• Mina eids…

    I dagarna har det blivit mycket politik på bloggen, inge mig emot, då jag gillar sådant, men jag glömmer lätt att det finns så mycket annat. Vi som muslimer blir lätt upptagna med våra personliga problem, med problemen i våra hemländer eller de muslimska områdena. Jag har glömt bort att det under denna månad finns några av de viktigaste festivalerna, efter Eid al Adha och Eid al Fitr, festivalerna som handlar om Ahlul Bayt och deras status. Så jag som muslim av den jafaritiska lagskolan firar Allahs festivaler, och festivaler som firar Profetens födelsedag, vidare firar jag festivaler som firar de utvalda Ahlul Bayt.

    Under denna heliga månad, så firar shiiterna att Profeten Muhammed, den bäste av de bästa, det heliga sändebudet, samlade musimerna vid Ghadir Khum. Där höll han sitt avskedstal, ett tal som finns i två kända versioner. Ena versionen är omtalad i över 185 sunnitiska källor och är erkänd av shiiterna som den enda sanna i den talar denna perfekta människa om att han efterlämnar efter sig Koranen och Ahlul Bayt, något han säger tre gånger. Vi firar att han lyfte Alis hand och sa (något alla sunniter också erkänner) Såsom jag var er herre, så är Ali är herre. Denna händelse var av sådan stor betydelse för shiamuslimerna att vi infört en dag för att fira denna händelse. En händelse där vi firar Alis ”kröning”.

    100.000-tals stod i den varma ökenhettan och lyssnade på Profeten, han talade länge om de fattiga, de svaga, de behövande. Ta hand om de föräldrarlösa sa han, förbud att ta ränta, förbud att dricka, förbud att skada oskyldiga. Vidare läste han upp runt 100 Koranverser och så kom han till biten när man satte en liten kulle av skinn och lera, och där stod han. Lyfte Alis hand och efter att han hade talat om för människorna att Ali var hans efterträdare, kom sahabas, vännerna till Profeten, och gratulerade Ali.

    Efter att ha hyllat Ali på det viset så kom versen:

    Denna dag har Jag fulländat
    religionen för er och fullbordat
    min välsignelseöver er, och har
    [därmed] valt islam som en
    religion för er.
    Koranen 5:3

    Denna dag har Jag fulländat religionen för er och fullbordat

    min välsignelseöver er, och har [därmed] valt islam som en religion för er.

    Koranen 5:3

    Nästa gång vi firar under denna månad är Eid al Mubahilla. En eid som firar en händelse omtalad i den heliga Koranen. En händelse när kristna kom för att möta Profeten Muhammed och diskutera med honom. Profeten tog då med sig sin familj, sina käraste Ahlul Bayt. Ali…Fatima…Hassan…Hussain. Och när dessa sågs av de kristna, kunde de inte motstå den kraft denna heliga familj utstrålade.

    Vidare måste jag be om ursäkt för att jag skriver så mycket om psykfallen som besöker mig, men även om det inte är tillbörligt att skratta och håna de sjuka, så kan jag inte låta bli. Jag ser många kommentarer som jag inte kan släppa igenom, och dessa får mig alltid på humör 😛

    Jag är välsignad. Jag är älskad av Allah. Jag är född muslim, troende, anhängare av Profeten. Jag tillhör denna magnifika religion. Stolt och hedrad av denna tro. Jag följer dess maximer. Jag har lämnat över min själ och mitt liv i Din Hand ya Allah. Jag är fiende till dina fiender och anhängare till dina anhängare Ya Awal al Awaleen we Ya Akhir al Akhiriin. Hur magnifik är inte denna religion, följd av miljarder.

    Hadith från den heliga Profeten:

    Snart skall det komma en Tid då min Nation (Islamiska Ummahn), då inget av Koranen skall finnas, förutom dess skrift, och inget kommer bestå av Islam förutom dess namn.
    De (muslimerna) kommer att kallas för det (muslimer), men de kommer vara det folk som är längst bort från det (från religionen Islam)

    Moskeerna kommer vara fyllda, men de kommer vara tomma på vägvisning.
    De lärda i den tidåldern, kommer vara de värsta av lärda under himlen.
    Från dem skall splittring komma och tillbaka till dem ska det återkomma.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up