndigheter osv måste stödja varje enskilda medborgares val av leverne. Det är naivt att tro att förhållanden och samhällsutveckling är konstanta. Allt är en process och denna går inte att förhindra.

    Jag träffade för övrigt en same igår som ville skicka ut mig ur hans land. Lät ganska rimligt tycker jag.

  22. Bahlool skriver:

    Då jag inte umgås med shiiter, så faller ditt resonemang. Jag själv har haft stor kontakt med folk som ville konvertera och erbjöd dem all information, sunnitisk som shiitisk, Jag var senast i en shia moskee 5 eller 6 år sen. Jag avskyr wahabiter, ska jag då skriva positivt om dem? Jag skriver om judar, homos, shias, sunnis, rasism, israel och allt vad vet jag..och alla gnäller över att jag bara skriver om just de lol…

  23. Hugo skriver:

    Nej, mitt resonemang faller inte eftersom jag antar att du är född i en familj som är shia. Att du sen var i en moské senast för 5-6 år sedan och verkar spendera största delen av din tid på din blog att basha diverse människor och tankar så säger det nog mer om dig än vad det gör om dem som inte gillar din ton = )

    Orkar inte diskutera detta mer eftersom det onekligen inte kommer någonstans och vill uppmuntra alla muslimer inkl. mig själv att ha en god ton när vi pratar till varandra.

    Salaamo alaikum wa rahmat ullah

  24. Bahlool skriver:

    Haha hugo, så de wahabisidor som skriver skit om shias, om shia koraner, om shia som har Ali som profet osv, de har du inge problem med 😉
    wsalam wal ra7ma

  25. Tasnim skriver:

    Jag tycker att de som vill ha niqab ska fa ha det, även om de inte tror att det är fardh. Det är klart att livet kanske blir begränsat i väst när man har det, men är man beredd att ta det för sin religion sa why not?

  26. Bahlool skriver:

    Men det är just det, det är ju inte riktigt för ens religion eftersom det inte är fard…

  27. Stolt skriver:

    Selam
    Du verkar verkligen ha svårt med att ha kontroll och styra upp dina misstankar och känslor.
    Du kastar runt omkring dig anklagelser om att jag sålt min själ och annat trams!

    1)
    Konstigt och helt nytt.
    Vanliga muslimer och icke vanliga muslimer.
    Tänker inte svara dig i detta då du särskiljer mellan muslimer utan någon vetskap.
    Kan bara säga att det är inte Islam som har benämnt de för konvertiter, det är icke muslimer som har gjort det.
    Hos Allah, finns det muslim och icke muslim. BARA!

    2) Du skriver:
    ”Nope det var inte bara Sayyid Tantawi, fler av Al Azhars lederskap har gått ut och tagit avstånd från niqaben, wahabiternas ledare i Saudi är leksaker i USAs och Israels tjänst, vad är din poäng?”
    SVAR:
    >>Nope<< Undrar hur gammal du är då du använder sådana uttryck.
    Du har verkligen inte följt debatten och de heta reaktionerna inne i Al-azhar.
    Min poäng är att varför ska du ta Al-azhar som argument mot Niqab. Det var ju du som tog upp Al-azhar, glömt det eller.

    3)Du skriver:
    "Det är ett fåtal lärda i den muslimska världen, som inte är leksaker i någon regerings eller någon främmande makts tjänst. Det gäller shiitiska som sunnitiska som wahabitiska lärda."
    SVAR:
    Instämmer med dig till 100% om att det är fåtal lärda som inte är några marionetter i några regeringars händer.

    4)Du skriver:
    "Jag kan lova dig att jag läst islamisk historia längre än du varit muslim"
    SVAR:
    Jasså, är du en Ayatollah, som kan se och veta det dolda, eller?
    Ett: jag är född muslim i en muslimsk familj och från ett muslimskt land.
    Två: Du vet inte vad jag har studerat eller inte studerat eller ännu en gång du kanske är en Ayatollah som ser och vet det dolda.

    5)Du skriver:
    "Du kan inte leva som på 600 talet i alla sammanhang, det funkar inte praktiskt eller logiskt. Frågan är, är det fard att ha niqab? Är det konsensus bland muslimska lärda att det är fard? Om det inte är fard, varför kvarstå i denna sed? Varför bibehålla vissa aspekter som inte är tvång och som kan leda till konflikter med omgivningen?"
    SVAR:
    Jag har inte någonstans i mitt första inlägg antytt eller skrivit att man ska leva som på 600 talet eller yttrat mig om det är fard eller inte fard.
    Men om du vill höra min åsikt kring detta, så kan jag säga dig att min åsikt är såsom de sunitiska lärdas (riktiga lärda) åsikt: Att frågan kring niqab är delad. En grupp säger obiligatoriskt och den andra säger nej inte obligatoriskt.
    Dessa åsikter bygger de på genom de fyra skolorna som Islam.
    -Shafei och Maliki skolorna säger att det är INTE OBLIGATORISKT men rekommenderat.
    -Hanafi och Hanbali skolorna säger att det är OBLIGATORISK.
    Vad ska muslimer göra, jo, välja det alternativ som känns bäst och passande i tid plats och i hjärtat.

    6)Du skriver:
    "Jag har inte läst en enda shiabok om honom, däremot har jag läst texter som publicerats på olika wahabitiska forum. Har du läst shiaböcker? Svara ärligt"
    SVAR:
    Precis, du har inte läst en enda bok som han har skrivit, utan du har kollat runt på farbror Google och på några hemsidor som ynglingar har skapat.
    En person som har någon sorts akademisk utbildning eller en sökare hänvisar alltid till KÄLLOR. man kan inte hänvisa till google eller till ett forum där innehållet inte är källhänvisat.
    Ja, jag har läst flera shitiska böcker på arabiska när jag studerade i en av de största Hawzat al-3ilmye i Basra.
    Vill du veta vilka eller, kan jätte gärna göra det om du vill 😉

    7)Du skriver:
    "Jag behöver bara Koranen, hadith, lite texter/artiklar och min aql"
    SVAR:
    Jag behöver BARA Koranen och Profetens sunnah och en frisk hjärna för att förstå de.
    Men problemet är att du säger inte hela sanningen, du behöver inte bara Koranen och hadith, du måste ju följa din imam blint. Om du inte tror eller följer din imam är som att du har gjort shirk. Imamen hos shia vet ju det dolda och mer upphöjda än profeten Mohammed (s) och de styr över universum, de styr detta liv och det sista.
    Läs i Khomeynis bok: الحكومة الإسلامية sida 39
    Jag tycker att du ska börja LÄSA BÖCKER, BÅDE sunnitiska och shitiska böcker, och använda din hjärna såsom du skrev.
    Och INTE bar lyssna på det ena och den andra.

    8)Du skrev:
    "man i Irak gått ut och förbjudit vissa städer att visa sådana lärda just för att de uttalar sig som de behagar. Enbart ett fåtal lärda är acceptabla och dessa följer shiaislams lärda."
    SVAR:
    Ja, förbjudet var det under Saddams tid, inte nu min vän. Åk ner och ta en titt under Muharram 😉
    Oj, nu gjorde jag ett misstag, jag nämnde Saddam. Nu kommer jag att kallas för Bath anhängare. Jag ber Gud o hoppas att du inte gör det.

    9)Du skrev:
    "Menar du att Profeten inte grät över de döda? Det sägs i hadither att himlarna grät över hans spädbarns död. Hur betedde han sig när Khadija dog? Att martyrer är de bästa är en sak, att vi inte ska gråta är befängt, då imamerna, Profetens familj själva, uttalat sig och sagt att vi ska gråta tårar över dem, paradoxen är att du och dina sheikher säger er veta mera om islam än Profetens heliga familj, de som han bad oss följa och efterlikna."
    SVAR:
    Varför lägger du orden i mun, kolla igenom min text igen!!!
    Har jag någonstans skrivit att man inte får gråta över de som man älskar. ELLER?
    Profeten, grät och blev ledsen över hans farbror Abu-Talib, hans fru Khadija, hans barn Ibrahim, hans farbror Hamza mfl.
    Profeten Mohammed (s) och hans familj och hans sahaba/vänner, grät över sina nära och kära.
    De är ju människor som oss!
    Nej förresten inte hos shia, imamerna och Al-elbeit är ju som Gudar nästan, nu refererar jag till ovannämnda Khomeynis bok om detta.

    10)Du skriver:
    "Menar du att jag ska följa en ideologi skapad på 1700 talet och som från dag ett gick ut på att mörda, våldta och röva? Menar du att jag ska följa en ideologi som tar avstånd från islamisk lärdom hos sunnis och shias men samtidigt tillåter homosexuella soldater på muslimsk helig mark? Menar du att jag ska stödja en cancer som går ut och förklarar att kämprna som slåss mot Israel, hizbollah, ska räknas som kuffar?"
    SVAR:
    -Har jag någonstans skrivit vad du ska följa för något, du får göra som du vill?!
    -Har jag någonstans nämnt att man tillåter icke muslimska soldater på muslimsk helig mark.
    (Om du vill veta det så som tidigare nämnt så följer jag Koranen och sunnah och med det betyder det att jag inte stödjer Al-t3os/Saudi kungafamiljen. Jag stödjer inte Iraks korumpta ledare som tillåter amerikanerna våldta landet. Jag stödde inte saddam, fast han var bättre än dagens irakiska ledare om snningen ska nämnas. Oops, nu blir jag definitiv stämplad av dig som baath anhängare, har nämnt saddam två gånger ;))
    -Har jag nämnt att du ska stödja någon canser röst som förvränger sanningen om saker och ting? Tex som sådana canser som ljuger och säger att de som kämpar mot amerikanska soldater i Irak är terrorister.
    Jag har inte sagt något av det du har påstått att jag har sagt.
    -Förresten, du nämnde Israel/judar, visste du att enligt shia imamer så ska Almehdi (aa) när han träder fram så ska han förstöra Kaba och profetens moske och vända Qibla till Karbela och ska styra världen med israels folks lagar, inte med Koranens (Läs i Al-kilanis bok v.1 sid. 379 och i Al-kafis bok v.1 sid. 207)

    11)Du skriver:
    "Skäms på dig att du sålt din själ och din religion för att stödja dessa mörka krafter..Må Allah ha förbarmande över dem som fick dig att bli muslim, för de har lärt dig allt förutom sann islam."
    SVAR:
    -Jag har inte sålt min själ till någon eller något, min själ tillhör Gud och inte till någon shitisk imam som har kontroll över hela universum (läs i Al-Kafi)
    -Har jag i min text visat min stöd till någon?
    -Ännu en gång jag är född som muslim (detta gör mig inte till bättre muslim eller "vanlig muslim")

    12)
    Jag vill avrunda med att förklara för alla andra läsare att muslimer är inte Islam.
    Det finns rötägg och så finns det vettiga muslimer som vill inget annat än att vara goda människor inför Gud och andra människor samt vara goda medborgare i det land som de bor i.
    Och till dig, azizi/kära Bahlol:
    -Jag älskar Ahl-elbeit men ÄLSKAR Gud och profeten Mohammed(s) mer!
    -Jag önskar jag var en en liten bråkdel lik Ahl-albeit men önskar vara ett sandkorn under profetens fötter.
    -Jag följer Islam (Koranen och profeten Mohammed(s) sunnah). Jag följer inte Wahabbism/suffism/shism/salafism mm.
    -Jag vill att du ska läsa böcker (shia och sunni böcker) för att du själv (precis som jag) med din egen hjärna och eget hjärta bedöma och avgöra.
    -Jag ber Gud och önskar att alla de som läser din blogg och DU min vän Bahlol, förenas i frid och fröjd och får tillsammans träda in paradiset.
    -Du får förlåta mig men jag kommer inte att svara dig om du svarar på detta inlägg.
    jag vill inte vara ohövlig men vår diskussion kommer inte någon vart om man inte har riktiga källor som referenser när man diskuterar.
    Och slutligen:
    اللهم صلي وسلم وبارك على محمد وعلى آله وصحبه ومن تبعه بإحسان إلى يوم الدين

    Frid och fröjd på er alla!!!

  28. Bahlool skriver:

    Lol det är inte jag som ränner runt och menar att jag ska ”återgå” till islam/Allah. Det märkliga med er wahabiter är att ni tål att slå men inte att ta emot. Hur du bemöter mig, bemöts du av mig.

    1, Fel, går du runt till bloggar och hemsidor ser du att de kallar sig konvertiter/revertiter, finns tom en konvertitakut lol..Finns bloggar, mejlinglistor mm, som alla är för konvertiter.
    2. Jag tog upp för och emot när det gäller niqaben. Det skulle ju vara rätt dumt av mig att inte ta upp Al Azhar, som är ett sådant stort lärosäte, när det har blviit en rätt vild diskussion om förbudet för dessa kvinnor att delta i undervisningen. Det är logik. Vad har min ålder med saken att göra? Blir vi personliga nu igen? Som sagt, akta dig för att få igen med samma mynt 😉
    4. Du sa att du var ursprungligen från Sverige, då brukar man inte vara född i muslimska familjer, utan man har sina rötter någon annastans. Din okunskap om Ayatollor, visar varför jag anser mig vara mera insatt. Ingen Ayatollah tror sig veta det fördolda. Du bär mkt hat och okunskap inom dig, inte bra.
    5. Nej du sa inte att man ska leva som på 600 men du har antytt det, när du tog upp Profetens heliga familj och menade att de bar niqab. En annan menade att shafii var de enda som tyckte det var fard, du säger att de inte säger det är obligatgoriskt. Kan ni inte bestämma er?

    6. Har en känsla av att du kör lite taqqiya nu 😉 rätt kul, påminner om de islamofober som säger att de läst Koranen och alla hadither (alla hundratusentals hadither lol) och omd u hade läst en enda bok som skrivits av en shia, eller läst bland shias, så hade du inte kört med så många fördomar, som är så bisarra att de inte kan komma från någon som vet något som helst om Ahlul Bayts skola. Bättre kan du.

    7. Wow..fler fördomar och fler dumheter..Så vi shiiter tror att imamerna är upphöjda över profeten (saw)?? Ja en av oss borde läsa fler böcker…suck, skrämmande.

    8. Fel. Förbudet instiftades några månader sedan coh det blev en större diskussion om det här bland politiker och bland de lärda. Förbudet innebar att vissa städer var det förbjudet att visa lärda live, eftersom några inte var så duktiga och inte var så insatta. De som är insatta och som är riktiga lärda brukar inte sitta och hålla sina föredrag på sådana här kanaler. Så nej, jag vet att ni älskar Saddam, men det gör inte dig till baathist, gör dig bara dum. Ursäkta att jag sa det, men sunnitisk historia har tyvärr alltid varit fyllt av stöd till tyranner 😉

    9. Lol..du verkar glömma vad du sagt…

    Föresten, är inte martyrerna de bästa människorna tillsammans med profeterna, varför ska vi då slå oss själva och gråta sönder oss över de. Det är mer synd om oss än de. De är bättre än oss. Vilka paradoxer!!!

    Har jag någonstans skrivit att man inte får gråta över de som man älskar. ELLER?

    Så ja, du har sagt att man inte bör gråta över dem.

    Frukta Allah, Frukta Allah, Frukta Allah. Ingen shia tror eller ens är i närheten att tro att Ahlul Bayt och Imamerna är som Gudar. Jag kan enbart komma till slutsatserna:
    1. Du är en lögnare, en av de wahabiter som tror saker om andra och inte vill ta till sig fakta. 2. Du är dum och vill inte ta till dig av saker pga din låga intelligens eller 3. Du är så fylld av hat, att det inte spelar någon som helst roll vad en shia säger, du kommer kvarstå i din okunskap och i din ignorans. Må allah förlåta dig för att du tror muslimer har andra gudar än Allah. Är du säker på att du var på en hawza hos shiiter? suck…

    10. Japp har du, när du hävdar att jag ska ”återgå till Allah”, som om jag inte redan följer Allahs väg..

    Frukta Gud i ditt handlande och återvänd till Allah.

    Ja klart du tycker att Saddam var bättre, han mördade ju shias 😉 ooops de miljoner, var ju inte muslimer..suck..

    Läs i Al-kilanis bok v.1 sid. 379 och i Al-kafis bok v.1 sid. 207

    Suck? Så du har läst på en shia hawza, men du har inte läst vad shiiter säger om al Kafi? …Vi säger inte att den boken är Sahih 😉 Vi säger inte heller att en åsna åt upp delar av Koranen lol..vi säger inte heller att män och kvinnor som mördade tusentals gick emot sin tids kalif och sin tids imam, var lika goda som Ahull Bayt eller bättre 😉
    Du följer sunnah? vems sunnah? Inte profetens..det kan vi vara rätt säkra på. Menar du att Profeten skulle tycka att Saddam var en bra ledare? Menar du att Profeten skulle försvara lögner om shiiter? Suck..

    11. När man gått bort från Allah, hans Profet (saw) och dennes heliga familj, som omnämns i Koranen och i tal, då har man sålt sin själ, för du går just islams fienders ärenden. Du sprider fitna och lögn om shiiter och menar att man har gudar, att man vill förstöra islam och vill tillämpa judiska lagar (judsika lagar som vi ju anser är islamiska lagar, eller har du glömt vad Koranen och islam säger om judar och kristna)

    12. Det är en myt att du eller andra som dig älskar Ahlul Bayt. Den som älskar Ahlul Bayt, älskar inte deras fiender. Lika lite som du kan älska Allah och Satan samtidigt, kan du älska Ahul Bayt och deras fiender samtidigt.

    Dina tankar är faktiskt åt det wahabitiska hållet, men Allah vet bäst. wsalam wal ra7ma

  29. Stolt skriver:

    Selam
    Jag tänker endast svara på en enda punkt.
    Alla andra punkter får folk gå iväg själva och läsa ifrån källor.

    Du är duktig du:
    ”wahabiter hatar Ahl-Albeit, bla bla bla… aldrig bevis eller hänvisning till en enda källa.”

    Iallafall, punkten är:
    ”Du sa att du var ursprungligen från Sverige, då brukar man inte vara född i muslimska familjer, utan man har sina rötter någon annastans.”
    SVAR:
    Ännu en gång, läs vad jag skrev;
    ”Jag är muslim och bor i Egypten, ursprungligen i från Sverige.”
    Alltså, vilken person som helst skulle förstå att egyptier inte kan svenska.
    Jag skrev att mitt ursprung är Sverige alltså mitt hem är i Sverige.
    Men för säkerhetsskull vi tar det igen.
    Jag är född som muslim, i en muslimsk familj, i ett muslimskt land.
    Vart, hur, när, ja, det behöver du inte veta.

    Föresten. Är det inte lungt nu för er shiter i Irak, varför är du kvar i Sverige??
    Jag kom hit till Sverige innan ens kriget satte igång och innan Saddam kom till makten!
    Jag är svensk!!! Stolt 😉
    Du kom hit till Sverige pga av kriget och förföljelserna av shiterna.
    Nu är det lungt, varför återvänder du inte hem??

    Och slutligen
    -Jag är ful av hat. JA, mot okunniga och obildade människor! Okunnighet/Jahl = Ondska!!!
    -Glöm inte att läsa böcker eller… eh, om du vill fortsätt gråt och slå dig själv.
    Du kommer säkert närmare Gud på det sättet 😉

    Frid och fröjd och lycka till allihopa.
    PUNKT SLUT

  30. Tasnim skriver:

    Är det bara det som är fardh som är riktigt för ens religion? De som följer asikten att det är fardh, da?

  31. Z skriver:

    Att du orkar 😉

  32. Bahlool skriver:

    Lol, ja du har rätt man ska vara emot obildade och okunnigt folk..rätt kul att du inte kunde svara på vart du fått ifrån att shiiter tror deras Ayatollahs kan se framtiden rofl..dumbass. Jag är emot folk som säger att jag ska återgå till Allah som om jag är fjärran från Allah 😉 Men vad ska man säga om er? Födda av okunniga föräldrar, lever i okunnig omgivning och dör i jahl.

  33. Bahlool skriver:

    Nope Tasnim. Problemet ligger i att vi lever i rätt fientliga omgivningar. Vissa saker som inte är obligatoriska kan man försöka strunta i för att anpassa sig. Du lever i ett muslimskt land och har svårt att bära niqab, då har du valt (jag vet du gillar niqab hehe) att inte bära det för att inte provocera för mkt. På samma sätt borde det vara här. Dessa kvinnor får mera att kämpa emot, islam får hela tiden anklagelser emot sig och man jämför niqab med burka. Är det inte obligatoriskt och är det en sådan törn i folks ögon, då borde man undvika det.

  34. Tasnim skriver:

    Jag förstar din poäng, men de kvinnor som valt att ha det i Sverige har det uppenbarligen för att de klarar av det. Jag avstar här i Tunisien för att min man skulle kunna fa riktigt feta problem med staten, nagot som knappast lär ske i Sverige. Här avstar man av rädsla för förtryck som man inte har rätt att göra nagot at, hemma har man iallafall lagen pa sin sida, än sa länge.
    Jag tycker att det är bra att niqabisar syns i samhället, trangsynta individer behöver vänja sig vid tanken att inte alla människor i denna värld är stöpta i samma form, och att alla har samma rättigheter och värde oavsett vad de har pa sig.
    Smabarn i hotpants med halva häcken bar stör mig, men uppenbarligen maste jag ju acceptera detta eftersom det är Ok i Sverige.. sa varför skulle man inte fa täcka sig..? Törn i folks ögon är väl anda relativt. En del hakar upp sig pa det, andra struntar i det.
    Jag bara svamlar nu känner jag, men strunt samma..

  35. Bahlool skriver:

    Jo det är sant, och det kan vara av godo att folk vänjer sig vid det så att det i framtiden inte ses så illa när folk tar det på sig. Nej du svammlar inte, du har helt rätt i din analys.

  36. Ammatollah skriver:

    salam .

    for det forsta vill jag bara saga att det ar obligatoriskt att ha niqab och att detta star i arabiska koranen och aven om ni laser bockerna av ibnu kethir dar varje aya i hela koranen ar forklarad dar med starka hadither och finns det inga hadither har sahaabas (profetens foljeslagare) forklarat dom.. Dar star till och med anledningen tilll varfor allah sande ner denna aya angaende tacka ansiktet (jilbab)

    Den svenska oversattningen av koranen ar oversatt fran arabiska koranen av en svensk man som tydligen inte kunde sa bra arabiska. Da manga suror i svenska oversattningen INTE stammer med den arabiska eller den engelska oversattningens om en identisk med den arabiska tex surat al ahzab. i den svenska star det inte ens att man ska ha sloja. I den engelska star det att man inte bara ska anvanda sloja utan aven tacka ansiktet och lamna ogonen fria eller till och med bara ett oga for att se vagen

    surat al ahzab aya 59

    O prophet. Tell your wives and your daughters and the women of the believers to draw their cloaks veils all over their bodies. i.e screen themselves completely except the eyes or one eye to see the way. That will be better, that they should be known as free respectable women so as not to be annoyed

    I den svenska oversattningen star det

    Profet. sag till dina hustrur och till dina dottrar och till alla troende kvinnor att de utanfor hemmet noga sveper om sig sina ytterplagg pa sa satt blir de lattare igenkannda som anstandiga kvinnor och undgar att bli ofredade.

    jag ar saaaa trott pa folk bade muslimer och icke muslimer som snackar om islam utan att veta nagot alls och jag vill varna muslimer for att saga nat som inte ar sant om islam… Ni far stora synder for att lara folk saker som inte stammer.. Ni hittar pa er egna religion.. Sok efter fakta FRAN SAKRA KALLOR

    ma allah leda oss ala pa den ratta vagen

    wasalam

  37. Bahlool skriver:

    [Shakir 33:59] O Prophet! say to your wives and your daughters and the women of the believers that they let down upon them their over-garments; this will be more proper, that they may be known, and thus they will not be given trouble; and Allah is Forgiving, Merciful.
    [Yusufali 33:59] O Prophet! Tell thy wives and daughters, and the believing women, that they should cast their outer garments over their persons (when abroad): that is most convenient, that they should be known (as such) and not molested. And Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.
    [Pickthal 33:59] O Prophet! Tell thy wives and thy daughters and the women of the believers to draw their cloaks close round them (when they go abroad). That will be better, so that they may be recognised and not annoyed. Allah is ever Forgiving, Merciful.
    [Pooya/Ali Commentary 33:59]

    Refer to the commentary of Nur: 30 and 31 and 58. Every believing woman is commanded to cover herself with outer garments whenever she goes outside of her home.

  38. Bahlool skriver:

    ingenstans står det att de ska dölja sina ansikten..eftersom bara ett fåtal muslimer anser att niqab är fard, så är det nog dina ”säkra” källor som har fel…

  39. Ammatollah skriver:

    i surat al ahzab aya 59 star det att man ska tacka ansiktet i engelska oversattningen och det var den jag kopierade och skrev

    har ar den igen.
    O prophet. Tell your wives and your daughters and the women of the believers to draw their cloaks veils all over their bodies. i.e screen themselves completely except the eyes or one eye to see the way. That will be better, that they should be known as free respectable women so as not to be annoyed

    sobhan allah… allah har ratt i koranen nar han sager att vissa folk de vill bara inte tro fast man visar upp bevis igen och igen sa ar de som blinda. Det vantar stora straff mot dessa manniskor pa dommedagen och da kan de inte saga att ingen visat dom vad som ar islam for de har valt att forneka islam igen och igen

  40. Bahlool skriver:

    Ja du har rätt..vissa vill inte se eller läsa eller ta till sig…Översättningen du fick är några av de 3 mest kända öersättningarna..läser du Koranen även på arabiska så ser du att ingenstans står det något om att dölja ansiktet osv. Snälla uttala dig inte om kunskap eller religion så länge du inte satt dig in i det. Tack.

  41. Bahlool skriver:

    Shakir 24:30] Say to the believing men that they cast down their looks and guard their private parts; that is purer for them; surely Allah is Aware of what they do.
    [Yusufali 24:30] Say to the believing men that they should lower their gaze and guard their modesty: that will make for greater purity for them: And Allah is well acquainted with all that they do.
    [Pooya/Ali Commentary 24:30]
    The rule of modesty applies to men as well as women.

    It is man, as the stronger sex, who ignites the flame of passion into woman, so he is addressed first to observe the rules of discipline mentioned in these verses. Not to look freely at the faces of the women who are not his sisters, daughters, mothers or wives is the fundamental injunction to put a complete ban on the lusting with the eyes which serves as a most powerful agency for the prevention and control of sexual crimes. The way in which sense-perceptions give rise to sex stimulation can hardly be overrated. Islam does not allow free and unrestricted intermingling of the sexes. It insists upon segregation of the sexes and bans altogether lewd audio and video presentation of life, real as well as imaginary. It completely bans every form of nudity.

    On account of the differentiation of the sexes in nature, temperament, and social life, a stricter discipline is required for woman than for man, especially in the matter of dress and public exhibition of the beauty of the body. Zinat implies the beauty of the body as well as the adornment a women adds to make it more attractive and stimulating.

    The woman is asked not to make a display of her figure except to the classes of people mentioned in verse 31.

    It is reported that once Abdullah bin Makhtum, a blind companion of the Holy Prophet, came to meet him at his daughter’s house. Bibi Fatimah immediately went inside her room. Afterwards she told her father that she went away because, although Abdullah was a blind man, she was not. Earlier in a similar situation the Holy Prophet had advised his wives Ummi Salima and Maymuna not to stay in the company of even a blind man like Abdullah because of the same reason Bibi Fatimah had given.

    The Holy Prophet has strongly disapproved the women who do not keep their bodies clean and attractive for their husbands, or give false excuses to avoid the fulfilment of their husband’s desires. He has also condemned the husbands who allow their wives to display the beauty of their bodies to others. In another tradition it is stated that the Holy Prophet has advised all wives to obey the instructions of their husbands, no matter what the circumstances are, because obedience and faithfulness unto their husbands would earn forgiveness of the sins they have committed.

    Aqa Mahdi Puya says:

    These verses contain the legislation regarding modesty in dress, and discipline in intermingling of sexes, for both men and women. Women are not allowed to display their parts of body, adorned or not, to men except those mentioned in verse 31. They have to cover their bodies except face, hands (from the wrist) and feet (including ankles), but they should not be adorned as to stimulate sexual desire when they go out of their homes. There is no restriction on them if they have to come out from their houses. In any event what the Muslim women are doing under the influence of western civilisation is against the tenets of Islam.

    وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ {31}
    [Shakir 24:31] And say to the believing women that they cast down their looks and guard their private parts and do not display their ornaments except what appears thereof, and let them wear their head-coverings over their bosoms, and not display their ornaments except to their husbands or their fathers, or the fathers of their husbands, or their sons, or the sons of their husbands, or their brothers, or their brothers’ sons, or their sisters’ sons, or their women, or those whom their right hands possess, or the male servants not having need (of women), or the children who have not attained knowledge of what is hidden of women; and let them not strike their feet so that what they hide of their ornaments may be known; and turn to Allah all of you, O believers! so that you may be successful.
    [Yusufali 24:31] And say to the believing women that they should lower their gaze and guard their modesty; that they should not display their beauty and ornaments except what (must ordinarily) appear thereof; that they should draw their veils over their bosoms and not display their beauty except to their husbands, their fathers, their husband’s fathers, their sons, their husbands’ sons, their brothers or their brothers’ sons, or their sisters’ sons, or their women, or the slaves whom their right hands possess, or male servants free of physical needs, or small children who have no sense of the shame of sex; and that they should not strike their feet in order to draw attention to their hidden ornaments. And O ye Believers! turn ye all together towards Allah, that ye may attain Bliss.
    [Pooya/Ali Commentary 24:31] (see commentary for verse 30)

  42. Ammatollah skriver:

    hadither och suror fran quraan som visar att niqab ar obligatoriskt

    women’s observing hijab in front of non-mahram men and covering their faces is something that is obligatory as is indicated by the Book of your Lord and the Sunnah of your Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), and by rational examination and analogy.

    1 – Evidence from the Qur’aan

    (i)

    Allaah says (interpretation of the meaning):

    “And tell the believing women to lower their gaze (from looking at forbidden things), and protect their private parts (from illegal sexual acts) and not to show off their adornment except only that which is apparent (like both eyes for necessity to see the way, or outer palms of hands or one eye or dress like veil, gloves, headcover, apron), and to draw their veils all over Juyoobihinna (i.e. their bodies, faces, necks and bosoms) and not to reveal their adornment except to their husbands, or their fathers, or their husband’s fathers, or their sons, or their husband’s sons, or their brothers or their brother’s sons, or their sister’s sons, or their (Muslim) women (i.e. their sisters in Islam), or the (female) slaves whom their right hands possess, or old male servants who lack vigour, or small children who have no sense of feminine sex. And let them not stamp their feet so as to reveal what they hide of their adornment. And all of you beg Allaah to forgive you all, O believers, that you may be successful”

    [al-Noor 24:31]

    The evidence from this verse that hijab is obligatory for women is as follows:

    (a) Allaah commands the believing women to guard their chastity, and the command to guard their chastity also a command to follow all the means of doing that. No rational person would doubt that one of the means of doing so is covering the face, because uncovering it causes people to look at it and enjoy its beauty, and thence to initiate contact. The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “The eyes commit zina and their zina is by looking…” then he said, “… and the private part confirms that or denies it.” Narrated by al-Bukhaari, 6612; Muslim, 2657.

    If covering the face is one of the means of guarding one’s chastity, then it is enjoined, because the means come under the same ruling as the ends.

    (b) Allaah says (interpretation of the meaning): “…and to draw their veils all over Juyoobihinna (i.e. their bodies, faces, necks and bosoms) …”. The jayb (pl. juyoob) is the neck opening of a garment and the khimaar (veil) is that with which a woman covers her head. If a woman is commanded to draw her veil over the neck opening of her garment then she is commanded to cover her face, either because that is implied or by analogy. If it is obligatory to cover the throat and chest, then it is more appropriate to cover the face because it is the site of beauty and attraction.

    (c) Allaah has forbidden showing all adornment except that which is apparent, which is that which one cannot help showing, such as the outside of one’s garment. Hence Allaah says (interpretation of the meaning): “…except only that which is apparent …” and He did not say, except that which they show of it. Some of the salaf, such as Ibn Mas’ood, al-Hasan, Ibn Sireen and others interpreted the phrase “except only that which is apparent” as meaning the outer garment and clothes, and what shows from beneath the outer garment (i.e., the hem of one’s dress etc.). Then He again forbids showing one’s adornment except to those for whom He makes an exception. This indicates that the second adornment mentioned is something other than the first adornment. The first adornment is the external adornment which appears to everyone and cannot be hidden. The second adornment is the inward adornment (including the face). If it were permissible for this adornment to be seen by everyone, there would be no point to the general wording in the first instance and this exception made in the second.

    (d) Allaah grants a concession allowing a woman to show her inward adornments to “old male servants who lack vigour”, i.e. servants who are men who have no desire, and to small children who have not reached the age of desire and have not seen the ‘awrahs of women. This indicates two things:

    1 – That showing inward adornments to non-mahrams is not permissible except to these two types of people.

    2 – That the reason for this ruling is the fear that men may be tempted by the woman and fall in love with her. Undoubtedly the face is the site of beauty and attraction, so concealing it is obligatory lest men who do feel desire be attracted and tempted by her.

    (e) The words (interpretation of the meaning): “And let them not stamp their feet so as to reveal what they hide of their adornment” mean that a woman should not stamp her feet so as to make known hidden adornments such as anklets and the like. If a woman is forbidden to stamp her feet lest men be tempted by what they hear of the sound of her anklets etc., then what about uncovering the face?

    Which is the greater source of temptation – a man hearing the anklets of a woman whom he does not know who she is or whether she is beautiful, or whether she is young or old, or ugly or pretty? Or his looking at a beautiful youthful face that attracts him and invites him to look at it?

    Every man who has any desire for women will know which of the two temptations is greater and which deserves to be hidden and concealed.

    (ii)

    Allaah says (interpretation of the meaning):

    “And as for women past childbearing who do not expect wedlock, it is no sin on them if they discard their (outer) clothing in such a way as not to show their adornment. But to refrain (i.e. not to discard their outer clothing) is better for them. And Allaah is All‑Hearer, All‑Knower”

    [al-Noor 24:60]

    The evidence from this verse is that Allaah states that there is no sin on old women who have no hope of marriage because men have no desire for them, due to their old age (if they discard their outer clothing), subject to the condition that their intention in doing so is not to make a wanton display of themselves. The fact that this ruling applies only to old women indicates that the ruling is different for young women who still hope to get married. If the ruling on discarding the outer clothing applied to all, there would be no point in singling out old women here.

    The phrase “in such a way as not to show their adornment” offers further proof that hijab is obligatory for young women who hope to marry, because usually when they uncover their faces the intention is to make a wanton display (tabarruj) and to show off their beauty and make men look at them and admire them etc. Those who do otherwise are rare, and the ruling does not apply to rare cases.

    (iii)

    Allaah says (interpretation of the meaning):

    “O Prophet! Tell your wives and your daughters and the women of the believers to draw their cloaks (veils) all over their bodies (i.e. screen themselves completely except the eyes or one eye to see the way). That will be better, that they should be known (as free respectable women) so as not to be annoyed. And Allaah is Ever Oft‑Forgiving, Most Merciful”
    [al-Ahzaab 33:59]

    Ibn ‘Abbaas (may Allaah be pleased with him) said: “Allaah commanded the believing women, if they go out of their houses for some need, to cover their faces from the top of their heads with their jilbaabs, and to leave one eye showing.”

    The tafseer of the Sahaabah is evidence, indeed some of the scholars said that it comes under the same ruling as marfoo’ reports that go back to the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him).

    The comment “and leave one eye showing” is a concession because of the need to see the way; if there is no need for that then the eye should not be uncovered.

    The jilbaab is the upper garment that comes above the khimaar; it is like the abaya.

    (iv) Allaah says (interpretation of the meaning):

    “It is no sin on them (the Prophet’s wives, if they appear unveiled) before their fathers, or their sons, or their brothers, or their brother’s sons, or the sons of their sisters, or their own (believing) women, or their (female) slaves. And (O ladies), fear (keep your duty to) Allaah. Verily, Allaah is Ever All‑Witness over everything”

    [al-Ahzaab 33:55]

    Ibn Katheer (may Allaah have mercy on him) said: When Allaah commanded the women to observe hijab in front of non-mahram men, he explained that they did not have to observe hijab in front of these relatives, as He explained that they are exempted in Soorat al-Noor where He said (interpretation of the meaning): “and not to reveal their adornment except to their husbands…”

    2 – Evidence from the Sunnah that it is obligatory to cover the face

    (i)

    The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “When any one of you proposes marriage to a woman, there is no sin on him if he looks at her, rather he should look at her for the purpose of proposing marriage even if she is unaware.” Narrated by Ahmad. The author of Majma’ al-Zawaa’id said: its men are the men of saheeh.

    The evidence here is the fact that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said there is no sin on the man who is proposing marriage, subject to the condition that his looking be for the purpose of proposing marriage. This indicates that the one who is not proposing marriage is sinning if he looks at a non-mahram woman in ordinary circumstances, as is the one who is proposing marriage if he looks for any purpose other than proposing marriage, such as for the purpose of enjoyment etc.

    If it is said that the hadeeth does not clearly state what is being looked at, and it may mean looking at the chest etc, the response is that the man who is proposing marriage looks at the face because it is the focus for the one who is seeking beauty, without a doubt.

    (ii)

    When the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) commanded that women should be brought out to the Eid prayer place, they said, “O Messenger of Allaah, some of us do not have jilbaabs.” The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said, “Let her sister give her one of her jilbaabs to wear.” Narrated by al-Bukhaari and Muslim.

    This hadeeth indicates that the usual practice among the women of the Sahaabah was that a woman would not go out without a jilbaab, and that if she did not have a jilbaab she would not go out. The command to wear a jilbaab indicates that it is essential to cover. And Allaah knows best.

    (iii)

    It was narrated in al-Saheehayn that ‘Aa’ishah (may Allaah be pleased with her) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) used to pray Fajr and the believing women would attend the prayer with him, wrapped in their veils, then they would go back to their homes and no one would recognize them because of the darkness. She said: If the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) saw from the women what we have seen, he would have prevented them from coming to the mosques as the Children of Israel prevented their women.

    A similar report was also narrated by ‘Abd-Allaah ibn Mas’ood (may Allaah be pleased with him).

    The evidence from this hadeeth covers two issues:

    1 – Hijaab and covering were the practice of the women of the Sahaabah who were the best of generations and the most honourable before Allaah.

    2 – ‘Aa’ishah the Mother of the Believers and ‘Abd-Allaah ibn Mas’ood (may Allaah be pleased with them both), who were both known as scholars with deep insight, said that if the Messenger (peace and blessings of Allaah be upon him) had seen from women what they had seen, he would have prevented them from coming to the mosques. This was during the best generations, so what about nowadays?!

    (iv)

    It was narrated that Ibn ‘Umar said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Whoever lets his garment drag out of pride, Allaah will not look at him on the Day of Resurrection.” Umm Salamah said, “What should women do with their hems?” He said, “Let it hang down a handspan.” She said, “What if that shows her feet?” He said, “Let it hang down a cubit, but no more than that.” Narrated by al-Tirmidhi; classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh al-Tirmidhi.

    This hadeeth indicates that it is obligatory for women to cover their feet, and that this was something that was well known among the women of the Sahaabah (may Allaah be pleased with them). The feet are undoubtedly a lesser source of temptation than the face and hands, so a warning concerning something that is less serious is a warning about something that is more serious and to which the ruling applies more. The wisdom of sharee’ah means that it would not enjoin covering something that is a lesser source of temptation and allow uncovering something that is a greater source of temptation. This is an impossible contradiction that cannot be attributed to the wisdom and laws of Allaah.

    (v)

    It was narrated that ‘Aa’ishah said: The riders used to pass by us when we were with the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) in ihraam. When they came near us we would lower our jilbaabs from our heads over our faces, and when they had passed by we would uncover our faces. Narrated by Abu Dawood, 1562.

    The words “When they came near us we would lower our jilbaabs from our heads over our faces” indicate that it is obligatory to cover the face, because what is prescribed in ihraam is to uncover it. If there was no strong reason to prevent uncovering it, it would be obligatory to leave it uncovered even when the riders were passing by. In other words, women are obliged to uncover their faces during ihraam according to the majority of scholars, and nothing can override something that is obligatory except something else that is also obligatory. If it were not obligatory to observe hijab and cover the face in the presence of non-mahram men, there would be no reason not to uncover it in ihraam. It was proven in al-Saheehayn and elsewhere that a woman in ihraam is forbidden to wear the niqaab (face veil) and gloves.

    Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah said: This is one of the things which indicate that the niqaab and gloves were known among women who were not in ihraam, which implies that they covered their faces and hands.

    These are nine points of evidence from the Qur’aan and Sunnah.

    The tenth is:

    Rational examination and analogy which form the basis of this perfect sharee’ah, which aims to help people achieve what is in their best interests and encourages the means that lead to that, and to denounce evil and block the means that lead to it.

    If we think about unveiling and women showing their faces to non-mahram men, we will see that it involves many bad consequences. Even if we assume that there are some benefits in it, they are very few in comparison with its negative consequences. Those negative consequences include:

    1 – Fitnah (temptation). By unveiling her face, a woman may be tempted to do things to make her face look more beautiful. This is one of the greatest causes of evil and corruption.

    2 – Taking away haya’ (modesty, shyness) from women, which is part of faith and of a woman’s nature (fitrah). Women are examples of modesty, as it was said, “more shy than a virgin in her seclusion.” Taking away a woman’s modesty detracts from her faith and the natural inclination with which she was created.

    3 – Men may be tempted by her, especially if she is beautiful and she flirts, laughs and jokes, as happens in the case of many of those who are unveiled. The Shaytaan flows through the son of Adam like blood.

    4 – Mixing of men and women. If a woman thinks that she is equal with men in uncovering her face and going around unveiled, she will not be modest and will not feel too shy to mix with men. This leads to a great deal of fitnah (temptation) and widespread corruption. Al-Tirmidhi narrated (5272) from Hamzah ibn Abi Usayd from his father that he heard the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) say, when he was coming out of the mosque and he saw men mingling with women in the street; the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said to the women, “Draw back, and do not walk in the middle of the road; keep to the sides of the road.” Then the women used to keep so close to the walls that their garments would catch on the walls because they kept so close to them.

    Classed as hasan by al-Albaani in Saheeh al-Jaami’, 929

    Adapted from the words of Shaykh Muhammad ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) in Risaalat al-Hijaab.

  43. Muslim skriver:

    Frukta Allah alla ni muslimer som skriver något utan att ha kunskap om det! Bara för att ni har 1 vers eller 1 hadith kan ni inte komma påstå något. Om ni kan 1 vers eller 1 hadith som förklarar hur man tar wudu borde ni fortfarande inte prata förrän ni kan ALLA verser och ALLA hadither som handlar om hur man tar wudu. Och ändå är wudu något man gör varje dag. Och sen sittar framför datorn och påstå det ena och det andra är katastrof… Men glöm inte att vi allihop kommer få stå för detta som vi har skrivit här! AbdulWahabs böcker vittnar för han inshaAllah!

  44. Bahlool skriver:

    Japp hans ord, hans dåd, hans böcker kommer vittna om honom och hans dåd..den splittring som återfinns bland muslimerna, mordet på tiotusentals ja miljoner muslimer, beror till stor grund på hans ord. Hans anhängares första tid var en tid då de rövade och stal, de mördade vallfärdande för guds skull..Så ja frukta Gud, läs på, och skaffa dig kunskap.

  45. Somaiyah skriver:

    Assalamo alaykom,

    Jag håller inte alls med om vad du säger, det enda du gör är att sprida dålig information om sunniislam och salafiter. Wahabbism är ett skällsord, och salafit är något vi alla borde sträva efter att vara. Däremot är jag själv konvertit och jag har burit niqab i en månad, men inte förrän jag bar niqab hörde jag talas om salafismen då shiiter började kalla mig för salafit och påstå att jag hatade dem och ansåg att de var kuffar. Jag hade studerat shiism och sufism och jag anser än idag att det är två sekter, men jag är inte Allah s.w.t. och kan inte döma vem som är muslim och vem som är kuffar. Men detta duger inte för någon shia jag har mött, utan de anser att mina ord ”jag kan inte döma” betyder att jag anser att de är kuffar. Varför? Man måste inte ha ett klart ja eller nej, men tydligen kan de döma mig till salafit bara för att jag bär niqab. Det är sjukt. Konvertiter har (som en syster så bra skrev mashaAllah) en tendens till att bli mer kära och hängivna i sin religion, inte extrema eftersom extrem ger en negativ klang och extrem ofta inte är något negativt för den som utövar religionen. Ibland tonas detta ner efter ett tag och de tar det lugnare i debatter eller klädseln, men ofta fortsätter de faktiskt med precis samma klädsel och åsikter – bara att de har mer kunskap än tidigare.

    Jag bär niqab efter att ha läst på om ämnet och förstått att niqab var sunnah, men om det är fard eller inte vet jag inte. Däremot finns det oerhört många lärda i alla världens länder, både från hanafiskolan, shafi’iskolan, malikiskolan och hanbaliskolan, som anser att niqab är fard om det råder mycket fitnah i ett land (t.ex. Sverige) annars är den ”bara” sunnah. Och alla dessa bekänner sig inte till den saudiska salafismen. Jag tror snarare att salafism är ett ord för personer som är negativa till niqaben att använda för att stämpla muslimer som extremister, medan de som själva anser sig vara salafiter gillar att beskriva vilken inriktning de följer utan att vara extrema för den skull. Jag anser mig vara sunnimuslim och det är allt, och jag följer det jag anser är rätt. Men tyvärr tror sig andra ha rätten att stämpla mig som något och lägga ord i min mun på grund av en enkel klädsel.

  46. Bahlool skriver:

    Nah, jag sprider inte dålig information om sunni men om wahabiterna.. Shiiter har också många som har niqab, så nej det är inte så att bara wahabiterna har niqab, men du mister dig om du tror detär vi som sprider dålig information..det är inte shiiterna som begår självmordsattacker, inte heller är det vi som har sida efter sida som kallar en viss grupp för kuffar eller avgudadyrkare. Var konsekvent i din kritik. Du som är salafit, hur många hemsidor har du inte besökt som tillhör din sekt och som inte tar upp shiiterna i negativa termer? Varför leka oskyldig här?
    Det är stor skillnad på salafiterna och sunniterna, hela aqeedan skiljer sig åt. Sunnis är övervägande asheris, och det är något som wahabiterna avskyr, det behöver man inte vara någon lärd för att inse och behöver bara läsa salafiternas sidor.
    Det är ointelligent att utmana det västerländska samhället som så mågna gör med sin niqab. Varför inte bära vanlig slöja? Även i våra muslimska länder är man emot niqab i många sammanhang. Vi måste inse att vi är en måltavla med vår slöja, och en ännu större måltavla med vår niqab, vår bön och våra moskéer, varför fortsätta skapa fitna med de människor som bor i dessa länder? Varför inte tänka efter och säga det räcker, låt oss klä oss anständigt och samtidigt bevara vår tro och vår vänskap med de människor som bor här.

  47. Somaiyah skriver:

    1) Jag sade att jag inte kallar mig salafit, ändå kallar du mig salafit trots att du inte har en aning om detta?

    2) Shia begår självmordsattacker precis som vissa sunniter, det handlar inte om inriktning utan personlig tolkning av Koranen som leder till att de begår sådana handlingar.

  48. Bahlool skriver:

    Så vilken högskola följer du? vad tycker du om ibm tammiyya och ibn avd al wahab och bin baz. sen får du visa mig en enda shia självmordsattacker. frukta allah

  49. Khaduja skriver:

    Sent omsider hittar jag här att vi blivit omnämnda – tackar för reklamen 😉
    Men att generalisera om alla ”extrema” konvertiter, det var väl ändå att ta i?
    Det finns en rätt stor variation, känner flera konvertiter som är shi’a, flera sufister, ikwani, salafi, traditionell sunniislam – men det är klart, wahabi/salfi hörs och syns mycket, i alla fall på nätet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up