• Surat al Tawheed

    Här kommer en text om Surat al Tawhid, den 112 suran i den heliga Koranen och den stora betydelsen den har:

    Denna Surah, uppenbarades i Mecka och den har 4 verser. Denna Surah, kallas även för Surah al Ikhlaas. Enligt den heliga Profeten Muhammed, så får alla de som läser denna Surah lika mycket belöning som 10 troendes belöningar. Många hadither belyser hur viktig och välsignad denna Surah är; däribland att ifall man reciterar denna Surah, så är det som om man reciterat 1/3 av Koranen. Om man läser den en gång, så är det en välsignelse för läsaren, om man reciterar den två gånger då välsignas även ens barn. Reciterar man den tre gånger så välsignas hela ens familj. Ifall man reciterar Surah al Ikhlaas 11 gånger, då byggs ett slott åt en i paradiset.

    Imam Ali (a.s) sade:

    ”När en person reciterar denna Surah 100 gånger, då kommer alla hans synder från de senaste 50 åren att vara förlåtna (förutom de synder som gällde mord på oskyldiga och stöld av människors egendom). Den som reciterar denna Surah 1000 gånger kommer inte att dö förrän han ser sin plats i paradiset.”

    Vidare sa han även:

    ”Den som reciterar Qul Huwallahu Ahad (Surah al Tawhid) 11 gånger efter morgonbönen, då kommer denna person inte att begå några synder den efterföljande dagen, även om Satan försöker med alla medel att fresta och Satan kommer att skämma ut sig.”

    Den heliga Profeten (s.a.w)gav en gång rådet till en fattig person att alltid säga ”salaam” när han gick in i sitt hus, även ifall ingen fanns i huset, och sedan skulle han recitera Surah al Tawhid. Efter ett tag blev denne man otroligt rik. Det sägs att ifall en person inte reciterar denna Surah under några av ens fem böner, då är det som om han inte bett alls. Ifall man inte läser denna Surah under sju dagars böner, och han dör, då hade han dött som om han var en av Abu Lahabs anhängare (en otrogen).

    Det är makrooh (inte att rekommendera) att läsa denna Surah med ett enda andetag. Denna Surah har många andra fördelar och det är ett botemedel för många sjukdomar. Det borde reciteras när man reser och när man möter en grym tyrann. Den heliga Profeten (s.a.w) bad dödsbönen över Saad bin Maaz kropp och sade:

    ”Allah har sent 90.000 änglar, med Gabriel (a.s) för att närvara vid Saad bin Maaz begravning för att Saad bin Maaz brukade recitera denna Surah al Tawhid medan han stod, medan han satt och medan han gick, om det var när han kom eller om det var när han gick bort, i korthet han reciterade denna Surah under hela sin existens och han underlät aldrig att erkänna Allahs tawheed, Allahs enhet genom att recitera denna Surah.”

    Imam Musa al Kazim (a.s) sade:

    ”Den som reciterar Surah al Tawhid innan han möter en orättvis person, då kommer Allah att skydda en från alla sidor och man kommer vara skyddad för komplotter och orättvisor. När som det finns fruktan för något, recitera hundra verser från Koranen och säg ” Oh Allah ta bort dessa problem från mig (tre gånger)”.

    Al Ikhlas:

    Shakir 112:1] Say: He, Allah, is One.
    [Shakir 112:2] Allah is He on Whom all depend.
    [Shakir 112:3] He begets not, nor is He begotten.
    [Shakir 112:4] And none is like Him.

    Den engelska förklaringen:

    Aqa Mahdi Puya says:

    The spirit of the absolute unity of Allah is the foundation of the structure of the religion of Allah, Islam. This surah, which explains the unity (tawhid) of Allah, was revealed to give an idea of Godhead the Holy Prophet preached.

    It begins with huwa (He) which refers to the known, known to all, but not identifying any one. Refer to the commentary of Fatihah: 1 and Baqarah: 255. In the Aryan creeds atma and brahma isone, therefore ”I” (first person singular) is used by them to refer to the conception of the absolute.

     

    Ahad signifies the unity of His essence. He is free from compositeness. According to Imam Ali bin Husayn Zaynal Abidin samad refers to the supreme being that continues, or continues for ever, or is everlasting, or is the creator of everything of whom nothing is independent, or is dependent on no person or thing but all persons or things are dependent on Him, therefore the eternally besought by all. He cannot be described or defined as one void of any excellence, or any excellence void of Him, He is infinite. Anthropomorphism, the tendency to conceive God in the terms known to man, creeps in at all times and among all peoples. Nothing or no being can be separated from the infinite supreme being nor was there anything or being from which He was separated. So neither He begets nor was He begotten. Therefore there cannot be any being like to Him.

    Post Tagged with , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up