• Vetenskap och Gud?

    För ofta får man höra att vetenskap och Gud inte går ihop. Man menar att tro och vetenskap är två motpoler, hela tiden framhävs att vetenskapsmän inte tror på en Gud. Jag minns min naturvetenskapslärare, som förvånat sade, att det är otroligt många vetenskapsmän som tror på ett högre väsen, han visste inte vad det berodde på men han sa det kan vara så att i och med att de håller på med de naturvetenskapliga ämnena så blir de överväldigade, kan tilläggas att han var ateist själv.

    Genom historien har religion spelat en stor roll för utvecklingen av vetenskaperna, däribland de muslimska vetenskapsmän som upptäckte och utvecklade så många vetenskaper och så mycket kunnande, allt på grund av den tro som uppmanade dem att söka kunskap och att sprida den. Utan dem hade vi fortfarande levt på medeltiden.

    Post Tagged with , , , , , ,

86 Responsesso far.

  1. petersingerfanboy skriver:

    Z:
    Ja, jag kommer lära mina barn om olika religioner och om jag blir tillfrågad förklara att jag inte tror för att jag inte ser någon anledning att tro, men att alla får tro på vad de vill. Så har jag blivit uppfostrad och kan inte se hur detta skulle vara indoktrinerande. Dock är detta precis som Beck skrev ovan, en problematisk sak att tala med barn om då dessa har en tendens att i större utsträckning tro på fantasier och önskningar, monster och tomtar. Hur menar du att ateisterna tar sin ”tro”, dvs brist på tro, utanför hemmen? Syftar du på att vi har sekulär lagstiftning? Som jag skrev ovan har jag inte antytt hjärntvätt, utan stark påverkan. Barn är ju i en beroendeställning gentemot sina föräldrar och har stor tendens att köpa det mamma och pappa säger. Visst påverkar alla föräldrar sina barn, vore ju rätt trist annars. Men jag anser att man som förälder har en skyldighet att kunna backa upp det man lär sina barn med rationellt argumenterande och när det inte finns svar som ”vad händer efter döden” eller ”vad fanns innan universum” vara så ödmjuk att säga att man inte vet och att ingen kan veta. Naturligtvis kommer jag förklara att om man är muslim så är muhammed guds profet. Varför skulle jag inte göra det?

    Angående genen är ganska lustigt, vad man tror är ju att alla människor besitter denna gen, men att hos ateister har förnuftet vunnit över genenen. Vi kan jämföra med förmågan att välja om barn eller inte barn. Här har vårt förnuft gått längre än den genetiska strävan att föröka sig utan att sexualdriften minskat. Precis samma sak kan vi se på ”tros”-genen. Så att säga att det bara beror på gener är lite förenklat. Min uppfattning är att förmågan att tro eller inte ligger latent hos de flesta barn och att det är just en fråga om att vara försiktig med indoktrinering. Endast då har barnet en chans att faktiskt bilda sig en egen känsla för vad denne tror på.

  2. Bahlool skriver:

    Klart peter att jag kommer göra det, du har följt min blogg en längre tid, där har jag tagit upp vad sunniter tror på, vad aleviter tror på och vad shiiter tror på, ändå är jag shiamuslim och anser de andra två felaktiga.

  3. petersingerfanboy skriver:

    Fint, kommer du även berätta att det finns många som tror att det inte existerar någon gud, utan att tala nedsättande om ateister?

  4. Bahlool skriver:

    går inte 😉
    nah men vad menar du med nedsättande? Jag tror på Allah och Koranen, enligt denna finns inget värre än en ateist. Alla brott kan förlåtas, förutom ateismen. Hur kan jag kalla mig muslim, och tala positivt om något som Allah och islam hatar och avskyr? Jag vet inte vad jag kommer säga till barnet, men jag kommer ju knappast vara objektiv, något knappast du eller någon annan heller är.

  5. petersingerfanboy skriver:

    Ok, du är ärlig iaf, synd bara att du fyller kriteriet för indoktrinering, själva syftet med att ”gud” hatar skeptikern är ju ett starkt argument för svagheten i resonemanget 😉

  6. Bahlool skriver:

    haha..ska vi gå runt runt? Du menar dukommer vara objektiv i din indoktrinering av dina barn? Knappast..ingen är objektiv 😛
    skeptisk kan en person vara som inte tror på Allah enligt islam utan enligt kristendomen..ateismen kan även kallas envishet eller dumdristighet 😛

  7. petersingerfanboy skriver:

    Hehe, jag trodde jag förklarat rätt bra att jag kommer vara just objektiv så mina barn kan lära sig själva. Kommer inte spy galla över islam så som du tänker göra över den ateistiska livsåskådningen. Klart att jag personligen inte är objektiv i mina egna åsikter, men det betyder inte att jag kommer tvinga mina barn att följa min övertygelse, där är skillnaden mellan dig och mig. Du säger att Allah finns för att du tror det och alltså måste dina barn också tro det för annars hamnar de i helvetet.

    ”Skeptisk kan en person vara som inte tror på Allah enligt islam utan enligt kristendomen”
    Vad menar du med det? Om det är något som är envishet är det väl religionens fortsatta framfart driven av just blind tro? En ateist säger bara att det inte finns någon god anledning att köpa förklaringen från någon särskild religion, en säkrare ställning om man ska ta ditt resonemang om dumdristighet är ju i så fall att bli deist eller att satsa på alla religioner. Angående envishet, vad är motsatsen, att underkasta sig? Nej tack. Envishet och strävan är vad som får vårt samhälle framåt så att inte nöja sig med svar som ”gud är större än vi kan förstå” är en nödvändighet för utveckling.

  8. Z skriver:

    Peter, hur du än gör kommer du påverka ditt barn till att barnet kommer få med sig DIN syn ut i livet, lika som mitt barn får med sig min syn ut i livet. Det är rätt svårt att inte färga av sig på sina barn faktiskt. Vad man än gör, påverkar barnen. Allt man säger, gör osv. Jag som valt att konvertera har inte blivit hjärntvättad som barn, utan jag har granskat och valt min religion noggrant, vilket du kanske kan hålla med om, att samma indoktrinering inte finns hos mig..? Min mor var kristen. Men jag tror, att enda sättet att inte påverka sina barn alls, är att ge upp dem för adoption i så fall. För var sak man säger och gör, grundar sig i sin övertygelse, vilket barnet ser och får med sig. Min syn är, att så länge man inte skadar barnet, sig själv eller andra spelar det ingen roll vad barnet väljer. Jag vill inte att mina barn ska välja något för de blivit påverkade som barn, utan för att de granskat noggrant när de blir äldre. Jag är allergisk mot alla former av tvång nämligen.

  9. Bahlool skriver:

    Lol vem sa att jag ska tvinga mina barn att följa min övertygelse? Du gör för många antaganden 😉
    Du kommer tala om för dina barn att det är dumt att tro på en gud 😛 försök inte 😉 du anser oss vara bakåtsträvare, som lever på medeltiden och som tror på spöken och andar.
    Jag har redan förklarat att min tro inte är blind 😛 inte mitt problem du inte vill ta till dig av vad jag säger peter.

  10. petersingerfanboy skriver:

    Bahlool; Jo jo, självklart, men du gör ju rätt många antaganden om mig också 😉 Som jag tolkar det kommer du lära dina barn att gud finns och att muhammed är hans profet, rätt eller fel? Du skriver själv att du inte kommer kunna vara nautral när det kommer till ateism. Så hur kommer du gå tillväga? Jag ser att du har två alternativ, antingen berättar du om ALLA olika livsåskådningar neutralt eller så favoriserar du den du håller. Jag har sagt, ärligt, att jag kommer hålla mig så neutral som möjligt. Jag är trots allt inte så frispråkig angående min ateism som det kanske kommer fram i våra samtal här, går inte runt och gnatar om hur dumma och bakåtsträvande alla religiösa är, vilket jag inte tror heller.

  11. petersingerfanboy skriver:

    Z: Jag tycker jag har varit rätt tydlig med att jag kommer vara så neutral som möjligt (ingen är ju perfekt)
    Så vi verkar dela uppfattningen här. Verkar som att du har barn, har frågan om gud kommit upp, alltså hur bemöter du en fråga som ”finns gud”? Säger du då ”ja” eller ”jag tror det”.
    Du skriver att din mor var kristen, betyder det att du också var det? Troende kristen? Vill inte anklagas för att anta saker. 😉

  12. Bahlool skriver:

    Klart jag kommer att ge den bild av religionen jag har, annars är jag ju en hycklare, om jag stödjer en form av sanning och sedan talar jag om för min son, ja du, det finns 100 sanningar och alla är lika rätta..jag kommer förklara för honom vad som är viktigast, att gå in på alla religioner och åskådningar går inte och den kunskapen har jag inte..jag har basic kunskap om olika religioner och åskådningar..sen vet man inte vad som händer..jag har syskon som inte bryr sig ett dugg om vad jag är intresserad av eller tror på..de vet att Gud finns, han har inga barn inga släktingar han är skaparen de vet vad Profetens namn är and thats it..vem säger inte att mina barn blir likadana, ointresserade av de djupare kunskaperna i religionen…
    Som sagt du har följt mig rätt länge, har du någonsin sett mig vara neutral inför någonting? 😛 jag väljer sida 😉

  13. Z skriver:

    Nej jag var aldrig kristen. Ja jag har barn, den lilla är för liten för teologiska samtal, den stora börjar fråga lite om Gud. Då jag sysslar med mystik, brukar jag inte sådana ord som att ”Gud finns”, för finns något är det skapat eller fött, Gud Är. Men nej, än så länge har inte samtalet kommit upp. När någon frågar mig om Gud ”finns”, så svarar jag alltid med samma sak, ”enligt mig så ja, Gud Är”. Personligen som mystiker, vill jag att mina barn ska komma fram till sin egen uppfattning, mitt hopp och min syn är min, men jag vill att barnen ska undersöka och komma fram själv till vad de anser om Gud. Men självfallet kommer jag uttrycka min syn på Gud när frågan uppstår, att jag anser att Gud Är. Jag skulle dock bli lika sur om en ateist kom och skulle säga till mitt barn att Gud inte finns, för vem är denne att säga en sådan sak till mitt barn? Nej, jag vill att mina barn ska grundligt undersöka världen och själv komma fram till vad som passar dem.

  14. Beck skriver:

    Om du inte kan tala gott om ateister så blir det inte lätt för det barn att bli ateist. Om man skrämmer barnen med att vara ateist är det värsta brottet enligt gud osv så gör du precis samma sak som rasisterna eller islamofoberna gör mot sina barn. Du lär du dina barn ett elitistiskt tänkande där vissa typer av människor är förmer än andra, inte utifrån sina handlingar utan utifrån deras tro. Det paradoxala i detta är att de flesta ateister står för religionsfrihet och tycker det är viktigt att du ska få ha din tro. Men tyvärr så lär du dina barn att vi är det värsta som finns. Om man inte kan tolka vissa saker ur religionen utan tar till sig sådana saker så anser jag att religionen är farlig för människan och det är ett hån mot oss ateister som förkastar SD och som vill skydda religiösa grupperingar.

  15. Z skriver:

    Peter, dock ska en sak tilläggas. Då jag praktiserar mystik, blir min predikan om Gud mitt handlande. Hur jag agerar. Jag kommer inte hymla eller gömma min tro på Gud, för det är dock mitt hem, jag är vuxen och barnen får anpassa sig efter våra regler. När de är vuxna kan de avgöra hur de vill göra. Likväl jag är liberal är jag väldigt ortodox när det kommer till mystiken. Vi ber innan maten för att välsigna den, äter någon av maten innan dess äter inte jag av den, då ger jag den till fåglarna. Allt jag gör, gör jag till Gud, så mitt handlande är min predikan som sagt. Vi fostrar barnen här hemma efter mystikens principer. Tro, likväl som icketro eller ateism, är värdelös. Att tro är att inte veta enligt mystiken, likväl ateism är lathet att inte söka Gud. Jag har undersökt och kommit fram till att Gud Är. Jag tror inte på Gud, jag vet. Men jag kan inte förmedla mina erfarenheter, då dem är mina, det enda jag kan göra är att svara ”sök själv”.

  16. petersingerfanboy skriver:

    Z: Fair enough, även om jag inte alls håller med dig angående ateisters lathet, skulle snarare hävda att du sätter stopp för utforskande med gud ÄR. För mig är det som att söka efter spöken. Inget jag direkt tror ska resultera i något. Folk har ju trott på gud/gudar under ganska många årtusenden och ändå blir ”bevisen” färre och färre… Skulle ändå vara intressant att veta vad det var som fick dig över på den mystiska sidan. Har du läst dig till det?

  17. petersingerfanboy skriver:

    Bahlool: Självklart får du göra som du vill med dina barn, men det som slår mig är att du inte ens verkar överväga att nämna möjligheten att gud inte existerar. Förstår du hur detta är indoktrinerande? Jag säger inte heller att dina barn kommer garanterat bli muslimer, men precis som beck säger ovan främjar du ju en ateistfobi hos dina barn. Jag tvivlar inte på din tro, men du måste ju se att din tro inte är 100% vattentät. Nä nu börjar det gå på tomgång här, ha de så länge!

  18. Bahlool skriver:

    Ja men jag indoktrinerar på samma sätt som alla andra..det är påverkan av våra barn för vi har dessa värderingar, du, jag min granne..att hitta någon som tror på Gud och sedan säger till barnen, ja men du vet, gud kanske inte finns är inte bara hyckleri utan rätt dumt. Barnet kommer ju träffa på ateister i skolan, ute i vardagsdlivet mm..så stödet för sekulärismen och ateismen är så stor att om det blir en påverkan, så är den utanför familjen…Lol ateistboi, mkt fobier på sistone men barnet kommer ju umgås med sådana barn, vara vän med sådana barn..så tror att påverkan från ateister kommer vara tillräckligt stor..

  19. petersingerfanboy skriver:

    Ja, tror det var någon som jämförde med att tro på tomten. Många barn blir ledsna när de äldre retar dem och berättar att tomten inte finns, men efter ett tag torkar tårarna och de börjar istället skratta åt sig själva över hur de kunde tro på nåt så dumt.
    Jag skulle inte säga att det är hyckleri, utan sunt förnuft att säga att det finns en möjlighet att gud inte existerar även om du har den tron.

  20. Z skriver:

    Peter, jag anser agnostiker vara de största av latmaskar, och ateister är de mest blinda. För vad bevis de än får kommer de blunda. Men nu hade det inte alls med saken att göra.

    Teoretisk mystik och praktisk mystik är stor i sin skillnad. Jag är praktisk mystiker, alltså är det mina erfarenheter osv som övertygat mig. Det finns mycket du inte vet om mig, likväl jag med dig. Men i mitt fall tror jag inte på saker av blindo, utan att jag noggrant undersökt saker. Tex, fungerar magi? Jag säger ja, om man vet vad magi är, jag har studerat ockultism i mer än halva mitt liv. Finns demoner eller spöken, ja, då jag själv stött på dem. Dem som varit med mig när jag kalla på dem fick sitta ett tag på psyket efter.. Så allt jag ”tror” på, är sådant jag grundligt undersökt. När det kommer till Gud, så har jag starka skäl till att ”tro”. Tex när jag vill att mina barn ska bli ”troende”, är för att de ska få uppleva och må lika bra som jag gör, jag vill att de ska få njuta av den extas i livet som jag gör. Jag blir aldrig stressad, jag väljer om och när jag ska bli arg, jag är alltid lycklig, har inga problem och är mer än nöjd med mitt liv. Ett av mina motton är, att problem är något man skapar själv, allt som man bemöts av är ren potential, som man vänder till positiva eller negativa erfarenheter. Självfallet vill jag då att de i min närhet likaså skall få må lika bra som jag gör. Jag vill inte att de (barnen) ska tro för min skull, utan tro för sin egen skull, för att de själva etablerat sitt egna förhållande till Gudomen. Det starkaste bevis jag har för Gud, är att någon svarar då jag ber. För en mystiker, är inte bön något man gör med munnen, med ord, utan den mest djupa känsla, och absoluta behov – begär, man har. Sann bön är ordlös. Du ber till Gud, utan att du ens vet det. Gud svarar på din bön, utan att du ens vet det. När du verkligen önskar dig något, av djupet av hela ditt väsen, är det sann bön. Detta är vad Gud, din Gud, allas Gud, svarar på. Detta begär du har, så länge det inte skadar dig själv, eller andra, om det är rent nog, om det är uppriktigt nog, besvaras. Anledningen till att du inte kan uppleva Gud, är för att du valt bort Gud, och Gudomen har uppfyllt din bön och vilja. Likväl, som du tror komma skall när du dör, skall Gud uppfylla. Har du byggt din Oändlighet av ett evigt tomrum av inget, skall detta uppfyllas. Om du verkligen skulle vilja få Gud tillbaka in i ditt liv igen, kommer du få det. Dock är det smärtsamt för Gud, att du väljer bort H*n, jag tycker det likaså, men det är ditt val. Men hur du än gör, älskar H*n dig min vän 🙂

  21. Z skriver:

    Sen gällande tomten, vilken version, katolska helgonet Sankta Klaus, ja han har funnits, så hur kan man säga annat? Att säga att St. Klaus inte funnits är ju bara dumt, eller menar du Jòlnir? Vilken tomte? Gnomer, alver, var lite mer specifik 😉

  22. Bahlool skriver:

    lol good one Z…

  23. petersingerfanboy skriver:

    Z: Det var rätt fint uttryckt om din personliga tro och jag skulle gärna vara med när du kallar på demoner och spöken, är stort fan av skräckfilm. När du får svar från gud, hur vet du att det är gud? Något jag själv skulle fråga mig om jag fick ”kontakt” eller tog kontakt enligt dig. Hur vet man att det inte bara är ens egen röst/en demon?
    Ett exempel; en benhårt troende (rätt tro underförstått) får magcancer. Ber för sitt liv och mot slutet ber att få slippa smärtan och låta allt vara över. Får denne sina önskningar besvarade?
    Inte vill jag egentligen att livet ska sluta i ett tomrum, men det verkar mest möjligt. Å andra sidan har jag inte ”existerat” i flera miljarder år innan jag föddes och det var ju inte så farligt 🙂

    Angående tomten, kom igen, nu är du fånig. Du vet att jag syftade på vår traditionella jultomte som är en mix av St. nikolaus, julbocken och våra små gårdsnissar. Men detta spelar ingen större roll eftersom den nikolaus du hänvisar till är en riktig liten fantasyfigur själv 😉 Han sög inte på moderns bröst bestämda dagar (!) och var tydligen på olika platser samtidigt (!) Utan otroliga mirakel utan bevis – inget helgon.

  24. Z skriver:

    Jag kallar inte på sådant nu för tiden, då det är en aning tabu om man säger så.. Hur jag vet att det är Gud? Det känner man, man VET.. Gud behöver inte säga ”hej på dig lille vän, du vet jag är Gud, så du vet”.. Nej, Gud behöver inte förklara Sig, när Gud gör Sig känd, vet man. Hos mig gör Sig Gud inte känd med röst, utan tecken, känsla osv runt mig. Jag ber tex att min bror ska få det väl, och allt vecklar ut sig som en ros. Har jag ett problem och jag ber om en lösning, så kan jag se alla små lösningar komma sig samman och bygga ihop sig till det som behövs. Det är svårt att uttrycka i ord här, men det är nog. Tja, det finns mycket mycket mer, men jag orkar inte sitta här och skriva om allt.

    Det där är rätt skoj, har han innan rökt? Ätit mycket rött kött? Haft ett bra leverne? För du vet, jag har många runt mig, som är sjuka i dödliga sjukdomar, allt från cancer till hjärt och kärlsjukdomar som de inte anser sig vara värda att ha, ändå är det dem som rökt ciggaretterna och levt kasst.. Det är barnsligt exempel tycker jag. De flesta människor, sitter och ber om saker, som Gud vore en anden i lampan som ska uppfylla allt vad de begär – egoistiska begär. Men oftast är det så, människor ber om saker, makt, rykte osv, hyckleri kallas det. Har du rökt säger vi, eller behandlat kroppen som skit, sen när du väl blir sjuk sedan, ska Gud då ta bort allt!? Nej, man måste ta ansvar för sin kropp och själ. Varför ska Gud ta bort en sjukdom som man så gladeligligen dragit på sig? De flesta människor är mer än förtjänta av vad de får, tyvärr.

    Du får vad du vill ha. Men hur vet du om du fanns eller inte? När du sover är du inte ens medveten om att du sover, om du inte är som jag, som drömmer lucida drömmar. De flesta drömmar, som dröms, så tror man benhårt på det som sker, vissa kan inte ens fatta att det var en dröm väl när de vaknat..

    Nej du är den okunnige, vilken traditionella jultomte? Vet du ens vad julen kommer från, blir då frågan? Menar du Odin som Jólnir? Eller St. Klaus, vilken tomte?

    För att visa lite på bön, tar jag med en länk till en video:

    http://www.youtube.com/watch?v=1mFRUGDY8Ao

    (Detta förklarar lite synen på min bön)

  25. Beck skriver:

    Men snälla Z många av de mest religiösa länderna i världen är ju också de fattigaste. De ber hela dagarna så att de ska slippa svälta och barnen dör av svält samt sjukdomar. Vad har barn som dött i cancer gjort för ont och vad har barn som dött några månader gamla gjort för ont. Folk lär ju be ständigt för dessa människor. De flesta vuxna människor i västvärlden kanske dör av följdsjukdomar av dåligt leverne men knappast globalt sett. Det har till och med gjort en vetenskaplig undersökning om bön fungerar och det visade sig inte vara någon skillnad på folk som bad och folk som inte gjorde det =).

  26. Bahlool skriver:

    Nja beck..de visade ett program på svt några månader sedan, de besökte ett ålderdomshem oh det visade sig att de som var mest troende, var de som levde längst..man kom fram till att det berodde på att de trodde på gud och eftersom de trodde på gud så var de tacksamma och mera tålmodiga för allt som hände..så de oroade sig mindre, mindre stressade, mindre rädda osv..

  27. petersingerfanboy skriver:

    Beck: Du snodde mina argument, även om Z säkert har ett bitande svar på alla dina frågor 😉 Jag har också hört om den studien, det visade sig att folk som visste om att anda bad för dem faktiskt blev sämre 🙂

    Z: Ok, du säger att du KÄNNER gud, men hur vet du att det är GUD – gud, om du förstår vad jag menar. Hur vet du att det inte är en demon som mixtrar med ditt huvud? Sedan är dina resonemang angående sjukdomar ganska menlösa. Hur kan man falsifiera ett uttalande om att den som är sjuk ”tror inte på rätt sätt – han/hon får vad de förtjänar”? Varför ska gud ta bort en sjukdom, tja är han inte oändligt god eller liknande?

    Precis den tomte jag skrev om som växt fram som en mysig historia många lurar i sina barn. Förstår inte vad som är oklart med det? Just att denne är baserad på olika gestalter var min poäng men det missade du kanske…

    Filmen, vad ska man säga… Bravo han lyckades säga absolut ingenting som var värt att ta på allvar, men så är det väl med mystiken.

    Bahlool: Har du sett Matrix?

  28. Beck skriver:

    Det är säkert rogivande att tro att det finns en gud när man närmar sig döden. Men att säga att troende människor lever längre känns väldigt kontroversiellt. Det skulle jag gärna vilja ha starkare belägg för än ett tv-program på SVT.

  29. Bahlool skriver:

    japp jag har sett matrix..

  30. Bahlool skriver:

    no idea i samma programm kom de fram till att inavel eller giftermål mellan rätt så homogen grupp på korsika tror jag eller nära sardinien, ledde även det till längre liv, det var en bieffekt av inavlen..

  31. Beck skriver:

    petersingerfanboy: Just det de blev till och med sämre =). En annan sak jag tänkte på, hur kommer det sig att det finns nästan lika många sätt att tro på gud som det finns religiösa och alla är lika övertygade om att deras sätt är det rätta. Sedan kan andra troende hävda att man ska tro på ett sett än ett annat. Att deras tro är felaktig osv. Alla är som sagt säkra på sin egen tro och att det trots allt nästan finns lika många sätt att tro som det finns religiösa kanske tyder på att gud finns men hos var och ens hjärna.

  32. Bahlool skriver:

    Beck, de flesta tror på en och samma Gud. att olika grupper har olika tolkningar är inte så konstigt eller?

  33. petersingerfanboy skriver:

    Bahlool: Man kan säkert må fint i en bubbla av fantasier, men många väljer verkligheten ändå. Ser inget positivt att leva nåt år extra om hela ens liv är byggt på antaganden.

  34. Bahlool skriver:

    När dubörjade dyka upp på min blogg, så hade vi en liknande diskussion..jag förklarade då att mina bevis inte är godtagbara för dig men för mig är de tillräckliga 🙂 Min tro på Allah handlar inte om antaganden, utan om bevis som är tillräckliga för mig.

  35. Z skriver:

    Du Peter brukar vara intelligent, men ändå fatta du inte en simpel video om min syn på bön, illa.. Titta du ens och lyssna du ens på videon? Förstod du vad jag skrev MED videon? Hade du då lagt ihop 1 + 1 så hade du förstått, ändå backa du till samma shit som vanligt. Detta är lite av anledningen att du och många ateister inte erfar varken Gud eller mirakel, varför? Jo för kan ni inte läsa simpla saker jag skriver, eller lyssna på en video utan att missa hela poängen, hur ska du/ni då förstå högre ting? Du rulla med full fart rakt förbi vad jag skrev, samt länken. Där har du ditt problem, du har stängt dig helt Peter. Inget fel med det, Gud har tillåtit din sanna bön, H*n är nu borta från ditt liv som du önskat.

    Känner lite att vi hamnar på samma sida som sist, där du helt ignorerar det jag skriver, först lite smått, sen lite mer, sen missar du helt mina ord. Så tack för denna gång Peter 🙂

  36. petersingerfanboy skriver:

    Z: Nja, skulle vilja påstå att jag gav den en chans men poängen är att, visst, han förklarar tänket precis som du gjort och jag respekterar att du tror på detta. Dock anser jag att ett problem ligger i att dessa uttalanden inte går att falsifiera så även om jag uppskattar den poetiska sidan av denna livsåskådning har jag svårt att ta till mig hur man kan låta det påverka ens liv i så stor utsträckning. Men jag är väl stängd som en mussla antar jag. Tycker ändå dina inlägg om mystiken är intressanta så du får ha tålamod med mina frågor.

    Bahlool: Jo vi kretsar ju kring den heta gröten 😉 Men jag tycker ändå det finns intressanta bitar som kommit med på nåt hörn också.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up