• Gåvan att se framtiden

    En av de gåvor Ali hade, var hans förutseende, hans förmåga att förutse framtiden och folks liv och död. Detta är ett längre stycke med källor och är egentligen överkurs i islamisk historia.
    Ett exempel på Alis förutseende var att han brukade säga till massorna: ”Fråga mig vad ni vill, innan jag lämnar. Vid Allah, ifall ni frågar mig om 100 otrogna grupper eller om ni frågar mig om 100 troende grupper, så kommer jag att berätta om dears ledare genom tiderna, till domedagen.

    Under ett sådant tillfälle ställe en man upp sig och sade hånfullt: Ifall du har sådan kunskap, berätta för mig hur många hårstrån jag har i mitt ansikte och på mitt huvud? Ali svarade: ”Vid Gud, min vän och min älskade bror, Profeten Muhammed, informerade mig om dig och din fråga. Mellan dig och mig kan jag berätta för dig att för varje hår på ditt huvud, så finns det en ängel som kommer att förbanna dig, och för varje hår i ditt ansikte, där finns det en djävul som viskar i ditt hjärta att göra ont. Vet detta, i ditt hus finns det en son, som kommer mörda en son till Profeten Muhammed i en inte alltför avlägsen framtid. Jag skulle kunna berätta de huvudsakliga anledningarna till din fråga, om svaret inte skulle leda till problem.
    Dock anledningen till att jag inte säger mera i frågan, är samma anledning varöfr jag inte ger mera information om dig och din förbannade son.

    På den tiden frågan ställdes, så var mannens son bara ett litet barn, men kort tid senare blev ungen en man och skulle senare leda Yazids I (kungen som lät mörda Profetens barnbarn Hussain) armé i slaget vid Kerbala. (1)

    Ett annat exempel för Alis kunskap om framtiden var orden om Talha och Zubair (anhängare till Ali som senare vände sig emot honom). De två gick till Ali för att be om lov att gå till Mecka, Ali svarade då: ”Vid Allah, ni två ska inte dit för att vallfärda, faktum är ni har inget uppsåt att vallfärda. Ert mål är Basra. Men vet att Gud kommer förstöra er komplott och kommer vända det mot er. Jag kommer snart uppnå seger över er. Senare möttes de i slaget vid Basra, även känd som Kamelslaget, och där vann Ali över dem och Aisha. (2)

    Ännu ett exempel av Alis kunskaper om framtiden var när han höll ett möte för att folket skulle svära trohetslöftet till honom. Då sade han: ”Antalet som kommer, kommer vara 1000 man, inte fler inte färre, de kommer att komma från staden Kufa. Abbas, Profetens farbror berättar: ”Att tala om ett visst antal personer, fick mitt hjärta att klappa högre, och säga till mig själv, ifall antalet är färre eller fler, så kommer hycklarna att håna och gå emot honom, därför började jag räkna de nyanlända tills jag kom upp i siffran 999. Då jag såg att det inte var tusen som hade kommit, så blev jag ledsen, och jag sade till mig själv: ”Kan en sann och utvald ledare som Ali, säga något som är fel eller falskt? Under dessa ord, såg jag en man komma från långt håll. När han kom närmare såg jag att det var Uways Qarani, och han blev den tusende att anlända till mötet. (3)

    Ett exempel över Alis förmåga, var hans profetia över Dhul Thadyahs död vid slaget vid Nahrawain, där Khawarij betvingades.
    När man letade efter den dödes kropp efter slaget hade tagit slut, så sade Ali: ”Vid Gud, jag talar sanning, han är dödad och vi kommer finna honom snart.” Snart hittade man hans kropp. (4)

    Om Alis förmåga att förutspå saker, sade Jandab ibn Abduallah Azadi: ”En ryttare från frontlinjen kom till Ali för att informera honom om hur det låg till och sade: Khawarij har gått över floden Nahrawain. Ali svarade, de har inte gått över än. Mannen svarade, jag svär, de har gått över. Ali svarade än en gång, De har inte gått över floden. En andre man kom och berättade samma sak, att de hade gått över floden och att han själv såg dem med sina egna ögon. Ali var lika säker nu, Nej jag svär, de har inte gått över floden för hela deras här, förutom ett fåtal, kommer bli dödade innan de går över floden.

    Jandab skriver vidare att han lovade sig själv att han skulle vara den förste att kämpa emot Ali, ifall det de två ryttarna sade var sant och att Ali hade misstagit sig och jag skulle gå med i hans armé ifall det han förutspådde var sant. Vi gick då till fronten för att veta vad som är sant. Då såg jag att det Ali hade sagt var sant, de hade inte gått över floden och senare dog alla förutom ett fåtal av dem vid stranden. (5)

    Ett annat exempel är Alis egen död, han sade: ”Jag svär vid Gud, detta kommer bli färgat rött (pekandes på sitt skägg)”, senare färgades hans skägg med blodet som rann ner från hans hjässa. (6)

    Ett annat exempel var när han sade: ”Juwayriyah ibn Maashar kommer hängas, efter att man kapat av hans händer och fötter. Kort efter det här, under Muawiyas styre, lät Ziyad ibn Abii kapa av händer och fötter på Juwayriyah och hängde honom senare. (7)

    Alis förutsägelse om Maytham Tammars martyrskap: Ali sade: ”Han kommer vara den tionde personen som kommer mördas med kniven i hans sida, framför dörren till Amr ibn Hariths hus och sedan kommer man hänga honom på ett träd, och Ali pekade på trädet där Maytham kommer bli hängd på. Efter det kom Maytham alltid till trädet, bad vid det och vattnade det. Efter Alis död så lät Ubaidullah ibn Ziyad hänga Maytham Tammar, vid samma träd och han lät honom bli stucken i sidan. (8)

    Ali förutspådde även Rashid Hejaris död. Hans händer och fötter kapades av innan han hängdes. (9)

    Ett känt exempel på Alis förutsägelser var Kumail ibn Ziyads död, orsakad av Hajjaj ibn Yusuf. Kort efter Alis död, så lät Hajjaj mörda Ziyad. (10)

    Vid ett tillfälle förutspådde Ali Qanbars död, även det ett brott som kan läggas till al Hajjajs lista över brott mot islam. Profeten Muhammed hade talat om för Ali vem som skulle dö och när de skulle dö. Det var Alis plikt att berätta om de här sakerna vid rätt tillfälle.
    När Hajjaj satt i ett möte med sina medhjälpare, så sade han: ” Jag vill döda en av Alis vänner, så att jag kommer närmare till Gud. Introducera mig till någon av dem. Hans medhjälpare gav honom namnet Qanbar, och menade att han var en av Alis närmaste och äldsta vänner. Hajjaj kallade Qanbar till sitt hov.
    Hajjah uppmanade Qanbar att ge upp Alis religion. Qanbar svarade honom då: ”Finns det någon religion som är bättre än Alis?

    Hajjaj hade inget svar på det för alla visste Alis status, alla visste vad Profeten hade sagt, alla visste vad Koranen berättat, alla kände till haditherna om Ali. Enda Hajjaj kunde komma med var: ”Jag har bestämt mig för att döda dig, det är upp till dig att bestämma hur!” Qanbar sade då: ”Upp till dig hur” Hajjaj undrade varför?
    Qanbar sade, ”Jag kommer döda dig på samma sätt som du dödar mig på, för min mästare Ali har berättat för mig att jag kommer bli martyr och att den som mördar mig kommer vara en blodtörstig person som dig. Hajjaj lät bödeln hugga av huvudet på Qanbar. (11)

    En gång kom en man till Ali och sade till honom: ”Jag gick förbi Wadi al Qira, där såg jag Khalid ibn Arafatah föras förbi och begravas där. Oh Ali, be till Allah om förlåtelse för honom. Ali svarade: Han har inte dött och kommer inte dö förrän han leder en grupp som lämnat islam och som kommer ha en fanbärare vid namn Habib ibn Hammar. Då sade en man som satt där, oh Ali, jag är en av dina anhängare, en shia!! Ali frågade vem är du? Han sa jag är Habib ibn Hammar. Ali svarade, akta dig för att vara ledare för denna grupp, men jag är säker på att du kommer bli det. Du kommer gå in i moskén, genom denna öppning och pekade då mot elefantöppningen. När Ali hade mördats och hans son Hassan förgiftats, när Hussain gjorde sitt uppror och han befann sig i Kerbala och Umar ibn Saad gjordes till ledare för armén, under Ubaydullah ibn Ziayd, då lät han Habib ibn Hammar vara fanbärare. Som Ali förutspådde så gick denna Habib ibn Hammar in genom elefanöppningen och då red han vidare mot Kerbala och där deltog han i mordet på Hussain i Kerbala. Hussain, Profetens barnbarn. (12)

    En gång talade Ali till en viss Bara ibn Aziz, och Ali sade: ”Min son Hussain kommer bli dödad medan du är i livet, men du kommer inte stå honom bi. När Hussain hade mördats i Kerbala, då sade Bara: ”Vid Allah, Ali informerade mig om Hussains öde och jag hjälpte honom inte. Ända fram till sin död, så kände han ånger över att han svek Profetens barnbarn. (13)

    Återigen ett exempel om Alis förutseende är en hadith, som vi fått genom Juwayriyah ibn Maashar Abdi. Han berättar: ”När jag följde med Ali på väg till Siffin och vi nådde kullarna vid Kerbala, så såg jag Ali ståendes i ett hörn av armén. Han tittade till vänster och till höger och grät. Sen sade han: ”Jag svär, detta är den mark de kommer falla på, detta är platsen där de kommer bli dödade på. Någon frågade Ali vad namnet på landet var. Ali svarade: Detta är Kerbala och här kommer en grupp att bli martyrer, de kommer gå raka vägen till paradiset utan avräkning. Folk förstod inte vad han menade, fram tills Imam Hussain dog martyrdöden vid Kerbala. (14)

    Mongolerna

    Sista exemplet på Alis förutsägelser är om byggandet av Bagdad, Abbassidernas rike och hans uttalande om olika kungar och om mongolernas förstörelse.

    Den lärde Allama Hilli (en av de mest lärda inom shiaislam) sade: ”Min far förklarade varför Mongolerna inte invaderade städerna Hillah och Kufah (förr var de viktiga städer för shiaislamisk lärdom) och inte heller de heliga städerna Najaf och Kerbala (heliga religiösa städer för shias). Enligt honom så brukar mongolerna inte lämna någon i livet när de angriper en viss stad, de förstör den utan barmhärtighet. Så när nyheterna kom om att mongolerna var på väg, så skrämde de iväg invånarna i städer som al Hilla. Så människorna flydde ut i öknen. De som var kvar var lärda som min far och andra stora lärda från den tiden.

    De var kvar och diskuterade hur de skulle bemöta mongolerna. De bestämde sig för att skriva ett brev till ledaren, Hulagu, i brevet skrev de att de skulle lyda honom och inte stå emot honom eller hans armé. Brevet skickades till Hulagu genom en persiskttalande man. När Hulagu läste brevet, så skickade han två män, en viss Tekolm och Aladdin, till al Hillah och de skulle meddela folket att ifall de lydde Hulagu, så skulle de bege sig till honom och möta honom.

    När sändebuden kom, så vågade människorna inte att lyda denna order, de visste ju inte ifall de kunde lita på honom. Så min far sade: ”Ifall jag går till Hulagu, så kan jag förklara situationen för honom och ingen annan behöver följa med. Min far mötte Hulagu innan denne förstörde Bagdad och mördade den siste Abbassid Kalifen.

    När min far besökte Hulagu, så frågade denne hur kan du komma till mig, när du inte vet om jag eller Kalifen vinner? Ifall jag och han får fred mellan oss och jag lämnar honom kvar här, då kommer han straffa er för att ni erbjöd att ge mig ert trohetslöfte. Min far svarade att det vi gjort, beror på tal och uppgifter vi fått från Ali, en man som levde 600 år tidigare. Ali har sagt så här om Bagdad:

    ”Al Zawra och vet ni vad al Zawra är? Det är ett land fyllt av mannaträd. Hus som når ända upp till himlen kommer byggas där och folk reser dit från all världens hörn. Det finns otroliga skatter i dess innanmäte och dess befolkning kommer att lida stort på grund av dessa skatter (olja). Abbas söner (Abbassiderna) kommer att göra det till säte för sitt kungadöme. De kommer även att göra staden till en plats av stor frosseri, förtryck, orättvisa och brott mot de mänskliga rättigheterna för de förtryckta.

    Ledarna i denna stad kommer vara män, som är otrogna, lata, omoraliska vetenskapsmän och förräderiska rådgivare. Deras söner är söner till Rom och Persien. Ifall det det finns något gott att göra, så kommer ingen att göra det, och ifall det finns något föraktfullt att göra, så kommer de skynda sig att utöva det. I denna stad kommer det finnas män som söker upp män för sex och kvinnor som söker upp kvinnor för sex. I detta kaos kommer folk i denna stad att lida under mord och stöld, begånget av de analkande turkarna. Man kommer höra skrik och gråt i denna stad. Vad kommer få er att förstå vad dessa turkar är? De har vinklade ögon, runda ansikten som sköldar, de har inget hår i ansiktet. Deras ledare är en man med hög röst och som har stor kraft i rösten. Han har stora ambitioner.

    Han kommer inte att gå förbi en stad utan att erövra det. Ingen fana kommer att sättas upp emot honom och lyckas. Stackars den som kommer vara fientligt inställd till honom. Han kommer erövra alla städer fram tills han har hela landet under sin kontroll. När vi hörde och läste allt det här och insåg att de passade in på dig, så vi insåg att komma dig till möts.

    Hulagu blev glad över att höra de här sakerna. Så han skrev ett upprop i min fars namn, som gav amnesti till al Hillahs innevånare och de närliggande städernas innevånare (15)

    ——————————————————–

    Källor:

    1. The man who posed such a question was no one but Sa`d ibn Abi-Waqqas. It is strange as to how ignorant these people were. They not only did not benefit from `Ali’s abundant knowledge but tried to underestimate `Ali’s meaningful sermons by mocking them. One example, was the same ignorant man who did not benefit from the ocean of `Ali’s knowledge nor did he allow others to do so and thus made the sermon abortive. (Shaykh al-Mufid, al-Irshad)

    2. al-Khara’ij wa’l-Jara’ih, Rawandi, pp. 188

    3. Nahj al-Sa`adah, vol. 1, sermons, pp. 285
    4. Muruj al-Dhahab, vol. 2, pp. 406
    5. Tarikh Baghdad, vol. 1, pp. 199
    6. Ihqaq al-Haqq, vol. 8, pp. 138
    7. Sharh Nahj al-Balaghah, ibn Abi Hadid, vol. 2, pp. 290

    8. Sharh Nahj al-Balaghah, ibn Abi Hadid, vol. 2, pp. 291
    9.Sharh Nahj al-Balaghah, ibn Abi Hadid, vol. 2, pp. 191
    10.Fada’il al-Khamsah, vol. 2, pp. 254
    11. Ihqaq al-Haqq, vol. 8, pp. 162
    12. Maqatil al-Talibiyyin, pp. 46

    13. Ihqaq al-Haqq, vol. 8, pp. 142
    14. Waq`at Siffin, pp. 140-142
    15. Safinat al-Bihar, vol. 1, pp. 567

One Responseso far.

  1. Ahlam skriver:

    Ja Subhanallah. det är helt sjukt med andra ord, det är synd för det är dom som går miste om ngt underbart:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up