Idag såg jag hur en person säger ra till Muawiya, med betydelsen att må Allah vara nöjd med Muawiya. Muawiya, horan, slampan, massmördaren, Muawiya han som instiftade svärandet åt Ali och dennes familj; Muawiya han som torterade, han som förgiftade, han som bar skulden för Ammar bin Yassirs död och enligt Proeftens ord, var därmed tillhörande gruppen som var utanför islam, han skulle man säga Må Allah vara nöjd med honom?
Har korruptionen i den muslimska världen verkligen lett till detta? Att en man som instiftade svärandet åt Ali i bönen, ska hyllas? Har islam verkligen kommit till en punkt där sanningen blivit falskhet och falskhet blivit sanning?
Hur kan man säga sig hylla, älska och vörda Profeten Muhammed och hans heliga familj, när man i samma andetag hyllar män som Muawiya? Jag spottar på Muawiya och på hela hans släkt, jag äcklas och brinner av hat när jag ser hur dumma människorna blivit att de hyllar en sådan person. Har ni glömt hans slag mot sin tids Imam? Har ni glömt de sunnitiska haditherna som säger att den som startar uppror mot den rättmätige Kalifen i sin tid, dör Jahilliyadöden? Är ni så blåsta, så okunniga om vad som hänt och vad som inte hänt?
Någon tid sedan fick jag höra att jag är sekteristisk, nej jag är inte det, jag hyllar samarbete mellan shia och sunni, jag skriver till försvar för sunniter, mina vänner är sunniter, men vid Allah, om jag ska sälja min tro, min kärlek för Ahlul Bayt för att bli vän med dem som hyllar män som Muawiya, då föredrar jag min ensamhet.
Må Allah sätta alla som älskar Muawiya och vördar honom med honom på domedagen.
Salawat 3ala Mu7ammed we Aleh Mu7ammed!!





Jag spottar på Bahlool (dig alltså) och på hela din släkt, jag äcklas och brinner av hat när jag ser hur dumma människorna blivit att de väljer SHIA som en del av ISLAM!!!!
Du får gärna spotta
men du är och förblir wahabi, och inget kan få bort den skammen…
lool, så du kallar alla för wahhabi som inte håller med dig?
Nope, jag kallar dem som hyllar svin som ibn abd al wahab för wahabi
Må Allah placera dig på samma plats med de som förbannar profetens följeslagare, ammen!
Första lögnen är, ”Muawiya instiftade svärandet åt Ali i bönen”. Det finns ingen grund för detta påstående. Muaiwya älskade Ali och Ali älskade Muawiya. Från Nahdj Al-Balagha, volym 3, sida 114
Imam Ali erkänner att hans grupp och Muawiyas grupp tillber samma Gud, har samma helig bok och att deras Iman är densamma förutom att de tvistade om kalifen Uthmans mord.
نهج البلاغة الجزء 3 صفحة 114
58 – (ومن كتاب له عليه السلام كتبه إلى أهل الامصار يقتص فيه ما جرى بينه وبين أهل صفين)
وكان بدء أمرنا أنا التقينا والقوم من أهل الشام. والظاهر أن ربنا واحد (3) ونبينا واحد، ودعوتنا في الاسلام واحدة. لا نستزيدهم في الايمان بالله والتصديق برسوله صلى الله عليه وآله ولا يستزيدوننا. الامر واحد إلا ما اختلفنا فيه من دم عثمان ونحن منه براء.
Andra lögnen är, ”tillhörande gruppen som var utanför islam”. Faktum är att det som tar en muslim utanför islam är endast shirk. Muawiya var muslim, kalifen över hela Sham och norra Afrika. (Lo! Allah forgiveth not that a partner should be ascribed unto Him. He forgiveth (all) save that to whom He will. Whoso ascribeth partners to Allah, he hath indeed invented a tremendous sin.) koranen 4:48
Tredje lögnen, ”profetens familj är heliga”. Vi sunni muslimer anser att det är bara profeterna som är heliga. Vad shia tror på intresserar oss inte.
Fjärde lögnen, ”jag hyllar samarbete mellan shia och sunni, jag skriver till försvar för sunniter, mina vänner är sunniter”. När man spottar på alla Muawiyas familj betyder att Bahlool (som för övrigt stavat sitt namn fel, det rätta är Buhlool) spottar även på en av profetens fruar som Allah kallat ”de troendes mödrar” i koranen. Buhlool, må Allah belöna honom med vad han förtjänar spottar på Um Habibah (Ramla Bint Abi Sufiyan), profetens fru och Muawiyas syster. Bulool spottar även även på följeslagaren Abu Hudhaiyfah Bin Autbah, Muawiyas morbror.
Det råder sannerligen konsensus bland alla sunnitiska lärda och imamer att den som förbannar en följeslagare är zindiq (kättare). Så enligt profetens hadith är du en zindiq, buhlool.
Profeten sade i Bukhari, Muslim och Abi Daowd,’’Smäda inte mina följeslagare för om någon av er skulle spendera guld lika i värde som Uhud (för Allahs skull) skulle det inte vara likvärdigt med en Mud eller hälften av en Mud som spenderas av en av dem.’’
Så må Allah vare nöjd med profetens fruar och alla hans följeslagare Abu Bakr, Uthman, Umar, Ali, Muawiya, Hind Bint Utbah, Abu Sufiyan etc. Och må Allah förbanna de som dem, ameen!
Nu förstår jag varför de 10 personer som besökte bloggen tycker att de aldrig skall besöka den igen. Buhlool är både zindiq och ful i munnen.
Ja men du sa ju också att du skulle sluta komma hit, ändå kan du inte låta bli…Jag är inte zindiq, men när wahabiter som du tycker att Sistani är zindiq, då känner jag mig hedrad att det kommer från dig
la på Muawiya och på hans följeslagare, anhängare och vänner
))
Suck…
Så enligt dig är hadithen från Sahih Muslim, som anses vara sahih, också en lögn?
A narration attributed to Amir b. Sa’d b. Abi Waqqas reports:
“ This hadith has been narrated. on the authority of Shu’ba with the same chain of transmitters. Amir b. Sa’d b. Abi Waqqas reported on the authority of his father that Muawiya b. Abi Sufyin appointed Sa’d as the Governor and said: What prevents you from abusing Abu Turab (Hadrat ‘Ali), whereupon he said: It is because of three things which I remember Allah’s Messenger having said about him that I would not abuse him and even if I find one of those three things for me, it would be more dear to me than the red camel. I heard Allah’s Messenger say to Ali as he left him behind in one of his campaigns (that was Tabuk). Ali said to Allah’s Messenger, you leave me behind along with women and children. Thereupon Allah’s Messenger said to him: Aren’t you satisfied with being unto me what Aaron was unto Moses but with the exception that there is no prophethood after me. And I (also) heard him say on the Day of Khaibar: I would certainly give this standard to a person who loves Allah and his Messenger and Allah and his Messenger love him too. He (the narrator) said: We have been anxiously waiting for it, when he (the Holy Prophet) said: Call ‘Ali. He was called and his eyes were inflamed. He applied saliva to his eyes and handed over the standard to him, and Allah gave him victory. (The third occasion is this) when the (following) verse was revealed:” Let us summon our children and your children.” Allah’s Messenger called ‘Ali, Fatima, Hasan and Husain and said: O Allah, they are my family. ”
Sunnis tend to view this as Sahih and have included it in Sahih Muslim[2]
Så vem ljuger? Du, jag eller Sahih Muslim?
Du fick en haidth från Profeten (saw) om just det här, om du accepterar det eller ej är inte min ensak,. Gång på gång har Profeten sagt vad han anser om dem som bekämpar Ali, inte mitt problem om du inte vill ta till dig av DINA egna hadither.
Ja därför är det påbud att du ska säga salawat på profeten och hans familj
För att de inte är heliga lol..därför de omnämns fler gånger än någon av dina sahabas. Därför det var de som fick en egen hadith uppkallad efter sig och därför var det de som deltog i mubahilla..din okunnighet är skrämmande..
Så när du säger att alla ayatollahs brinner i helvetet och jag ska stå bakom dem, är inte farligt..men när jag säger något om några få så är det hemskt? Dumbass…av värsta sorten.
Eftersom han var en hycklare, en kafir, en bekämpare av islam, eftersom han var en äcklig tyrann, och eftersom han bekämpade ahlul bayt, vänenrna till Profeten och bekämpade det islamiska systemet, då är jag glad att du kallar mig för zindiq, men vad en sådan som du eller dina herrar kallar mig spelar mig ingen roll
Muawiya var en förlorad själ och jag står vid mitt ord..vill du göra något åt saken..så visst..
Ni kallar alla för zindiq som inte håller med svin som Muawiya, må han brinna i helvetet för sina mord.,
Abu Sufiyan???? hahahahhaah…du gör det bara roligare och roligare..
Det var inte jag som kallade dig zindiq, det är profetens hadith, att den som smädar hans följeslagare är en zindiq. Det råder även konsensus om att man blir kafir om han förbannar någon av profetens följeslagare.
”Så vem ljuger? Du, jag eller Sahih Muslim?”
Du i detta fall. Hadithen är sahih och jag tror på den, var står det att Muawiya instiftade svärandet åt Ali i bönen? Du ljuger du, det står en fråga som han ställde till Sa´ad, inte sade han ”nu ska du svära åt Ali” för att han älskade Ali och i endel hadither står det att han grät varje gång Ali nämndes hos honom.
”Gång på gång har Profeten sagt vad han anser om dem som bekämpar Ali, inte mitt problem om du inte vill ta till dig av DINA egna hadither”
Du ljuger. Hadithen talar om de som hatar Ali. Muawiya hatade inte Ali. Läs igen vad Ali sade i Nahdj Al-Balagha
والظاهر أن ربنا واحد (3) ونبينا واحد، ودعوتنا في الاسلام واحدة. لا نستزيدهم في الايمان بالله والتصديق برسوله صلى الله عليه وآله ولا يستزيدوننا. الامر واحد إلا ما اختلفنا فيه من دم عثمان ونحن منه براء
”Ja därför är det påbud att du ska säga salawat på profeten och hans familj”
Att be Allah om att skänka Sin välsignelse över dem innebär inte att de är heliga. Salawat betyder att be Allah om välsignelse över någon. Vi sunni brukar göra salawat över alla profetens sahaba, detta innebär inte att vi tror att de ä heliga. Tror du skräms av fakta men din okunnighet förekomer vanligen hos shia så jag är inte förvånad.
”Så när du säger att alla ayatollahs brinner i helvetet och jag ska stå bakom dem, är inte farligt..men när jag säger något om några få så är det hemskt? Dumbass…av värsta sorten.”
Det sade jag inte. Jag sade ” När man spottar på alla Muawiyas familj betyder att Bahlool (som för övrigt stavat sitt namn fel, det rätta är Buhlool) spottar även på en av profetens fruar som Allah kallat ”de troendes mödrar” i koranen. Buhlool, må Allah belöna honom med vad han förtjänar spottar på Um Habibah (Ramla Bint Abi Sufiyan), profetens fru och Muawiyas syster. Bulool spottar även även på följeslagaren Abu Hudhaiyfah Bin Autbah, Muawiyas morbror.”
”Eftersom han var en hycklare, en kafir”
Alla sunni lärda är ense om att Muawiya var muslim och om någon förbannar honom g¨r man utanför islam. Så se till att kolla upp vem som hycklar han och vem är zindiq. Du vet, detta är inte något att leka med. Det är jannah och naar så välj vilken plats du vill hamna i på domedagen. Ditt hat och högmod kommer inte att hjälpa dig.
Svinet är det som förbannar profetns fru Um Habibah och de andra följeslagarna.
Ja Abu Sufiyan, profetens följeslagare raghman 3an anfik.
Ps: Du är välkommen att göra mubahala om att Muawiya är kafir. Vågar du eller är du omedveten om vad mubahala innebär? Aj aj man ska inte göra det med dig, du är ful i munnen och kommer snart att kalla mig diverse saker.
Mvh/ Al-Gharibah Az-Zahiriyah
Din lille wahabi..dina försök att skydda Muawiya övergår allt förstånd, enligt dig var de vänner..eller som du säger, de grät över varandra (lol) låt oss titta på det lite noggrannare
Jag smädar ingen vän till Profeten och Må allah skydda och försvara dem alla, de sanna vännerna till Profeten. Åsikten skiljer sig ock om några av dessa såkallade vänner, däribland Abu Bakr, Umar och Uthman. Dessa förbannar jag dock inte och även då jag är 100 på att de gjorde fel, och svek, så överlåter jag dem till Allah. Sedan har vi ”vänner” som Muawiya, män som inte ens är värda att nämna i samma andetag som män som Abu bakr, för att du ska förstå hur låg denna varelse var och är.
Dina hadihter du tar upp, är påhittade om de ska få oss att tro att Muawiya och Ali enbart skilde sig i sin syn på Uthmans mördares straff.
Tarikh al Khulafaa ett av de sunnitiska storverken om islamisk historia
”Praise belongs to Allah Who made our enemy ask about something that had occurred to him in the matter of his deen. Mu’awiya wrote to me asking about the ambiguous hermaphrodite…”
(Part English translation of Suyuti’s Tarikh’ul Khulafa” page 184)
Frågan kvarstår om han är så högtvärderad, varför är han ingen av de rättledda kaliferna? varför svarar du inte på de bevis jag gav dig från sidor som belyser att han ansgås vara en korrupt man som svek, förgiftade och som förbannades för sitt mördande av sahabas?
References in relation to the killing of Hujr bin Adi al-Adbar can be located in the following Sunni texts:
al Bidaya wa al Nihaya, Volume 8 page 53 Dhikr 51 Hijri
Tarikh Kamil, Volume 3 page 249 Dhikr 51 Hijri
Tarikh ibn Asakir, Volume 12 page 227 Dhikr Hujr ibn Adi
Tarikh ibn Khaldun, Volume 3 page 13 Dhikr 51 Hijri
al Isaba, Volume 1 page 313 Dhikr Hujr ibn Adi
Asad’ul Ghaba, Volume 1 page 244 Dhikr Hujr ibn Adi
Shadharat ul Dhahab, Volume 1 page 57 Dhikr 51 Hijri
Tabaqat al Kubra, Volume 6 page 217 Dhikr Hujr ibn Adi
Mustadrak al Hakim, Volume 3 page 468-470 Dhikr Hujr ibn Adi
Akhbar al Tawaal, page 186 Dhikr Hujr ibn Adi
Tarikh Abu’l Fida, page 166 Dhikr 51 Hijri
Muruj al Dhahab, Volume 3 page 12 Dhikr 53 Hijri
Tarikh Yaqubi, Volume 2 page 219
We read in Al Isaba:
After the battle of Qudsiya Hujr ibn Adi participated in Jamal and Sifeen, alongside Ali and was amongst his Shi’a. He was killed upon the orders of Mu’awiya in a village called Mriaj Adra near Damascus. At the time of his execution he requested: ‘Do not remove these chains after I am killed, nor clean the blood. We will meet again with Mu’awiya and I shall petition my case against him’.
En mördare som _Muawiya kommer stå till svars inför Allah för sitt brott..
Sunni iJma om att Muawiya var en Baghi, och vad anser islam om att man ska göra med en baghi?
Profetens egna ord om att den som slåss mot Ali tillhör en rebellisk grupp, och inte är en av Profetens anhängare,..än en gång får du sunni bevis och än en gång vägrar du ta till dig
Ännu en hadith från den heliga Profeten (saw)
Ibne Umar som ångrade att han inte deltog på Alis sida mot Muawiya, rebellen (läs på om vad islam säger om rebeller som slåss mot den rättmätige kalifen)
Jag svär vid Allah och allt jag håller heligt att Muawiya var en hycklare och en fiende till islam, han och hans familj, hans far, hans mor och hans son Yazid, stod och kämpade emot islam och försökte förinta den.
Här har du en sunni som klargör vad Muawiya var
Lagendry Muhadith of Ahle Sunnah Shah Abul Aziz Dehalvi records in his anti-Shia book ‘Tauhfa Ithna Ashariyyah’ page 181 Chapter 7:
”Should know that there is ijmah of Ahlul Sunah Qutb, that Muawiya bin Abu Sufyan from the beginning of the Imamat of Hazrat Amir till the sulh of Imam Hasan remained a baghi and did not obey the Imam of the time….”
Tauhfa Ithna Ashariyyah, page 181
Behöver du fler sunni källor?
We read in Usud ul Ghaba, Volume 1 page 801:
Abu Saeed narrated: ‘Allah’s messenger (s) ordered us to fight Nakitheen, Qasateen and Maraqeen, we asked: ‘Oh Allah’s messenger ! You ordered us to fight them but along with who?’ He said with Ali Ibn abi Talib and Ammar bin Yasir will be killed’’
At another place we read:
Mukhnaf bin Salim said: ‘We went to Abu Ayub and asked: ‘You by your sword fought with Allah’s messenger (s) against the polytheists, then you kill Muslims’? He replied: ‘Rasulullah (s) ordered that I kill Nakitheen, Qasateen and Maraqeen’’.
Matalib al Sa’ul, page 68:
”Sahaba and Ayesha fought Ali and they were amongst oath breakers. Ali fought Mu’awiya and he was amongst the Qasateen”
Sharh al Maqasid, Volume 2 page 304:
”Rasulullah (s) said to Ali ‘Nakitheen, Qasateen and Marakeen will fight you’. Mu’awiya and his companions were Qasatheen they left the truth, which was to follow Ali and give him bayya”.
Of relevance here is the admission of the darling of the Nasibis, Ibn Taymeeya, who writes in Minhaj al Sunnah page 210 Volume 3 ”Dhikr Mu’awiya”:
”During Ali’s reign the most entitled person to be the Khalifa of Rasulullah (s) was ‘Ali. He was a rightly guided khalifa and to obey him was mandatory”
Det är tvång att säga salawat på Ahul Bayt, det är inte tvång eller wajib att säga salawat på sahabas..stor skillnad, ja du om någon borde inte tala om okunskap
Vart var dina sahabas när Ali lyftes till skyarna vid Mubahilla?
33:33 klargör Ahlul Bayts status
5:55 klargör Alis status
Redan klargjort att Muawiya var en kafir, en batil, en baghi och en man som kommer brinna i helvetet. Jag väljer allt före honom. Den dagen jag stödjer dig eller din herre Muawya är den dagen jag lämnar islam och det kommer inte ske i första taget. En man som är baghi, tyrann och avfälling ska få mig att bli kallad kafir? Suck..
Wow vilken äcklig tunga du dock har..
loooooooooooooool Jag tycker det är märkligt att du hyllar en man som bekämpade Ahlul Bayt, Profeten och som enbart fick leva för att profeten inte ville spilla något blod, han är sahabi nu? Du är fan sjuk…jag menar det, din kärlek för dessa hycklare och kuffar är utom all logik. Må du vara med dem och jag med mina Imamer ;_)
Kom från rätt person
In addition to this we have the comments of Imam ‘Ali (as) taken from Tareekh Tabari Volume 4 page 77:
”The Fajir son of a fajir is Mu’awiya and the fajir son of a kafir is Amr bin Aas”
Du är så jäkla skön Bahlol! Jag önskar att alla shia va som du och spottar på dessa förbannade ÄCKLIGA människorna. Jag är trött på att de shushar ner oss när vi säger något.
För ca två veckor sedan vid den Islamiska Revolutionens minnesdag var jag och mamma på väg till moskén för att fira dagen och på väg dit möter vi en massa iranier som står utanför moskén och vandaliserar och slog sönder bilar och skrek ut en massa med svordomar. och då kände jag att skulle kunna ge mitt liv för moskén och islam och började gå emot dom och som vanligt svor de och de försökte hoppa på oss o slå oss och polisen bara stod och tittade på. Det märkliga var att media inte sa ett knyst om händelsen fastän en man blev misshandlad.
Sen den dagen har jag börjat strunta fullständigt i hur det här fula samhället ser på shiaislam eller oss muslimer, jag är beredd att framstå som en ”djävla” rafidha och en förbannad muslim, en terrorist, en o en o en you name it. Jag är fan trött på att vi alltid ska vara tysta bara för att inte förstöra islams bild, den som vill kan se skönheten och det positiva i allt möjligt så om du spottar på Mo’awiye, ja du jag BAJSAR på honom och hans djävla fula sekt och på alla som följer honom och som försvarar honom.
Tack för mig
att polisen inte görn ågot är helt naturligt, du är ju inte köpt eller stödjer USA eller väst. Så mkt fördomar och hat som finns mot shiiter går inte ens att beskriva.
När sunniters egna böcker belyser hur äcklig Muawya var, så kommer ändå sådana här individer och hyllar och skyddar honom
Bahlool, ameen, må Allah belöna dig vad du förtjänar!
De citat och hadither du hänvisade till som du tagit från en shitisk websida är svaga. Om du tycker jag har fel, VG och lägg fram klassifikationen av dessa hadither från de sunnitiska muhadditheen.
Du påstod att Ameer Al-Mu´mnin Muawiya instiftade svärandet åt Ali och dennes familj, när jag frågade efter källan hänvisade du till en hadith där Ameeren ställer en fråga till Sa´ad, så varifrån har du fått det falska påståendet? Var god och lägg fram pålitliga källor.
Du tycker jag har en äcklig tunga för att jag försvarar profetens fruar? Nej det är du som är äckligare än ett svin för att du spottar på de Ahlul Bayt (profetens fruar) som Allah kallade för ”de troendes mödrar”. De är inte dina mödrar så du är enligt koranen inte troende, dvs kafir. Nu får du inte grina igen och säga att det är jag som kallat dig kafir, det är koranen som gör det.
Ingen sunni muslim påstår att Muawiyas grupp var baghiyah. Med baghiyah innebär det inte att de inte var muslimer, utan det betyder den grupp som hade fel eller den som attackerade. Det är jag väl medveten om. Så vilken lärd inom islamsäger att Muawiya var kafir får stå för dig. Ni gjort takfir även på profetens fruar så det är inte konstigt att ni även gör det med resten.
Låt oss kolla vad imam Al-hassan sade om Muawiya från de shitiska böckerna
Hassan (RA)
By Allâh, I think Mu‘âwiyah would be better for me than these people who claim that they are my Shî‘ah.
By Allâh, I handed over power to him for no reason other than the fact that I could not find any supporters. Had I found supporters I would have fought him day and night until Allâh decides between us. But I know the people of Kûfah. I have experience of them. The bad ones of them are no good to me. They have no loyalty, nor any integrity in word or deed. They are in disagreement. They claim that their hearts are with us, but their swords are drawn against us.
Abû Mansûr at-Tabarsî, al-Ihtijâj vol. 2 p. 290-291 (Mu’assasat al-A‘lamî, Beirut 1989).
Sedan vad Ali (RA) sade, om att det enda problemet med Muawiya var mordet på kalifen Uthman räcker så här långt som svar på dina påstående om att Amuawiya var kafir.
Imam Ali erkänner att hans grupp och Muawiyas grupp tillber samma Gud, har samma helig bok och att deras Iman är densamma förutom att de tvistade om kalifen Uthmans mord.
نهج البلاغة الجزء 3 صفحة 114
58 – (ومن كتاب له عليه السلام كتبه إلى أهل الامصار يقتص فيه ما جرى بينه وبين أهل صفين)
وكان بدء أمرنا أنا التقينا والقوم من أهل الشام. والظاهر أن ربنا واحد (3) ونبينا واحد، ودعوتنا في الاسلام واحدة. لا نستزيدهم في الايمان بالله والتصديق برسوله صلى الله عليه وآله ولا يستزيدوننا. الامر واحد إلا ما اختلفنا فيه من دم عثمان ونحن منه براء.
Källor på Ali och Muwaiyas gråt över varandra, hadithen återges i båda sunnitiska och shitiska källor
هذا ماقاله ابو الحسن رضى الله عنه :
297 – ب : ابن طريف عن ابن علوان عن جعفر عن أبيه أن عليا ( عليه السلام ) كان يقول لاهل حربه : إنا لم نقاتلهم على التكفير لهم ولم نقاتلهم على التكفير لنا ولكنا رأينا أنا على حق ورأوا أنهم على حق .
رواه الحميري رحمه الله في الحديث : ” 297 و 302 ” من كتاب قرب الاسناد ، ص 45 ط 1
بحار الانوار: 32
الباب الثامن : حكم من حارب عليا أمير المؤمنين صلوات الله عليه
[321][330]
علي رضي الله عنه قال : (( وكان بدء أمرنا أن إلتقينا والقوم من أهل الشام، والظاهر أن ربنا واحـد ونبينا واحـد، ودعوتنا في الإسلام واحدة، ولا نستزيدهم في الإيمان بالله والتصديق برسوله ولا يستزيدوننا، الأمر واحد إلا ما اختلفنا فيه من دم عثمان ونحن منه براء ))
نهج البلاغة جـ3 ص (648).
[ 20032 ] 10 ـ عبدالله بن جعفر الحميري في ( قرب الإسناد ) عن هارون بن مسلم ، عن مسعدة بن زياد ، عن جعفر ، عن أبيه ان عليا ( عليه السلام ) لم يكن ينسب أحدا من أهل حربه إلى الشرك ولا إلى النفاق ، ولكنه كان يقول : هم إخواننا بغوا علينا .
قرب الإسناد : 45 .
كتاب وسائل الشيعة ج 15 ص69 ـ ص87
الإمام علي رضي الله عنه : ( لم وددت والله أن معاوية صارفني بكم صرف الدينار بالدرهم أخذ مني عشرة منكم وأعطاني رجلا منهم يا أهل الكوفة منيت منكم بثلاث واثنين صم ذوو أسماع ، وبكم ذوو كل عمي ذوو أبصار لا أحرار صدق عند اللقاء ولا إخوان ثقة عند البلاء ، تربت أيديم يا أشباه الإبل غاب عنها رعاتها ، كلما جمعت من جانب تفرقت من جانب آخر000) نهج البلاغة 1/188 – 190
——————————
بكاء وقول معاوية رضى الله عنه :
جاء في كتاب حلية الأولياء عن أبي صالح قال : ـ دخل ضرار بن ضمرة الكناني على معاوية ، فقال له : صف لي عليّاً . فقال : أ وَتعفيني يا أمير المؤمنين ؟ قال : لا أعفيك ، قال : أمّا إذ لابدّ ; فإنّه كان والله بعيد المدى ، شديد القوى ، يقول فصلاً ، ويحكم عدلاً ، يتفجّر العلم من جوانبه ، وتنطق الحكمة من نواحيه ، يستوحش من الدنيا وزهرتها ، ويستأنس بالليل وظلمته .
كان والله غزير العبرة ، طويل الفكرة ، يقلّب كفّه ، ويخاطب نفسه ، يعجبه من اللباس ما قصر ، ومن الطعام ما جشب ، كان والله كأحدنا ; يدنينا إذا أتيناه ، ويُجيبنا إذا سألناه ، وكان مع تقرّبه إلينا وقربه منّا لا نكلّمه هيبةً له ; فإن تبسّم فعن مثل اللؤلؤ المنظوم ، يعظِّم أهل الدِّين ، ويحبّ المساكين ، لا يطمع القويّ في باطله ، ولا ييأس الضعيف من عدله .
فأشهد بالله لقد رأيته في بعض مواقفه وقد أرخي الليل سدوله ، وغارت نجومه يميل في محرابة ، قابضاً علي لحيته ، يتململ تململ السَّليم ، ويبكي بكاء الحزين ، فكأنّي أسمعه الآن وهو يقول : يا ربّنا يا ربّنا ـ يتضرّع إليه ـ ثمّ يقول للدنيا : إليَّ تغرّرتِ ! إليَّ تشوّفتِ ! هيهات هيهات ، غُرّي غيري ، قد بتتّك ثلاثاً ، فعمرك قصير ، ومجلسك حقير ، وخطرك يسير ، آه آه من قلّة الزاد ، وبُعْد السفر ، ووحشة الطريق .
فوَكَفَتْ دموع معاوية علي لحيته ما يملكها ، وجعل ينشفها بكُمّه وقد اختنق القوم بالبكاء ، فقال : كذا كان أبو الحسن عليه السلام ! كيف وَجْدك عليه يا ضرار ؟ قال : وَجْدُ من ذبح واحدها في حجرها ، لا ترقأ دمعتها ، ولا يسكن حزنها . ثمّ قام فخرج .
في كتاب الأمالي للصدوق عن الأصبغ بن نباتة قال : دخل ضرار بن ضمرة النهشلي على معاوية بن أبي سفيان فقال له : صف لي عليّاً . قال :أ وَتعفيني ، فقال : لا ، بل صِفْه لي ، فقال له ضرار : رحم الله عليّاً ! كان والله فينا كأحدنا ; يدنينا إذا أتيناه ، ويُجيبنا إذا سألناه ، ويقرّبنا إذا زرناه ، لا يُغلق له دوننا باب ، ولا يحجبنا عنه حاجب ، ونحن والله مع تقريبه لنا وقربه منّا ، لا نكلّمه لهيبته ، ولا نبتديه لعظمته ، فإذا تبسّم فعن مثل اللؤلؤ المنظوم .
فقال معاوية : زدني من صفته ، فقال ضرار : رحم الله عليّاً ! كان والله طويل السهاد ، قليل الرُّقاد ، يتلو كتاب الله آناء الليل وأطراف النهار ، ويجود لله بمهجته ، ويبوء إليه بعبرته ، لا تغلق له الستور ، ولا يدّخر عنّا البدور ، ولا يستلين الاتّكاء ، ولا يستخشن الجفاء ، ولو رأيته إذ مثل في محرابه ، وقد أرخي الليل سدوله ، وغارت نجومه ، وهو قابض على لحيته ، يتململ تململ السليم ، ويبكي بكاء الحزين ، وهو يقول : يا دنيا ! إليَّ تعرّضتِ أم إليَّ تشوّقتِ ؟ هيهات هيهات ، لا حاجة لي فيك ، أبَنْتُكِ ثلاثاً لا رجعة لي عليك ، ثمّ يقول : واه واه لبُعد السفر ، وقلّة الزاد ، وخشونة الطريق .
قال : فبكي معاوية وقال : حسبك يا ضرار ، كذلك كان والله عليّ ! رحم الله أبا الحسن !
حلية الأولياء : 1 / 84 ، تاريخ دمشق : 24 / 401 و402 ، الاستيعاب : 3 / 209 / 1875 ، المحاسن والمساوئ : 46 وفيه ”عدي بن حاتم” بدل ”ضرار” ، صفة الصفوة : 1 / 133 ، الصواعق المحرقة : 131 ، تذكرة الخواصّ : 118 ، ذخائر العقبي : 178 ، الفصول المهمّة : 127 ، مروج الذهب : 2 / 433 ; نهج البلاغة : الحكمة 77 ، خصائص الأئمّة عليهم السلام : 70 ، كنز الفوائد : 2 / 160 ، عدّة الداعي : 194 ، إرشاد القلوب : 218 ، الفضائل لابن شاذان : 83 ، المناقب لابن شهر آشوب : 2 / 103 ، تنبيه الخواطر : 1 / 79 كلّها نحوه . الأمالي للصدوق : 724 / 990 ، بحار الأنوار : 41 / 14 / 6
Edit: Ingen sunni muslim påstår att Muawiyas grupp INTE var baghiyah.
Den gruppen hade definitivt fel men det betyder inte att de blev kuffar.
Med detta avslutar jag mina skriverier härو med att jag svär vid Allah att Muwaiya var Katib Al-Wahi (en av dom den som nedskrev koranen) och att han var troende (mu´min) och att hans syster var profetens fru och hans morbror var en följeslagare. Jag svär vid Allah att profetens alla följeslagare är bättre än mig, bUhlool och hela den här världen.
Jag svär vid Allah att vi sunni muslimer älskar Ahl Albiyat, profetens fruar, profetens döttrar, Fatimas barn och hennes man och profetens kusiner. Vi gör ingen skillnad mellan profetens följeslagare. Och den som hatar en av dem är kafir enligt profetens hadither.
Ps: Fast jag skrev i min signatur (Az-Zahiriyah) vilket jag tvivlar på att bUhlool fattar vad det är, är för att klargöra att jag inte följer hanbali-skolan som han tror.
Må Allah förbanna de som smädar Muawiya!
Wa salli Allahumma wa sallim ala saiydena Muhammed wa 3ala alihi wa sahbahi wa sallim tasliman kathira!
Wow..så enligt Aisha själv var hon inte del av ahlul bayt (kolla bara på kisa hadithen lol) Så nu menar du att Aisha också ljög? Vart var fruarna vid Mubahilla? Där skulle ju också ahlul bayt delta..så nej, jag är kanske äckligare än svin (mashallah på din tunga, men det är väl sånt som lärs ut hemma hos människor utan heder eller samvete..)
Så du gör takfir lol..tack nu visar du ditt hyckleri..nyss sa du tala inte om Muawiya och hans far Abu Sufiyan på det viset..nu går du emot dina egna trossatser..wow
Gör mubahilla på att jag är kafir då?
Se på din logik, enligt dig är jag kafir för att jag inte tror på vad du tror på, inte för att jag inte tror på Allah hans Bok eller hans Profet..Men din logik är ju så bisarr..
Jag har inte gjort takfir på någon fru lol…men visst att ljuga är ju en dygd hos er muawiyaälskare, undrar vart du fått det ifrån
Jaha? Hassan talade om Kufas folk, och din poäng är då att Muawya är bra? hahaha…
Fel, jag gav dig flera citat från Ali som belyser Muawiyas status..
Jag gav dig även sunnikällor om Muawiya, men är man blind och fylld av hat för Ahlul Bayt, då är man
Du har tagit upp ett citat 3 ggr nu..är det allt du kan komma med? Jag har gett dig 20 tal olika sunni citat, citat från Ali, citat från Profeten och du kvarhåller i din ignorans..
Baghiya ska bekämpas. Kärleken till Ali är plikt, det är Allahs och Profetens ord…han var en baghia och sådana ska slåss ihjäl, man ska inte be över deras kroppar DET VAR DINA EGNA SUNNITISKA LÄRDA SOM SA DET..när går det in i skallen på dig? naqisun aql we deen…
Loooooooooooool dagens skämt..så du svär vid Allah att alla sahabas var bra? Ändå belyser Allah hur många av dem var hycklare? Hur är det med haditherna om de sahbas som ska föras bort från al kawthar, för att de ändrade och svek? Hur kan det komma sig att dessa sahabas slog ihjäl varandra? Hur kommer det sig att Profetens barn och barnbarn mördades av dessa? Hur kommer det sig att Fatima vägrade hälsa på Abu Bakr? Hur kommer det sig att Du är så blåst, att du vågar säga att Ahlul Bayt innebär Profetens fruar, när Aisha själv och andra fruar sade att de inte var del av Ahlul BAyt`? Du är så ignorant, att det är skrämmande..enligt dig och dina herrar är alla de 100 000-tals som såg Profeten, sahabas..wow..så även en våldtäktsman, en mördare, en baghi, är sahabi..lol…
Som jag sagt innan, jag spottar på Muawiya, hans far Abu Sufiyan, hans Mor hind, hans son Yazid, jag önskar jag fick bajsa på dem också
Bahlool en riktig krigare:)MASHALLAH!
”Muaiwya älskade Ali och Ali älskade Muawiya”
O_o jag vet inte ska jag skratta eller gråta.
Det sägs att om motståndaren tar till sig personpåhopp och en massa smilisar så innebär det att h*n tappat kontrollen. Du har tappat kontrollen, bUhlool. Du kan inte föra en vettig diskussion.
bUhlool, att du raderade de två länkar som skulle visa varför ni shia attackerar profetens följeslagare tyder på att du inte vill att läsarna tar del av det. Du är rädd och du vågar inte ta till mubahala för att du vet att om du åkallar förbannelse över dig själv pga dina uttalande så sker dessa förbannelse. Du vågar inte göra det för du vet att du en baghiya.
Du har dessutom inte lagt fram klassifikationen av de hadither du citerade, vilket betyder att du är bara duktig på copy & past. Som en åsna som man lastar den med varor utan att fatta nått. Haditherna är SVAGA, om du inte fattar vad den klassifikationen innebär får du studera dessa termer inom hadith.
Aisha, profetens fruar och hans kusiner inkluderas i termen ”Ahl Albiayt”. Att Aisha och resten av hans Ahl Albaiyt inte var med i Mubahala (heter inte mubahilla, kolla extra på hur dessa arabiska ord stavas)tyder inte på att dessa personer inte var från Ahl Albaiyt. När man gör mubahala så gör man det tillsammans med de man älskar allra mest. Profeten saw älskade Fatima och hennes barn mer än någon annan, de är ju hans barn. Men det betyder inte att han inte älskar sina fruar eller att hans Ahl är endast Fatima och hennes barn. Må Allah vare nöjd med dom alla.
Återigen, jag kallade dig inte kafir. Jag skrev att enligt profeten är man kafir om man smädar hans sahabah vilket du har gjort iom du spottat på profetens fru Um Habibah (Muawiyas syster) och hennes bror. Du har även genom det här visat att profetens fruar inte är dina mödrar, för enligt koranen är dessa kvinnor de troendes mödrar. Det känns skönt för mig faktiskt, det är inte en ära för profeten att ha en som dig som spottar på hans fruar (de troendes mödrar).
Ja, en baghiya, en mördare är sahabah så länge de inte gått ur islam. Ali var baghiya också när han sårade Fatima och hennes far iom att han ville gifta sig med Allahs fiende, betyder det att han gick ur islam pga den handlingen? Nej så klart. Vilken enögd argumentation du kör
Nu får du även radera detta inlägg precis som du raderat den viktigaste delen i mina inlägg. Jag bryr mig inte om du gör det. Nu är jag i alla fall medveten om att du är en svag och feg person som inte klarar av att diskutera konstruktivt.
Insha Allah kommer vi att mötas på domedagen där kan vi alla bevittna vem som kommer att bajsa på den andra. Som alla kan se så har jag respekt och kärlek för alla profetens sahabah medan bUhlool smutskastar och smädar dem.
Må Allah ha dig, khomeini och alla dina ayatollor i samma plats i akhirah, ameen ya Rabb!
Rasul, du ska gråta tycker jag. De hadither jag citerade är tagna från shitiska källor. Fråga era mullor varför de gömmer dessa saker för er.
Lol du menar jag borde vara som Al Albani som sket i de klassificeringar som sunniter gjort och skapade sig egna nya? hahahah..dumbass…
loooooooooooool nu kommer hatet för Ali fram..bit el qundare
Hade du tillhört en bra familj, så hade din pappa inte låtit dig tala på det här sättet, men vad kan man förvänta sig av anhängare till Muawiya och Yazid, naqisatun aql we deen Du behöver inte vara sur..sluta ljuga och gå håll dig till din Muawiya, han brinner med all säkerhet rätt fint med dig när du besöker honom
P
Nice try, jag har tillåtit alla dina kommentarer din lille lögnare..att hävda att jag raderat dina inlägg visar på vilken nivå du befinner dig på. Moot el 3emah
Al-Gharibah du borde läsa Nahjul Balagha som är skriven av Imam Ali (a.s) där finns det brev som Imam Ali(a.s) skriver till Muawie(l).
man kan se lätt att Muawie älskade inte honom,man går inte i krig emot dom som man älskar de behövs inte hadis för att förstå det, inse det,det är mycket lätt att förstå att Muawie(l) var Imam Ali (a.s) fiende, hoppas du läser Nahjul Balagha INSHALLAH!
Rätt märklig logik att säga att man älskar4 varandra, och gråter över varandra ändå så slåss man mot varandra. Så enligt hennes logik så älskade alla som bekämpade Profeten (saw) honom, de hade bara en annann åsikt..
bUhloo, Al-Albani var en hadithexpert, så om han hade klassifierat hadither som sahih eller tvärtom var det hans kunskap som tillätt honom göra det. Du kan inte avgöra vilka hadither är sahih och vilka är svaga. De hadither du citerade är svaga enligt hadithexperterna så det är inte bara Al-Albani som tyckte så.
Jag är inte förvånad att du kallar mig (dotter till en sko). Du spottar ju på de troendes mödrar (profetens fruar) så inte är det ett problem för dig att även spotta på en muslimsk kvinna som jag och förnedra henne. Jag är inte bättre än profetens fromma fruar. Men du har tappat kontrollen totalt och visat ditt rätta ansikte. Du mår bra av att förolämpa profetens fruar och mig, det får jag bjuda på.
Ja, du har raderat en föreläsning där den visar varför shia attackerar profetens sahabah. Du är rädd att läsarna tar del av det. Det är fegt.
Eftersom du vet att Muawiya brinner i helvetet så har du tagit Allahs plats och vet precis vilka som finns i helvetet. Dvs du har kunskap om det osedda om att jag kommer att brinna i helvetet. Det här kommer jag att notera och vi mötts sannerligen på domedagen där kommer jag att ställa dig till svars.
Rasul
Du verkar vara en respektfull man, till skillnad från bUhlool som förnedrar sin tro med sin fula tunga.
Jag har läst Nahj Al-Balagha där citerade jag vad imam Ali sade om problemet med Muawiya, att det inte handlade om något annat än Uthmans mord och att båda var muslimer, trodde på samma koran och hade samma Iman. نهج البلاغة الجزء 3 صفحة VG läs citatet igen
114
58 – (ومن كتاب له عليه السلام كتبه إلى أهل الامصار يقتص فيه ما جرى بينه وبين أهل صفين)
وكان بدء أمرنا أنا التقينا والقوم من أهل الشام. والظاهر أن ربنا واحد (3) ونبينا واحد، ودعوتنا في الاسلام واحدة. لا نستزيدهم في الايمان بالله والتصديق برسوله صلى الله عليه وآله ولا يستزيدوننا. الامر واحد إلا ما اختلفنا فيه من دم عثمان ونحن منه براء.
Så frågan är nu, tror du på den boken eller inte? Ali (RA) säger att Muawiya var muslim, troende och hade samma tro som hans tro, här skriver bUhlool om att Muawiya är kafir och brinner i helvetet. Vad tycker du själv? Vem har rätt här, Imam Ali (RA) eller bUhlool?
Angående Muawiyas och Alis gråt över varandra så har jag redan citerat från shitiska källor att de gjorde det
http://www.bahlool.se/2010/02/24/jag-spottar-pa-muawiya/comment-page-1/#comment-12912
”Rätt märklig logik att säga att man älskar4 varandra, och gråter över varandra ändå så slåss man mot varandra.”
Ännu märkligare att den bok som sägs vara författad av Ali nämner att problemet inte handlade om hat, utan om Uthmans mord. Så vems logik är det fel på här, din eller imam Alis? Jag säger att Alis logisk var bättre än din så felet ligger naturligtvis hos dig, inte hos Ali (RA).
”Moot el 3emah”
Du ber Allah ta mitt liv genom att drabba mig med blindhet. Jag säger inte ”Insha Allah ye6obbak tabb” dvs detsamma, utan jag ber allah öppna dina ögon, vägleda dig och hela dig från att ljuga och från att anklaga folk för lögner. Jag är också duktig på att svära men den nivå låter jag dig hamna i. Jag vägrar att er till den.
Hahah du är fan sjuk,,, du svor åt mig, kallade mig kafir, kallade Imam *Ali Baghi, hittade på saker om Ayatollahs önskade dem och mig helvetet och nu säger du att du inte är på den nivån? Som sagt, du är mentalt handikappad och jag är glad att du är en av wahabiskiterna som dör av hat för shiiterna för att medan ni spränger upp småbarn, så kämpar vi mot de verkliga fienderna
Ja de älskade varandra så mkt, att de slogs mot varandra med vsvärdet..menar du, i din idioti, att tusentals, ja tiotusentals muslimer dog, för att Ali och Muawiya skilde sig åt i åsikten om Uthman? hahahah…bet el qundare
Sa inte du att du inte ska hit igen..ändå dyker du upp stup i kvarten. Toof 3alech we 3ala Muaawiya el naghal
Alhamdulillah! Du får komma med mer personpåhopp, kränkning och förnedring mot mig och mot profetens fruar och sahabah, allt noteras hos Allah subhanahu wa ta´ala. Den ängel du har på din högre axel nedtecknar varje bokstav du uttalar, så vårt möte skall ske hos Den Rättvise subhanahu wa ta´ala på domedagen och den dagen är väldigt nära. Sannerligen är den nära.
Wa salli Allahumma 3ala saiyyedna Muhammad, wa 3ala Aliyhi attahiriyn wa sahbihi Al-Ghur Al-Maiyameen wa la3natu Allah 3ala a3da2ihim
Spottar på alla sahabas som sårat och svikit och bedragit
Spottar på alla som älskar de som sårat, svikit och bedragit. Om du tror att Allah ser välvilligt på en person som kallar människor för kuffar och svin och önskar dem helvetet så drömmer du, sedan att du älskar dem som bekämpat Profeten och dennes heliga familj gör det ännu bättre, yalla walli
Al-Gharibah du är ful i munnen.!!!
han gick emot sin ledare imam ali o bordde enligt sunni bli av med sitt huvud!!
kan du nämna vilka var de som dödade uthman och varför? de va profetens sahaba som döde honom.
och imam ali skickade hassan och hussein för att ge honom vatten, eller har jag fel.?
drack inte m3awiya alkohol?, hans son dödade imam hussein.
fråga dina lärda om vem han var, de kommer att förklara för dig.
men jag chockas inte, vi minnas att ni gjorde saddam till en martyr för att han sade trosbekännelsen. fast alla vet att han dödade miljoner o lekte med våra pengar så som ma3awya gjorde!!!
Mjo vi lär nog märka vem som står med skammen
..men jag satsar verkligen inte mina pengar på dem eller det, som mörda dem ur Profetens hushåll ^^,
så sant Z, lika lite som man kan vara tjänare åt Allah och djävulen, kan man vara tjänare åt Ali och Muawiya. Att tiotusentals dog för att Ali och Muawiya var arroganta och ville ha makten, visar hur befängd den salafitska logiken är.
Al Gharibah,
”De som svär till Profetens saww sahabi är kaffir”, så vad är Muawiya som beordrade folk att svära åt Imam Ali(as), dödade sahabas som vägrade och krigade mot sin tids imam?
Den hadithen du tar upp där Imam Ali(as) säger mitt problem med Muawiya beror på detta o detta, var som svar till folk som svärde fula ord åt Muawiya i Alis (as) arme när de krigade, då det inte är Profetens (saww) sunnah att svära åt folk så sa Imam Ali (as) till dom att de ej ska svära utan lägga fram sina argument och problem med den individen. Detta handlar endast om att svära, men att göra La3na, alltså be till Allah(swt) att ej vara barmhärtig och förbanna den personen är Sunnah och ngt som Imam Ali(as) själv praktiserade emot Muawiya. Så laanat Allah 3ala Muawiya, wa 3ala yazid, wa 3ala Abi Sufyan.
Detta är inte ens ngt att diskutera, Läs på om Hujr ibn Adi och annat Muawiya har gjort.
Du är okunnig om Mohammed ibn AbdiWahab. Läs hans böcker så ska du se hur han tar avstånd från shirk och hur hans förståelse av islam och tawheed är. Du fördömer människor du knappt har kunskap om.
Finns ingen samständighet mellan shia och sunni för övrigt. Allah kom med 1 religion inte 2 som man ska integrera. Plus lärorna motstrider varandra så det finns inget att integrera.
Sahih verkar att jag är mera kunnig än dig min vän. Sunni och Wahabi har ingen samstämmighet. Sunnis är mestadels asheris som bespottas och hatas av wahabis. Vidare har jag läst hans böcker och jag har läst delar av IBn Tayymiyahs böcker, mkt skit, lite nytta. Jag har sunni fatwas mot båda två mushrikeen.
Sunni och shia har många gemensamheter som wahabis inte har..ex tawassul.
Skulle nog påstå att Muhammad ibn Abdiwahab och ibn Tayymeyah, samt många av hans studenter, bland annat ibn Utayymeen, ibn Qayyim etc. Har den renaste tolkningen av islam. Om man ser till att endast dyrka Allah (hålla sig borta från shirk), följa profetens sunnah och följa sahabas förståelse av religionen (för utan sahaba skulle religionen inte ha bevarats via tex alla hadither som rapporterats). Dock tillskriver alla dessa sig samma grupp människor av islam som alla andra sunni muslimer gör. Ingen av dessa ‘wahabbister’ tar avstånd från sunni-muslimer. Och jag vet ingenting om wahabister, men om det är samma lära som Muhammad ibn AbdiWahab och bla. Imam Ahmad förespråkat så tror jag bara gått om de och säger alhamdul’Illah för deras uppfattning för där finns ingen shirk eller avsteg från sunnah.
Jag skriver dock inte här för att debattera, så detta kanske blir mitt sista inlägg
Då har du fel akhi. Sahabas gjorde tawassul nåt wahabis är emot. Sahabas trodde inte på att Allah har en kropp, men det tror wahbiterna på och det kallas mujassimun och då är de utanför sunni islam enligt de 4 skolorna.
Och att göra tawassul är shirk, då du tar Allahs dyrkan ifrån honom bortsett från: 1. Att be någon som är rättfärdig och vid liv att medla för dig (då folk bad Profeten saw göra detta då han var vid liv). 2. Att göra tawasul genom tidigare goda gandlingar som man gjort (där beviset återfinns i hadithen om männen som var fast i grottan). 3. Genom Allahs namn och egenskaper.
Allah tillskriver resterande människor helvettet då de begått shirk (med medvetandet om att det är shirk), och jag tror inte att jag behöver nämna all Allahs bevis från koranen där Allah säger att all dyrkan tillhör mig, samt att tawassul är en form av dyrkan nämn av profeten saw.
Shirk tar dig ut ur religionen, därmed är personen som gör tawassul på fel sätt (oavsett om personen tillskriver sig shia, sunni eller vad han än är) utesluten från Muhammed saw’s religion och Allah kommer att straffa honom med ett evigt helvette enligt koranen ifall personen dör i detta tillstånd.
Muhammad ibn abdiwahab har inga sånna uttalanden, snarare tvärtom. Ja tror inte du läst hans böcker för han säger tvärtemot att Allah har en kropp som vi människor och han nämner versen ‘leisa kamitley shey, wahuha sali ul basir’
om så är fallet så vill jag gärna att du bara tittar på ett enda inlägg med bevis från sunni och koranen?
http://www.bahlool.se/2011/04/24/tawassul-2/
De e fel och går emot alh-us-sunnahs förståelse av religionen. Plus en grundregel är att man kan säga att man är muslim och samtidigt dyrka statyer, på samma sätt som jag ksn hämta vodka och säga att det är vatten. Faktum är att personen (som dyrkar statyer) är kafr och drycken är vodka (fastän personen säger att det är vatten).
Ja kan tala i islams namn idag och göra uttalanden. Men det betyder inte att religionen är 100% efter vad jag predikar, oavsett om jag är president, mufti eller en av ulema
Nej min vän det går emot wahabismen men jag gav dig bevisen från sunni böcker och de 4 sunni imamerna och från al Azhar. Du kan inte be en staty, men du kan be en Profet eller en Imam att göra waseela åt dig. Det är för att du blivit hjärntävttad av wahabismen så du förstår inte ens enkel sunni islam. Jag gav dig klassiska sunni böcker som betyder 100 gånger mera än vad ibn tamiyyah och ibn baz och ibn abdul wahab. Så om du inte godtar de sunnitiska imamerna och böckerna, vad godtar du då?
De handlar inte riktigt om min åsikt för då hade jag aldrig skrivit här, men jag förstår din mode.
Jag har läst hela tråden nu och jag vill prisa Al-Gharibah som jag tycker argumenterar bra och är på rätt väg och delar diin-ul-islam med mig. Jag är inte på samma religion som dig bahlool, och vi får se på domedagen vem av oss två som har rätt. Antar att det är jag och Al-Gharibah som tar samma parti där.
Im out
Japp ni kommer vara med er vän Muawiya och Yazid och jag med Min Ali och al Hussain. Wsalam