• Shia – Sunni

    Jag är i en period i mitt liv då jag inte har någon som helst tålamod längre. I dagarna var det Ashura, dagen då Profetens älskade barnbarn mördades. Detta ledde till att man firade det. Kaliferna såg till att man smög in hadither, uttalanden, som hyllade just den dagen. Den dagen blev en festdag, en glädjens dag. När vi satt och sörjde på den dagen, så såg jag mina sunnitiska grannar fira, dansa och ha sig. När jag ville ta reda på varför, så visade det sig att vi inte kände till deras påhittade hadither och de själva inte ens kände till Hussains öde. Så långt hade korruptionen nått.

    En tid sedan gifte sig en shia vän med en sunnitisk kille. Jag var en av dem som var gladast åt hennes val, även då vi kom ifrån varandra och hon förändrades och kontakten nästan bröts, så var jag fortfarande glad. Nu läser jag att hennes man inte är shia eller sunni utan ”utanför” sådant. Jag läser även att hon besökte hans familj och de satt och tittade på idol när det var 10 dagen i Muharram, Ashurdagen. Så istället för att han och hans familj inser Hussains offer, har de fått henne till att glömma bort Hussain.

    Hon menar att hon ville, och tänkte, och hoppades och gud vet vad, men nej, ord är ord och handlingar är handlingar.

    Jag minns när Sarah hade musik på förra årets Ashura, och jag skrev till henne och sa, spelar ingen roll om du är shia eller sunni, men visa respekt till Hussains minnesdag. Hon tog åt sig. Nu förtiden har jag hört av en vän till oss båda, att hon bryr sig mycket om Ashura och Hussain. Så ska man förändras, ska man förändras åt det positiva hållet, hållet då man visar respekt för Hussain, inte tvärtom.

    Idol, eller musik eller dans hör inte hemma under  Ashura, särskilt under den tionde dagen. Jag skrev en tid sedan ett inlägg om att jag inte gillar giftermål mellan shiiter och sunniter, för kärleken för Ahul Bayt är tyvärr bara i tanken hos sunniterna, det är shiiterna som har den kärleken, och det är bara shiiterna som dör på grund av den kärleken.

    Om en shia gifter sig med en sunni, så måste sunniten känna denna kärlek, annars har man fallit för den fälla som Yazid och Muawiya skapade redan 1400 år sedan. Genom lögn, mord och förräderi, genom mutor och genom hot lyckades de vända muslimerna mot muslimer. Offren var och är sanningen och Ahlul Bayt och alla dem som verkligen älskar dem.

    Jag har en kusin som gav upp slöjan, jag tyckte det var synd och hon hävdade att hon hade bra argument, när argumenten tröt, så kunde hon inte säga något annat än jag vill inte. Jag satte mina systrar nära mig och talade om för dem att, gör vad ni vill, men gör det utan slöjan. Vill ni synda, vill ni ljuga, vill ni ligga runt eller supa, gör det, ni är vuxna och fria, men gör det inte med slöjan på. Visa respekt för slöjan och visa respekt för islam.

    På samma sätt är det med Ahlul Bayt och Ashura. Om jag så är den siste att kalla mig shiamuslim, så spelar det ingen roll för mig, men att kalla mig shiamuslim och sedan inte ens respektera deras högtider, deras födelsedagar deras dödsdagar eller deras historia, då är jag inte shia.

    Shia eller Sunni – nej bara muslim

    Det här har jag hört så ofta av folk att jag börjar bli trött. Min väns man säger att han är bara ”muslim”. Finns det något sådant? N E J. Låt mig repetera N E J!

    Islam är en religion, men tolkningen av islam grundar sig på två olika källor. Å ena sidan har vi Ahlul Bayt, Profetens familj och deras lojala och sanna vänner. De som led med dem och dog med dem. Å andra sidan har vi Profetens vänner, som ofta låg i strid mot Ahlul Bayt. Dessa vänner inkluderar Abu Bakr, Umar och Uthman. Aisha Profetens unga fru var också hon en viktig del i det här. Efter dessa kommer sunnitiska kalifer som Muawiya och Yazid.

    När jag som muslim som lever 1400 efter den tiden, ska tolka min religion, ska läsa om min religion, ska fundera och diskutera om min religion, då har jag dessa två grupper som källor. Koranen är magnifik, men vi som muslimer kan inte tolka den hux flux. De hadith vi fått är från dessa två grupper, så vi kan vara sunniter eller vi kan vara shiiter, men vi kan inte bara vara muslimer.

    Kalif Omar kunde göra bidah (tarawihbönen), förändringar i religionen, det tycker sunniter var ”goda” handlingar, medan de anser att andra nymodigheter i religionen var fel eller farliga eller hemska. Medan vi shiiter anser att Imamerna, de 12 efter Profeten, har en viktig och vital status i islam. Det finns inget mittemellan, det finns inget bara muslim. Vår bön, våra tolkningar, vårt sätt att fasta, att tänka, att handla, allt det har sin grund i vilken av de här grupperna som vi anser vara närmast profeten.

    Valet i livet är inte så svårt, frågan är vem ska vi lyssna på och få vår information ifrån? Det är inte shiiter som spränger upp sig och andra bedjande. Det är inte heller shiiter som förklarar 200 miljoner för otrogna, för kuffar. Jag vet att många sunniter inte vet bättre och jag vet att många sunniter och shiiter hatar den här diskussionen, men den är viktig. Profeten lär ha sagt att det ska komma 73 olika grupper i islam och att enbart en av dem kommer till paradiset, vilken grupp det är är av yttersta vikt.

    Post Tagged with , ,

3 Responsesso far.

  1. Musa skriver:

    Tycker det är dåligt hur dom glömmer historia, antagligen därför dom accepterar att styras av diktatorer utan att inse att ngt är fel

  2. Fatima skriver:

    Kolla din mejl.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up