• Mohamed Omar, jag och högerextremismen

    Shiaislam har lärt mig en sak och det är att man ska säga sanningen, även ifall den är bitter.

    Jag har skrivit på nätet i många år, men aldrig velat bli känd eller få för många läsare. För ofta skriver jag privata inlägg och då vill jag inte stå och försvara hur jag lever och vad jag tror på. Då och då brukade jag krydda dessa inlägg med politiska. Sen några år förändrades jag och började skriva mindre öppet om mitt privatliv och mera om politik och religion.

    En tid sedan såg jag en viss Mohamed Omar på teve, och såg hur hyllad och älskad han var, hur lugn och tyst han var. Jag ogillade det, en muslim ska vara lugn men han ska inte vara tyst inför orättvisor och fel, även om dessa fel finns i honom eller hos hans vänner/syskon.

    I och med Gazakriget, så blev jag vän med Mohamed Omar. Vart han än angreps, så dök jag upp för att försvara hans rätt att yttra sig. Han ringde mig nästan varje vecka och jag blev erbjuden att delta i hans projekt för en muslimsk tidning, en tidning som var så fanatisk att även muslimer i Iran, som skulle ge stöd, drog åt sig öronen. Jag delade inte hans åsikter, i många frågor, men jag vidhöll hans rätt att yttra sig och gör det än idag. Jag har märkt att jag är ”unik”, jag delar inte åsikter i alla frågor med folk, men så länge de inte hånar eller hädar, så har jag inga problem med deras åsikter.

    Jag lärde känna några iranier, som var hans vänner och en av dem talade mycket och handlade lite, så jag sa åt honom att sluta snacka och göra något i stället (att skriva att sprida information och skapa opinion menade jag). Enda jag fick se var gnäll, gnäll och åter igen gnäll.

    Plötsligt tyckte denna person att jag inte var muslim, jag var en ”kafir”.

    Jag har ofta hört detta ord från ickeshias, men här hade jag en shiamuslim, en person som brukade dricka (något jag aldrig gjort i mitt liv)alkohol och som brukade festa som brukade ligga runt och som än idag har en far som livnär honom med pengar som han tjänar från alkoholen, och denna person tyckte att jag inte var muslim??

    Jag var tyst men hans personangrepp fortsatte så jag fick tyst på honom och såg hur Mohamed Omar valde hans sida. Från den dagen blev vår kontakt bruten. Han fortsatte läsa min blogg jag fortsatte läsa hans blogg. Efter denna händelse började folk mena att han hade nazistiska tankar och värderingar. Så min kontakt med honom bröts innan dess, men jag fortsatte att försvara hans rätt, såsom jag försvarar wahabiters rätt att inte sitta och ruttna på Guantanamo. Jag håller inte med honom, jag vill ha mera fanatism, mera fundementalism, men inte till den grad han förespråkar.

    För en tid sedan bjöds jag in på en mailinglista som heter ”antisionisterna”. Allt gott och väl, men där skrev personer som var öppet nazivänliga.

    Hur kan jag som muslim stödja eller försvara en sådan ideologi? Herr Omars ord var inget jag kunde hålla med, inte heller några andras ord i listan; han menade att tyskarna var minst barbariska av de deltagande länderna.

    Jag skrev det här som svar:

    Hur bedömer du minst barbariska? En död människa är en död människa..de miljoner som dog av svält, köld, bombräder mot civila allt det här tyder på att alla som deltog var barbarer.
    Ett av huvudargumenten för den islamiska rebpubliken Iran att inte skaffa sig kärnvapen är just att det går emot islam. För en atombomb gör ingen skillnad på civila som militärer. Den gör ingen skillnad på om du deltog i krig eller ej. Visst finns det folk i Iran som vill ha sådana vapen (och jag tycker de bör ha dem) men det var en av grunderna varför flera religiösa ledare tog avstånd från dessa vapen.
    Tyskland startade krig efter krig. En aggressor är aldrig fredlig eller minst barbarisk.

    Jag har ofta svikit mina ideal och Ahlul Bayts ideal, jag har ofta förrått folk och förrått min tro och min religion, men ju äldre jag blir desto mindre rädd har jag blivit, desto mindre benägen har jag blivit att ha och skydda vänner som inte förtjänar det. På listan skrev jag andra saker som var till försvar för judar och de muslimska värderingarna.

    Plötsligt såg jag inga svar, paranoid som jag är ville jag testa ifall de hade kickat ut mig…och det hade herr Omar.

    Tittar man på min blogg så märker man att jag har rätt stort tålamod med vad folk tycker och tänker, då och då har jag censurerat folk, men det var när de hotade, när de fortsatte angripa personligt och när de blev oförskämda och deras enda syfte var att sprida provokationer. Jag har aldrig blockerat någon som hållit sig till ämnet och som inte delade mina värderingar eller mina åsikter.

    Tyvärr har Mohamed Omar inte förstått, att du inte kan kräva rättigheter för dig när du förvägrar dem andra. Det är något han delar med sina nazistiska vänner, det är något han delar med SD och med kommunisterna. Det är något han delar med wahabiterna, men det är inte något han delar med mig.

    Jag kommer fortsätta försvara Mohamed Omars rätt att yttra sig och samtidigt kommer jag fortsätta att tala emot hans värderingar och åsikter som strider mot dem värderingar som jag inte anser är muslimska.

28 Responsesso far.

  1. Svarten skriver:

    Äntligen ett någorlunda vettigt inlägg på denna blogg 🙂

  2. Bahlool skriver:

    rofl…det fanns en tid då en viss svarten gillade min blogg 😉

  3. Svarten skriver:

    Jo, visst var det så, men det var innan fanatismen började ta överhand. Det glädjer mig dock att du tar avstånd från Omars mest extrema åsikter.

    Intressant uppgift du kommer med om att muslimer i Iran skulle ge stöd till Omars tidning. Det får du gärna utveckla i ett blogginlägg, om du nu sitter inne med ytterligare uppgifter som på något sätt kan styrkas.

  4. Bahlool skriver:

    Det var hans ord i telefonen..ser inga problem med det vi har ju riksdagsledamöter som skickar pengar till Israel 🙂 Men de drog öronen åt sig när han visade sitt rätta ansikte.

  5. Svarten skriver:

    Jag ser även ett problem med ”riksdagsledamöter som skickar pengar till Israel” och svenska moskéer som finansieras av wahhabiter i Saudiarabien.

  6. Bahlool skriver:

    japp japp men vi har ju kulturstöd till tidningar i Sverige..vi har stöd av alla slag från privatpersoner, företag och stat ingen större skillnad. Ideen med tidningen var att det skulle vara en slags muslimsk krönika..men de drog åt sig öronen pga hans åsikter i vissa frågor. Jag kommer försvara hans rätt att yttra sig men jag har sen flera månader inte haft någon kontakt med honom så mig spelar det ingen roll..

  7. Svarten skriver:

    Jo, visst är det skillnad på stöd och stöd.

    Det statliga tidskriftstödet är beslutat av den folkvalda riksdagen och följer vissa offentligt redovisade villkor och riktlinjer. Fördelningen av pengarna redovisas också offentligt. Men när företag, privatpersoner och utländska intressenter lämnar bidrag finns oftast ingen möjlighet till offentlig insyn.

    Det intressanta är vem som stöder vad och varför. Att Omar skulle ta emot stöd från Iran för att bedriva opinionsbildning i Sverige är naturligtvis både intressant och anmärkningvärt.

  8. Bahlool skriver:

    Han fick ju inte stödet, och hans opinionsbildning hade nog inte lett till nån större vinst. Jag behöver inget stöd ändå försvarar jag Iran, han vill få pengar för att stödja Iran på ett mer radikalt sätt..vems opinionsbildning tror du tjänar Iran mest på? Min eller hans?
    Det är många som involverar sig i såna här sammanhang (titta bara på den rätt mäktiga israellobbyn i Sverige, med resor och fester…) Ska man ha stöd från något land så ska man vara rätt oberoende men det är svårt. Även vår media är allt annat än objektiv

  9. Svarten skriver:

    Rättelse:

    ”Att Omar var beredd att ta emot stöd…”

  10. Pennan skriver:

    Intressant inlägg, kom ihåg när du och jag hade ett litet ”tjafs” 😉 Då flög jag ur en annan maillista (MN) och funderade om det var något samband. Men enligt admin så var det inte så… jag struntade i det och ville inte vara med den längre.

    Det är lite lustigt allt i hopa. Kom ihåg Ida övertalade mig om att hjälpa till med MN, vilket jag gjorde även då jag från början inte ville. Sedan stack alla utom du och jag, och pga detta så attackerade Jonatan L. mig som antisemit + några andra pga sammankopplingen med MO. Igentligen blev allt en enda stor sörja, lika bra att återgå och vara ”den ensamma varjen”. Är inte heller intresserad av att skriva i någon blaska som får stöd för att bedriva propaganda, om detta stämmer.

    Du gav mig en funderare B. och inväntar gärna ett svar från MO.

  11. Bahlool skriver:

    Nah samma här..varje gång jag deltagit i något, så har det blivit skit..jag deltog i grupper som jobbade på chat, på hemsidor och mailinglistor och hela tiden glömde man bort vad man verkligen kämpade för..så det är samma här..jag håller mig till det jag tror på och gillar..Jag har verkligen en längre tid hållit mig borta från MO men jag hade inga problem med honom eller hans gäng..skrev om de saker jag var intresserad av och trodde på och thats it..

  12. Bahlool skriver:

    Svarten, hade någon erbjudit mig stöd så hade jag cokså tagit det..tittar man på SD och Nimas bloggar så hittar man mkt knappar om att stöd mig och donera bla bla. 😛 Problemet ligger i hur stark påverkan dessa personer ska ha på ens jobb/ideologi..jag blev väl kickad för att jag inte kunde lyda och stödja vissa åsikter.
    Ingen jag känner delar alla mina åsikter, men det betyder inte att man ska bli ovän (om det inte gillar vissa värderingar som är för svåra att svälja)

  13. petersingerfanboy skriver:

    hur menar du med mer fanatism o mer fundamentalism? kan du beskriva närmare?

  14. Bahlool skriver:

    Finns vissa frågor inom islam som muslimer inte vågar ta tag i, synen på Israel, synen på vissa religiösa frågor som man inte vågar stå för och det är så jag menar..jag menar inte att man ska starta krig men man måste stå för vad man tror på. Jag tror på hizbollah jag tror på Koranen..men det man ser är wahabiter, som står upp för vad de tror på men dessa vill starta krig och förinta allt och alla som inte tror på det de tror på..så menar jag icke..å andra sidan har du ”muslimer” som vill förändra Koranen och islam, det går inte heller och det är det jag är emot. Du kan tolka om vissa frågor, men du kan inte tolka om saker och ting som är svart på vitt..då har du inget gemensamt med islam längre.
    Lite mera kämpaglöd och lite mera försvar av islam och muslimerna..men i de här tiderna när man blir terroristförklarad för att man skickar pengar till behövande i Gaza, då förstår jag även rädslan..

  15. bouhamza skriver:

    Intressant och tragiskt, precis som shi’smen (no pun intended)

    Även om vi har teologiska meningsskiljaktigheter har jag alltid betraktat dig som en man med stor heder och sannfärdighet. Det visar sig vara sant.

    Jag är ledsen för din skull att du så sent får upp ögonen för vad som simmar i grumliga vatten…

  16. Bahlool skriver:

    tack brorsan 🙂 eid mubarek på dig, jag glömde hahaha

  17. bouhamza skriver:

    kullu sana’ w inta tayyib!

    Jag spenderade Eid (och Ramadan) i Egypten, besökte sayyedina Hussein (så klart), även vi sunniter älskar ahl ul bayt, vet du 😉

  18. bouhamza skriver:

    och sayyeda Zaynab!

  19. Bahlool skriver:

    haha ja jag vet men konflikten handlar om att ni även älskar deras ovänner 😉
    Jag tänkte besöka Kairo just pga deras helgedomar där och vill gärna besöka Ashtars grav (tror det är runt 240 km därifrån har jag hört)
    Var på väg innan sommaren men det sket sig pga mitt jobb 😛

  20. Musa skriver:

    Teologiska meningskiljaktigheter finns även mellan de sunnimuslimska skolorna och ulema.. Det är en separat grej..
    Vi är fortfarande bröder i Religionen bouhamza.

  21. Rasul skriver:

    bror nästan alla iranier som har lämnat iran är kafir!

    vilen shia muslim skulle lämna denna Islamiska republik (vilajati Ali) (a.s)?

    min dröm är att leva i iran med mina Shia bröder INSHALLA!

  22. Bahlool skriver:

    jag kände många iranier i Tyskland och England som var jättereligösa, det är bara i Sverige som jag sett en majoritet som hatar islam och muslimer..patetiskt..

  23. bouhamza skriver:

    Musa>>>

    1, Jag har aldrig kallat någon muslim för icke-muslim (sk. takfir), det är inte heller i min rätt som icke-lärd.

    2, Enligt imam al-Ghazali så är kriteriet för att särskilja en muslim från en icke-muslim att den senare kallar profeten för lögnare, direkt eller indirekt, detta är en indikation att den som säger la ilaha illa Allah, Muhammedan rasulAllah inte bör klassas som en icke-muslim, oavsett hans övriga synder.

    Dessa två punkter gör att jag inte vänder shi’iter ryggen på individuell nivå på det enda kriteriet att de är shi’iter. (Jag hoppas att Bahlool kan intyga om detta)

    Mellan de sunnitiska skolorna råder meningsskiljaktigheter i lagtolkningen (shari’ah och ‘usul al-fiqh), inte i teologin. Det gör det däremot mellan shi’itisk och sunnitisk teologi och därför tar vi religionen från våra egna lärda.

  24. Bahlool skriver:

    men bouhamza även bland sunniterna skiljer man sig teologiskt..frågor som skiljer asharis, mutazilla och salafiterna åt är tex Allahs väsen.
    Hur ställer du dig till Al Azhars fatwa om att man kan välja jafaritiska lagskolan också? Du vet väl att vi inte stängt dörren för ijtihad på samma sätt som de fyra sunnitska skolorna gjort?
    Låt oss fundera på din andra punkt:
    En person som säger att Profeten ljuger, direkt eller indirekt..kan det inte även handlar om människor som ändrat i hadither, eller som spridit falska hadither? Om Profeten s.a.w skulle säga, låt oss säga, Ali är min efterträdare, och om en muslim vägrar eller förvägrar detta..räknas detta då som att personen ifråga tycker att Profeten är en lögnare?
    Är denna person utanför islam då?

  25. bouhamza skriver:

    Bahlool>>>

    Sunnitisk tro (aqidah) representeras av den Ash’aritiska skolan och den Mauturidiska. De skiljer sig egentligen inte åt. Det är de mest kända och de mest utbredda systematiseringarna av (sunnitisk) aqidah. När jag skriver ”sunni” så menar jag ahl as-sunnah w al-jama3, och de representeras av de två nämda skolorna i aqidah och de fyra skolorna i fiqh (Maliki, Shafi’i Hanafi och Hanbali)

    När du skriver ”sunni” så menar du allt som inte är shi’a (typ) så det är därför vi missförtår varandra. Salafiyyah, Mu’taziliyya och allt annat du kan tänka på är mer eller mindre problematiska positioner (för den ortodoxa sunnitiska Islam) Våra lärda får avgöra deras position och status för oss.

    Jag läste senast idag Mufti Ali Goma’a (Egypten) och vad han poängterar är det som jag skrev tidigare. Det är inte tillåtet att kalla någon för icke-muslim som säger la ilaha illa Allah, Muhammed rasul Allah. Att vara shi’it och följa jafaritiska skolan är alltså inga problem (för den shi’iten), det betyder inte att vilken sunni som helst bör följa jafariska skolan i fiqh.

    Fatwan från Azhar, om jag minns rätt, säger ung. samma sak. (F.Ö är inte en fatwa lagligt bindande att följa inom ortodox sunnism) Det fann en gång i tiden en fatwa som sade att kaffe var haram…

    Ditt exempel vill jag inte svara på, Imam Malik ogillade spekulation och han var imam Malik, jag är ingenting, men jag hänvisar till det GENERELLA jag skrev ovan om imam al-Ghazalis kriterie för muslimen och icke-muslimen.

  26. Bahlool skriver:

    Ok tack för svaren brorsan 🙂

  27. bouhamza skriver:

    🙂 Välkommen!

  28. Musa skriver:

    Aaa . . . Muslimer borde enas . . .
    Fatwan betyder inte att en sunni bör följa Jaafari, men visar att om han väljer att göra det så är det inget fel…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up