• Shia-Sunnikonflikten – Malik ibn Nuwaira

    Fortsättning från Shia-Sunnikonflikten

    För att förstå min avsky och stora ogillande av wahabis, så måste man förstå dess historia och vad wahabis gjort för att splittra och förstöra islam. Vad är wahabiterna? Vart kommer de ifrån? Vad är deras agenda? Är de muslimer? Allt det här önskar jag försöka belysa. Alla misstag är från mig och allt som är rätt är från Allah.

    Under Abu Bakrs styre, som varade i två år, så uppstod det många uppror. Dessa uppror kan delas in i två delar: Å ena sidan har man de grupper som ville starta en egen tro, en egen stat, utnämna en egen profet eller enbart ville återgå till de gamla tiderna av förtryck av kvinnan och förtryck av själen.

    Å andra sidan har man de ledare och grupper som inte stödde Abu Bakr utan Alis rätt till regeringsmakten. Dessa var osäkra på vem som skulle leda dem; den mest kände i historien i den gruppen var Malik ibn Nuwaira.

    Vem var Malik ibn Nuwaira?

    Historikern Ibn Khalikan, menade att Malik varit en bra vän till Profeten Muhammed, att han var en riddare av högsta rank, en av de mest kända krigarna och poeterna i dåtidens Arabien.

    Ibn Hajar Askalani skrev en biografi om Profetens Sahabas, hans följeslagare/vänner. I den skrev han att Malik utnämnts av Profeten Muhammed att vara skattmästare för Profeten hos stammen Banu Yarbo.

    När han dock fick höra om Proftens död, så uppmanade han sin stam att inte betala skatt, förrän han var säker på hur och vad den nya regeringen i den islamiska gemenskapen skulle göra och hur den såg ut.

    Abu Bakr skickade Khaled bin Walid, att rida med en trupp och straffa ”skattsmitarna”.

    Malik och Khaled bin Walid hade ett möte och i det mötet framkom det att Malik skulle dö snart.

    Enligt vissa historiska källor så var Khaled bin Waleed kär i Maliks fru och under mötet vände sig Malik till sin fru och lär ha sagt:

    Ditt fel är det att jag kommer bli mördad

    Khaled bin Waleed svarade då att Malik blivit en kafir, en otrogen, men Malik protesterade och stod kvar vid att han var en muslim.

    Tabaris Tarikh, en av de mer kända historieböckerna bland muslimerna, skriver:

    När Khaled bin Waleeds män kom till Maliks klan, så sa dem åt dem vi är muslimer, Maliks klan sa vi är också muslimer, då svarade Khaleds män att ifall de var muslimer, borde de lägga ner sina vapen, eftersom muslimer inte slog ihjäl muslimer. Så fort det hade gjorts, togs de tillfånga, fängslades ute i det fria så de frös under natten. Nästa dag mördade man hela klanen och angav grunden till att de lämnat islam och att de nu var upprorsmän. Deras egendom stals, deras kvinnor och barn togs tillfånga och fördes till huvudstaden Medina som krigsfångar.

    När dessa händelser kom fram, så ville muslimerna, däribland den framtida andre kalifen Omar ibn al Khattab, att man skulle anklaga och döma Khaled till döden. Han hade inte bara mördat muslimer, utan även gift sig med Malik bin Nuwairas fru, samma dag han hade mördat hennes man, en grov synd.

    Slutsats:

    En människa är inte utanför islam, en murtad, en kafir, en otrogen, om han säger att han är muslim och tror på Allah, något Malik och hans klan sade att de gjorde.

    En person är inte utanför islam, om han vägrar betala zakat, det var det enda brottet Malik hade begått, han hade väntat med att betala skatt, tills han visste vem som var vad.

    En kvinna som skilt sig eller är änka, måste vänta ett visst antal månader, innan hon får ha sexuellt umgänge med en ny man. Maliks fru tvingades gifta sig samma dag hennes man mördades; hon fick ingen sorgedag, ingen sorgevecka och ingen sorgemånad. Det här är våldtäkt och inget annat.

    Läser vi om den tiden nu, så ser vi att mördaren Khaled bin Waleed, kallas för ”islams svärd” idag, han är en hjälte en storartig muslim, en förkämpe för islam.

    Medan offret, Malik bin Nuwaira, kallas för kafir, otrogen, för att han höll inne med skatten. Så våldtäktsmannen och mördaren Khaled bin Waleed har utnämnts till hjälte och förebild medan offret, som inte gjorde något som helst fel, har i våra dagar fått se sig bli kallad en kafir. En stor orättvisa har begåtts och det är på tiden att vi ser över vår historia.

    Vi muslimer har en mörk historia och det är denna historia vi måste ta itu med för att kunna gå vidare med de problem vi har idag, som grundar sig i det som hände 1400 år sedan. Vi har korrupta människor som lever korrupta liv och som sprider korrupta kunskaper, för att de fått det här ifrån den korruption som startade 1400 år sedan.

    Uppdatering 2013-07-18

    En sunni lärd talar om denna äckliga ”hjälte”

2 Responsesso far.

  1. mammamarie skriver:

    Tusen tack för detta inlägg. En viktig historia berättad kort o koncist. Vackert jobbat!

  2. Bahlool skriver:

    tack syrran :)))

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll Up